Hoi Annemarie, Miranda
Eindelijk een beetje tijd om even te reageren. ik heb ook SPD gedaan, en bij de CPA laten assessen.
De CPA was een aantal jaar geleden vrij duidelijk in wat ze wilden zien. Toen waren er twee mogelijkheden: vertalen van de studiegids of als alternatief een verklaring van de universiteit dat deze niet voorhanden is en zelf een samenvatting maken en verklaren dat je dat naar eer en geweten hebt gedaan.
Als je de exameneisen hebt (ookal zijn ze niet van de juiste datum), dan zou je deze kunnen gebruiken om de samenvatting te maken. Ik kan mij ook nog herinneren dat er iemand was (ik dacht Wilbert of Henriette) die de inhoudsopgave van de gebruikte studieboeken heeft genomen als basis om een samenvatting van te maken.
Het laten beoordelen van de opleiding door NOOSR is volgens mij niet nodig. En misschien begrijp ik het niet helemaal goed, maar zeker als het vermoeden bestaat dat het geen bachelor opleiding is, is het toch niet slim om hun oordeel te vragen?
De CPA beoordeelt niet je diploma, maar de inhoud van de vakken die je hebt gevolgd. Het maakt niet uit om wwelke opleiding als geheel het gaat, maar of je de stof hebt geleerd die qua niveau en inhoud een goede overlap heeft met de stof die australische accountants moeten hebben gehad. Er staat zelfs ergens op de site dat je niets kan claimen omdat persoon X dezzelfde opleiding heeft gedaan en ook een positieve assessmetn had. Het wordt individueel beoordeelt, en niet per opleiding.
NOOSR is volgens mij dus niet nodig.
Een aantal jaar geleden gold dat de CPAA een meer 'gemiddelde' beroepsorganisatie in Australie was. De ICA (of was het de NIA?) is wat pretentieuzer en waarsschijnlijk wat strenger dan de CPAA als het om niveaus van het assessen gaat. Ik leg het vast niet goed uit, maar ik hoop dat je het begrijpt. De meesten laten dus assessen door de CPA. Dit zie je ook terug op timeline. Dus misschien handiger om je samenvatting naar CPAA te sturen.
Hoop dat jullie hier iets aan hebben, succes ermee!