schoolsysteem Australie

quinox

New Member
Graag zou ik willen weten hoe het schoolsysteem van Austalie in elkaar zit en dan met name de kleuterklassen.
Onze planning is om over een jaar of twee een aantal jaren te gaan wonen en werken in Australie en dan het liefst omgeving Brisbane, mede om het klimaat. De planning staat ook nog maar in de kinderschoenen, maar ik wil graag alles van te voren geregeld hebben voordat we gaan. Ik ben werkzaam in de IT (Linux beheerder) en mijn vrouw is praktijk-begeleider. Samen hebben we 2 jongens, Niek 4 jaar en Bas 2 jaar.
Ik heb al eens gekeken naar het aanbod van IT-jobs in die regio en die is er in overvloed. Daarom willen we het ook gaan proberen om de grote stap te zetten.
Wij wonen in Belgie en het schoolsysteem is anders dan in Nederland (wij zijn Nederlanders).
Het schoolsysteem in Belgie is dat de kinderen vanaf 2.5 jaar naar school gaan en vaak vanaf 3 jaar ook hele dagen gaan.
Nu wij de planning hebben om over +/- 2 jaar naar Australie te gaan, heeft onze jongste zoon dus al 2 jaar kleuterschool gedaan.
Kan hij dan meteen aansluiten in de kleuterklas in Australie of moet hij dan nog wachten?

Misschien dat iemand mij uitleg kan geven hoe het schoolsysteem in Australie in elkaar zit en dan met name de kleuterklassen?
Met welke leeftijd gaan kinderen naar school etc.

Alvast bedankt.
 
Kinderen gaan hier tot 4 jaar naar daycare (als je dat wilt natuurlijk) en met 4 jaar kunnen ze naar preschool. Ik weet niet of dat hele dagen is, maar volgens mij kan dat in elk geval wel. Met 5 jaar gaan ze naar Kindergarten, wat eigenlijk al min of meer de eerste klas is. Dit valt al onder de leerplicht (kinderen moeten naar school, tenzij je te ver van een school vandaan woont, dan zijn er alternatieve opties).
Ik denk dus dat je zoontje hier wel vrij makkelijk in het systeem zal passen. Aanpassings- en taalproblemen zijn natuurlijk wel te verwachten, maar verder hoef je je niet echt zorgen te maken.
Overigens is hier een hele dag school ook daadwerkelijk een hele dag. Vanwege de afstanden gaan kinderen niet tussen de middag naar huis.

Groetjes,
Rixta
 
http://education.qld.gov.au/schools/about/enrolling.html

hier kan je lezen op welke leeftijd kids naar school gaan in Queensland.

Preparatory Year (DIt is dus het jaar vóór year 1)
A non-compulsory, full-time Preparatory Year of schooling has replaced the parttime Preschool program. Children must be aged five by 30 June in the year they enrol. Parents can enrol their child in the Preparatory Year by contacting the school directly. There will be no waiting list for enrolment in the Preparatory Year. For more information see curriculum.
Primary

Dit is vanaf YEAR 1
From January 2008, children must be six by 30 June in the year they enrol in Year 1. Under special circumstances, children may be enrolled at a younger age. Parents may enrol a child in their local primary school by contacting the school directly. For a child entering Year 1, schools require proof of the child's date of birth, such as a birth certificate, passport or visa.
 
Dit jaar februari is mijn zoontje van 5 (toen nog 4) begonnen in Kindergarten in Australie. Ook hij zat in Belgie op school vanaf zijn 2,5 jaar. Hij is de zowat de jongste in zijn klas en ondanks alle aanpassingen, de eerste 2 maanden moet hij amper wat van de lesstof hebben begrepen, kan hij prima mee met de rest. Er zitten dus genoeg 6-jarigen in Kindergarten en ze leren er meteen lezen, schrijven e.d. Ook krijgen ze al flink wat huiswerk. Je kunt het dus idd meer vergelijken met een 1e schooljaar.
groetjes,
Jennefer
 
Hallo,

Wij wonen sinds eind juni in Morayfield, zo'n 40km ten noorden van Brisbane. Na twee weken is ons zoontje van 6 begonnen in Year-1 op de Morayfield-East State School. Nu na 4 maanden en hard werken aan z'n engels en lezen en schrijven (wat hij in Nederland nog niet aan het leren was) mag hij het volgende schooljaar naar Year-2. Hij krijgt 3x in de week extra engelse les en moet nu 2 leesboekjes per dag thuis lezen. Wij moesten erg wennen aan het huiswerk wat ze hier meekrijgen. Verder word er ontzettend veel georganiseerd op school voor de kinderen en worden er wekelijks op de 'Parade' awards uitgereikt aan de kinderen die goed hun best doen, wat erg motiverend werkt voor de kinderen.

Onze dochter van 4 mocht nog niet naar school, die zit 3 dagen op de Day-care. Dit om alvast het engels op te pikken en omdat ze in Nederland al gewend was om naar school te gaan. Vanaf volgend schooljaar (januari 2009) gaat ze naar het Prepjaar. Bij haar gaat het engels spreken minder snel als bij ons zoontje, maar ze begint zich nu aardig te redden.
Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het wel.

Groetjes Sigrid
 
Leuk om dit allemaal te lezen.

Wij zijn onze oudste zoon nu al engels aan t leren en hij vind dat helemaal geweldig. Zo hebben we een kinder cd met liedjes uit Amerika waar op speelse wijze het engels wordt geleerd met liedjes. Hij vraagt steeds...Wat betekent walking around the block? en wiggeling your fingers? etc.
Dus voordat we in Australie zijn (dec 2010), hopen we dat ie al n aardig woordje kan spreken; iig de basis al heeft, zodat ie goed kan meestromen in januari 2011 wanneer ie naar school gaat.

Maar als ik het zo allemaal lees, komt het allemaal wel goed en passen ze zich vrij snel aan.
 
Wij hebben dat bij onze zoon ook gedaan. Hij was 6 1/2 toen we hier kwamen wonen en zijn zo'n beetje vanaf 4 1/2 jaar
al begonnen met woordjes. De echte taal leren ze toch pas als het interactief is, maar door die woordjes en spelletjes
op de computer ging het wel als een trein met zijn woordenschat. Het spel wat hij heel leuk vond was :
http://www.mindscape.nl/Products/ProductInfo.asp?pid=820 Leer Engels met Robbie Konijn. Je kan het op 2 niveau's spelen.
In het begin zat ik er altijd naast en vertaalde alles, dat werd steeds minder en op het laatst ging het bijna vanzelf zonder
uitleg. We hebben niets gepusht, gewoon als hij wilde spelen dan kon het, bood het af en toe aan, maar geen zin is geen zin.
Zo bleef het leuk. We deden ook spelletjes, bijv. een tekening met allerlei afbeeldingen, kan van alles zijn en dan vroeg ik
'Can you find the red car' en dan wees hij het aan. Zolang het maar een spelletje was (en geen leren) bleef het gewoon
hartstikke leuk, zowel voor hem als voor ons.

groetjes Miran

PS zijn hier nu zo'n 5 maanden, waarvan zo'n maand of 3 1/2 op school en zijn Engels is al hartstikke goed, vriendjes genoeg
en lekker spelen en kletsen dus.
 
Ik ben blij te horen dat die cd van Robbie konijn zeer goed is. Ik heb vernomen dat Sinterklaas deze al op zijn boot heeft liggen voor onze jongens ;-)

Inderdaad, pushen moet je zeker niet doen. Onze oudste vindt het nu ook leuk om te leren en hopelijk kan hij dat 2 jaar volhouden.

Weet iemand toevallig ofdat er wachtlijsten zijn op scholen en hoelang van te voren men zich moet aanmelden?

Groetjes,

Roland
 
Ons zoontje schreven we op maandag in op de Morayfiel East State School en op dinsdag kon hij al beginnen, geen wachtlijst dus. Hij begon met 1 uurtje, de volgende dag  2 uur, de derde dag tot aan de lunch en op vrijdag wilde hij zelf al de hele dag naar school. Weet niet hoe het elders is. Het zal in ieder geval niet zo erg zijn als in Nederland, daar moesten we de kids al inschrijven toen ze 2 waren. Ligt er natuurlijk ook aan waar je woont of gaat wonen. Hier in Morayfield gaat het per postcode, als je in een bepaalde straal (postcodegebied) van een school woont ga je naar die school.

Groetjes, Sigrid
 
Back
Top