skilled occupation list, vraagje..

Ik kom net van de telefoon met een zeer onaardige mevrouw van een consulenten buro (naam zal ik maar niet noemen), die ons op een dusdanig negatieve manier benaderde dat je bijna maar niet wilt emigreren want "de kansen zijn zeeeer gering".

Wij hebben een bedrijf(je) waar we al geruime tijd onze boterhammen mee verdienen en ook enkele mensen in dienst hebben. Volgens deze mevouw is een voorwaarde om voor een skilled person visa te gaan, een beroep te hebben die op deze sol staat. Ondanks dat ik het als kleine ondernemer redelijk doe, moet ik voor een business vias gaan (met alle consequenties ...en kosten vandien). En dat terwijl ik eigenlijk sales, marketing, service, invoicing etc. doe...

Ik vroeg haar of een professor drs. in de economie, die een eenmanszaak heeft en het geweldig doet, derhalve ook niet "skilled" genoeg is om te emigreren? "nee" dus...., hij mag niet voor zichzelf werken.

Heeft iemand hier wellicht ervaring mee? Is er een beroep wat op die sol staat waar je als kleine ondernemer mee weg kunt?

Groet,
 
Het klinkt inderdaad heel erg onaardig, maar helaas wel een kern van waarheid....

Ook al vind je zelf dat je het heel aardig doet, je schijnt (ik heb wat dat betreft geen enkele kennis hierover) volgens mij over de afgelopen 4 jaar moeten kunnen laten zien dat je elk jaar meer winst (of omzet???) hebt gemaakt  dan het jaar daarvoor. Zat het dus een jaartje slecht en heb je minder winst (of omzet) gedraaid, dan vind de Oz. Embassy dat al niet meer voldoende.....het schijnt idd veel lastiger te zijn voor een zelfstandig ondernemer, dan voor iemand die in loondienst is....(maar meer weet ik er helaas ook niet van)
 
Ik ben in loondienst bij mijn eigen bedrijf en oefen verschillende functies uit, bijv. trades person and related workers (pag. 12 van sol), zou je het zo mogen bekijken?
 
Tja, ik denk dat je het zo wel mag bekijken, alleen kom je dan in de knoei met de referentiebrief. Je moet namelijk bij de Skills Assessment een referentiebrief van je werkgever ontvangen, waarin staat hoe lang je daar gewerkt hebt, hoeveel uren per week, wat het salaris was, de werkzaamheden etc. etc. En die brief moet ondertekend worden door de werkgever (jijzelf)....En daar zullen ze niet mee akkoord gaan......dat jij je eigen referentiebrief ondertekend....
 
Misscien dat je vrouw ook werknemer is van het bedrijf en dat je elkaars referentiebrieven kunt ondertekenen?? :wink:
 
Hoi hoi
Wat betreft je vraag. Tja,... je kan altijd nog wat anderen kantoren proberen, misschien dat hun er op een anderen manier naar kijken.
Met Maluka ben ik het helemaal eens. Hoe kan er een asses worden gedaan op basis van eigen verklaringen. ?
Gewoon niet opgeven gewoon doorzetten er zal best wel ergens een hoekje of gaatje zijn die over het hoofd word gezien.
succes  :up:
 
Ik zit eigenlijk een beetje met hetzelfde. Ook zelfstandig ondernemer maar wel op de SOL lijst (picture framer)
Wij hebben sinds 2 jaar een eigen bedrijf in lijstenmaken en daarvoor al een aantal jaar hetzelfde werk voor een baas gedaan.
Van de baas een referentiebrief gekregen, maar over de laatste 2 jaar zal ik deze ook zelf moeten schrijven.
Volgens de migratie consulent moet dit geen probleem zijn, we zouden een skilled designated area visum moeten aanvragen. Business visa is niet haalbaar omdat we niet aan die eisen kunnen voldoen, en willen ook niet in Australie de druk hebben van te halen omzet
Iemand hier ervaring mee??
 
Hallo Bono,

denk je dat je de Staat der Nederlanden een beetje ontlast door eigen baas te worden...wordt je hier ff teruggepakt.

Je zou denken dat ze ondernemende mensen zoeken in Oz, die gaan zeker wat doen...Maar ja.

Trouwens, wat is dan zo'n skilled designated area visum. Kun je me vertellen wat dat inhoudt?

Groet
 
Om het even in het kort uit te leggen, dit is een visum waarbij je op basis van je "skill" een visum krijgt voor een specifieke staat in Australie. Op dit moment is dat alleen mogelijk voor South Australia, Victoria en Tasmanie als ik me niet vergis.
Voor de details zou je even Booklet 6 moeten downloaden.

HTTP://www.immi.gov/allforms/books6.htm
 
Een designated area visum, is nu nog een 5 jarig visum waarbij je een sponsor en een "assurer" moet hebben.
De sponsor moet in een designated area wonen en moet naaste familie zijn zoals tante, oom, neef...

De designated areas zijn:
De gehele staat South Australia, NT, en Tasmanie en van de andere staten alles behalve de grote steden en hun suburbs.

Mijn neef woont in NSW tussen Melbourne en Sydney en wil ons sponsoren en voor de " Assurer" vragen we ook hem of een andere neef (deze persoon mag overal wonen in Australie en hoeft ook geen familie te zijn)
Verder moet je beroep wel op de SOL lijst staan. Met dit visum mag je overal gaan wonen als het maar in de Designated area is, dus onze voorkeur gaat uit naar ergens in Queensland of Western Australia.

Volgend jaar veranderd dit visum van 5 naar 3 jaar en moet je in dezelfde staat wonen als je sponsor. Er is GEEN puntenvereiste voor dit visum, das ook mooi.

Misschien is dit wat voor jullie Harald en Isabel, wat voor zaak heb je????
 
hmm, helaas dus, geen familie in Oz, wel bekenden. Iemand nog andere achterdeuren?

Lever keukenapparatuur aan de grotere horeca, sta bijvoorbeeld op de horecava, die ken je vast wel..

Hoe ver ben jij met je aanvraag?

Groeten
 
Met een skilled designated area visum heb je toch geen sponsor nodig? Wij gaan voor designated area sponsored, daar hebben we dan uiteraard wel een sponsor voor nodig...
 
Dat is volgens mij hetzelfde visum.
Hoever zijn jullie met de voorbereiding?? Wij zijn nu in de pre-TRA fase. Omdat er voor picture framer geen officiele vakopleiding is in Nederland moet je kunnen aantonen  dat je min 6 jaar in je vak werkt dmv van cursussen, brieven, referenties etc  en als eigen baas ook de nodige cijfers, bewijzen zoals facturen van leveranciers, klanten enzo overleggen zodat ze kunnen zien dat je ook echt gewerkt hebt.  enz enz enz
Dus niet zo eenvoudig als dat van iemand  in loondienst. Hier zijn we ook nog wel even mee zoet, maar dat geeft niet, Australie loop niet weg.........
 
Hoi Bono, beetje laat antwoord sorry!
Wij zijn in afwachting van goedkeuring  :whip:  van de TRA, die hebben ze 2 mei ontvangen, we hebben voor de versnelde procedure gekozen.... Nu maar wachten, iedere dag vol verwachting naar de deurmat.... :?
 
Back
Top