SIR 495, en nu aanvragen voor permanent visum, HOE?

Koala78

New Member
Hallo allemaal

Ik hoorde van een aantal NL dat dit forum soms goede antwoorden geeft op bepaalde vragen. Dus ik probeer het maar even.

Wij (mijn partner en ik) hebben nu ruim 2 jaar het SIR 495 visum en het wordt tijd dat we gaan nadenkn over het aanvragen van het permanente visum. Daar heb ik een paar vragen over.
Ik las iets over 887 en 857. Welk van beide visums moeten we aanvragen, is er 1 beter dan de ander?

Volgende vraag, issue:
Omdat ik de hoofdaanvrager was tijdens het aanvragen van het SIR 495, is mijn partner meegekomen als mijn spouse. Het gaat nog steeds goed tussen ons, maar meer als hele goede vrienden, en ik heb geen idee of we door kunnen gaan met onze relatie zoals die nu is. Ik zal niet in detail treden. Ik maak me nogal zorgen hierom. Wat nu met het visum? Stel dat we onze langdurige relatie verbreken en we moeten het visum aanvragen?
Hij is hier in Australia als mijn spouse. Ik voldoe aan de voorwaarden (2 jaar wonen, 1 jaar werken etc). Ik heb ook het huis op mijn naam staan. Voor mij persoonlijk zal het waarschijnlijk geen probleem zijn een permanent visum aan te vragen.
Hij heeft wel gewerkt hier en daar maar zal als (eventueel) alleenstaande niet voldoen aan de eisen om een permanent visum te krijgen.
Natuurlijk gun ik hem het visum ook, mede omdat we hier al meer dan 10 jaar mee bezig zijn in ons hoofd, en beide met veel plezier in Australia wonen. Maar moet ik daarom onze relatie aanhouden? Of open kaart spelen met de grote kans dat hij zijn visum niet krijgt?

Pffff wat te doen? Ik zou erg graag een eerlijk antwoord willen want ik weet het even niet.

Hartelijk dank voor jullie antwoord.

Koala78
 
Hoi Koala,

Meer informatie over de visa kun je hier vinden:
http://www.immi.gov.au/skilled/general-skilled-migration/887/
http://www.immi.gov.au/skilled/general-skilled-migration/857.htm

Ik heb geen ervaring met het aanvragen van permanent na voorlopig, dus ik kan je verder niet adviseren. Wel is er ook nog http://www.pomsinoz.com/, een Engels forum waar denk ik meer mensen dit al eens uitgezocht hebben (niet omdat het forum beter is dan het onze, maar omdat er meer Britten dan Nederlanders naar Australië emigreren).

Wat je relatie betreft: ook daar heb ik geen verstand van, maar ik denk dat het ieder voor zich is als je nu uit elkaar gaat. Met als gevolg dat jij wel en hij geen visum kan krijgen. Let wel: dit is alleen mijn vermoeden. Ik ben benieuwd hoe het gaat als je het visum aanvraagt als gezin en dan uit elkaar gaat. Zou hij dan de rechten verliezen? Ik ga ervan uit dat je alles moet kunnen vinden op de eerste twee links hierboven. Maar het zal wel wat research vergen denk ik.

Veel succes,

Laurens
 
Ik ben ook op een SIR visum binnengekomen en heb daarna een permanent visum gekregen. Ik zal even na moeten kijken welk visum ik precies aangevraagd heb. Toevallig hebben twee van mijn collega's die in dezelfde situatie zaten het andere visum aangevraagd. Bij een van hen is vlak voordat hij zijn permanente visum aanvroeg zijn relatie op de klippen gelopen, dus ook daar kan ik denk ik wel wat informatie over los peuteren.

Zodra ik het uitgezocht heb laat ik het je weten.
 
Hallo "Lost"

Dank je wel. Ik ben benieuwd hoe je collega dat aangepakt heeft en wat de consequenties waren. Hou me op de hoogte!

Nog een vraagje. Als je je permanente visum hebt 887 of 857, moet je dan nog steeds alle wijzigingen zoals adres etc blijven doorgeven aan de Emigratiedienst net als nu bij het SIR?
En als je je permanente visum moet verlengen (dat is na 5 jaar geloof ik?), moet je dan weer formulieren invullen, medische test, en bepaalde bewijzen aanleveren?

Dank je wel alvast!

Koala78
 
Het aanvragen van een 887 visa is vrij eenvoudig, als je je aan de voorwaarden van je 495 visa hebt gehouden. Je moet kunnen bewijzen dat je inderdaad 2 jaar in een "designated area" hebt gewoond (rental receipts, Australian driver's license, car registration etc.) en dat je daar minstens een jaar hebt gewerkt (pay slips, letter from employer, tax return).Het heeft geen zin om een 857 aan te vragen, als je al een 495 hebt.Als je eenmaal het 887 visa hebt, dan ben je een "permanent resident" en kan je doen wat je wil. Je hoeft de emigratiedienst niets meer te vertellen.Een nieuwe sticker (resident return visa) aanvragen is alleen maar een formaliteit. Gewoon je paspoort meenemen en naar een DIAC kantoor stappen. Wel zorgen dat je paspoort nog 5 jaar geldig is, anders moet je weer (tegen betaling) een nieuw resident return visa aanvragen,als je een nieuw paspoort krijgt.
 
Beste Koala78,


Volgens Section 104 van de Migration Act zijn jullie verplicht om DIAC op de hoogte te stellen van een beëindiging van jullie huwelijk of de-facto relatie.

In dat geval komt het erop neer dat wanneer jullie uit elkaar gaan, ieder voor zich moet voldoen aan de voorwaarden dat hij/zij gedurende 2 jaar in een ‘regional area’ heeft gewoond en daarvan minimaal 1 jaar heeft gewerkt om voor een 887-visum in aanmerking te kunnen komen.

Een 857-visum zou een oplossing voor jouw partner kunnen zijn als hij niet aan de voorwaarden van een 887-visum kan voldoen. Om in aanmerking te kunnen komen voor een 857-visum dient hij echter gesponsord te worden door een werkgever in een ‘regional area’.

In het antwoord van Nick van Voorst zit helaas een fout. Hij zegt dat je in een ‘designated area’ moet hebben gewoond, maar dat moet een ‘regional area’ zijn.
Als je op dit moment beschikt over een 495-visum, dan ben je dus gesponsord door een ‘State/Territory Government’ en dien je in een ‘regional area’ te wonen.
Forumleden die op dit moment beschikken over een 496-visum, zijn gesponsord door een familielid in Australie en dienen in een ‘designated area’ te wonen.

De postcodes van een ‘regional area’ kun je vinden via de volgende link:
www.immi.gov.au/skilled/general-skilled-migration/regional-growth.htm

De postcodes van een ‘designated area’ kan men vinden via de volgende link:
www.immi.gov.au/skilled/general-skilled-migration/designated-areas.htm

Koals78, je schrijft nu al aan de voorwaarden voor een permanent 887-visum te voldoen. Je zou dus ook nu al het 887-visum aan kunnen vragen, waarmee jouw partner - indien jullie relatie standhoudt tot aan de permanente visumtoekenning - ook zijn eigen permanente 887-visum toegekend zal kunnen krijgen.
Onze recentste ervaring is dat het 887-visum binnen 2,5 maand na indiening van de aanvraag door DIAC is toegekend.

Ik hoop jou hiermee een positieve zet in de goede richting te hebben gegeven :)


Met vriendelijke groeten,

Rob Breumelhof
Adelaide
 
Beste Koala78,

In het antwoord van Nick van Voorst zit helaas een fout. Hij zegt dat je in een ‘designated area’ moet hebben gewoond, maar dat moet een ‘regional area’ zijn.
Als je op dit moment beschikt over een 495-visum, dan ben je dus gesponsord door een ‘State/Territory Government’ en dien je in een ‘regional area’ te wonen.
Forumleden die op dit moment beschikken over een 496-visum, zijn gesponsord door een familielid in Australie en dienen in een ‘designated area’ te wonen.


Rob Breumelhof
Adelaide

Bedankt voor de correctie,Rob. Ik had inderdaad de term "specified regional area" moeten gebruiken.
Groeten
Nick van Voorst
 
Hallo allemaal

Hartelijk dank voor de duidelijke antwoorden allemaal, met name Rob en Nick. SUPER!!!
Ik ben gelijk op het internet gaan zoeken voor meer informatie.

Ik ben zeker geholpen met het advies en ik hoop dat het een stap in de goede richting is!

Ik houd jullie op de hoogte!

Groetjes van een Koala uit 78
 
Back
Top