second thoughts??

Oja, ff praktisch. Om onze onzekere toekomst wat zekerder te maken sluiten wij een partnerpensioen af en allebei een levensverzekering. Ook hier kan je dit soort dingen regelen. Het is echt niet zo dat je in een hutje op de hei terecht komt.  :tent: (mmm, ook niks mis mee)
 
Nynke,

Mooi verhaal hoor! Ik wil graag nog even reageren op de Ierse 'over 20 jaar spreek ik je nog wel ..'. Ik denk zelf dat die vorige generatie (of misschien wel 2 generaties) sowieso een heel andere insteek hebben gehad dan de meesten die nu emigreren. Er is vooraf al veel meer bekend, er zijn nu onnoemelijk veel manieren om te communiceren met het thuisfront, we zijn veel sneller in staat om te integreren, familie kan veel makkelijker dan toen op vakantie komen (en vice versa).... M.a.w. volgens mij hoef je niet bang te zijn voor zo'n opmerking.

Perthpete
 
Emigreren is niet meer het emigreren wat je vroeger had.
Australia is net zover als NL op technisch gebied.... :roll: Als ze niet verder zijn.

Je hebt de post :-D :up:, je hebt de fax :) :up: je hebt de telefoon, Computer, webcam met geluid , beeld enz. enz...

Dus "zover" van elkaar is het niet meer, het enige wat je moet missen is de omhelzing, de warmte, je kunt niet elkaar pilsje openmaken :) :cry:

Maar je hebt ze wel wat te bieden als ze over komen...toch.

En die momenten die je niet kunt missen is mooi om te bewaren voor jezelf en er iets moois van te maken als je elkaar weer "echt" ziet.

Het is altijd vervelend als je weer afscheid moet nemen van elkaar, maar dat hoort bij het leven.
In zo'n kikkerlandje blijven voor die enkele momenten, of je dat ervoor over hebt is ieder voorzich ......Ik zou het wel weten.

Chin up Kath

Cheers,

Jack :evil:
 
Ik sprak mijn moeder vanmorgen nog en zij vertelde mij dat ze zich zo fijn gevoeld hadden na de laatste webcam sessie. We liepen letterlijk met de laptop achter de kindjes aan om het 'dagelijks leven' aan mijn ouders te kunnen laten zien. Ze zagen hoe Merlijn in bed werd gestopt en hoe Nora met haar winkelwagentje door het huis liep. Het feit dat dit mijn ouders zo helpt, geeft mij ook een rustiger gevoel. Wat dat betreft ben ik het eens met Jack en Perthpete......emigreren is niet meer als vroeger. Je bent inderdaad nog steeds 'dicht bij elkaar'. Misschien helpt dit een beetje. En nee, je bent geen Party Pooper  :naughty:
 
Heel herkenbaar allemaal! Ook wij zijn na de geboorte van ons kleine meisje (nu 8,5 maand) heel anders tegen het hele emigratie-gebeuren aan gaan kijken.

Verder hebben we inmiddels het visum, dus het wordt ineens 'echt'! Daarvoor was het toch ook heel veel fantaseren en je voorstellen hel het zal zijn om daar te wonen. Nu wordt het allemaal wel heel concreet.

Misschien hadden we zonder kindje nu ook wel die twijfels gehad, wie weet. Zo'n verhuizing naar de andere kant van de wereld is ook niet niks.

En als we voortaan van de mooie zomers zoals nu hebben is 'het weer' natuurlijk ook geen argument meer om weg te gaan...  :cool:

groetjes,
Hillegien
 
Heel gek hoor, maar ik merk het nu al. Ik ben verhuisd naar de andere kant van NL en woon nu bijna 3 uur rijden bij mijn ouders vandaan. Je kunt ook niet zo maar even een wat gaan drinken bij je ouders. Nu scheelt het dat we geen kinderen hebben en je natuurlijk ook wel op 1 dag heen en weer kunt rijden als het echt niet gaat. Toch heb ik dat nog niet gehad. Mijn vrienden wonen verspreid door heel NL, dus die zien we ook niet vaak. Ik heb het idee dat ik er toch al een beetje aan kan wennen op deze manier.

Tot nu toe heb ik het 1 keer gehad dat ik dacht dat ik niet meer zou willen. Toch overwint het avontuurlijke. Ik ken Australie namelijk alleen van de verhalen, films en foto's. Dat is toch weer heel anders. Wij zijn ook allebei nog geen 30 (Ikke nog lang niet zelfs ;) ). Dan is het misschien makkelijker om terug te gaan als het niet lukt. Ook hebben wij nog geen kinderen en moeten we er voorlopig ook nog niet aan denken...
 
@ Annemiek: is ook zo... woon nu bij mams in de tuin, maar de boel staat te koop dus het gaat in ieder geval toch veranderen...(en niet perse for the worse!)

@ Ireen: niet een kwestie van Irene2 die het 'fout' doet. Ik zou daar zelf slecht tegen kunnen, maar vrees dat het in de praktijk wrschlk wel zo zal lopen... refereer naar alle afscheiden (afscheiten...hahahaha) die wij als familie in het verleden hebben moeten nemen toen we nog op de Antillen woonden.... maar snap wat je bedoelt, je kunt het naar je zin maken en oplossingen zoeken... is ook zo.

@ Perthpete: is waar, je gaat niet meer met de boot 6 weken varen naar een land waar je nog nooit geweest bent en waar je nooit meer vandaan gaat... maar: (tadaaaaaaa) ik merk wel dat mijn ouders (en die zijn vrij modern destijds geemigreerd) toch met het vorderen van de leeftijd weer gingen verlangen naar hun 'thuis'. Mijn tante die met groot plezier en geluk in Australie woonde, ging toen ze oud en ziek werd weer spontaan Nederlands praten... Het zijn toch je roots, dat kun je niet verloochenen. De wereld is nu veel kleiner geworden, maar de onrust des te groter lijkt wel....

@ Nynke: you're very kind! Lief dat je dat wilt delen, doet me wel goed om te lezen dat de contacten ook inderdaad fijn verlopen via phone, mail enz.

In het algemeen: kreeg de tip van mijn zwager (in NZ) om met elkaar af te spreken (van te voren) binnen welke termijn je een keertje retour gaat. Las ergens anders dat na een jaar of twee weer even terug naar Europa vaak helpt om je te realiseren dat je het fijn hebt in je nieuwe land  :up: Bovendien krijg je na 2 jaar je borg terug en kun je met die plakka plakka een retourtje Holland bestellen...

Groet,
Kath
 
[quote author=Kathleen link=topic=5199.msg66284#msg66284 date=1153739495]
In het algemeen: kreeg de tip van mijn zwager (in NZ) om met elkaar af te spreken (van te voren) binnen welke termijn je een keertje retour gaat. Las ergens anders dat na een jaar of twee weer even terug naar Europa vaak helpt om je te realiseren dat je het fijn hebt in je nieuwe land  :up: Bovendien krijg je na 2 jaar je borg terug en kun je met die plakka plakka een retourtje Holland bestellen...
[/quote]

Dat is echt een heel goed idee zeg... :)
 
Hoi Kathleen,

You're absolutely right.. Je kunt je roots niet verloochenen. Dat moet je ook zeker niet willen. Al zit je nog zo lang in een ander land, je bent en blijft toch Nederlander. Het idee om b.v. met de geretourneerde borg een keertje terug te gaan naar NL (als er nog twijfels zijn tenminste ;-) is een hele sterke!
Ik denk dat het wel heel belangrijk is om niet na een paar maanden al een keertje terug te gaan naar NL, geef jezelf wel de kans om een beetje te wortelen hier ;-)
Perthpete
 
Dag allemaal,

Ik heb geen borg teruggekregen, maar had wel met mijn echtgenoot afgesproken al voordat we hier in Oz trouwden dat ik graag na twee jaar even op bezoek wou in NL.
Hebben we gedaan, en merkte dat ik daar net zozeer een buitenstaander was als ik hier ben. Misschien nog wel meer. Niet direct wat betreft de familie en goede vrienden, hoewel hun leven ook doorgegaan was en veranderd sinds ik ze de laatste keer zag (gek he?  :p). Maar vooral ook hoe het geregeld is met huisartsen, openbaar vervoer, zulk soort dingen. En toen besefte ik, dat als ik zou besluiten weer naar NL te verhuizen, dat dat dan weer een emigratie zou zijn.

Geef jezelf inderdaad even de tijd om te aarden hier, en besef dat vriendschappen nooit over 1 nacht ijs zijn ontstaan (is dat Nederlands?), het duurt even. Maar ik denk dat het hebben van kinderen daarbij misschien nog wel helpt?

En je hebt natuurlijk altijd het forum om op terug te vallen....

Groet!
Inacar
 
Yes yes!! Verwacht ook niet weg te kwijnen in down under. Maar net als Hillegien (hoi! trouwens, lang niet 'gezien', alles okay??) heeft het krijgen van een kleintje mijn kijk op alles wel een beetje veranderd. Misschien is dat het.

In ieder geval, als we gaan, blijven we de eerste twee jaar daar. Je moet jezelf minstens een jaar gunnen, en misschien nog wel langer, om echt te wennen. Is bij een gewonen verhuizing ook zo. Dus geen zorgen: Kath gaat niet al binnen een half jaartje retour  :wink: Bovendien heeft moeders beloofd te komen, die zag dat wel zitten mits ze businessclass mocht  :roll:
 
[quote author=Kathleen link=topic=5199.msg66391#msg66391 date=1153824165]
Maar net als Hillegien (hoi! trouwens, lang niet 'gezien', alles okay??) heeft het krijgen van een kleintje mijn kijk op alles wel een beetje veranderd. Misschien is dat het.
[/quote]

Hoi Kath,

Een deel zeker wel, maar zoals ik eerder geschreven heb had ik ook veel twijfels toen ik eerst naar Nederland kwam zonder dat kinderen een rol speelde.

En ja nu dat ik zelf moeder ben brengt dat wel extra gevoelens. OK mijn ouders zien hun kleinkind niet vaak omdat ze in Schotland wonen maar we zien elkaar 2-3 per jaar en dat zal waarschijnlijk 1 keer per 2-3 jaar in Australie worden, dat is een groot verschil.  En nog erger is de Nederlandse oma, moeder van mijn man, die is 80 in een bejaardenwoning en zal niet kunnen reizen naar Australia, ze kwakkelt nu met haar gezondheid dus het zal moeilijk zijn voor mijn man om zijn moeder 'achter' te laten, maar we gaan door met onze plannen.

Goed idee over het gebruiken van de borg, die zullen wij (hopelijk) ook terugkrijgen na 2 jaar!

Wel super al de reacties op deze topic, mooi dat er zoveel steun hier is.

Groetje,
Susan
 
[quote author=Kathleen link=topic=5199.msg66391#msg66391 date=1153824165]
hoi! trouwens, lang niet 'gezien', alles okay??[/quote]

Hoi Kathleen,

Ja hoor, alles gaat prima hier! Ik zit inderdaad niet zo vaak meer op het forum, want het is veels te mooi weer buiten! Dus lekker met een koud biertje in de tuin, net als straks in Australie... :beach:

Wat is dat trouwens voor borg waar je het over had?

groetjes,
Hillegien
 
als je voor een sponsering gaat (zoals wij) wordt onze sponsor geacht een borg van 5000 dollar te storten voor het geval we er een puinhoop van maken. Wat ik ervan begreep wordt dit bedrag eerst opgesoupeerd in case of fire, so to speak.

Na twee jaar, wanneer je ook je recht op een uitkering enzo terugkrijgt, krijg je de borg (met rente!) teruggestort.

Kath
 
Dat is niet verkeerd,

Ben je twee jaar daar , heb je iets te vieren en dan krijg je ook nog je 5000 dollar terug met rente...
Lekker toch...

Jack :evil:

ps; een goede reden om er geen zooitje van te maken. :)
 
Ik zit zo ondertussen de hele dag op dit forum geloof ik... Continu informatie aan het opslurpen. Zoeken naar manieren om als skilled worker binnen te komen. Ik verpleegkundige zonder werkervaring de afgelopen 12 maanden en m'n man met zijn HBO en kennis als zelfstandig ondernemer.... There's gotto be a way!!!!
Een ding is zeker allerlei emoties gieren door m'n lijf.
En nu de kansen om te vertrekken steeds kleiner lijken te worden (ja, ik heb de booklet gedownload), merk ik alleen maar meer hoe graag ik wil...
Als ik lees over de ruimte, mentaliteit, no worries, de zon en de zee. Ik wil dat zo graag aan m'n kinderen (en mezelf hoor) meegeven.
Het gaat goedkomen, hoe dan ook!!!
Misschien gaat het alleen iets langer duren dan ik zou willen..
 
Mireille,

Start anders eens een stavaza topic en leg je puntensituatie eens uit. Wellicht komen mensen met hele goede ideeen!
Ik ben in ieder geval wel benieuwd! en een eigen bedrijf hebben gehad hoeft niet perse een probleem te zijn hoor bij TRA. Kijk maar naar bijvoorbeeld Kallie´s stavaza. Je moet alleen op een andere manier eea aantonen. Maar kom maar eens met de getallen......dan kijken we er met zijn allen naar.

Henriette
 
Hi, wij hebben absoluut geen second thoughts. Ik weet wel dat ik m'n ouders zal gaan missen, maar als dat zo is zal ik ze bellen.
We kunnen niet wachten tot het zover is om weg te gaan.

Maar we moeten nog ff geduld hebben.

Groetjes van Jolanda  :)
 
Back
Top