Skilled migration Chemical Engineer

Hallo!

Deze week hebben wij ons voorgesteld als thefivekoalas. Ik had beloofd in deze rubriek wat meer op onze visum aanvraag in te gaan, dus bij deze.

Toen we voor het eerst in ons hoofd kregen ons te verdiepen in de mogelijkheden, waren onze opties nogal onduidelijk. Dat veranderde toen Chemical Engineer op de MODL lijst werd gezet, ik dacht ergens in november 2005. Op deze manier kon ik ineens toch voldoende punten verzamelen, en het nadeel (qua punten dan) van de leeftijd (42) te compenseren. Fantastisch, de deur ging ineens open. Nou ja op papier dan, want alles moest nog wel gebeuren.

Als chemisch technoloog (TU) moest ik een CDR schrijven voor evaluatie door Engineers Australia. Dat kostte wel wat avondjes werk, maar uiteindelijk had ik voor de zomer van 2006 een documentje van zo'n 20 pagina's af. Vervolgens diploma's gescand en opgestuurd naar een vertaler van NAATI. Die heeft keurig netjes een vertaling gemaakt en ervoor gezorgd dat het zoveel mogelijk op het NL origineel leek, en weer terug gestuurd. Gecertificeerde copieen van de NL diploma's laten maken, referentiebrief werkgever laten maken, dat soort dingen.

Vlak voor het opsturen van de skills assessment heb ik in A'dam de general IELTS test gedaan. De volgende dag heb ik het pakketje naar IEAust opgestuurd, en gemeld dat de uitslag van de IELTS binnenkort zou volgen (wordt direct door testcentrum opgestuurd).

Ondertussen hebben we de visumaanvraag (Skilled Independent subclass 136) voorbereid, zodat we die na de zomervakantie met de uitslagen van de skills assessment en IELTS konden rond maken. Maar eerst vakantie ...

Toen we eind augustus terug kwamen, lagen beide uitslagen al in de bus. Heeft allebei niet langer dan drie weken geduurd. Van IEAust een vrij korte brief met de geweldige mededeling "I am pleased to advise that the competencies ....have been assessed as meeting the current academic requirements for standing as a professional engineer (ASCO code 2129-17". En de IELTS had een 8 gemiddeld opgeleverd. Bij elkaar goed voor 60 (skill) + 15 (occupation in demand) + 20 (engels) punten.

Relevante werkervaring aangetoond met een brief van je werkgever levert 10 punten op. Let op dat je de juiste informatie in de brief laar zetten (DIMA is daar vrij duidelijk over, zie de toelichting bij de checklist). Ik heb er ook een recente salarisstrook bi j gedaan.

Tot slot heb ik van de TU een verklaring gevraagd waarin gesteld wordt dat het onderwijs in de Nederlandse taal is gegeven. Dat levert 5 bonuspunten op in de categorie "fluency in community language".

Mijn leeftijd levert toch nog 15 punten op, dus alles bij elkaar zou dat 125 punten moeten opleveren.

Een van de komende dagen gaat de gehele aanvraag de deur uit ... en dan breekt het grote wachten aan. Die tijd gaan we gebruiken om naar werk te kijken.

Als iemand meer info wil hebben, laat het maar horen!

Groeten, Rob en Elza

 
 
Back
Top