Skilled visum

Dijnnas

XPdite Sponsor
Hallo allemaal,

Het gene waarvoor ik heb geleerd (leerkracht basisonderwijs) en mijn diploma voor heb behaald staat op de SOL-lijst. Ik heb na het behalen van mijn diploma zo'n 8 jaar geleden nooit voor de klas gestaan. Heb ik iets aan dat diploma wanneer ik een skilled visum wil aanvragen, of heb ik in dit geval niets aan dat diploma en zal ik het volledig moeten hebben van het beroep waar ik wel werkervaring heb? Ik dacht dat het misschien iets kon bijdragen.

Groetjes, Dijnnas

Hoi

Voor zover ik het weet moesten wij voor ons visum (SIR 495) mijn diploma's via een assessment (bij VETASSESS) laten beoordelen, geschikt een beroep op de SOL of MODL lijst. Daarnaast is 10 jaar werkervaring een must, waarvan laatste 4 jaar in de functie waarvoor je het assessment gedaan hebt.

Maar.... misschien is het voor andere visa soorten anders hoor!

Staat je huidige werk niet op de SOL of MODL? (of iets wat in de richting komt van wat je nu doet?)

Succes!  :up:

Aussiegirl

Hallo,

Moeilijk te zeggen of mijn huidige beroep er op staat. Iets wat in de richting komt wel. Het beroep wat mijn man 6 jaar uitoefende (tot twee jaar geleden) staat er op en zijn huidige beroep ook, maar is ook weer niet hard te zeggen. Wij zijn geen zuters of leerkrachten, waarmee ik wil zeggen dat een aantal beroepen op de lijst overeenkomen met wat we doen en er niet een aan te wijzen is. Klinkt misschien wat vaag....
Maargoed, wij hebben geen 10 jaar ervaring, althans, zonder bijbaantjes dan. Mijn man wel bijna (9jaar) en ik net 8.

Groetjes, Dijnnas

Hoi Dijnnas,

Ik had op het moment van VETASSESS ook nog geen 4 jaar werkervaring in dit beroep, maar iets meer als 3 jaar. VETASSESS heeft het echter wel goedgekeurd, omdat het hoogstwaarschijnlijk was dat wij op het moment van het ontvangen van het visum WEL 4 jaar werkervaring zou hebben. (En dat klopt dus ook. De hele procedure duurde bij ons ongeveer 1,5 jaar).

Mijn beroep stond er ook niet met naam en toenaam op... maar ik heb gekeken welk beroep er het dichtst bij kwam en deze aangewezen. Ik heb mijn CV maar ietsje hoeven aan te passen aan het beroep zoals ik had aangewezen op de MODL.    :up:

Heb je al in Booklet 6 (website: immi.gov.au) gekeken over de voorwaarden voor de verschillende visa?

Groetjes Aussiegirl (nog even anoniem op t forum ivm werkgever)   :smile:

Lost: Naam van Dijnnas veranderd in... Dijnnas :wink:

Ha Aussiegirl,

Ik moet een beetje om mezelf lachen. Ook ik had een mooie alias ivm werk. Inmiddels heb ik behoorlijk wat info gepost die nou niet echt voor ogen van 'de baas' zijn en wat doe ik.... ik onderteken met mijn eigen naam. Ach ja. Ik pas het wel even aan, zou jij dat ook kunnen doen?

Goed, ik heb Booklet 6 bekeken. Er komt ook zo veel info op je af als je er beter naar gaat kijken. Ik moet er nog even op studeren.
We denken er over om een bureau in de arm te nemen, maar zijn er nog niet helemaal uit.

Groetjes,
Dijnnas  :wink:

Simpel gezegd, je moet voor een beroep skill assessment doen (eisen daarvoor zijn afhankelijk van de assessment authoriteit) en je moet werkervaring kunnen aantonen, maar dit hoeft niet perse voor hetzelfde beroep te zijn!!
Bv opleiding universiteit economie, skill assessment als accountant maar 10 jaar werk ervaring als kok om maar iets geks te noemen gaat ook

Hoi Dijnnas,

Als je een skilled visum aanvraagt, moet je iig 12 van de laatste 18 maanden in het vakgebied gewerkt hebben waarvoor je het visum aanvraagt. Ook krijg je extra punten als je 3 van de laatste 4 jaar in dat vakgebied hebt gewerkt.

Wat Wilbert67 schrijft komt mij onbekend voor; check de DIMIA/DIAC site zou ik zeggen...

Good luck,
Jan

Kleine correctie: je hoeft voor de basis requirements NOOIT in het beroep gewerkt te hebben dat je nomineert. Wel als je extra punten wilt hebben. Je moet wel in EEN SKILLED (of te wel op de SOL) beroep recent gewerkt hebben (12 van de 18 maanden of 2 van de 3 jaar geloof ik?)

Werkervaring voor je skills assessment is helemaal afhankelijk van de assessende instantie en dus van je genomineerde beroep/skills.

Het is een beetje lastig en ik moest ook een paar keer booklet 6 lezen om het precies op een rijtje te krijgen. Belangrijkste om uit te vinden: 1. Heb je recente werkervaring in EEN skilled beroep (want dat is een general requirement) en 2. wat zijn de vereisten van de assessment instanties voor je gekozen genomineerde beroep (om je skills assessed te kunnen krijgen). Daarnaast kan je dan nog extra 5 of 10 punten krijgen voor specifieke werkervaring. Zie http://www.immi.gov.au/skilled/general-skilled-migration/136/eligibility-work-experience.htm

Veel succes!

Henriette

Dus als ik het goed heb:
Opleiding tot leerkracht basisonderwijs, skill assesment als leerkracht, maar geen werk ervaring op dit gebied, maar wel 8 jaar op een ander vlak dat op de Sol voorkomt kan dus ook.
Waarom zou je dan niet gelijk het beroep wat je 8 jaar hebt gedaan en op de SOL staat aanmelden en daarvoor een assesment doen? Misschien omdat het vak waarvoor je hebt geleerd meer punten oplevert dan beroep 2?

Zoals ik al zei ben ik een hoop aan het lezen, maar soms duizelt het me. En dan ben ik nog maar net begonnen  :lol:
Bedankt voor jullie reacties allemaal, ik word er een hoop wijzer van!

Dijnnas

Hoi Dijnas,

Heb het geprobeerd om het te verwijderen... maar weet niet hoe. Dat lukt niet bij last posts op mijn profile. Ik kan alleen iets in de titel wijzigen... misschien weet iemand het?

Aussiegirl

Ha Aussiegirl,
Rechts onderin je berichtje staat een potloodje met een papiertje (ikoontje). Als je daar op drukt kan je je bericht aanpassen en de naam aanpassen.
Lukt dat niet, geen probleem hoor!

Dijnnas

Lost: Ik heb je naam in Aussiegirl's bericht aangepast.

[quote author=Dijnnas link=topic=7100.msg90651#msg90651 date=1179756468]
Dus als ik het goed heb:
Opleiding tot leerkracht basisonderwijs, skill assesment als leerkracht, maar geen werk ervaring op dit gebied, maar wel 8 jaar op een ander vlak dat op de Sol voorkomt kan dus ook.
Waarom zou je dan niet gelijk het beroep wat je 8 jaar hebt gedaan en op de SOL staat aanmelden en daarvoor een assesment doen? Misschien omdat het vak waarvoor je hebt geleerd meer punten oplevert dan beroep 2?

Zoals ik al zei ben ik een hoop aan het lezen, maar soms duizelt het me. En dan ben ik nog maar net begonnen  :lol:
Bedankt voor jullie reacties allemaal, ik word er een hoop wijzer van!

Dijnnas

[/quote]

Weet niet wat je het beste kunt doen want ik weet niet de vereisten voor het behalen van je skills assessment voor leerkracht. Daar kunnen ze natuurlijk werkervaring vragen. En hetzelfde voor het beroep wat je nu uitoefent: als je dat zou nomineren moet je weer kijken of je daar bepaalde diploma's voor moet hebben om een positief assessment te krijgen. Maar je zou theoretisch gezien, als ze voor leerkracht aan je diploma's genoeg hebben, dat kunnen nomineren en je werkervarings eis van je andere beroep hebben bijvoorbeeld...

Henriette

We hebben een kansberekening laten maken en kregen het advies om voor een Skilled independent te gaan. Een goede kans dat het zou gaan lukken begreep ik. Ik ben wat dat betreft een 'hopeloze kwastie', maar mijn man wordt de hoofdaanvrager. Moet gaan lukken.
Het schijnt dat het na indiening van het visumverzoek nog een wachttijd van 8 maanden is, dus haast maken met pakken hoeven we niet.

Back