Singapore - tips

Beebmeep

XPdite Sponsor 2024
In December ga ik voor een vakantie naar Nederland. Ik vlieg via Singapore en heb op zowel de heen- als de terugreis behoorlijk wat overstaptijd. Dusdanig dat ik - als ik niet omval van vermoeidheid - eigenlijk wel wat meer dan het vliegveld en m'n hotelbed wil zien.

Heeft er iemand wat tips? Ik heb vaag ergens eens gelezen, dat er een (gratis?) airport shuttle is die naar het centrum gaat? Hoe werkt zoiets? Moet ik die voor de terugrit boeken of rijdt die regelmatig?
Ik ga uiteraard ook wel op internet zoeken e.d., maar er zullen hier genoeg Singapore gangers/kenners zitten :)
 
Singapore is klein, en de taxi is goed en goedkoop naar het centrum. Binnen een half uur ben je in het centrum.

Zomaar was ideeen:
- Fort Canning Park, voor wat natuur en historie
- Marina Bay Sands en omgeving, prachtige architectuur en een wereldberoemd hotel. Ook vindt je in deze omgeving de Merlion.
- Vlak bij Marina Bay Sands is de Gardens By The Bay.
- En Singapore is natuurlijk vooral veel shoppen...als is het niet meer zo goedkoop als vroeger

Singapore is heet en klam. Dus vooral luchtige en makkelijke kleding.
 
Same as Frits, er is een shuttle bus trouwens. Met een Singapore Air boarding pass heb je gratis toegang geloof ik. Zelf nooit gebruikt, mijn moeder wel. Naast de bus en de taxi heb je ook de MRT (metro) Je koopt op de airport een dagkaart voor weinig... (10SGD geloof ik) en dan kun je overal in de bus en metro stappen. Voordeel: Je maakt gelijk deel uit van de couleur locale.

Gardens by the Bay and Marina Bay Sands is wel een bezoekje waard als je het typische 'Singapore, we hebben geld genoeg' gevoel wilt hebben, maar Chinatown of Little India zijn leuk om even te zien (tempels tussen hoogbouw). Wat ik leuk en interessant vind aan Singapore zijn de enorme contrasten tussen deze locaties. Botanic Gardens zijn ook fraai trouwens.

En ja, warm en vochtig, maar ik wende er snel aan. Gewoon rustig aan en niet teveel in en uit airco's lopen (maar soms moet je even bijkomen ;) )
 
@FritsC & @afterbang, dank! Zo'n dagkaart klinkt goed :) En ik vlieg met Singapore Airlines, dus ook daarmee opties. Ik weet dat het wat onwezenlijk klinkt voor een vrouw, maar ik ben niet zo'n shopper (OK, boekwinkels daargelaten :D ) en wil dus vooral wat zien van de architectuur en natuur.
 
Ik ben (uiteraard) ook niet zo'n shopper. Al moet ik zeggen dat een mall in Singapore bezoeken net zoiets is als Las Vegas (ik gok niet) Je hebt er niets te zoeken, maar je 'moet' het wel een keer gezien hebben ;)

Als je Singapore wilt begrijpen (en je wat meer tijd zou hebben) hoort een mall erbij. Ion is wel grappig. Voor mijn werk zat ik in een hotel daarnaast, en de metro komt er in uit. Regelmatig dat ik verdwaalde en de juiste uitgang niet meer kon vinden naar mijn hotel. Google Maps heeft gewoon kaarten voor de malls (je kunt op de map dan -1,-2,-3, -4 of +1 tot en met nog wat aanklikken voor de ondergrondse en bovengrondse verdiepingen. :D

Oh, tip: Telok Ayer food market. Mooie Victoriaanse hawker place. Goed eten voor weinig!
 
Architectuur? Dan is Marina Bay een must, er staan een paar interessante gebouwen bij elkaar, zoals ook de Durian (the Esplanade - Theatres by the Bay) en het Science Museum naast Marina Bay Sands de moeite waard!

China Town ligt vlak bij het centrum en je ziet de contrasten tussen oud en nieuw!

Ja, een hawker centre voor toppie street food.
 
Klinkt goed!! Ik had op de terugreis graag een stop-over gemaakt, maar dat lukte niet qua vluchten: ik vlieg nu een paar dagen later terug vanuit NL, omdat me dat (schrik niet!) $800 scheelt. Dus nu 18 uur tussen vluchten, waarbij ik ook hoop wat te kunnen slapen, maar ook om eea te kunnen zien.
 
Heb je niet ook een visum nodig om het vliegveld af te gaan? Geen idee, meer dat je daar niet door verrast wordt :)
 
Wij hadden de laatste keer (in 2013) ook een overstap van 18 uur in Singapore. We waren van alles van plan om daar te gaan doen, maar omdat we toen terugvlogen vanaf een klein eilandje in Fiji en we al even onderweg waren (sinds 2 uur 's middags en dan zo'n 15 uur onderweg via Melbourne) hebben we uiteindelijk niet superveel gedaan. We waren gewoonweg te moe ;)

Je kunt gewoon een soort dagvisum krijgen als je de airport uitgaat. Je hoeft daar niets voor te regelen van tevoren, gewoon ter plekke aan een balie. Wij zijn toen met een OV chipkaart (weet niet meer precies hoe we daar aan kwamen eigenlijk) met de metro naar het centrum gegaan. Dat ging prima! Eerst in een ondergrondse mall wat ontbeten, maar de rest was nog dicht (we waren daar rond 8 uur 's ochtends). Wij zijn toen in de Singapore Flyer gegaan (London Eye van Singapore zeg maar), het is een ronde van 35 minuten in een airconditioned hokje en ondertussen kun je de stad heel mooi overzien! Nadien zijn we rustig via een aantal shopping malls terug gewandeld richting metro. En vanaf het begin van de middag tot aan de vlucht die tegen middernacht ging hebben we ons op de airport prima vermaakt. Er is echt heel veel te zien en te doen, en als je moe bent kun je naar de free cinema om lekker lui films te kijken. Er zijn ook verschillende tuinen, een zwembad, en weet ik veel wat nog meer. En er gaan gratis shuttles tussen de terminals zodat je niet alles hoeft te lopen. Oja, wij hebben er ook een douche genomen. De duurste, maar ALLERlekkerste en meest welkome douche ooit! :D:D
 
@Heleen1985 ik vermoed dat ik na een vlucht vanuit Amsterdam ook niet sta te springen om de stad te verkennen, maar heb een kamer geboekt en kan dus eerst wat slapen (en douchen :) :) ). Ik ben ondertussen diverse keren via Singapore gevlogen en vind het een prettig vliegveld. Inderdaad, genoeg te zien e.d., maar dit keer wil ik proberen wat meer te zien.

Ik zal daar zo'n OV-kaart regelen en dan de tips van Frits en Afterbang volgen. Zo'n super-mall is natuurlijk best leuk om eens te zien, maar hoop niet te verdwalen! haha!
Nou ja, het is nog een eindje weg.
 
Als je op het vliegveld richting de uitgang loopt zie je vanzelf een stalletje waar ze de kaart verkopen, en op het perron zelf (onder het vliegveld) staan automaten waar je een kaartje kunt kopen. Enjoy!
 
Toen ik in Singapore was was het er zo allemachtig warm en vooral vochtig dat voor mij persoonlijk de lol er snel af was. Het is klein er goed bereikbaar, echt tips heb ik eerlijk gezegd niet want ik was wat bevangen door de warmte dat ik besloot snel terug te keren naar het vliegveld en een douche te nemen.

Zelf ben ik vorig jaar in Hong Kong geweest. ik landde om 6 uur s' ochtends en heb toen tot half 11 rondgelopen door de stad (peak tram e.d.) daarna aantal uur geslapen in een day hotel en toen 's avonds weer in het vliegtuig naar Cairns. Grote voordeel is dat je meteen in het Aussie ritme zit en je niet moe bent als je daar aankomt.
 
Toen ik in Singapore was was het er zo allemachtig warm en vooral vochtig dat voor mij persoonlijk de lol er snel af was. Het is klein er goed bereikbaar, echt tips heb ik eerlijk gezegd niet want ik was wat bevangen door de warmte dat ik besloot snel terug te keren naar het vliegveld en een douche te nemen.

Ik vermoed dat het mij net zo zal gaan ;-) Ben ook geen fan van vochtige warmte en de vorige keer was ik ook zo moe dat ik - na wat op het vliegveld rondgestruind te hebben - ik vooral geslapen heb.
 
Back
Top