Skilled Visum Accountant-2211

geerttt

New Member
Via move2australia heb ik mijn kansbeoordeling terug gekregen (140 Punten General Skilled Migration)

Heeft er iemand ervaring met het zelf aanvragen van zijn Skilled Visum? Wat kan ik nog verwachten bij de aanvraag, oftewel, welke informatie moet ik allemaal verzamelen? Indien ik betreffende kosten zou kunnen besparen wil ik er graag extra tijd in steken!

Het tweede punt is de 9-vakken eis: In mijn kansbeoordeling werd vermeld-->

"Volgens mij kom je heel dicht tegen de eisen aan die gesteld worden voor de beroepserkenning. Jouw opleiding hoeft voor de beroepserkenning niet te worden vergeleken met een Australische opleiding. Het enige dat van belang is is dat jouw opleiding op een ‘Bachelors degree’ niveau is en dat je minimaal 9 van de 12 vakken hebben gedaan. Ik zou jou willen aanraden om voorafgaande aan de beroepserkenning de vakken ‘Australian taxation law’ en ‘Australian company law’ te volgen en daarin examen te doen"

Dit om drie redenen:

* Je hebt deze vakken nodig om t.z.t. gecertificeerd te worden als accountant in Australië.
* Hiermee voldoe je aan de eis van minimaal 9 uit 12.
* Het maakt grote indruk op de assessing officer als je deze vakken succesvol hebt afgerond en daarmee verhoog je jouw kans op een positieve 
   uitkomst aanzienlijk.

Indien ik mijn Skilled Visum zou behalen zonder deze vakken (m.b.t. 2211-11 Accountant) verwachte ik eigenlijk dat ik gewoon aan de slag kon gaan (weliswaar niet als accountant) maar wel eventueel in een ander beroep.

Iemand hier ervaring mee?
Alvast bedankt!
 
Hoi,

Mijn vrouw wil ook gaan als accountant op basis van 9 van de 12 vakken, hoewel ze geen accountant is, maar financieel controller!
Wij zijn ook op de banenbeurs geweest in Amsterdam en daar waren ze erg geinterresseerd, ook al is mijjn vrouw officieel geen accountant, ook andere functies(waaronder controller) zijn erg gezocht blijkbaar.

Groetjes Wilbert
 
Hoi Wilbert,

Dat klopt, dat is ook mijn reden om te gaan. Zelf ben ik assistent controller en wil eerst een tijdje reizen in Australie en me daarna in de buurt van Brisbane vestigen. Momenteel heb ik samen met mijn Leraar Engels van vroeger de hele studiewijzer Bedrijfseconomie vertaald (gelukkig is hij beedigd vertaler).
Ben benieuwd hoe het bij jullie vorderd, misschien kan ik er nog van leren!

Groeten,
Geert
 
Ook wij willen het via vertaling van de studiegids doen, maar zijn wel aangewezen op eigenhandige vertaling(zo'n leraar is wel gemakkelijk).
We hebben ergens wel een soort van voorbeeld gekregen, maar het blijft heel veel puzzelwerk!
Als het uiteindelijk lukt (daar gaan we vanuit) is het in ieder geval wel de moeite waard geweest.
 
Welke opleding heeft je vrouw gedaan? Indien het ongeveer dezelfde is kan ik wel een voorbeeld sturen... Ikzelf studeerde bedrijfseconomie op de fonty´s hogeschool voor financieel management in Eindhoven.
 
Mijn vrouw heeft bvedrijfseconomie, afstudeerrichting marketing, gedaan aan de universiteit in Tilburg. Maar elk voorbeeld is van harte welkom, als is het maar om er bepaalde vaktermen uit te halen.
Ik heb ook al wat tips gekregen van Eric en Ingrid, en van eric en Marjon(beide hier op het forum en beide succesvol met de assessment!)

groetjes Wilbert
 
Hey Geert,

Mijn naam is Eric en ik heb ook mijn assessment door CPA laten doen. Het is mij uiteindelijk gelukt om als accountant beoordeeld te worden. Ik heb Heao be gedaan (diploma in 1992) en tevens post hbo bedrijfskunde. Mijn beoordeling is overigens alleen gedaan op m'n heao diploma.
Onlangs heb ik ook de studie Australian taxation law afgesloten. Ik had het niet echt meer nodig voor de assessment, maar het is toch handig om gedaan te hebben. Al is het alleen al voor je eigen prive situatie.

Wanneer je meer info wilt over het traject kan je me best bellen hoor. Ik help je graag met de ervaring die ik gehad heb gedurende het traject.

Stuur maar even een pm-etje met je telefoonnr als je wilt.
We zijn waarschijnlijk ook zondag bij de borrel in Utrecht.

Groet,
Eric
 
Hoi Eric,

Zeer benieuwd hoe jij alles voor elkaar gekregen hebt voor je skills assessment. Ik heb inmiddels alles opgestuurd naar de NIA via de Migration Bureau en kreeg vandaag antwoord, dat ze veel aanvullende informatie willen hebben. Ik heb ook bedrijfseconomie gedaan. Nu willen ze een vertaling van een syllabus of iets dergelijks en vertaald in het Engels door een erkend bureau. Ik begin er eigenlijk van te balen! De HES in Rotterdam heeft zelfs verklaard, dat ik aan 10 van de 12 subjects voldoe (is ook zo) en dat blijkt niet genoeg. Je kan toch moeilijk zo'n hele sytlabus laten vertalen. Heb jij nog suggesties, want inmiddels ben ik wanhopig, maar wil z.s.m. naar Australië.

Alvast bedankt.

Groetjes, Michael
 
Hoi Michael,

Da's toevallig, ik heb ook de HES Rotterdam gedaan!

Er zit niets anders op dan de syllabus te vertalen. De reden die (in mijn geval CPAA) opgaf is dat ze ieder geval afzonderlijk beoordelen. Het is dus niet zo dat ze een soort van lijst hebben met opleidingen over de hele wereld die voldoen aan hun eisen. Dat is ook ondoenlijk, want dat zijn er zo onwijs veel.
Ik ben zelf afgestudeerd in 1992. Van die jaren was er helemaal geen syllabus meer te vinden. Ik heb dus zelf een syllabus samengesteld en zelf vertaald naar het Engels. Ik heb gewoon alle inhoudsopgaven van de toen gebruikte boeken gebruikt als syllabus (gelukkig had een medestudent  nog alle boeken). Hiermee ben ik naar de HES gegaan en ik heb gevraagd of ze dit op hun briefpapier konden afdrukken. Hierbij hebben ze gelijk een verklaring gegeven (ook door mij gemaakt) dat er geen officiele syllabus meer beschikbaar was en dat we daarom voor deze methode hebben gekozen. Ook heb ik ze gelijk laten verklaren dat de opleiding in het Nederlands is geweest (+ 5 bonus points).

Na de eerste assessment kreeg ik te horen dat er een aantal vakken niet voldeden. Hierover ben ik gaan corresponderen met CPAA en na heel wat heen en weer gemail en gebel is het uiteindelijk gelukt om 9 van de 12 vakken positief beoordeeld te krijgen.

Het belangrijkste is dus echt dat je een zo volledig mogelijke syllabus maakt. Het is even wat werk, maar dat is nu eenmaal het enige dat ze accepteren.

Groeten,
Eric
 
Hoi Eric,

Sorry voor mijn erg late reactie, maar ik ben druk geweest met mijn skills assessment. Vandaag een negatieve uitslag gekregen van de NIA. Ik begrijp hier helemaal niets van, want ik voldoe aan 10 van de 12 subjects wat ook door de HES verklaard is. Heb jij nog suggesties? Ik ben echt wanhopig. Ik ben afgewezen op de subjec financial accounting. Ja, te gek voor woorden, want dat was een hoofdvak. Ondanks een late reactie, alsjeblieft enige suggesties.

Hoe is bij jou nu de stand van zaken?

Thanks, Michael
 
Hallo,

Ook ik heb mn skills laten assessen door het ICAA, heb heao Acc. gedaan en dit was positief. Wat mij echter neit helmaal duidelijk is hoe het met de werkervaring zit. Wanneer je maar 8 mnd ind e accountancy gewerkt hebt weten jullie soms of dit een belemmering kan vormen bij de aanvraag voor een skilled independent visa??
ps nog een vraagje wanneer je je vriendin op 'jouw'visum als defacto/spuse wil laten meegaan, moet zij dan ook een IELTS test afleggen??
Alvast bedankt.

gr.,

Ton
 
8 mnd zou idd te weinig zijn, maar je hoeft niet perse werkervaring aan te tonen als accountant, elk beroep op de sol-lijst is geldig!!
Dus bv je hebt je skillassessment als accountant, maar de laatste 10 jaar als kok gewerkt, ook prima :up:
 
Hoi Michael,

Ik zag pas net je vraag aan mij. Ben erg druk geweest met de emigratie. 28 mei vertrokken uit NL en nu dus aan t settlen.

Is alleen financial accounting afgekeurd? Als dat zo is moet het je volgens mij best gaan lukken. Gewoon een nieuwe meer uitgebreide beschrijving opsturen.

Laat maar weten of ik je ergens mee kan helpen. Ik heb ook de beschrijvingen nog die ik zelf heb gebruikt, misschien helpt dat. Overigens is een verklaring van de HES dat je aan 10 van de 12 vereisten voldoet voor hun absoluut niet relevant. Dat beoordelen ze zelf aan de hand van de kriteria en jouw vakbeschrijving.

Niet opgeven, gewoon doorgaan. Bij mij waren eerst maar 5 vakken goedgekeurd. Zelfs business finance was afgekeurd. Toch ook een hoofdvak op de heao-be.  En...... uiteindelijk zit ik nu in Brisbane met een permanent visum.

Wanneer het nu hangt op 1 vak, dan kan je altijd nog overwegen om een vak bij te studeren. Australian taxation law of Australian law. Via de open universiteit in Australie kan je dat online doen. Kost iets van AUS$ 600 en duurt 4 maanden. Ik heb taxation law gedaan en dit was niet echt moeilijk. Website: http://www.open.edu.au/wps/portal
De unit code is BLW22

Wanneer je meer info wilt laat je het maar weten hoor.

Groet en succes,
Eric
 
Tjonge, jongens: ik schrik echt van die verhalen van jullie (ook al loopt het dan wel weer allemaal goed af gelukkig)

Ik heb dus ook CPAA assessment gedaan voor accountant, en nu komt ie: GEEN BEDRIJFSECONOMISCHE ACHTERGROND. Wel universiteit bedrijfskunde (maar met de financiele vakken zo snel mogelijk laten varen.......hi hi). Ik wilde gewoon weten hoever ik kwam, en wat ik evt. zou moeten bijstuderen.

Ik heb het als volgt gedaan:
Engelstalig transcript van de studie gekregen (natuurlijk eerste vereiste, daarmee heb je ook je vakken in Engelse termen vertaald)
Kopieen (met mooie stempel erop) gevraagd van de vakken uit de studiegids van mijn tijd
Alle relevante vakken (van dat lijstje van 12) van die kopietjes vertaald (en natuurlijk goed uit laten komen). Dit heb ik overigens zelf gedaan, dus niet door beedigde vertaler. (ben wel heel goed in Engels blijkbaar, want tis gelukt).
Nederlandse kopietjes aan de vertalingen gehecht en zo hele boel opgestuurd (met bul etc. natuurlijk ook)

Na ong. 2 maanden resultaat terug: Ik had nog 6 onderwerpen "open" staan. Voor positief assessment voor emigratie mag je er 3 open hebben staan. Ik moest nog doen: (3 van de) onderwerpen: financial accounting (let op: dit zijn 2 university courses!!!!), management accounting, accounting theory, auditing, taxation law, corporations law.
Dus ik ben aan de studie gegaan (op afstand) aan University of Southern Queensland: Tax Law, Corporations Law (pffffffff, dat was heel zwaar) en Management Accounting.
En nu dus positief assessment!!!!!!!!!!!!!!!! Tof toch (met mijn achtergrond bedoel ik dan)

Als ik associate member wil worden van CPA dan moet ik dus nog wel Fin Accounting, Auditing en Accounting Theory doen, maar boeien nu even...................

Ik vind het dus godsgeklaagd dat jullie met zo´n specifieke bedrijfseconomische achtergrond er niet glansrijk doorkomen!!!!!!!!! Ik zou (net als eerder gezegd) opnieuw financial accounting insturen. Misschien heb je nog tentamens of zo????????Waaraan ze kunnen zien dat het van hoog niveau is!

Overigens heb ik dus geen werkervaring als accountant (maar heb opnieuw alles in "business analyst/consultant"  gegoten. Ik ben namelijk een klassieke organisatie adviseur pur sang (tja...bedrijfskunde he).
Dit maakt zoals gezegd niet uit. Je hoeft ook niet als accountant aan de slag als je binnen bent. maar met een HES achtergrond (of BE achtergrond) kom je toch prima in die beroepsgroep terecht hoor. Alles heet daarbinnen accountant.....heeft een iets andere lading dan de pure accountant zoals wij dat hier gebruiken (controller, AA, bedrijfseconoom, etc. vallen er allemaal onder)

Dit hele verhaal staat trouwens ook op mijn stand van zaken draadje: henriette´s lastavaza mbt Brisfever. Anders moet je daar maar even lezen, of stuur maar een pmtje met vragen.

Succes (en dit moet echt lukken! Ik steun je!)

Henriette
 
Hoi Eric,

Bedankt voor je reactie. Wat gaaf, dat jullie er zitten. Wij wachten nu weer met spanning af. Afgelopen maandag een uitgebreidere omschrijving naar de NIA gestuurd en nu weer 6 tot 8 weken wachten. Voor mij begint de tijd wel te dringen, want in november word ik 45 en voor die tijd moeten alle spullen vooor de DIMIA gereed zjn. Hoe lang heeft het bij jullie geduurd om je permit te krijgen na je positieve skills assessment? Wij beginnen het aardig zat te worden.

Morgen gaan we voor 3 weken op vakantie. Even bijtanken, wat we hard nodig hebben. Lukt het settelen een beetje. Vast geen heimwee naar dit overbevolkte land.

Good luck and see you,
Michael
 
Hey Michael,

Nou veel plezier op je vakantie dan.

Ik hoop voor je dat je snel bericht krijgt van NIA. Het alternatief om wat vakken bij te studeren gaat dus niet meer werken omdat je dit niet meer voor november voor elkaar krijgt. Bij CPAA was de doorlooptijd voor een re-assessment overigens niet langer dan een paar dagen. Misschien heb je geluk en is dit bij NIA ook het geval. Gewoon even bellen tussendoor. Bij mij heeft dat denk ik wel geholpen.

Na de positive assessment duurde het nog 6 maanden voor we de verlossende brief kregen. De doorlooptijd bij DIMIA was 4 maanden, maar we konden niet direct terecht voor de medicals. Ik kan je dus adviseren om direct na insturen van de file aan DIMIA, gelijk ook te zorgen voor VOG en medicals.

Vergis je trouwens niet in de drukte hier. In en rond de grote steden is het behoorlijk vol. Ik heb hier, in Brisbane, al vaker en langer in de file gestaan dan in NL (in NL werkte ik ook vlak bij huis, maar toch).

Het settelen gaat prima, maandag krijgen we onze spullen en kunnen we ons huis weer gewoon gaan inrichten  :happysun:. En inderdaad we hebben zeker nog geen heimwee, we vermaken ons prima. Het is midwinter en het weer is echt super. Alleen vandaag een beetje koud, iets van 18-19 graden of zo.

Succes verder en tot snel in Oz,
Eric
 
Back
Top