Scholen

hoeks195

New Member
Wie o wie heeft ervaring met secondary schools. Onze kids gaan volgend jaar naar het voortgezet onderwijs en dat was voor ons de perfecte timing om naas Oz te gaan. Nu blijkt dat je daar instroomt in year 8, wat gelijk staat aan groep 10 in Nederland. Klopt dit echt, en wat zouden we hieraan kunnen doen?

Ik heb jullie PM gekregen (en op het werk gelezen en dan vergeet ik zoiets weer.. sorry!)
Ik heb ervaring met secondary schools maar dan in QLD  - ik was daar een jaar als exchange student(maar ik heb verre familie in NSW dus weet ook wel iets van NSW af). Wat wil je eigenlijk weten? Kijk trouwens even naar onderstaande leeftijden om een indicatie te krijgen in welk year ze waarschijnlijk zouden komen. Ik gok dat ze net 12 zouden zijn (dit is wat de meeste zijn aan 't einde vd basisschool toch?) Daarnaast hangt het er natuurlijk vanaf wanneer je in oz aankomt (dus halverwege 't schooljaar of tijdens de aussie zomervakantie). Ik zou gewoon een gesprek hebben met de school en zien wat zij aanraden. Want in welke staat willen jullie eigenlijk gaan wonen? (QLD?) En zien jullie ze liever op een high school of primary school? Persoonlijk denk ik dat dit van minder belang is. Een primary school heeft vaak als voordeel dat er veel zijn en dat de school klein is (tenzij je hartje stad woont..). Highschools zijn vaak al 'groter'. Het lijkt mij dat het op een primary school makkelijker is om vrienden in je eigen omgeving te maken..
Als jullie verder nog vragen hebben.. just ask.. 

Hierbij even een wikipedia link:
http://en.wikipedia.org/wiki/Education_in_Australia

Normal Ages

[edit] Primary
Kindergarten: 4-5 year olds
Preparatory / Reception / Kindergarten (QLD, NSW,VIC and ACT): 5-6 year olds
Year 1: 6-7 year olds
Year 2: 7-8 year olds
Year 3: 8-9 year olds
Year 4: 9-10 year olds
Year 5: 10-11 year olds
Year 6: 11-12 year olds
Year 7: 12-13 year olds (WA, SA, QLD)

[edit] Secondary
Year 7: 12-13 year olds (ACT, NSW, TAS, and VIC,) Middle School NT
Year 8: 13-14 year olds
Year 9: 14-15 year olds
Year 10: 15-16 year olds (high school NT)
Year 11: 16-17 year olds
Year 12: 17-18 year olds

Hoi

Ja zoals ik al eerder schreef. Zuid Australie gaat pas naar highschool in year 8 in tegenstelling tot andere staten zoals bij mij in Victoria

Heb 10 jaar in Zuid australie gewoont en 3 schoolgaande kinderen, waarvan 2 in high school, woon nu echter in Victoria.

Zuid Australia heeft Receptie, year 1 t/m 7 als Lagere School en year 8 t/12 is High School.

kijk eens naar deze link http://www.service.sa.gov.au/contentpages/lifeevents/details.aspx?id=2&page=7

Wat kan je er aan doen? als je je kinderen perse naar high school wil laten gaan een andere staat kiezen en anders gewoon het laatste jaar primary school laten doen, hetgeen wellicht wel zo leuk is.

Sidonia

zoals sidonia al zegt;
Hier in Victoria beginnen ze in jaar 7, ongeveer gelijk aan 'groep' 9 in NL,
Onze kinderen zijn in verschillende jaren terecht gekomen en de oudste had geen problemen met direct haar niveau in Engels, de middelste wel, en is en groep teruggezet.
Een eerste jaar ongeveer de stof doen die je al gehad hebt is misschien niet zo gek; verder is het systeem hier echt anders dan in NL, dus die voorbereiding op Primary nog een keer doen is Misschien wel fijn.  Verder mis je toch maar een half jaar, doordat de jaren anders lopen!

En hoe zit het dan als je kindje zoals die van ons 4 word in December ( wij komen in September aan is NSW, Sydney).
Wij willen haar wel naar een (primary) school doen, maar wat zijn dan de kosten? Die zijn de 1e 2 jaar toch heel hoog?
Laten jullie dan jullie kinderen naar een (duurdere) private school gaan of hoe doen/zien jullie dat?

Ik hoor het graag.
Ik kan er weinig over vinden op het forum hier.. :-( Of op het net trouwens

4 Gaat hier nog niet naar school, het eerste jaar is als je 5 bent . BENT!!

Bregje mocht nog net omdat ze voor de uiterste datum (30 april) 5 werd, maar volgend jaar wordt die datum 30 januari dus dan zou ze 2 jaar later naar school gaan dan in NL.
Wij zitten in VIC en het is per staat anders,(maar vlgens mij ga je nergens met 4 al naar school).. met 4 ga je hier naar Kindie, afhankelijk van waar je bent  is dat 2,5 uur per dag (2 dagen) of twee hele dagen, als je een geintegreerd centrum hebt, die ook dagopvang leveren.
Kindie is een gesubsidieerd programma.  Wij betaalden 60 dollar per dag.
Nu gaat B naar school (net als de rest,) wij betalen 100 dollar boekengeld en extra dingetjes, een prive school begint bij 5000 dollar. Dan krijg je een stuk minder les (veel meer vakanties)

Dit zijn de NSW guidelines:

Preschools (Nederlandse Groep 1)in public schools provide educational programs for children one year prior to enrolment in Kindergarten. A child may be eligible for enrolment in preschool from the beginning of the school year if they turn four years on or before 31 July that year.

Generally, the Department's preschools operate during school hours. Attendance patterns are determined according to the needs of the local community. Some preschools offer a half day session, with children attending either five mornings or five afternoons per week. Other preschools provide full day attendance for two, three or five days per week.

iWhat is the right age?
Children may enter Kindergarten (Nederlandse groep2) at the beginning of the school year in NSW government schools if they turn five on or before 31 July in that year.

http://www.schools.nsw.edu.au for more informatie.

Sidonia

Allen weer bedankt voor jullie reakties.
Wie heeft er erevaring met private schools. We hebben er nu een paar aangeschreven in Adelaide en die zien er volgens ons erg goed uit.

Hoi

Als je toch bezig bent met het uitzoeken, verdiep je dan ook in single sex schools.  Heel populair hier, vooral voor meisjes.

Succes
Sidonia

Ik zou eerder kijken naar de mogelijkheden van een school (buitenschoolse activiteiten bijv.) wat hebben ze te bieden.. sport, drama etc.

Hallo,
Wie heeft er ervaring met de staatscholen in en rond Adelaide? Want om onze kinderen daar naar private schools te laten gaan, daar moeten we echt wel over nadenken, mits de kosten erg hoog zijn...In vergelijking met België, waar het onderwijs nog goed betaalbaar blijft, kost het je ginds stukken van mensen, alleszins aan privaat scholen, he
Maar als we bvb niet echt positieve reacties krijgen over de public schools (staats-), dan is 'reconsideration' zeker aan de orde.
We hopen echt geen toestanden te treffen zoals Yoog in Perth, maar staan wel open voor jullie tips en ervaringen....

[quote author=mammavark link=topic=9938.msg136758#msg136758 date=1239747245]
een prive school begint bij 5000 dollar. Dan krijg je een stuk minder les (veel meer vakanties)
[/quote]

Hi Mamavark, da's best een dure primary school hoor :shock:. Dat betalen wij nog niet eens voor onze 2 kids samen die in Adelaide naar een private school (primary) gaan! En ze hebben echt niet meer vakantie dan state schools hoor! Waar baseer je dat op? Ook tussen de private schools zijn er behoorlijke prijsverschillen, er is niet een vaste prijs voor alle private schools. Maarre... ja, het kost meer geld dan een state school, dat is zeker waar.

Ik denk dat het er uiteindelijk om gaat of jij denkt dat jouw kind zich lekker/veilig/blij voelt op een school en dat gevoel heb je of heb je niet bij een school. En wij konden dat pas bekijken toen we echt bij de school langsgingen, de school bekeken (gedurende de schooldag, dus we konden goed zien hoe de kinderen reageerden op onze dochter die toen nog geen woord engels sprak) en een gesprekje hadden met de principal.. Het scheelt natuurlijk ook of je midden in de stad woont (met veel scholen om uit te kiezen) of dat je rural woont met veel minder scholen om uit te kiezen...

Hmmm... blijft een moeilijk iets om hier wat zinnings over te zeggen, het uitzoeken van een school is iets heel persoonlijks; ook het curriculum van een school telt mee, is het een feeding school voor een high school, de grootte, de plek; de staat van het gebouw, hoeveel extra hulp is er voor kids met special needs, heeft de school een dedicated sport teacher of music teacher etc etc... Nou ja, en zo kun je nog een heel lijstje bedenken wat voor jou belangrijk kan zijn bij de keuze voor een school...

Onze kinderen gaan naar een State School (Primary) in QLD weliswaar. Maar daar is ook niets mis mee hoor. Het is net als Lela al zegt: het gaat ook om het gevoel wat je hebt bij een school. En dat kun je idd het best beoordelen als je hier bent en daadwerkelijk scholen gaat bekijken. Gesprekjes aangaat met de principal enz. Wat Lela aangeeft hieronder lijkt mij toch het belangrijkste.

[quote author=Lela link=topic=9938.msg137630#msg137630 date=1240920217]
Het scheelt natuurlijk ook of je midden in de stad woont (met veel scholen om uit te kiezen) of dat je rural woont met veel minder scholen om uit te kiezen...

het uitzoeken van een school is iets heel persoonlijks; ook het curriculum van een school telt mee, is het een feeding school voor een high school, de grootte, de plek; de staat van het gebouw, hoeveel extra hulp is er voor kids met special needs, heeft de school een dedicated sport teacher of music teacher etc etc... Nou ja, en zo kun je nog een heel lijstje bedenken wat voor jou belangrijk kan zijn bij de keuze voor een school...
[/quote]

Onze  meiden doen het hartstikke goed en we zijn erg tevreden met onze keus. Op het moment dat ze naar Highschool gaan kijken we verder of we ze naar Private doen of State.

@Lela

Dat baseer ik op de scholen hier- beginnen allemaal bij 5000 dollar per kind. Dat is exact het bedrag wat de state schools krijgen per inschrijving.
De vakantie beaseer ik op ervaring en verhalen. Ten eerste zaten ALLE kinderen die wij op onze reis tegen kwamen op prive scholen; de meeste vakanties van hen begonnen een week voor en eindigden een week na de state vakanties. Dat is dus min. 10 weken minder les per jaar. En we zijn niet een gezin tegen gekomen. Daarnaast zitten onze oude buren op een private hier.
Daarop dus. Oh ja, dat is semi-rural. Overigens kost de school van onze vorig-huis eigenaars 10.000 per kind perjaar, en dat baseer ik op het schoolgeld dat wij betaald hebben voor hun. (als onderdeel van de verkoopkosten huis)

Natuurlijk gaat het om je lekker voelen, maar veel mensen denken dat het onderwijs op privates beter is, en dat is absoluut niet onze ervaring- niet in deze buurt dus. (gebaseerd op verhalen/ervaringen van vrienden) sterker; de drang om te presteren kan hoger zijn op private, omdat die hoog willen scoren- zodat ze goed aangeschreven staan, dus kinderen die niet presteren worden gewipt (weer; gebaseerd op ervaringen om mij heen) en hier wordt er meer gebullied op de privates.
Ik realiseer me wel dat de primary waar onze kinderen heen gaan, heel erg gelukkig is in de zin dat de faciliteiten heel goed zijn, veel steun van de community (sponsoring), terwijl in de stad dat veel minder kan zijn. De sfeer is ook erg vriendelijk (en dat kan anders zijn, weet ik ook uit nederland- als juf zijnde)

Victoria stat wel bekend om zijn onderwijs. Terwijl ik gehoord heb (dat is dus puur op meningen van anderen) dat bv Queensland ontzettend laag scoort in onderwijsqualiteit. Ik kan me voorstellen dat je daar dus wat kritischer bent.

@mamavark

Ik denk dat je wel erg generaliseert.

Ik heb hier in victoria ook kenissen die hun kinderen op een private school hebben (primary) en dit kost ze echt geen $5000 per kind. Ook hebben wij zelf geinformeerd voor private schools voor onze twee maar er zijn echt wel scholen die minder dan dit kosten.

Ook de suggestie dat ze op private school 10 weken extra vakantie krijgen vind ik onjuist......ja ze krijgen vaak een dag eerder vrij maar in de gevallen die ik ken gaat het niet om een week.

Jouw opmerking dat de onderwijsqualiteit in QL ontzettend laag is ook gebaseerd op wat jij gehoord heb. Dit klinkt een beetje (op  mij althans) als een veeg uit de pan. Niet echt leuk voor de mensen die zich in QL willen vestigen, en ook vraag ik mij af of dit ook wel juist is.

Ik snap jouw argumenten om voor een public school te kiezen (onze kinderen zitten immers ook op een public school en gaan volgend jaar ook naar een public high school) alleen denk ik dat je wat voorzichtiger kan  zijn met het generaliseren.

Mariette

Mijn kinderen (zoon en dochter) hebben in Adelaide op een public secundairy school gezeten en mijn dochter ook op de Henley High (school), was niks mis mee. Toen ook Lenie en de kids naar Alice Springs verhuisden moesten ze dus naar een andere school. Aangezien mijn zoon toen ook naar de "high school" moest zijn we ons dus in scholen in Alice Springs gaan verdiepen. Er zijn hier meerdere public and private High schools. We zijn bij de meeste langs geweest in de maanden voor de verhuizing. De ene school sprak ons meer aan dan de andere, maar uiteindelijk zijn het mijn kinderen die er iedere dag heen moeten en niet ik, de uiteindelijke keuze lag bij mijn kinderen. Van alle scholen bleven er uiteindelijk geloof ik 2 over en daar hebben ze voordat ze na de summer break op een nieuwe school moesten beginnen een dagje "proef gedraaid" om de uiteindelijke keuze te bepalen. Mijn kinderen kozen voor een private school. Inschrijfgeld $250.00 per kind. Schoolgeld $ 7,500.00 per jaar, per kind. Boekengeld rond de $400,00 per kind. Uniform ook ongeveer $400.00 per kind. Schoolreisjes van $500.00-$2,000.00 per jaar. Nee niet goedkoop maar als dat is wat ze zelf! Graag wilde dan heb/had ik daar geen bezwaar tegen, wel duidelijk gemaakt dat ik voor het geld wat ik ervoor betaal wel een goede tegenprestatie wil, hoeft niet zozeer in punten score, wel in inzet. Ze zijn dus nu allebei aan hun tweede jaar bezig en hebben het prima naar hun zin. Wellicht een goed idee om de kinderen in de keuze hierin zeer duidelijk te betrekken, kan het later ook niet tegen je worden gebruikt. Ze hebben trouwens even veel ( of volgens de kids, even weinig) vakantie op de Private School als ze op een Public School gehad zouden hebben.

Cheers

Willem

Onlangs een vergelijkingstabel gezien van prive scholen hier in Sydney en die prijzen varieerden grofweg van 2.500 tot 20.000 per jaar en voor zover ik kan nagaan hebben ze wellicht 2 weken meer vakantie, zeker geen 10.

Wat ik echter in de hele discussie mis is of er nou echt verschil zit in het opleidings niveau en/of curriculum tussen Nederland en Australie.

Daarbij waar mogelijk even buiten beschouwing gelaten dat er ongetwijfeld goeie en slechte scholen zijn in beide landen.

Als iemand die werkzaam was in het prive onderwijs in Victoria, wil ik even melden dat school fees rond de $5000 zitten per jaar mbt middelbaar onderwijs.  Ook is het montesori onderwijs hier duur maar dat is meer een bepaalde form van onderwijs (net als Steiner onderwijs).  Het belangrijkste om naar te kijken om een school te vinden is naar het curriculum - offeren zij het soort vakken die ik voor mijn kinderen zoek bv talen - en wat is de "range" van ENTER scores die gehaald worden.  Ik was werkzaam bij Student Welfare op een prive meisjesschool voordat wij naar Sydney zijn verhuisd en ik kan garanderen dat de stress en bullying zeker niet groter of vaker is dan op een state school.  Er zijn in Melbourne prive scholen met een fee van $3000 per jaar en State schools met een fee van $750 per jaar (exclusief extra curriculum activities).  De fees voor een prive school kunnnen echter oplopen tot $30,000 per jaar in de scholen met een zeer goeide reputatie en dan in de laatste twee jaren waarin de eindexamen wordt gedaan.  MBT tot de vakanties die wel 10 weken langer zijn dan op een staats school - dat zal dan 22 weken vakantie betekenen en dat had mijn dochter toch echt niet (en ik trouwens ook niet).

School is hier anders maar als je het soort school zoekt als in Nederland is dat zeer zeker mogelijk - mijn  dochter zit op een school waar net als in Nederland frans wordt gegeven.

Zucht,

ik zeg iets, Lela vraagt waar ik het op baseer, ik leg uit; op de ervaringen van mijn kennisen en buren HIER, en ik generaliseer?
He bedankt!

En wat betreft de onderwijs kwaliteit in QLD- een sneer uit de pan? Ik zeg erbij dat ik dat gehoord heb, en dus niet baseer op ervaring, puur op verhalen.  Als jij je je dat aantrekt, moet jij dat weten hoor. Verhalen hoor je overal.

Ik deel alleen wat de ervaring is die ik hoor/ merk hier in de buurt. Daar werd toch ook om gevraagd? Ik ben erg blij om te horen dat prive scholen ergens anders goedkoper zijn. Hier niet.

Tjeempie.........

Mamavark, ik schrik van jouw reactie! Je voelt je blijkbaar erg aangesproken en dat was zeker mijn bedoeling niet. Ik woon zelf ook in victoria en ik ervaar het anders als jij.......dat mag. Ook dat ik zeg dat ik vind dat jij erg generaliseert, mag.

Maar jij creeert het beeld dat alle prive scholen zo duur zijn en dat is onterecht en niet juist. En die opmerking over het niveau van scholen in QL blijf ik ongepast vinden.

Jij jouw mening, ik de mijne........jammer als je dat niet kan waarderen

Mariette

Back