Skilled (175) omzetten naar State (regional) sponsored (475)?

Yolando

New Member
Dag allen,

Dit is onze eerste post, geboren uit noodzaak wegens de nieuwe regels......

Wij hebben vorig jaar ons visa gelodged, subclass 175, onder het beroep Welfare Worker (2512-11) van mijn vrouw. Dit valt niet onder CLS of MODL, ook niet QLD "Skilled Sponsored Eligible Skills List", echter wel de "Skilled Regional Sponsored Eligible Skills List". Nu heb ik het volgende gelezen:

Q: If I have already lodged an independent skilled application, is there any way to change it to a State Sponsored visa?
A: If you have lodged a Skilled – Independent (subclass 175) visa or a Skilled – Independent (subclass 885) visa, your visa can be assessed as a State Sponsored visa (subclass 176).
To obtain a state or territory nomination, you should approach the state or territory you would like to live in and request they consider nominating you. Please note that state-sponsored migrants are expected to live for at least two (2) years in the state or territory which sponsors them.


Ik lees nergens of je dus ook een 175 kan omzetten naar een Skilled – Regional Sponsored (Provisional) Visa (Subclass 475). Wie weet hier meer van?

Groet, Ando
 
Er zijn niet erg veel responses, dus ga ik er van uit dat niemand dit weet. Voor diegene die met dezelfde vraag zaten, heb ik het volgende gevonden:

If this is what has happened then you need to try to get one of the States to sponsor you for the subclass 176 visa instead if you possibly can. The reason is because the subclass 175 and 176 visas are both in Class VE. Therefore the CO must consider you for the 175 visa first. If you have 120 points then a subclass 175 visa will be granted. If you have less than 120 points but you have State Nomination for a 176 visa and not less than 100 points (including 10 points from the State concerned) then the CO will grant a subclass 176 visa instead.

The subclass 475 visa, however, is in Class VF and although you can switch between visa subclasses within the same Class, you cannot switch from one Class to another. If you change your mind and decide that you want a provisional subclass 475 visa instead, you will have to start all over again with a new visa application and a new fee for DIAC.


Een 175 naar 176 omzetten kan wel, een 175 naar 475 kan dus niet. Balen!

Groet, Ando
 
Na flink spitten op internet vind ik meer antwoorden op mijn eigen vragen, maar ook op vragen van anderen die ooit op andere threads zijn gesteld over de 475 visa. Indien geinteresseerd hoor ik dat graag, dan zal ik mijn bevinding posten.
 
Hi Senseo,

Zoals je waarschijnlijk weet is de 475 een visa waarmee je een voorwaardelijke verblijfsstatus verkrijgt (3jr), uitgenodigd door een State om in een bepaalde regio te wonen (2jr) en werken (1jr), mits je een beroep op hun regional skills list hebt. Deze lijst bevat vaak beroepen die niet op de CLS, MODL of state (non-regional) skills list staat. Voor ons was welfare worker van belang, die staat op de regional list van QLD. Na 3jr kan deze visa worden omgezet naar een permanent resident 887 visa.

Een van de vragen waar ik mee zat heb ik al beantwoord: het kan niet worden omgezet van een 175.

Een andere vraag was: moet je het beroep uitoefenen op basis waarvan je de visa hebt aangevraagd? Nee dus:

Skilled – Regional (Residence) visa (subclass 887)

There is no restriction on the type of work that you may undertake. You could work for an employer or yourself. The only restriction is that the employment must be both of the following:
    * full time
    * undertaken in a Specified Regional Area in Australia.
The Australian Bureau of Statistics defines a 'full time position' as one in which employment is normally for 35 hours a week. You are allowed to work in up to two (2) concurrent part time jobs to meet the one (1) year (35 hours a week) full time work requirement.


Een vraag waarop ik nog geen antwoord heb is: mag je zelf de "specified region" kiezen of wordt dit door de sponsorende state bepaald, en mag je tussendoor van region naar region verhuizen? Voor beiden heb ik het vermoeden dat het gewoon kan, maar zodra ik meer weet zal ik het laten weten.
 
Ik weet niet of je  deze al was tegengekomen.
Misschien is het iets waar je wat aan hebt.


Eligible postcodes for the Regional Subclass 457 program and Regional Sponsored Migration Scheme
This is a list of postcodes which specify which parts of Australia are regional for the purposes of the Regional Sponsored Migration Scheme (RSMS) and the regional concessions for the Temporary Business (Long Stay) visa (subclass 457).


Queensland
Except the greater Brisbane area and the Gold Coast
4124 to 4125
4133
4211
4270 to 4272
4275
4280
4285
4287
4307 to 4499
4515
4517 to 4519
4522 to 4899


http://www.immi.gov.au/employers/rsms_postcodes.htm


Cheers,

Axel
 
Thanx Axel,

Ik had deze lijst met postcodes idd gezien, ik had ook gekeken waar zij ongeveer zitten: de meesten zitten in het zuid-oosten van QLD, van de Goldcoast Hinterland (erg mooi!) tot Towoomba en central coast. Mount Isa zit er vlgs mij (gelukkig) niet bij, ik weet er niet heel veel van maar lijkt mij niet het meest optimale plek om te zitten.
Ik vraag mij dus af of je vrij bent om een plek te kiezen, en of je halverwege van één specified region naar een andere specified region mag gaan.

Gr, Ando
 
[quote author=Yolando link=topic=9769.msg133450#msg133450 date=1235900138]
Hi Senseo,

Zoals je waarschijnlijk weet is de 475 een visa waarmee je een voorwaardelijke verblijfsstatus verkrijgt (3jr), uitgenodigd door een State om in een bepaalde regio te wonen (2jr) en werken (1jr), mits je een beroep op hun regional skills list hebt. Deze lijst bevat vaak beroepen die niet op de CLS, MODL of state (non-regional) skills list staat. Voor ons was welfare worker van belang, die staat op de regional list van QLD. Na 3jr kan deze visa worden omgezet naar een permanent resident 887 visa.

Een van de vragen waar ik mee zat heb ik al beantwoord: het kan niet worden omgezet van een 175.

Een andere vraag was: moet je het beroep uitoefenen op basis waarvan je de visa hebt aangevraagd? Nee dus:

Skilled – Regional (Residence) visa (subclass 887)

There is no restriction on the type of work that you may undertake. You could work for an employer or yourself. The only restriction is that the employment must be both of the following:
    * full time
    * undertaken in a Specified Regional Area in Australia.
The Australian Bureau of Statistics defines a 'full time position' as one in which employment is normally for 35 hours a week. You are allowed to work in up to two (2) concurrent part time jobs to meet the one (1) year (35 hours a week) full time work requirement.


Een vraag waarop ik nog geen antwoord heb is: mag je zelf de "specified region" kiezen of wordt dit door de sponsorende state bepaald, en mag je tussendoor van region naar region verhuizen? Voor beiden heb ik het vermoeden dat het gewoon kan, maar zodra ik meer weet zal ik het laten weten.
[/quote]

Yolanda,

Wij hebben een 475 visa, en we worden gesponserd door Tasmania.

Mocht het voor ons niet lukken om hier een baan te vinden, mogen we verhuizen naar een ander regionaal gebied.
Je moet het echter wel hard kunnen maken dat het in de staat die je sponserd niet lukt.

Ik moet er wel bij zeggen dat sommige staten je een formulier laten ondertekenen dat je zeker gaat blijven in die staat.
Maar naar horen zeggen is het niet rechtsgeldig.

Misschien overbodig, maar dit soort visum is 3 jaar geldig, eventueel met een jaar te verlengen.
En in die totaal van 4 jaar moet je 1 jaar lang een full time baan hebben gehad.
Deze baan moet uiteraard wel op een shortage list staan van die staat.
Na 2 jaar, kun je al een aanvraag voor een permanent visum indienen.

Het kan dus ook een andere baan zijn als waar je het visum voor hebt gekregen, zo lang die baan maar op die lijst staat.

Cheers
 
Hi Marcel,

Leuk dat jullie in Tasmania zitten, hebben wij ook naar gekeken. Volgens mij erg mooi en niet zo heet.

Wat ik mij nu afvraag is het volgende: je stelt dat de baan die je gedaan moet hebben op de lijst van de State moet staan (State, of State regional), maar op de immi.gov site staat over de 887 (de PR-visa die je aanvraagt na voldaan te hebben aan de 475-voorwaarden):

Skilled – Regional (Residence) visa (subclass 887)

There is no restriction on the type of work that you may undertake. You could work for an employer or yourself. The only restriction is that the employment must be both of the following:
    * full time
    * undertaken in a Specified Regional Area in Australia.


Dat betekent dat je enige baan zou mogen doen, als het maar full time was en in een van de specified regions (dus onafhankelijk van enige lijsten?). Het is voor ons namelijk van belang omdat mijn vrouw, op wier naam wij een visa aanvragen, wil werken als clinisch neuropsycholoog, en niet als welfare worker (zij voldeed al aan de eisen voor welfare worker, en we konden de 175 al aanvragen op basis daarvan).

Het lijkt allemaal zo onoverzichtelijk, en helemaal nu dat het DIAC de regels heeft veranderd. Wat wij heel graag zouden willen weten is hoe lang men verwacht dat het gaat duren voordat de "lijstloze" visa-aanvragen aan de beurt zijn. Daarom dat wij kijken naar andere opties. En de enige andere optie lijkt de 475 waarvoor wij weer $2100 moeten betalen!  :cry: Daarom lijkt het mij heerlijk om uiteindelijk terecht te zijn zoals jullie.

gr, Ando
 
Back
Top