Skill: refrigeration- and airconditioning mechanic, iemand ervaring?

Marika

XPdite Sponsor
Zoals al gebleken uit eerdere vragen staan wij nog aan het begin van het traject. Net uitvoerig de site van TRA bekeken (bedankt trouwens voor de tips/ de te volgen stappen!).
Voor bovenstaande skill probeert mijn man een visum te krijgen ( en ik lift mee..mijn ´skill´ is toerisme en staat niet op de MODL list).
Ik zou graag e.e.a. willen vragen aan iemand met hetzelfde beroep die al in een verder stadium is of zelfs al klaar !

Thanks!!

Marika
 
Hoi Marika

Ik ben van plan geweest om op deze wijze mijn visum te krijgen.
Echter heb ik op het laatste moment besloten om op het visum general plumber te gaan.
De reden hiervoor is dat voor airconditioning geen diploma's benodigd zijn.
Voor de koeltechniek weet ik zo zeer niet.
Ik kan bij general plumber wel airconditioning gaan doen zonder hiervoor bewijslast vanuit nederland aan te voeren.
dus mocht je man ook in het loodgieters wereldje zitten dan kan het verstandig zijn om op dat visum te gaan.
Wij hebben een installatie en koeltechnisch bedrijf wat zich bezig houd met alles op loodgieters en installatie werk en ook koeltechniek zoals koeltoonbanken, cellen en dergelijke.

Mocht je vragen hebben stel je ze maar
Wij zijn inmiddels goedgekeurd door TRA en de hele papierwinkel ligt nu bij de DIAC

Groetjes Kees
 
Hoi Kees,

Bedankt voor je reactie. Wat is dan het voordeel, als er geen diploma´s nodig zijn voor airconditioning om dan een andere ´skill´te kiezen, zeg maar ? Mijn man´s vak heet in Nederland: koeltechniek. Koelcellen, koelmeubels, ijsblokjesmachine´s , airco´s etc.

Hoe heb je eigenlijk je diploma´s vertaald. Heb jij ook diploma´s van het STEK e.d? En is goed engels ook belangrijk voor een ´tradesperson´of in mindere mate. Mijn man is oorspronkelijk franssprekend, zijn nederlands is inmiddels perfect maar zijn engels is van een redelijk tot laag niveau...

Groetjes,

Marika
 
Hoi Marika

Het voordeel is dat je direct erkent word in OZ en mijn diploma's zijn een bewijs van studie.
En inderdaad al mijn diploma's zijn vertaald door een beedigd vertaler.
Wij doen trouwens heel de emigratie via buysse emigratie, daar heb ik het advies gekregen om voor general plumber te gaan daar is nog meer vraag naar in OZ.
Ik heb inderdaad ook mijn kta en stek.
De ielts test is ook nodig en afhankelik van je punten is een 5 voor de 4 vakken voldoende.
Voor de echtgeno(o)t(e) is een 4,5 gemiddeld over de vier vakken voldoende.
Vergis je niet in de ielts test, niet echt moeilijk maar iets speciaals en erg strikt.
Je moet er wel rekening mee houden dat in OZ in hokjes gedacht word, of je doet airco of je doet koeling in de vorm van cellen en toonbanken.
Het loont de moeite om goed uit te zoeken waar je voor gaat, als je er helemaal bent kun je altijd nog kiezen.
Hebben jullie zelf een bedrijf of is hij werknemer?
Mocht je persoonlijk contact willen wij gaan naar de xp dite social club (een etentje in heemstede)
Op 3 maart
Zoek dit onder de search knop en je vind het, mischien heb je interesse om daar ook naar toe te komen en even bij te praten.
 
Hi Kees,

Sorry voor de late reactie. Ik ga niet naar die bijeenkomst al klinkt het heel gezellig.

Ik ben momenteel bezig het CV van mijn man te vertalen in het engels. Zou jij mij kunnen vertellen met wat voor termen het STEK- diploma vertaalt is en weet jij toevallig of de term: monteur koudetechniek vertaalt wordt als refrigeration mechanic? En is SCC het engelse equivalent van VCA (basisveiligheid)?

Ik hoop dat je ons verder kunt helpen? Bedankt vast!

Groetjes,

Marieke
 
Good morning!

De reden hiervoor is dat voor airconditioning geen diploma's benodigd zijn.
Volgens mij klopt dit niet helemaal. Zonder papieren kun je hier niet zmaar als Airco/refrig. mechanic aan de slag. Je mag tegenwoordig zelfs geen split units / wall units ophangen zonder de juiste papieren. Uiteraard "kun" je dat wel doen maar het heeft grote gevolgen voor onder andere de warranty (garantie) voor je client bovendien kun je op deze manieren behoorlijke boetes krijgen.

Groetjes
Syl
 
Hallo allemaal,

Belangrijk bij de TRA is dat je, zonder diploma's, minimaal 6 (electriciën: 7) jaar relevante werkervaring in het beroep aan moet kunnen tonen. (Hierin is TRA uniek - bij andere beroepsorganisaties is altijd een diploma nodig).

Soms zijn 2 beroepen mogelijk als basis voor de emigratie, dan is het belangrijk om te kiezen voor het beroep dat het beste past én waar het bewijs voor geleverd kan worden. Ben je "van alles wat",  dan ontvang je namelijk in geen enkel beroep de positieve assessment die nodig is voor het vervolgtraject.

In dit geval (airco / plumber) speelt vervolgens ook mee wat de wensen zijn in Australië. Na aankomst zal in de staat/territory een registratieprocedure volgen. Voor een plumber in Queensland is licensing verplicht bij de plumbers & drainers board. Voor de refrigeration mechanic is dit Arctic. Per staat kan het overigens verschillen of registratie wel/niet nodig is (en waar dat moet gebeuren); bovendien veranderen de eisen regelmatig. Het is dus belangrijk dit goed te (blijven!) checken!

Wellicht verduidelijkt dit het een en ander.
Allemaal succes met julle procedures,
Jolanda van Os
Buysse Immigration
Offshore agent
 
hallo.
ik woon in Duiven en ik ben automonteur.
Ik heb een STEK diploma maar dan voor auto`s. Minder dan 3 kg koelmiddel.

Ik ben 35.

Is daar ook vraag naar in aus?
 
Syl: hardstikke goede tip, bedankt!

Jimmysaywhoo : dat kan je checken op de site: http://www.immi.gov.au/allforms/pdf/1121i.pdf
Onder nummer 4 vind je ´Trades`

Groetjes en succes!

Marika
 
Back
Top