Skills assessment accountant, achtergrond SPD?

Annemarie

XPdite Sponsor
Wij zijn in het proces van skills assessment. Is er iemand die ervaring heeft met de opleiding SPD (en/of HOFAM)?

groet,
Annemarie
 
Hoi Annemarie, ik heb ervaring met SPD. Heb in 2003 m'n diploma gehaald. Ik zou deze graag laten assessen voor CPA, maar ik kan geen studiegids van voor die tijd vinden.  :x Als het goed is, is dit namelijk grotendeels gelijk.
Miranda
 
[quote author=mirtekkel link=topic=10470.msg147805#msg147805 date=1254740600]
Hoi Annemarie, ik heb ervaring met SPD. Heb in 2003 m'n diploma gehaald. Ik zou deze graag laten assessen voor CPA, maar ik kan geen studiegids van voor die tijd vinden.   :x Als het goed is, is dit namelijk grotendeels gelijk.
Miranda
[/quote]
Moet ze er natuurlijk wel even bijzetten dat we al een paar maandjes in OZ zitten.  :p

Bart
 
Geen studiegids? geen probleem. Mijn vrouw heeft gewoon een verklaring dat de studiegids niet meer voor handen is en dat ze zelf een samenvatting heeft gemaakt op basis van gevolgde vakken en literatuur. Dit is geen probleem gebleken.
Oh, je hebt dan ook nog een statury declaration nodig dat je die samenvatting naar eer en geweten hebt gemaakt.
 
Wat moet ik me voorstellen bij een statutory declaration? Zal zeker jullie methode proberen, Wilbert, bedankt.

Ja, we zitten alweer bijna 6 maanden down under (op m'n man z'n papieren), maar ik heb tot heden nog geen werk kunnen vinden.  :cry:
Daarom probeer nu al een tijdje om m’n papieren in orde te krijgen, maar een studiegids kan ik niet meer krijgen. Heb al gemaild en gebeld, zonder resultaat. Het probleem is dat in 2000? de opleiding is veranderd en aangezien ik toen al een tijdje bezig was met de studie, viel ik in de overgangsregeling. De enige studiegids/exameneisen die ik echter heb kunnen bemachtigen zijn van die nieuwe methode. Deze sluit dus totaal niet aan op mijn diploma, vakken en studiepunten (maar dan ook echt totaal niet). Persoonlijk vind ik het belachelijk dat men in dit digitale tijdperk die gegevens niet meer heeft, maar het is toch zo. Ook een “vertaling” van oud naar nieuw was niet te geven…….. :x
 
Hi Bart en Miranda,
misschien een idee; probeer in contact te komen met oude klasgenoten, met een beetje geluk heeft een van hen nog wat thuis liggen. Zelf de Heao in 2001 gedaan en pas dat ik de rotzooi op ging ruimen om te gaan emigreren, kwam ik nog heel wat boeken en gidsen tegen. Uiteaard toen wel weggegooid.

Goretjes  Johan
 
In ons geval wil een statutory declaration zeggen dat je verklaard dat je alles naar eer en geweten hebt samengevat en vertaald. Dit moet dan door een persoon (advocaat, notaris, pastoor etc) ondertekend worden. Ik geloof dat je dat hier in Australie zelfs bij het postkantoor kan laten doen.
 
Ik had hetzelfde probleem met de opleiding SPH. Ik heb toen zelf een engelstalige samenvatting gemaakt van alle vakken. Dit heb ik uit laten printen door mijn hogeschool (op hun papier) en laten ondertekenen door de decaan. Toen heeft de school dit terug gestuurd, ondertekend en wel. Dit is goedgekeurd voor assessment.
Om die samenvatting te maken heb ik eerst contact gehad met school, omdat ik ook geen studiegidsen meer had. Ik heb de vakken verzamelt en van de vakken waarvan zij een studiegids hadden hebben zij mij deze digitaal opgestuurd. Ook mijn opleiding was inmiddels vernieuwt, wat betekende dat het niet helemaal meer gelijk liep, maar ik heb het zo toch voor elkaar gekregen om alle vakken te vertalen. Ook een beetje googlen hielp daarbij. Succes :up:
 
Hoi Annemarie, Miranda

Eindelijk een beetje tijd om even te reageren. ik heb ook SPD gedaan, en bij de CPA laten assessen.
De CPA was een aantal jaar geleden vrij duidelijk in wat ze wilden zien. Toen waren er twee mogelijkheden: vertalen van de studiegids of als alternatief een verklaring van de universiteit dat deze niet voorhanden is en zelf een samenvatting maken en verklaren dat je dat naar eer en geweten hebt gedaan.
Als je de exameneisen hebt (ookal zijn ze niet van de juiste datum), dan zou je deze kunnen gebruiken om de samenvatting te maken. Ik kan mij ook nog herinneren dat er iemand was (ik dacht Wilbert of Henriette) die de inhoudsopgave van de gebruikte studieboeken heeft genomen als basis om een samenvatting van te maken. 

Het  laten beoordelen van de opleiding door NOOSR is volgens mij niet nodig. En misschien begrijp ik het niet helemaal goed, maar zeker als het vermoeden bestaat dat het geen bachelor opleiding is, is het toch niet slim om hun oordeel te vragen?

De CPA beoordeelt niet je diploma, maar de inhoud van de vakken die je hebt gevolgd. Het maakt niet uit om wwelke opleiding als geheel het gaat, maar of je de stof hebt geleerd die qua niveau en inhoud een goede overlap heeft met de stof die australische accountants moeten hebben gehad. Er staat zelfs ergens op de site dat je niets kan claimen omdat persoon X dezzelfde opleiding heeft gedaan en ook een positieve assessmetn had. Het wordt individueel beoordeelt, en niet per opleiding.

NOOSR is volgens mij dus niet nodig.

Een aantal jaar geleden gold dat de CPAA een meer 'gemiddelde' beroepsorganisatie in Australie was. De ICA (of was het de NIA?) is wat pretentieuzer en waarsschijnlijk wat strenger dan de CPAA als het om niveaus  van het assessen gaat. Ik leg het vast niet goed uit, maar ik hoop dat je het begrijpt. De meesten laten dus assessen door de CPA. Dit zie je ook terug op timeline. Dus misschien handiger om je samenvatting naar CPAA te sturen.

Hoop dat jullie hier iets aan hebben, succes ermee!
 
Back
Top