Skilled visa - evidence of working

Melissa88

Active Member
Hoi allemaal,

Ik hoop volgende maand mijn EOI te kunnen indienen, maar ik zou graag al mijn documenten al in orde hebben voor ik mijn aanvraag doen. Maar ik heb nog een aantal vragen, aangezien ik zelfstandige ben:

Op de document checklist voor de skilled visa wordt het volgende gevraagd als bewijs van werkevering:

• Skilled employment: evidence of working full-time in skilled employment in the 10 years before you were invited to apply, such as:
    1. employment references
    2. contracts, pay slips, tax returns, group certificates
    3. evidence that you have been self-employed
    4. any other documents that you provided to the relevant assessing authority to obtain your skills assessment, including any documents relating to your employment history
Voor puntje 1 heb ik mijn vorige werknemers gecontacteerd en heb al een paar referenties binnen (gelukkig allemaal al in het engels :D dus moet ik deze al niet meer laten vertalen).
Puntje 2 is een andere zaak: contracten heb ik niet want ik werk als zelfstandige in onderaanneming. pay slips zijn bij mij facturen, maar het is mij niet echt duidelijk hoeveel ze er willen want dat zijn er bij mij dan een 50-tal en moet ik die dan allemaal vertalen? of vertaal ik er eentje als voorbeeld, want ze zijn allemaal op dezelfde manier opgebouwd enkel de cijfers veranderen. Tax returns heb ik altijd goed bijgehouden, dus kan ik ze gewoon laten vertalen.
Puntje 3 ik heb hiervoor een uittreksel uit heb kbo, dit lijkt mij voldoende als bewijs van mijn zelfstandige onderneming?
Puntje 4 ik heb mijn attesten van de orde van architecten zowel voor mijn stage als voor mijn huidige inschrijving.

Het is dus vooral puntje 2 waar ik niet echt goed weet wat ik er mee moet aanvangen.
Zijn er hier zelfstandigen die eventueel meer informatie kunnen geven?

Ik zou ervoor kiezen om de template van je faktuur te vertalen, en vervolgens een aantal onvertaalde fakturen toe te voegen, bijvoorbeeld 5 van je oudste fakturen, en 5 recente fakturen.

Ik heb zelf veel van mijn documenten niet officieel vertaald, maar zelf een vertaling toegevoegd.

Melissa, wij zijn ook zelfstandige en wij hebben daarom volgende documenten moeten indienen:
Misschien is dit een goede leidraad.
- Uittreksel Inschrijving kamer van Koophandel
- Statutory Declaration met: begindatum eigen bedrijf, beroep, beschrijving werkzaamheden, aantal personeel, beschrijving werkplaats en materialen waarmee wordt gewerkt.
- Verklaring boekhouder: verklaring begindatum en naam van je bedrijf, verklaring omzetten behaald in de afgelopen 4 jaar
- foto's van de werkplek
- ten minste 3 verklaringen van leveranciers (op hun briefpapier) die de aard van uw bedrijf verklaren, datum vanaf waneer zij zaken met U doen, inclusief de materialen aangekocht in de laatste 12 maanden
- idem dito voor 3 verklaringen van klanten
- bedrijfspromotiemateriaal (visitekaartje, flyer, website,...)
Lijkt heel wat, zeker ook dat van klanten en leveranciers verklaringen,... want is niet zo evident om met je emigratieplannen te koop te lopen terwijl je wil dat je klanten nog bij je aankopen de tijd die je nog hier bent. Je moet toch nog een inkomen hebben hé! Soit daarom hebben wij eerst onze zaak verkocht (overgelaten) en dan de leveranciers en klantendocumenten gevraagd.
Veel geluk ermee!

Ik zou ervoor kiezen om de template van je faktuur te vertalen, en vervolgens een aantal onvertaalde fakturen toe te voegen, bijvoorbeeld 5 van je oudste fakturen, en 5 recente fakturen.

Ik heb zelf veel van mijn documenten niet officieel vertaald, maar zelf een vertaling toegevoegd.

Aangezien de facturen van mijn eigen hand zijn zou ik ze idd zelf kunnen vertalen. officiele documenten laat ik door een beëdigd vertaler doen.
maar inderdaad, één voorbeeld factuur in het Engels lijkt mij duidelijk genoeg voor de anderen

Melissa, wij zijn ook zelfstandige en wij hebben daarom volgende documenten moeten indienen:
Misschien is dit een goede leidraad.
- Uittreksel Inschrijving kamer van Koophandel
- Statutory Declaration met: begindatum eigen bedrijf, beroep, beschrijving werkzaamheden, aantal personeel, beschrijving werkplaats en materialen waarmee wordt gewerkt.
- Verklaring boekhouder: verklaring begindatum en naam van je bedrijf, verklaring omzetten behaald in de afgelopen 4 jaar
- foto's van de werkplek
- ten minste 3 verklaringen van leveranciers (op hun briefpapier) die de aard van uw bedrijf verklaren, datum vanaf waneer zij zaken met U doen, inclusief de materialen aangekocht in de laatste 12 maanden
- idem dito voor 3 verklaringen van klanten
- bedrijfspromotiemateriaal (visitekaartje, flyer, website,...)
Lijkt heel wat, zeker ook dat van klanten en leveranciers verklaringen,... want is niet zo evident om met je emigratieplannen te koop te lopen terwijl je wil dat je klanten nog bij je aankopen de tijd die je nog hier bent. Je moet toch nog een inkomen hebben hé! Soit daarom hebben wij eerst onze zaak verkocht (overgelaten) en dan de leveranciers en klantendocumenten gevraagd.
Veel geluk ermee!

Alvast bedankt voor al deze informatie.
- ik denk dat het uittreksel van kamer van koophandel te vergelijken is met het attest van inschrijving bij de orde van architecten voor mij. en dit attest heb ik
- statutory declaration: dit is volgens mij vervat mijn uittreksel van KBO
- verklaring van boekhouder zal ik dan nog moeten aanvragen
- foto's werkplek, verklaringen leveranciers en klanten en promotiemateriaal zijn niet echt nodig, ik ben een zelfstandig architect die in onderaanneming voor een architectenbureau werkt

Last edited:
Hi Melissa,
Ik heb geen skilled visa maar had wel een eigen bedrijf in Nederland. Ik heb de meest recente jaarstukken laten vertalen (V&W + balans) en twee referenties gevraagd van klanten.
De kamer van Koophandel heet bij jullie in Belgie Kruispuntbank van Ondernemingen (kbo), waar je bedrijf geregistreerd staat. Het is dus geen beroepsorganisatie zoals de orde van architecten. Die inschrijving zegt iets over het beroep dat je hebt uitgeoefend, maar volgens mij niet dat je zelfstandige was. De datum van oprichting staat in het kbo uittreksel (althans in Nederland). Die kun je inderdaad voor punt 3 gebruiken. Met een statutory declaration wordt een door jou geschreven verklaring bedoeld waarin je naar waarheid vertelt over je bedrijf. Dat is dus niet hetzelfde als het uittreksel uit het handelsregister.

Hi Melissa,
Ik heb geen skilled visa maar had wel een eigen bedrijf in Nederland. Ik heb de meest recente jaarstukken laten vertalen (V&W + balans) en twee referenties gevraagd van klanten.
De kamer van Koophandel heet bij jullie in Belgie Kruispuntbank van Ondernemingen (kbo), waar je bedrijf geregistreerd staat. Het is dus geen beroepsorganisatie zoals de orde van architecten. Die inschrijving zegt iets over het beroep dat je hebt uitgeoefend, maar volgens mij niet dat je zelfstandige was. De datum van oprichting staat in het kbo uittreksel (althans in Nederland). Die kun je inderdaad voor punt 3 gebruiken. Met een statutory declaration wordt een door jou geschreven verklaring bedoeld waarin je naar waarheid vertelt over je bedrijf. Dat is dus niet hetzelfde als het uittreksel uit het handelsregister.

Uittreksel uit KBO heb ik al. Maar het was omdat ik Kamer van Koophandel eens opzocht en bleek dat in een Belgie een organistatie voor ondernemers te zijn, dus voor mij leek dat vergelijkbaar met de Orde. Maar aangezien ik een uittreksel heb, vervalt deze verwarring ;)
Zoals ik al vermelde werk ik als zelfstandige in onderaanneming voor en architectenbureau, ik heb zelf nog geen eigen projecten uitgevoerd. Dus die statutory declaration lijkt mij overbodig? Of moet ik dan mijn werkplek ed van het bureau waarvoor ik werk beschrijven?

Last edited:
Ik denk dat ze met de statutory declaration inzicht willen krijgen over hoe je je zaak beheert. Wanneer gestart, hoe je werkt (hier als onderaannemer voor een andere architect), waar je deze activiteit uitoefent (thuis, bij hen op bureel), hoeveel opdrachten per jaar ongeveer, of je factureert per maand of per opdracht,... gewoon inzicht in het reilen en het zeilen van het bedrijf. Zie het als een reclamestuk dat je moet schrijven over je eigen zaak en jezelf hierin als zaakvoerder. Geeft dit een duidelijker beeld?

Ik denk dat ze met de statutory declaration inzicht willen krijgen over hoe je je zaak beheert. Wanneer gestart, hoe je werkt (hier als onderaannemer voor een andere architect), waar je deze activiteit uitoefent (thuis, bij hen op bureel), hoeveel opdrachten per jaar ongeveer, of je factureert per maand of per opdracht,... gewoon inzicht in het reilen en het zeilen van het bedrijf. Zie het als een reclamestuk dat je moet schrijven over je eigen zaak en jezelf hierin als zaakvoerder. Geeft dit een duidelijker beeld?

Zeer bedankt! Het geeft mij inderdaad al een beter idee van wat ee verwacht wordt!

Back