Skilled VISA vragen over partner

Blackbird

New Member
Goedenavond!

Paar vragen, we hebben heul lang gescrolled maar niet gevonden. Of wat we gevonden hadden en een beetje in de richting kwam was gedateerd. Dus vandaar de volgende vragen:

* Als de een in aanmerking komt voor een van de Skilled visa, mag de ander daar op mee? Zo ja, mag de ander dan ook werken of helemaal niet? Zijn daar nog voorwaarden aan verbonden?

* Als je binnen komt op een Skilled visa maar je vind geen werk binnen het beroep waar je op bent binnen gekomen, mag je dan ook ander werk aannemen?

*Wat is het verschil tussen 'Skilled nominated visa', subclass 189 en 190?

* Hoe lang heeft het geduurd voordat jullie visum was toegewezen vanaf het moment van indienen?

* Als al je papierwerk in orde is en je komt aan het benodigde puntenaantal, is er dan nog kans op afwijzing en zo ja waarop?

Veel vragen zo in onze onderzoeksfase of we deze stap daadwerkelijk gaan nemen maar we houden van duidelijkheid :)

Groetjes!
 
Welkom! Hieronder wat ik kan beantwoorden van je vragen :)


* Als de een in aanmerking komt voor een van de Skilled visa, mag de ander daar op mee? Zo ja, mag de ander dan ook werken of helemaal niet? Zijn daar nog voorwaarden aan verbonden?
Als de partner mee op de visum-aanvraag staat, mag deze inderdaad werken, zonder voorwaarden.

* Als je binnen komt op een Skilled visa maar je vind geen werk binnen het beroep waar je op bent binnen gekomen, mag je dan ook ander werk aannemen?
Je bent helemaal niet verplicht om te werken in de sector van je skill. Je kan maw eender welk werk uitvoeren op een 189 :)

*Wat is het verschil tussen 'Skilled nominated visa', subclass 189 en 190?
Bij een 190 visum ben je gesponsord door een staat. Er zijn bepaalde beroepen die op lijsten van bepaalde staten zijn, waar dus bepaalde staten in sponseren. Je krijgt hierdoor 5 (dacht ik) extra punten op je visumaanvraag, maar de staten stellen vaak wel extra voorwaarden aan de beroepserkenning, zoals extra jaren werkervaring. Je bent met een 190 visum "moreel verplicht" om gedurende een aantal jaren (ik dacht 2?) in de sponsorende staat te wonen/werken.

* Hoe lang heeft het geduurd voordat jullie visum was toegewezen vanaf het moment van indienen?
Wij beginnen in januari pas met de aanvraag, dus kunnen hier persoonlijk nog niet op antwoorden. Ik denk dat er 2 grote stappen zijn in de visum-aanvraag: de Skilss Assessment en de visum-aanvraag zelf. Skilss Assessment varieert per beroep, de visum-aanvraag voor een 189 gaat op dit moment vrij snel, kan in 3 maanden rond zijn als het geen speciaal gevalletje is :)

* Als al je papierwerk in orde is en je komt aan het benodigde puntenaantal, is er dan nog kans op afwijzing en zo ja waarop?
Je moet ook nog Medicals doen en een Police check inleveren, maar in principe zou het goed moeten gaan. Als natuurlijk je papierwerk exact overeenkomt met wat ze verwachten, en je de punten ook correct berekent. Ook zijn er elk jaar "plafonds" voor bepaalde beroepen. Het kan dus bv zijn dat alle plaatsen voor jou job in maart al gevuld zijn, en je moet wachten tot 1 juli om een visum uitnodiging te krijgen.
 
Hi Loeloe,

Thx voor je zeer snelle reactie!
Spannend dus ook voor jou!

Gek toch dat je heel veel moeite moet doen om je beroep te bewijzen eigenlijk maar dat ze het prima vinden als je, ik zeg maar wat, appels gaat plukken...?!

Lastig hier, beide beroepen staan op de lijst maar P. heeft een lagere opleiding maar al jaren een goede baan en S. heeft een hogere opleiding maar geen recente werkervaring... Dus dan zullen we op P. zijn beroep moeten gaan. Er waren drie gradaties zagen we op de lijst van WA goverment wat betreft beroepen. Nodig, beperkt nodig en niet meer nodig. Onze stonden nog op nodig, dus dat zit hoop ik dan ook nog wel even goed.
 
Gek en geduld haha dat zijn wel de woorden als het gaat over het immi beleid hier.
Gemiddelde doorlooptijd verschilt heel erg per visum. Meestal wordt er gerekend op een jaar met alles daarin begrepen. Je moet de visum kosten bij aanvraag voldoen, daarna is het hopen op het goede antwoord. Voor een gezin met vier ga je richting de 5000 tot 10 000 euro.
Het is de fijn om een beetje spaargeld te hebben.
Het lastige met dit systeem is, dat immi het elk moment kan aanpassen. Dit kan gunstig en ongunstig zijn. Het is nou eenmaal erg variabel allemaal en dat maakt het soms heel ingewikkeld en vraagt veel van je. Emotioneel gezien kan het af en toe best wel eens heftig zijn.
Maar als je dan je visum hebt, dan kun je ook gewoon doen wat je wilt. Er zijn namelijk genoeg gevallen bekend van mensen die in het beroep waar ze een visum op kregen, geen werk konden vinden. Helaas.
 
Goedenavond!

* Hoe lang heeft het geduurd voordat jullie visum was toegewezen vanaf het moment van indienen?

Hier zie je mijn tijdlijn voor de het hele traject vanaf skilss assessment tot het verkrijgen van mijn visum:
14-11-2015: IELTS / 08-12-2015: PTE / 18-12-2015: indienen AACA / 16-02-2016: suitable assessment AACA / 18-02-2016: EOI ingediend / 08-03-2016: Invitation ontvangen / 15-04-2016: medicals / 16-05-2016: Visa Grant
Op 2 dagen na heeft dit 6 maanden in beslag genomen. Uiteraard is geen enkele visumaanvraag gelijk aan de andere en zoals reeds eerder vermeld zijn er "plafonds" voor elk beroep en ik heb het geluk dat er maar weinig architecten naar Australie willen :) Ik heb er mij ook zeer intnesief mee bezig gehouden, ik heb nooit iets laten liggen en alle stappen aan elkaar geregen. Bovendien is alles vlot verlopen bij mij, er zijn geen bijkomende documenten of vragen gesteld.
Dit visum heeft mij in totaal (IELTS, doucmenten, stempels, fees, ....) iets meer dan 5000euro gekost.

Hopelijk heb je hiermee al iets meer inzicht.
 
Wat spannend allemaal! Heeft er iemand toevallig ervaring met Visa4you? Wij vinden het een fijn idee dat we ergens op kunnen terug vallen qua vragen en ons begeleiden in het proces. Mijn man zijn beroep staat op de SOL lijst heeft 8 jaar ervaring is 33 jaar allemaal punten natuurlijk. Ik zou het leuk vinden om te horen wie een permanent visa heeft gekregen via Visa4you.
 
Back
Top