Skilled Regional (Provisional) visa (subclass 489)- ervaringen

Dropbear

Active Member
Hoi,

Wie heeft er ervaringen met een Skilled Regional visa ( 489)?
Ik ben benieuwd of iemand op dit type visum naar AUS is afgereisd en waar je dus in de praktijk tegenaan loopt.

Het is een tijdelijk visum, dus het heeft zoiezo gevolgen voor Medicare en je moet regionaal wonen.
Maar misschien zijn er nog andere dingen waar je niet meteen aan denkt.

De reden waarom ik hiernaar vraag is dit visum de enige optie is om in de buurt van mijn Familie in Aus te kunnen wonen (Brisbane, QLD). Iets wat ik erg belangrijk vind, maar ik moet dit wel afwegen tegen de kans op een visum 190 in een andere staat

Ik hoor het graag van jullie!
 
Last edited:
Wij zijn hier gekomen op een 489 . Maar we zijn hier nog maar net 11 maanden dus we hebben geen ervaring met het aanvragen van een permanent visum nadat we aan alle voorwaarden voldaan hebben. Wij mochten in queensland ons alleen in de toowoomba region of Bundaberg region vestigen. Maar opzich zitten we hier nog redelijk dichtbij Brisbane .
 
@Denniske Bedankt voor je reactie. Leuk dat jullie ook in regio Brisbane zijn gaan wonen.
Ik kreeg te horen dat type visum niet altijd geliefd is bij bijvoorbeeld werkgevers, omdat het tenslotte maar tijdelijk is. Hebben jullie moeite gehad met het vinden van een baan vanwege het tijdelijke visum?
 
Ik had destijds (2009) een Regional Sponsored Skilled (oid). Ik had vrij vlot casual werk, waarbij ze m'n visum niet zo interessant vonden. Ik had een werkvergunning, punt.

Bij mijn huidige baan vergaten ze in m'n interview ernaar te vragen en toen bleek dat ik een tijdelijk visum had, werd in 1e instantie het aanbod weer ingetrokken, omdat ze zeker wilden weten, dat ik een vaste functie mocht vullen.
Ik weet niet meer waar precies, maar op de website van de Immigratie dienst staat (stond?) een brief die je evt kunt overhandigen, waarin staat, dat ze iemand met een tijdelijke werkvergunning, ook gewoon voor een vast contract aan kunnen nemen.
Het is dan alleen zo, dat wanneer je tijdelijke werkvergunning afloopt en je (nog) geen vast visum/werkvergunning hebt, je baan dus kwijt bent.

In mijn geval hebben ze dat opgelost, door mij eerst een tijdelijk contract te geven, waarin vermeld stond, dat wanneer ik mijn PR had, het contract omgezet zou worden naar vast. Ze hadden daarbij ook een datum genoemd, die mij ruim de tijd zou geven om dat PR te regelen.
Dus zodra ik de 2 jaar woonachtig in SA gepasseerd was, was mijn aanvraag voor PR de deur uit en een dikke maand later had ik mijn PR. Het bewijs daarvan richting personeelszaken en mijn contract werd omgezet naar vast.
 
@Denniske Bedankt voor je reactie. Leuk dat jullie ook in regio Brisbane zijn gaan wonen.
Ik kreeg te horen dat type visum niet altijd geliefd is bij bijvoorbeeld werkgevers, omdat het tenslotte maar tijdelijk is. Hebben jullie moeite gehad met het vinden van een baan vanwege het tijdelijke visum?
We hebben er niks van gemerkt en we hebben beide verschillende werkgevers gehad , het belangrijkste is dat je hier mag werken en naar de rest word er niet gevraagd . Het is misschien anders als je een heel goed betaalde baan of een hoge functie hebt . Maar in ons geval geen problemen en m'n baas betaald zelf mee aan m'n opleiding die ik hier moet volgen.
 
Klinkt eigenlijk best positief! bewijst wel eigenlijk wel weer die nuchtere mentaliteit van de Australiërs. Je mag hier werken, punt.
Bedankt!

Zijn jullie op het visum toevallig ook later het land ingereisd? of direct na GRANT vertrokken?
 
Back
Top