second thoughts??

Kathleen

Well-Known Member
Er zijn waarschijnlijk wel meer van dit soort balletjes op geworpen... maar dan toch.
Te midden van alle razend positieve verhalen en verlangens de knuppel in het hoederhok... herkennen jullie het gevoel van 'moeten we (ik) dit wel doen' en 'waar beginnen we (ik) aan'?.
Toegegeven: Australie is een prima land, met heel wat meer ruimte voor gezinnen zoals die van ons. We verwachten daar meer gezondheid, ruimte, rust en 'gezin' te vinden. Maaaarrrr: ik was van de week met moeder bij zus en nichten aan het poedelen in een opblaaszwembadje met kleine meisje.... en dan kan ik het niet helpen dat het gevoel me bekruipt dat ik dat toch wel heel erg ga missen.....de warme deken van familie.... Wie wil hier eens een boompje (met mij) over opzetten.

Anyway, zie het wel (en ja... ken de search button...)

Groet,
Kath
 
Hoi Kathleen,

Ik heb precies hetzelfde hoor. Deze afgelopen weken ben ik met mijn moeder en zoontje (Joe) een midweek naar Centerparcs geweest. Met schoonzus + 2 nichtjes naar de kinderboerderij/speeltuin en een dagje naar het water. Joe heeft een nachtje bij mijn moeder gelogeerd èn omdat het vakantie is en mijn man en ik ook nog wat moeten werken  :-D :wink: is hij ook nog 1 dag per week naar mijn schoonmoeder geweest waar zijn neefje ook was die maar 1 maand ouder is. Veeeeeel plezier dus. Ja...........en dan denk ik ook..........ik ben gek...............ik heb hier toch alles !!! Aan de andere kant komt dan weer het gevoel......................ik wil dit doen..........wordt het niets prima.........gaan we terug.

1 ding is zeker, door de afgelopen 1 1/2 jaar hebben we alles wel meer weten te waarderen. Elkaar, ons zoontje, onze familie, onze vrienfen, ons huis, onze omgeving en weten we ook dat als we hier zouden blijven we van werk zouden veranderen, in ons huis zouden blijven, het wel zouden verbouwen en blij zouden zijn met elkaar en het feit dat we gezond zijn.

Ja, het slaat misschien nergens op, maar we win both ways in our opinion.

Groetjes Miranda  :)
 
Ook ik twijfel af en toe, zelfs nu Hans al in OZ zit. Je laat al je zekerheden achter, dat is ni niks hé!! Maar ... wie ni waagt ......  Als het mislukt, dan komen we gwoon terug, je familie en vrienden zullen hier dan ook nog zijn en jij bent dan een ervaring rijker. Niemand weet hoe dit avontuur kan aflopen, we kunnen het alleen maar proberen.
Maar denk dus vooral ni dat je alleen bent, het is gezond om te twijfelen, da's een teken dat je enkel het beste wil voor jezelf en je geliefden. Succes!

Sara
 
Precies hetzelfde hier (en dan heb ik geen eigen partner en gezin.....dan nog gebeurt hetzelfde!) Dan ga je zwemmen met je zus en kleine nichtje van net 1, die je al helemaal herkent ( straks ben ik verre tante in het buitenland, en weg herkenning), of lekker beppen met je moeder!
Ook was ik blij toen mijn ouders na 3 weken terug waren van vakantie (nou jaaaaaaaa zeg, hoe moet dat nou straks?)
En dit weekend met beide zussen naar de Efteling en in het Efteling hotel logeren, weer lekker beppen en lachen!

Dan denk ik ook weleens: is het niet zonde om dit allemaal te moeten gaan missen????????? Maar ik vind de vorige post helemaal goed: hoe fantastisch is het eigenlijk niet om daar zo heerlijk van te kunnen genieten?! En het nieuwe leven wordt ook weer genieten!

Ach, gewoon die sprong in het diepe maken, en dan loopt dat vast allemaal wel los. Ik heb zelf ook het gevoel dat je gevoelens ook allemaal gedramatiseerd worden, juist omdát je weet dat je weg gaat......Blijft er toch iets minder over van de realiteit en van de "klote"momenten. En alsof je zonder hen niet meer zou kunnen ademhalen...hi hi

Vind het eigenlijk een prachtig fenomeen, zo die laatste maanden. Een mens zou altijd zo bewust moeten leven en ervan genieten, niet alleen als je weggaat!

Henriette
 
[quote author=henriette link=topic=5199.msg65731#msg65731 date=1153125849]
Vind het eigenlijk een prachtig fenomeen, zo die laatste maanden. Een mens zou altijd zo bewust moeten leven en ervan genieten, niet alleen als je weggaat!

Henriette
[/quote]

Klopt, vind ik ook! Je geniet veel intenser van kleine, domme dingen .....

Sara
 
Hoi Kathleen,

Ik hoop dat de antwoorden tot nu toe een beetje geholpen hebben, je bent niet de enige die zo voelt.

Ik heb het al eerder meegemaakt toen ik 13 jaar geleden naar Nederland kwam, alle familie en vrienden achtergelaten, en ook de taal niet kennen.  OK de afstand is veel kleiner maar ik kon ineens niet meer even langs mijn moeder om lekker te eten, koffie drinken enz.

Heimwee had ik absoluut (ook na een jaar bijna teruggegaan) maar ik heb het vol gehouden en geen spijt gehad.  Ook is Nederland niet mijn geboorteland voel ik me hier nu thuis.  Ik ben niet bang dat ik in Australie niet thuis zal voelen.

Australia is voor mij makkelijker dan jou natuurlijk omdat ik al familie daar heb, hier heb ik geen familie om achter te laten, wel zal ik mijn ouders minder vaak zien, maar die kunnen hun kinderen nu in 1 keer bezoeken!

Natuurlijk heb ik ook 'second thoughts'.  Waarom weer verhuizen naar een andere land?  Het leven is hier prima.  Allemaal waar maar mijn vriend wil ook een keer in het buitenland wonen, en gezien onze leeftijd is het 'now or never'.  Als we niet aarden dan ja heeft geld gekost maar we zijn wel een ervaring rijker.

Sterkte met je 'second thoughts' dit is de beste plek om ze te delen.

Groetjes,
Susan
 
Absoluut herkenbaar hoor. Wij hebben een tweeling van 10 maanden. Onze beste vrienden krijgen nu ook een kindje en dat brengt je zeker aan het twijfelen. Je gaat ook niet emigreren om te 'vluchten". Je emigreert omdat je je thuis voelt in Australie. Een gevoel wat je niet kunt beschrijven aan mensen die het niet hebben. Een ding is zeker: je gaat mensen missen.

Heel veel succes!

Annette
 
yep hier ook van hetzelfde

heel veel izn om te gaan maar ook een beetje bang - cold feet  :oops:

ik weet zeker dat ik naar oz wil want ik voelde me er meteen thuis maar nu D day dichter bij komt besluipt ons allebei de twijfel
met twee kleine kindjes die we niets te kort willen doen

wat ons helpt is terug kijken naar toen we de beslissing hebben genomen
en waarom (en dat waren een heleboel redenen - soms zelfs dingen die ik nu niet meer wil inzien maar die daarom niet verdwijnen)
en dat helpt

maar het zullen ongetwijfeld de twee zwaarste maanden worden (het afscheid nemen van iedereen - ik hou daar niet zo van)
plus bijna iedereen die weet wanneer onze vlieger vertrekt, wil naar de airport komen - dat zal me daar een gejank worden :cry: :cry:
maar toch ook wel leuk zo'n warm afscheid zeker als het op je verjaardag is :evil:

blijkbaar maakt iedereen dit mee
overlaatst nog een leuke reportage op canvas over emigrees naar oz - en die zeiden ook de laatste maanden ist het zwaarst
maar blijkbaar eens in oz - is dat zo terug genezen :wink:
 
Hoi Kathleen en Co,

Je laat ons even schrikken hoor .. ;-) Ineens 2nd thoughts ??

Wij zitten nu 3,5 maand hier, en het bevalt ons absoluut prima! Natuurlijk kunnen we niet als ervaringsdeskundige spreken over kinderen, maar wel degelijk over familie en vrienden. We moeten zeggen dat we ook de laatste maanden in NL géén enkel moment van twijfel hadden, en dat we na 2 weken hier al wisten dat we niet meer in NL zouden willen (of kunnen) wonen. En ja, op een gegeven moment ga je misschien wel wat missen aan direct contact (alhoewel we dat niet echt zo ervaren tot nu toe). Maar van de andere kant is het ook een kwestie van op een andere manier contacten aanhouden. Via email en skype (en af en toe zelfs telefoon) hebben we soms nog meer contact met vrienden dan we hadden toen we in NL woonden.
Ik denk dat de koude voeten zo op het laatst vooral ontstaan door ineens geconfronteerd te worden met (te realiseren) het feit dat je de bekende dingetjes gaat achterlaten en het onbekende tegemoet gaat. Maar zoals je weet is het helemaal niet zo onbekend, en jullie zullen het absoluut naar je zin krijgen in Australie. Realiseer je alleen dat je altijd ook wortels in NL zult houden, en die ook niet hoeft door te knippen (wat ook niet kan).

Uiteindelijk moet je natuurlijk gewoon op je gevoel afgaan, maar laat je zeker niet gek maken door begrijpelijke koude voeten ;-)
Perthpete
 
ja HELEMAAL herkenbaar..
Vooral als je er echt voor gaat, wij nou althans ik vooral merk nu steeds meer dat het dichterbij komt..
tenminste dat hoop ik dan hehe
Maar met zo'n kleine maakt het voor iedereen NOG moeilijker!
En dan begin ik ook te twijfelen...waarom zo ver weg waarom niet belgie bijv..
en mijn band is nu ook veel sterker met mijn moeder sinds Sem :)
Dit zal het niet makkelijker maken nee..
Maar toch willen wij het ervaren en inderdaad er is altijd nog een weg terug ;)
en ik zie het als een andere manier van elkaar zien en spreken..
Nou ja we zullen wel zien he!
 
Hi Kath!

Is helemaal normaal toch? Het zou vreemd zijn als het achterlaten van familie en vrienden je helemaal niets deed. :) Het zijn mensen die allemaal een (groot) onderdeel van je leven uit gemaakt hebben en het is een beetje eng om dat sociale netwerk achter je te laten. Maar Ze zijn er nog....alleen wat verder weg.

Hartstikke gezond dus zo'n reactie :up: dat laat zien dat je gevoelens hebt :)

sterkte
Syl
 
Je zal ze waarschijnlijk enorm gaan missen en je zult misschien ook nog een schuldgevoel krijgen naar je ouders toen. Je neemt immers ongevraagd hun geliefde kleinkind(eren) mee. Het is heel moelijk, maar als je 100% achter je keuze staat om naar Australia te emigreren dan is het niet onmogelijk. Je moet het een plaatsje kunnen geven. Ik mis mijn ouders/familie heel erg, maar dan vooral m.b.t. onze kinderen. Het idee dat ze elkaar nog maar eens in de 2 jaar (?) live zullen zien is heartbreaking. Nora is nu net 3 en zal alweer 4,5 zijn als ze haar opa's en oma's weer ziet. Ook wij missen de weekendjes bij opa en oma en de dagjes kinderboerderij (en het uitslapen als de kindjes weer eens een weekendje bij opa en oma waren  :oops:). Toch weet ik iedere dag dat het de juiste keuze is geweest.  Je kinderen zijn straks ouder en ze blijven niet eeuwig bij opa en oma op schoot zitten. Wil je hun en jezelf een toekomst geven in Nl of in AU. Soms moet je even rationaliseren om het weer helder te kunnen zien. Als ik hier zie hoe de kids genieten van de stranden en het buitenleven (en het is nog maar winter) weet ik dat ik er meer last van heb dan de kinderen zelf. Die nemen de dag zoals hij komt en vinden het prima zo! Ontken je gevoelens niet, want als je dat nu doet, loop je straks extra hard tegen de muur, want het gemis zal komen en op z'n tijd inslaan als een hamer. En praat er over met je familie! Oja, en webcammen helpt echt!

Bovenal is leven hier echt nog leuker dan in NL, ook zonder familie!

Groetjes Nynke
 
Hee Kathleen,

Ik ben ruim 7 jaar geleden in m'n eentje naar Brisbane vertrokken, om bij m'n vriend te kunnen zijn. Ik vond het een prachtige keuze; 32 jaar in N'land, tijd voor een andere ervaring! En terug kon altijd. Kan nóg, zelfs!

Niets is eeuwig meid, en email en telefoon helpen fantastisch. Uiteindelijk mis ik persoonlijk alleen maar m'n beste vriendin en m'n broer. Maar die kan ik bellen, en dat doe ik ook.

Ik heb altijd gezegd dat missen een mooi gevoel is. Het betekent dat je goede herinneringen hebt, en er zelfs naar terug kan! Want okee, een vlucht is niet goedkoop, maar je zou er een reserve voor kunnen aanleggen.

Vorig jaar September ben ik in m'n eentje naar N'land gevlogen, omdat ik m'n vriendin zo miste. Voilá. Niets is forever.

Alleen, nu moet je je eigen warme dekentje breien :) Dat gaat lukken, en als het echt niets wordt, dan ga je toch terug?

Succes :)

Ireen.
 
Als kind heb ik nooit heimwee gehad. Als ik ging logeren bij neefjes en nichtjes, bij vriendinnetjes of als we met school op kamp gingen, nooit had ik heimwee.

In 2001 ben ik uit Nederland vertrokken en heb ik twee jaar in het buitenland (Australie en Nieuw Zeeland) gewoond en ben ik twee jaar lang niet in Nederland geweest. Ik heb geen enkele dag heimwee gehad. Mijn leven in het buitenland was een groot avontuur. Ik had geluk en kwam terecht in allerlei leuke banen. Deed goede werkervaring op (ik was net afgestudeerd en had nooit verwacht dat ik werk in mijn richting zou vinden, ik had me er al helemaal op voorbereid dat ik maanden in de horeca zou moeten werken). Ik leerde iedere dag nieuwe en interessante en leuke mensen kennen en maakte snel nieuwe vrienden. Zag prachtige delen van de wereld (heb ongeveer heel Australie en Nieuw Zeeland gezien). Het was niet allemaal rozegeur en maneschijn, zo kwam er ook een dramatische liefde in dit verhaal voor, maar ik leerde in die twee jaar veel over mezelf, door zowel de fijne als pijnlijke dingen die ik tegenkwam.

In die twee jaar had ik nooit heimwee. Soms had ik wel eens heeel erge zin om met mijn ouders een kopje thee aan de keukentafel bij hun thuis te drinken. Of vertelde mijn vriendinnen dat ze een spelletjes avond hadden of samen een dagje naar de sauna gingen. Dan baalde ik wel dat ik niet mee kon. Maar ook dan was ik me bewust dat ik, alles bij elkaar, toch liever daar was dan in Nederland. Een hele goede vriendin onderging een niertransplantatie. Ik zou toen haar graag gezien hebben. Maar zij moest veel rusten en kon minimaal bezoek ontvangen. En gelukkig kon ik immers ook bellen.

Na twee jaar kwam ik terug naar Nederland. Mijn Australische vriendje kwam mee. Het was moeilijk werk te vinden en uiteindelijk vonden we in baan in het zuiden. In vergelijking met mijn leven in het buitenland (Melbourne, Sydney, Wellington) was met leven in Nederland zo saaaaai. Het weer was slecht, er viel niets te beleven, in vergelijking met Sydney. Het was hartstikke leuk om met mijn ouders thee aan de keukentafel te drinken en met mijn vriendinnen naar de sauna te gaan. Maar dat was niet genoeg reden om in Nederland te blijven wonen.  Al snel besloten mijn vriend en ik om terug te gaan naar Australie. We wonen nu alweer anderhalf jaar in Sydney.

Ja ik voel me schuldig ten opzichte van mijn ouders. Ik weet dat zij mij erg missen. En wat als straks hun gezondheid minder wordt.... Hoe moet het dan?

Ik heb geen heimwee maar heb ook wel eens second thoughts. Wat als mijn partner en ik uit elkaar gaan... Op wie kan ik dan terugvallen? Ik heb wel leuke vrienden, maar dat is toch anders dan familie... Wat als ik ziek wordt... of als mijn partner komt te overlijden... Ook dan kan ik niet op mijn familie terugvallen, die zitten 20000 km ver weg. Ziek worden of overlijden van partner heeft in Australie ook grote consequenties voor je financien. Wat als mijn partner komt te overlijden terwijl we kleine kinderen hebben... Sydney is een dure stad om op een zeer modaal salaris een gezin te onderhouden.... Hoe moet ik het dan in mijn eentje rooien? Daar maak ik me stiekem wel eens zorgen over. De sociale zekerheid is vrij beperkt in Australie.

Maar alles bij elkaar genomen kies ik toch voor Australie... een prachtig land... waar het leven zo fijn is.
 
Dag Kath,

Ik woon hier nu een paar jaar en ja, om de zoveel tijd slaat heimwee toe. Ik heb zelf geen kinderen, maar mijn vrienden ondertussen wel. Hun leven verandert, en ik ben daar niet bij. Hetzelfde geldt ook voor hen. Bij vlagen is het heel lastig dat familie en vrienden in een andere tijdzone leven, en zo ver weg zijn. Maar ik zou niet meer terug kunnen: dat zou weer emigreren zijn!  :-o

Je zet gewoon je eigen netwerk op aan de andere kant van de wereld, webcammen met Nederland wordt een routine, en je houdt wat zakcentjes achter de hand voor het geval het je allemaal even te veel wordt, en je moet ze weer even zien.

Ik bedenk me altijd: hoe moeilijk zou het zijn, als je om hen je droom niet najaagt? Ga ervoor, en als het niet fijn is in Oz, kun je altijd nog terug.
Succes enneh, neem maar rollen zacht pleepapier mee naar het vliegveld, een pakje zakdoekjes is vast niet genoeg. Wat is het toch mooi dat zoveel mensen om je geven dat ze er allemaal bij willen zijn!

Inacar
 
Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie bemoedigende en ook eerlijke woorden... Iedereen heeft wel een punt te pakken.

Het zal er wel aan liggen dat we hier hele turbulente tijden achter de rug hebben en eindelijk, eindelijk is alles rustig. En dan....ja, dan is er weer die onrust, die loodzware onrust: 'gaan we wel/gaan we niet'. Moet zeggen dat ik het op dit moment nauwelijk kan bolwerken. Als echte Hollandse word ik heen en weer geslingerd tussen het beeld wat Nynke en CJ schetsen (en Irene2...)

Na onze zware tijd hier, realiseer ik me dat je plots er heel anders voor kunt staan, dat niks zeker is en dat het heerlijk is als je kunt terugvallen op familie/vrienden. Aan de andere kant ken ik ook het gevoel van je leven afstemmen op anderen en dan ook weer hele andere wendingen meemaken. Bovendien heb ik (in combinatie met vorige zin) mijn vader vorig jaar plotseling verloren en heb ik voor het eerst in mijn leven 'echt afscheid' moeten nemen.
Mijn zorgen: mijn moeder is op leeftijd, wat als zij binnenkort komt te overlijden? Zal ik dan geen eeuwig spijt hebben dat ik de laatste periode niet met haar heb kunnen meemaken? Als ik blijf, zal ik dan spijt hebben dat ik niet gegaan ben omdat ik nu in Nederland zit voor een ander die er niet meer is?
Is Australie echt zo geweldig? Ik refereer naar de mail van CJ: oooooh wat een bekende lijst van 'what ifs'!!! Maar reeel gezien is dat wel iets waar je rekening mee moet houden... wat als er wat met ons tweeen gebeurd... gaat Zoe dan terug naar Holland, blijft ze hier.... lijkt wel alsof ik over dingen wil nadenken die er eigenlijk niet zo toe doen... beetje zwartkijker, so to speak.
Nog een zorg: wat als we het daar niet van de grond krijgen. Net als Scutch zitten wij te rommelen met de leeftijdsgrens. Mijn lief is pushing 45. M.a.w. terugkeren zal ook niet zo eenvoudig zijn, welke werkgever zit hier op een 45+er te wachten???? En zitten ze daar wel te wachten op zo iemand.
No offence Irene2, maar om van vakantie naar vakantie te leven met het reunies in het vooruitzicht... waarom zou ik dan weggaan? En natuurlijk heeft de liefde jou naar de andere kant gebracht, dat is wat anders....knap hoor!
En dan nog dit: ben als kind opgegroeid in het buitenland (Zuid Amerika, om precies te zijn). Weet hoe vervelend het was om 2x per jaar weer afscheid te nemen van broer en zus, zij zaten inmiddels in Nederland voor opleiding. Dramaaaaaa, elke keer weer. Dikke tranen, lood in de schoenen, knoop in de buik. En nu ga ik mezelf dat vrijwillig aan doen.

Tja: ik met m'n grote mond. Nee hoor, ik zou dit varkentje wel even wassen. Er was toch internet, webcams, skype, telefoon en de hele santekraam. En nu zit ik met hartkloppingen, een vaste rug en rubber knietjes op de bank te bibberen. Kan me nog vers herinneren hoe stoer ik op het Forum plantte: remember, fear is temporay, regret's forever......Jaaaaa, ahum. Kan ik by my own rule leven??

Anyway, heb nu afgesproken met ega het even los te laten (kunnen nu toch niks, DIMA is aan zet) en probeer even niet de keuze te 'moeten maken op dit moment'. Kan altijd nog (en jullie weten ook dat dat eigenlijk helemaal niet kan, het blijft achter in je hoofd rondzwerven en komt zo nu en dan voorbij....)

Tot slot (en hoop niet als laatste, really enjoy alle verhalen die loskomen..) Australie vind ik fantastisch. Elke keer als ik voet op Sydney Airport zet voel ik me thuis. Ik weet dat ze veel meer 'gezin-minded'  zijn als in ieder geval Holland (waar ze dat absoluut niet zijn. Meeste gezins-minded is de V&D en de Bijenkorf met een achteraf niet-rokers hoekje en een ranzige changing table voor de kleine mensjes onder ons) Weet ook dat je in Australie met een goede attitude een heel eind kunt komen. Wil je werken, dan is er werk. Het is alleen te bidden dat je daar geen ongeluk krijgt, arbeidsongeschikt wordt of dood ongelukkig, want dan is het een droge zandplaat in de oceaan, ver weg van iedereen en alles met weinig social security.... of niet??

Thanks again, kijk erg uit naar jullie berichten. Voor degene die er al zitten... vertel eens: is het echt (na de eerste 6 maanden euforie) wat het lijkt???

Kath
 
Wij gaan de 9 maanden hier in Australië tegemoet, heel vers dus. Op je vraag of het na de eerste 6 maanden nog steeds zo geweldig is hier, kan ik met volle overtuiging zeggen... ja.
Ik heb mijn eerste vlaag van heimwee vorige week gehad. Boodschappen gedaan en in de auto een cd-tje van Borsato op staan. Niet eens een fan van Borsato, maar had zin in NL muziek. En daar kwamen de tranen.... Miste mijn familie en vrienden enorm. Zou heel graag even terug willen. Maar dat is het nu juist... even....
Ik moet er niet aan denken om op te geven wat we in die korte 9 maanden hebben opgebouwd hier. Ik ben dol op de blauwe lucht! Geeft me iedere dag weer een smile op mijn gezicht als ik in autootje zit om de onze oudste dochter naar school te brengen. Ik hoef maar naar mijn meiden te kijken om te zien hoe gezond en gelukkig ze hier zijn. Ikmoet er niet aan denken weer over de provinciale weg te rijden of mijn dag te moeten plannen rondom de files in Nederland. Dagje strand hebben wij daar ook in geen jaren meer gedaan! Ja lekker op een herfstdag met Elvis onze hond uitwaaien op Bakkum of Egmond. Het zijn misschien onbelangrijke dingen maar voor mij zijn die heel wezelijk. In die 9 maanden hier heb ik al een hele fijne vriendschap opgebouwd. En maak via de school van Iris en San's werk steeds meer Australische vrienden en kennissen. Ben echt gelukkig. Dat heimwee gevoel van vorige week stop ik niet weg. Ik heb gehuild en met San erover gepraat. Niemand die me zo goed begrijpt dan mijn eigen partner. En dan pak ik die telefoon en bel met mijn moeder (gelukkig belt ze mij ook 3x in de week zo'n anderhalf uur :) -lang leve bel-1643- en bel mijn vrienden om weer eens uitgebreid bij te praten. Dan hoor ik ook weer hoe het in NL is en besef wederom dat ik hier op een heel mooi eiland zit!

Weet niet of mijn warrige verhaal een beetje helpt met jouw twijfels, maar wilde toch ook even mijn eitje kwijt!

Heel veel succes, volg je hart dan zal je kan geen foute beslissingen nemen.

Groetjes Lin
 
Hee hoi weer :)

Je lijkt te richten op dingen die mis kunnen gaan. Tja, zo zijn er een hele hoop if's en but's. Ook als je níet gaat.

Die 20.000km zijn maar fysiek hoor, en niet spiritueel. Je belt net zo makkelijk van hier naar je moeder als vanaf waar je nu zit. Het ís niet zo dat je alles achterlaat, je verhuist alleen. Je gaat niet naar Mars waardoor communicatie niet meer mogelijk zou zijn. Snap je wat ik bedoel? Je woont gewoon wat verder weg.


Hee, en je zei 'maar om van vakantie naar vakantie te leven met het reunies in het vooruitzicht... waarom zou ik dan weggaan?' Die twee dingen hebben niet persé iets met elkaar te maken. Ik denk dat IRENE2 het juist wél goed aanpakt; een fijn leven hier, maar haar heimwee naar familie en vrienden wordt een beetje geholpen door het vooruitzicht dat ze hen t.z.t. weer ziet. Is het niet één van de grootste twijfelpunten van emigranten? Op deze manier kan je beiden hebben (nou ja, sort of :) )

Australië ligt gewoon in een heeeeel grote achtertuin... (en met een heeeeeel grote zandbak...LOL)....

Laat het maar even bezinken ja. Which ever choice you make, that one will suit you best.

:)
Ireen.
 
Zoals Lin het omschrijft voel het bij mij ook. Ik voel ook echt dat het een juiste keuze is geweest en in vergelijking met NL is het hier zoveel beter leven. Vorige week nog, ben ik met een vriendin uit eten geweest en daarna een kroegje in en ik kom gewoon met fris ruikende kleding thuis! (sorry smokers...).

En zojuist is Nora met haar papa naar pre-school vertrokken. Samen pakken ze de bus en daarna gaat  Reinoud door naar zijn werk(en niet meer 2 uur in de file naar A'dam). Op haar pre-school speelt ze ongeveer 4 uur per dag buiten!!! En het is winter. En dan de speeltuinen hier in de buurt. Groot, gezellig, met een schoon grasveld eromheen. Hele rodelbaantjes zitten erbij (en ze zijn niet kapot!). En dan nog niet te spreken over storytime in de boekenwinkel om de hoek hier (met een kopje koffie voor mama erbij) en de playgroups. In de weekenden gaan we meestal naar het strand of lopen we door de Botanical Gardens al kijkend naar de BLAUWE zee en de BLAUWE lucht :sunny:......ja dan vergeet ik dat gemis gelijk! Dan hoop ik alleen maar dat ik het snel mag delen met mijn broers en ouders.

Maar inderdaad, zoals kathleen, schrijft, heb ik te maken met onzekerheden over de toekomst. Wat gebeurd er in geval van overlijden, met ons, financieel, met de kids, als ze ouder zijn en hier een leven hebben en Nl een vreemd land voor ze is. Of als het slechter gaat met mijn ouders en ze hebben je nodig. En hoe voel ik me over 30 jaar. :wheelchair: Heb ik dan spijt en ben ik dan nergens meer echt thuis. Ik sprak laatst een vrouw uit Ierland, die inmiddels een heen gezin heeft opgebouwd hier en kleinkinderen heeft. Ze vertelde mij dat ze liever nooit van dit mooie land had geweten. Ze is voor de rest van haar leven 'verscheurd' tussen haar roots in Ireland en haar familie in Sydney. Ze woonde hier al 36 jaar en miste haar Ierland enorm. Ik spreek je wel over 20 jaar zei ze. Daar schrok ik wel van en ik begrijp ook wel wat ze bedoeld. Ik denk inderdaad dat ik een soort van 'verscheurdheid' zal blijven voelen.

Maar " JE WEET". Ik krijg Australia niet meer uit mijn system. Ik kan niet meer zonder dit buitenleven en de schoonheid van het land. Daar moet je wat voor opofferen. Ik denk aan de toekomst van ons eigen gezin. Als ik vroeger was ge-emigreerd met mijn ouders had ik mijn opa en oma ook niet echt gemist en zeker mijn ooms en tantes niet (nu ook niet). Je kinderen hebben voldoende aan jullie.

Een voordeel, Kathleen, je staat er heel realistisch in. Ik had hetzelfde in NL en ben niet verrast door mijn gemis. En dat zal jij ook niet zijn. Ik denk niet dat je richt op dingen die mis kunnen gaan. Je probeerd het niet door een roze bril te zien en dat is heel goed. Je bent een mens en hebt emoties. En je zult op zijn tijd misschien wel meer gaan missen. En het is waar, je kunt altijd terug. Alleen zorgt dit idee niet voor meer rust in je leven. Je kunt er beter nu heel goed over nadenken. Ook wij zijn na 3 jaar terug gegaan en hebben vervolgens vanaf dag 1 Australie gemist. En nu zitten we hier weer!  :beach: En dat kost ook hoopjes geld, en pensioen, en energie......en verdriet bij familie (en bij ons). Maarru, na 6 maanden is het zeker nog zo mooi en leuk....en ook na 3 jaar nog!

Dat van Irene2, zou ik ook wel willen trouwens, maar daar moet je wel geld voor hebben. En met 2 kids kost een vakantie Nl al gauw 8.000 dollar. Effe boeken om naar uit te kijken zit er dus niet altijd in. En je wilt ook wel eens iets anders dan NL. Als je gaat, dan ga je. En dan weet je dat je je familie nog maar heel weinig zal zien.

Ik wens jullie veel succes met de 'verwerking' van deze emoties......

Ik denk trouwens dat het heel goed is dat er niet alleen maar wordt geschreven over hoe mooi en blij alles hier is, maar ook over de mindere kant van het emigreren.  :up: xpdite!
 
Back
Top