Skilled independent of toch Employer Sponsored Migration -> ENS

Frank100

New Member
Stel:

Je bent een mechanical engineer (HTS) met 7 jaar werkervaring en je wilt naar Australie. Je hebt je redelijk verdiept in de materie en uiteindelijk ben je tot de conclusie gekomen dat Skilled Independent voor jouw waarschijnlijk " the way"  is. Je bent namelijk gesteld op je vrijheid die je daar uiteindelijk zal hebben (je kan overal en bij iedereen aan het werk, sterker: je hoeft niet eens een baan te kiezen in je vakgebied)


Vervolgens lees je in het Parool dat er ergens in NL een congres is. Voor dat congres wordt je uiteindelijk en na lang wachten uitgenodigd. Je probeert voor jezelf uit te vogelen wat voor procedure die werkgevers (die skilled workers nodig hebben) en DIMIA voor jouw in gedachte hebben, en je komt na lang wikken en wegen voor jezelf tot de conclusie dat dat waarschijnlijk via een Employer Sponsored Migration procedure zal gaan (wellicht ENS??) (of denken lezers hier anders over?????). De hele zooi ligt weer overhoop, deze route heb je eigenlijk nog niet goed bestudeerd!?!?! Je twijfelt:

Hoe zit het met die vrijheid waarop je zo gesteld bent?
Wat gebeurd er als blijkt dat het na een bepaalde periode toch niet klikt of zo leuk is als je hier in NL dacht?
Moet je in zo'n geval dan weer terug naar NL of kan je gewoon op zoek naar een andere baan?

Omdat je deze info niet kunt vinden in 1131 besluit je dit machtige medium te raadplegen.....

Bij dezen!!

Gr Frank
 
Een ENS visum is vanaf dag 1 een permanent visum.

Ik twijfelde ook, dus ik heb het mijn agent gevraagd (george Lombard)

Ook ik heb misschien een ENS aanbieding gekregen, maar zekerheid heb ik nog niet. Mijn papieren voor het STNI liggen op dit moment bij George Lombard, na een seintje van mijn kant worden ze opgestuurd naar de Dimia.

Ook voor een ENS moet je je diploma laten assessen. (Ik ben ook mechanical Engineer 2126-11)
Jij hebt 7 jaar ervaring, ben je de 34 al gepasseerd dan? Als je 34 of jonger bent, kun je ook voor een gewoon skilled visum gaan.

Succes, Bart
 
Hoi Frank, zelfde kwestie hier hoor - je bent niet de enige.

We twijfel(d)en nog of we de (flinke financiele) investering in een skilled wilden maken toen de telefoontjes begonnen. Nu blijkt dat al deze werkgevers bereid zijn om ons 'over te laten komen', maar wat als je dan je ziel verkoopt en eenmaal daar blijkt het niet te klikken?

Onze recruiter gaf aan dat in ons vakgebied er weinig risico is wat dat betreft, mocht je willen switchen naar een ander dan kan deze de financiele verplichtingen die je aankleven gewoon overnemen. Je vrijheid blijkt dus redelijk in orde te blijven. Maar - ook wij hebben deze route nog niet grondig bestudeerd. We overwegen daarom nog steeds om - los of we nu op een werkgever naar binnen liften - ook een skilled independent te behalen. Mochten we er langer willen blijven dan een eerst-eens-even-kijken-periode, een jaar of twee, dan geeft dat geen problemen. In dat geval zullen we waarschijnlijk beiden deze procedure doorlopen, ik denk niet dat een van ons bereid is om als meelifter aan de ander te gaan hangen  :roll:
 
Probleem in mijn geval is: dat ik met een STNI voor SA bezig ben, en de werkgever met het ENS zit in Melbourne.

Wanneer je eerst een STNI aanvraagt, en daarna toch schakelt naar ENS, dan vervalt de eerste.

Bart
 
Ik denk toch dat als zich de mogelijkheid voor zou doen ik via een bedrijf zou gaan. Ben nog steeds druk bezig om contacten te onderhouden/ te leggen, maar het gaat allemaal errug traag. (vakantie tij hoop ik). Ben er, zeker na mijn bezoek op de Expo wel achter dat je bij de grote jongens aan moet kloppen. Heb inmiddels ook wel door dat men in de outback de meeste mensen nodig heeft (daar willen die Ozzies zelf niet heen, denk ik). Kijk bv je naar grote mining companies, dan is de kans denk ik groter dat je een baan wordt aangeboden in de outback dan in een stad. Wij hebben daar lang over zitten bomen, wat we daarvan zouden vinden, maar ook dat lijkt ons een te gek avontuur, zeker voor de jaren dat je "min of meer"  bent gebonden aan zo'n bedrijf (want na twee jaar kom je volgens mij al in aamerking voor een independent).

Ik hoop nog steeds dat ik een dezer dagen/ weken/ maanden een uitnodiging krijg voor een job interview......

Hoe concreet is jullie verhuizing nou eigenlijk landmiles? Is het helemaal rond? Betalen ze de echt "the whole fuckin' shebang"? ben je tevreden over je salaris? Is het meer/ minder als in NL?
 
Natuurlijk, hebben is hebben & krijgen is de kunst. Check het verhaal van Sabien maar, die had haar Skilled Independent op een oor na gevild en kreeg een offer-she-couldn't-refuse.

http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=1929.msg35432#msg35432

Die is dus alvast maar vertrokken, zul je begrijpen.

Onze verhuizing is niet aan de orde, we gaan eerst eens voor een jaar of twee en dan zien we wel weer. We houden ook ons huis hier in Utrecht. Maar dat we gaan is steeds zekerder, en we zijn dead serious in onze plannen. Het betekent wel dat we daar iets gemeubileerds moeten gaan huren, sommige werkgevers betalen zelfs dat. Maar we hebben dus geen complete verhuizing die we willen laten betalen.

Wat betreft het salaris - we gaan er niet heen om rijk te worden of zo. We hadden een kans in bijvoorbeeld China ook gegrepen, zelfs als je daar minder verdient. Neemt niet weg dat een HTS-starter daar meer verdient dan ik hier met 9 jaar ervaring. Met die extra financiele speelruimte kunnen we een buffer opbouwen voor onverwachts noodzakelijke retourtjes naar NL of later alsnog een uitdagend maar minder lucratief avontuur naar China. Voor ons is de ervaring, de verbreding van onze horizon, de belangrijkste motivatie. We wonen goedkoop, smijten niet met geld maar we zijn gek op reizen. Daar gaat veel van onze inkomsten inzitten...
 
Back
Top