Scholen

Jeetje zeg wat een bedragen... Onze dochters zijn vanaf 1 mei op een nieuwe school (State School in QLD) begonnen en de fee die wij moeten betalen is $30 per kind. Die betreft dan primary.

Het was overigens op het nieuws, Queensland scoort inderdaad lager op landelijk niveau... :|

Queensland scoorde verleden jaar het laagst op de zogenaamde NAPLAN test (een test voor sommige lagere klassen) maar dat heeft ook voor een groot deel te maken met het relatief hoog aantal aboriginals in die staat. Zoals in elke staat (en elk land) heeft ook Queensland goede, gemiddelde, en slechte scholen. Het is dus erg moeilijk om te generaliseren op basis van wat je hoort en/of leest.

10 weken meer vakantie is echt onzin. In elke staat. Samen met de reguliere vakanties (inclusief 6 weken zomervakantie) zouden kinderen op die scholen dus bijna de helft van het jaar vrij zijn.

Voor wat betreft public/private scholen. Private scholen zijn niet per definitie beter dan public schools. Het grote verschil zit hem vooral in de faciliteiten. Die zijn over het algemeen bij private schools een stuk beter omdat ze veel meer geld hebben dan public schools.
Daarnaast is het aanname beleid verschillend. Een private school mag je gewoon zelf uitkiezen mits je het schoolgeld maar betaald, wat overigens kan uiteenlopen van een paar duizend tot vele, vele duizenden (zoals in Adelaide het Mercedes college of PAC).
Public scholen aan de andere kant hanteren een zogenaamde zoning. Dit betekent dat wanneer je in een bepaalde school zone woont je je kinderen altijd naar een public school in die zone mag sturen. Public scholen in een andere zone mogen je kinderen afwijzen. Sommige scholen nemen kinderen uit andere zones aan mits die voldoen aan bepaalde eisen (zoals een tweede taal, artistieke vaardigheden, etcetera).

Woon je in een mindere buurt, met over het algemeen minder goede scholen (bijvoorbeeld door relatief veel 'probleem' kinderen) moet je of verhuizen, of naar een private school, of accepteren dat je kind de kans loopt minder goed onderwijs te krijgen.

Hier in Adelaide heb je enkele zeer goede public (high) scholen die zeker niet onderdoen voor private scholen. Mij is verteld dat Blackwood High, Adelaide High, Glenunga, en Urrbrae High erg goede public high schools zijn. Echter die liggen allemaal in wat duurdere wijken.

Iets anders om te overwegen in de keuze public/private is het feit dat veel (zeker niet alle) private scholen een religiueze achtergrond hebben.

Mijn zoon zit nog op de lagere (public) school en wij zijn nog niet actief bezig met het kijken naar welke high school hij heen gaat dus ik kan je helaas geen gedetailleerde specifieke gegevens verstrekken.

Groet

Paul

[quote author=marjet link=topic=9938.msg138392#msg138392 date=1242189663]
Zielig hoor..............en met zo'n sarcastische instelling kom je niet erg ver.
[/quote]

??????

Nee, hoor, ik ben inderdaad niet ver gekomen..... (HAHAHAHAHA  :applaus: :applaus:) Maar goed, je mag hier alles zeggen he... ook dit soort onzin. Gewoon doen hoor Marjet!!!

Ik vind de discussie en info over de scholen heel boeiend , omdat ik in juli met 2 dochters van 12 en 13 richting Sydney vertrek, maar dat gekrakkeel mag van mij achterwege blijven.

Heeft iemand ervaring met katholieke scholen, die schijnen semi prive te zijn en ik heb al een paar keer van bewoners daar gehoord dat het goede scholen zijn, iemand hier nog een reactie op????

Zojuist zat ik dit topic te lezen, omdat wij ook met een aantal vragen zitten.
Bedankt voor de info.

Ik sluit mij aan bij Lizzyhas. Xpedite is een serieus forum, waar veel mensen
informatie met betrekking tot hun emigratie vinden. Laten inderdaad de geloofwaardigheid
hoog houden, en niet van dit kinderlijke gedrag vertonen.

Onze jongens zijn tijdens de validatie-trip allebei naar school geweest. Zowel naar een public
als een private school. In Ulladulla is de public school haast zo groot als de private school
in Milton. Het voordeel van de private school vond ik, dat ze daar ook de Junior en Highschool
konden doen. Maar voor twee, en straks drie kinderen op school, wordt het voor ons een
fors bedrag aan schoolgeld. De public school in Ulladulla voelde iets minder afstandelijk
en open aan. Maar onze mening is slechts gebaseerd op twee dagen bezoek, ik realiseer
mij dat dat kort is.

groetjes, Marja

Ik denk dat het idd belangrijk is dat je een goed gevoel hebt bij een bepaalde school.........

Er zijn ook boekjes verkrijgbaar waarin je de VCE scores van de scholen kunt bekijken en bijvoorbeeld het aantal leerlingen dat doorgaat naar vervolg onderwijs. In dit boekje staat ook het aantal leerlingen dat er op de school zitten en wat de eventuele kosten zijn. Erg handig. Ik praat natuurlijk nu over victoria maar ik neem aan dat andere staten ook zo'n boekje hebben.
Wij hebben uiteindelijk voor een public school gekozen voor onze zoon volgend jaar omdat deze gewoon goed aan voelde en maar 700 leerlingen had (voor ons een belangrijk detail). Ook was er veel aandacht voor artistieke vakken en niet onbelangrijk hun vce score was hoog.

Maar het blijft een lastige keuze en al helemaal als het hele systeem nieuw is voor je (zoals voor de meeste van ons)

Groetjes Mariette

Hoe zijn jullie kinderen ingestroomd wbt de taal??
Ik las dat er speciale instroomscholen zijn die de nadruk leggen op LL met Engels als 2e taal???

En dat ze na het behalen van een certificaat Engels kunnen instromen in het reguliere onderwijs, tenminste, zoals ik het begrepen heb.

Onze kinderen zijn 10 en 12 en gaan allebei nog naar de lagere school. Wij hebben in nederland getracht om engels met ze te praten maar ondervonden veel tegenzin.

Onze zoon van 12 kon wel wat engels en verstaan deed hij het sowieso wel........veel opgepakt van televisie en computer. Maar onze dochter van 10 verstond en sprak maar weinig engels. Hier zijn ze gelijk naar school gegaan en ze doen het wonderbaarlijk goed. In nog geen 4 maanden praten ze allebei goed engels en lezen doen ze ook fantastisch (volgens de leraar van onze dochter kan ze zelfs beter engels lezen dan sommige klasgenootjes :lol:) Alleen het schrijven blijft lastig maar dit is natuurlijk ook het moeilijkst om te leren.

Er is even sprake geweest dat onze dochter naar een de Blackburn English Language School zou gaan (mede omdat zij ook een gehoor probleem heeft) maar hier hebben wij om diverse redenen niet voor gekozen. Wel krijgen ze een deze dagen een juf die iedere week een uurtje met ze komt oefenen........maar er zijn lange wachtijden dus dat kan nog wel even duren.

Wat ik wel opmerkte is dat hun engels met sprongen vooruit ging toen zij beiden vriendjes kregen........en hier heb ik wel een stimulerende rol in gehad. Gewoon een paar meiden uit de klas uitgenodigd om te komen spelen. Onze dochter heeft nu een aantal vriendinnen en vooral eentje waar zij vaak mee speelt en ook sleep-overs mee heeft......erg gezelllig en ze leert enorm veel van haar nieuwe Australische vriendin.

Je zult echt verstelt staan hoe snel de kinderen de engelse taal op pakken.......veel sneller dan de meeste volwassenen.

Groetjes Mariette

[quote author=amity link=topic=9938.msg136751#msg136751 date=1239731475]
En hoe zit het dan als je kindje zoals die van ons 4 word in December ( wij komen in September aan is NSW, Sydney).
Wij willen haar wel naar een (primary) school doen, maar wat zijn dan de kosten? Die zijn de 1e 2 jaar toch heel hoog?
Laten jullie dan jullie kinderen naar een (duurdere) private school gaan of hoe doen/zien jullie dat?

Ik hoor het graag.
Ik kan er weinig over vinden op het forum hier.. :-( Of op het net trouwens
[/quote]

Hoi Amity,

Wij wonen in Hornsby (Noord Sydney) en onze oudste zoon Jip (nu 6,5 jaar) gaat naar Year 1 op een public school (Hornsby South Public School). Schoolfees, uniformgeld, inschrijving, oudervereniging, boekengeld e.d. kwamen neer op zo'n 500 AUD. Wij zijn heel erg tevreden over de school. Jip krijgt ook enkele uren per week engelse les.

Onze jongste zoon (Tijl, in december wordt hij ook 4) gaat nu 1 dag per week naar de pre-school. Dat kost ons 40,50 per dag (erg goedkoop normaal is dat 60-65 AUD per dag). De dag duurt van 9:00 tot 15:00. Eten e.d. moet hij wel zelf meenemen. Hij vindt het leuk op school en er wordt met name gespeeld en geknutseld enzo. Op de pre-school van Tijl was alleen nog maar plaats voor 1 dag (wel met onmiddelijke ingang). Misschien als er straks meer plaats komt gaat hij twee dagen naar school.
Vanaf 1 januari 2011 mag Tijl naar de Kindergarten omdat hij niet voor 30 juni jarig is.

Waar gaan jullie wonen in Sydney?

Hoi Amity,

Wij wonen in Hornsby (Noord Sydney) en onze oudste zoon Jip (nu 6,5 jaar) gaat naar Year 1 op een public school (Hornsby South Public School). Schoolfees, uniformgeld, inschrijving, oudervereniging, boekengeld e.d. kwamen neer op zo'n 500 AUD. Wij zijn heel erg tevreden over de school. Jip krijgt ook enkele uren per week engelse les.

Onze jongste zoon (Tijl, in december wordt hij ook 4) gaat nu 1 dag per week naar de pre-school. Dat kost ons 40,50 per dag (erg goedkoop normaal is dat 60-65 AUD per dag). De dag duurt van 9:00 tot 15:00. Eten e.d. moet hij wel zelf meenemen. Hij vindt het leuk op school en er wordt met name gespeeld en geknutseld enzo. Op de pre-school van Tijl was alleen nog maar plaats voor 1 dag (wel met onmiddelijke ingang). Misschien als er straks meer plaats komt gaat hij twee dagen naar school.
Vanaf 1 januari 2011 mag Tijl naar de Kindergarten omdat hij niet voor 30 juni jarig is.

Waar gaan jullie wonen in Sydney?

Hai Loecky,

dan hebben jullie zeker wel een permanent visum??

[quote author=lizzyhas link=topic=9938.msg139483#msg139483 date=1243863482]
scheiBe :lol: :lol: :lol:
[/quote]

scheiße bedoel je zeker :)

[quote author=Maluka link=topic=9938.msg139484#msg139484 date=1243864679]
[quote author=lizzyhas link=topic=9938.msg139483#msg139483 date=1243863482]
scheiBe :lol: :lol: :lol:
[/quote]

scheiße bedoel je zeker :)
[/quote]

ja maar die kon ik niet vinden :lol:

Back