Hey Bjorn,
Ja, het is mogelijk om het "zelf" te doen. Er zijn er hier genoeg die het je al hebben voorgedaan. Op de website immi.gov.au staat écht goed uitgelegd wat je moet doen of nodig hebt, en hier veel komen lezen en opzoeken helpt ook. Als je met een bureau werkt, zal je waarschijnlijk wel minder tijd verspillen, dus afhankelijk van hoe dringend het is of hoe graag-graag je wil gaan, kan de inschakeling van een bureau wel nuttig zijn.
Wij hebben door M2OZ een assessment laten uitvoeren of we in aanmerking kwamen voor een visum en met welk visum we de beste kans maakten. Zij weten je dan ook meteen te zeggen bij welke instantie je moet zijn voor de skills assessment van jouw beroepscategorie. Dit doen ze voor 200 euro, wat ik de kost zéker wel waard vind.
Wij hebben dit assessment in februari laten doen, en zijn nu, midden november, in de eindfase. Vorige week medicals gedaan en uitreksel strafregister/VOG opgestuurd.
Het grootste werk is, volgens mij, je skills assessment in orde krijgen en bijkomend ook het transcript van je diploma. Zéker voor de iets ouderen onder ons minder vanzelfsprekend omdat dit nu blijkbaar al standaard wordt afgeleverd, maar "in onze tijd" nog niet dus moet de school dat wel speciaal voor je opmaken. Aan je skills assessment zou ik zéker al beginnen en als je je school moet mobiliseren voor zo'n transcript, die zeker ook al aanschrijven/bellen/contacteren.
Als je er pas aan begint, lijkt het een onoverkomelijk kluwen, maar door je goed te informeren en op te zoeken, groei je er ook in dus écht, het is doenbaar zonder agent, maar je moet dan wel bereid zijn je er enkele maanden volledig op te focussen en veel zelf op het internet op te zoeken etc.
Veel succes!
Vanessa