Slotjes op draadjes in de Kletsdoos

henriette

Active Member
Ik zou graag alleen maar dit even willen zeggen (en ik kan het niet meer kwijt vanwege slotjes):

In de kletsdoos zou je alles moeten kunnen zeggen/vertellen en/of bespreken wat je kwijt wilt, ongeacht het onderwerp.
Tenzij het illegaal is, anderen kwets, buiten de normale fatsoensnormen gaat (maar dat doen wij xpditers toch niet?), of anderszins niet door de beugel kan.

Het bespreken van oplossingen voor lichamelijke ongemakken in Australie of wat dan ook lijkt me ruim binnen die regels passen. Een ieder vertelt niet meer dan hij of zij wil toch?

Maar misschien ben ik nu een te ruimdenkende Hollandse?  :?

Ik moest effe kwijt dat ik het ob onderwerp helemaal geen raar onderwerp vond, en ook niet wat er in werd gedeeld..........

Nou, dat was ´m dan echt!

Henriette


[Lost: Bericht afgesplitst van het originele topic (tandpasta) en de titel aangepast]
 
Hoi Henriette (en alle anderen natuurlijk  :) )

Ik had die topics nog niet gelezen, maar heb dat nu
wel gedaan  :-D en ok, de een heeft er moeite mee
en de ander niet, vond het allemaal wel meevallen.
Maar het schijnt toch een onderwerp te zijn waar
mensen op meerdere manieren  :-D :wink: last
van kunnen hebben.

groetjes Miran  :)


[Lost: Titel aangepast]
 
Dit is niet specifiek gericht aan Henriette, maar ik grijp haar bericht even aan om te reageren omtrent het sluiten van berichten in de Kletsdoos.

De Kletsdoos is inderdaad een verzamelrubriek bedoeld voor topics die nergens anders passen. Hier kunnen dus ook gevoelige onderwerpen ter sprake komen en eerlijk gezegd denk ik niet dat dat het probleem is. Het probleem is volgens mij dat er binnen een topic veel te veel off-topic wordt gegaan. Dit komt de leesbaarheid en overzichtelijkheid niet echt ten goede. Alhoewel we redelijk coulant zijn in de Kletsdoos, zijn niet alle draadjes geschikt om off-topic te gaan. En het is zo makkelijk om een even een nieuw topic aan te maken als je een ander onderwerp aan wilt snijden (al of niet met link van / naar het originele draadje).

Een ander probleem is de rubriek waar sommige draadjes gestart worden. Ik vind persoonlijk dat beide draadjes (tandpasta en ob tampons) eigenlijk helemaal niet in de Kletsdoos thuis horen maar bijvoorbeeld in de rubriek Australie. De opzet van de eerste berichten in beide topics heeft volgens mij een "houdbaarheidsdatum". Als er een vraag gesteld wordt en de vraag is beantwoord (of het draadje gaat off-topic) dan denk ik dat er een slotje op zou moeten, ongeacht of het betreffende topic in de Kletsdoos staat of ergens anders. De draadjes die echt in de Kletsdoos thuis horen zullen niet snel een slotje krijgen (tenzij het helemaal uit de hand loopt).
 
Ok, dan toch nog maar even...

Opzich ben ik het helemaal eens met Lost, als een topic echt off-topic gaat kan die op slot. Echter moeten we niet vergeten dat in een toch serieus topic er een antwoord was gegeven op een vraag/opmerking. Daar werd vervolgens op gereageerd dat die oplossing niet van toepassing zou zijn, en gevraagd naar eventuele andere oplossingen. Voordat daar op gereageerd kon worden waren er wat anderen die de topic off topic 'trokken'... en kwam het slotje erop. Geen kans dus meer om een tweede antwoord te geven... (ondertussen via PM gedaan).

Wat het probleem (uitdaging?) is, is natuurlijk om te bepalen wanneer een topic echt off topic is. Is dat zodra er 1 of 2 mensen wat off topic reacties plaatsen? Of pas als duidelijk is dat er geen enkele serieuze reactie meer zal komen ? Ik snap dat het niet mogelijk is om een duidelijk scheidslijn te hanteren, maar voor mij persoonlijk was dit ene topic echt te snel op slot gegaan.

Ik denk dat er misschien (en ik bedoel dat in zijn algemeenheid) ook wel gekeken kan/mag worden naar de reacties die gegeven worden. De een is meestal serieus, de ander wat minder en weer een ander is vooral bezig met 'leuke' opmerkingen maken. Ik ben zeker een voorstander van het gebruik van humor, maar wat mij betreft hoeft het ook niet te flauw te worden, zeker niet als daarmee serieuze onderwerpen 'verknald' worden.

Perthpete.
 
Het probleem is volgens mij dat er binnen een topic veel te veel off-topic wordt gegaan. Dit komt de leesbaarheid en overzichtelijkheid niet echt ten goede.

Helemaal mee eens Lost!  :up:

Maar wellicht is het handy als er eerst even een "waarschuwing" gegeven wordt gegevens alvorens ergens een slotje op te gooien? Dat geeft men in ieder geval nog even de kans om serieus te reageren en weer even netjes on-topic te gaan.  Ik vond het betreffende draadje in 1e instantie ook ietwat ongepast.......totdat ik me bedacht dat het voor sommige dames een behoorlijk issue is. Dus soms is het wel goed om een draadje even door te laten pruttelen.

Groetjes
Syl
 
Nu na onze bruiloft heb ik ook weer wat meer tijd op te modereren. Ik zal wat strakker gaan letten op off-topic reacties en dan waarcshuwen. Als dat niet helpt dan kan alsnog een hangslot worden geplaatst.
 
En als er dan uiteindelijk toch een slotje op gaat, zou er dan bij gezegd kunnen worden waarom dat gebeurt? Het OB topic ging op slot met de opmerking dat "het antwoord gegeven was", maar blijkbaar was dat nog niet het geval (zie Perthpete's post) en vervolgens gaf de moderator in het vervolgdraadje van Irene --dat trouwens op zijn beurt helemaal zonder opgave van reden op slot is gegaan-- aan dat het OB topic op slot ging omdat de besproken details ongepast waren voor dit forum. Had dat dan gelijk gezegd met het verzoek dit soort details in PMs te bespreken, dat had een boel onbegrip en irritatie voorkomen.

[quote author=Lost link=topic=5383.msg68162#msg68162 date=1155725927]
...De opzet van de eerste berichten in beide topics heeft volgens mij een "houdbaarheidsdatum". Als er een vraag gesteld wordt en de vraag is beantwoord (of het draadje gaat off-topic) dan denk ik dat er een slotje op zou moeten...[/quote]Daar ben ik het dus niet helemaal mee eens. Als je een nieuw topic start dat al eerder behandeld is, ook al is je vraag iets anders, dan wordt er vaak een slotje opgegooid met het verzoek verder te gaan in het oude topic. Deze twee "beleidsvormen" zijn nogal tegenstrijdig en verwarrend. Wanneer een nieuw topic en wanneer niet?
 
[quote author=Hans de Visser link=topic=5383.msg68208#msg68208 date=1155772409]
Als je een nieuw topic start dat al eerder behandeld is, ook al is je vraag iets anders, dan wordt er vaak een slotje opgegooid met het verzoek verder te gaan in het oude topic. Deze twee "beleidsvormen" zijn nogal tegenstrijdig en verwarrend. Wanneer een nieuw topic en wanneer niet?
[/quote]

In het ideale geval wordt er in het "oude" topic niets meer gepost, omdat de vraag is beantwoord. Dan gaat het dus niet op slot. Als later iemand een aanvullende vraag heeft, dan kan die er in geplaatst worden. Het hoeft dus niet tegenstrijdig te zijn, als er maar on-topic wordt gebleven. Idealiter hoeven draadjes niet op slot. Beter lijkt het mij om off-topic posts te verwijderen en het draadje gewoon open te houden.

Maar ik ben het met je eens dat het niet uitblinkt in duidelijkheid.
 
[quote author=Hans de Visser link=topic=5383.msg68208#msg68208 date=1155772409]
vervolgens gaf de moderator in het vervolgdraadje van Irene --dat trouwens op zijn beurt helemaal zonder opgave van reden op slot is gegaan[/quote] Ik denk dat dat topic op slot gezet is omdat er een nieuw topic was geopend Slotjes op draadjes in de Kletsdoos

Het OB topic was een topic met een probleem dat serieus genomen moet worden, maar als je naar het topic en de meeste posts gaat kijken lijkt dit toch echt niet het geval te zijn. Het probleem met slotjes op topics als gevolg van off-topic gaan wordt ook al een stuk minder als mensen dus wat meer on-topic blijven, dit geldt dus ook voor sommige serieuse topic's die in de Kletsdoos geplaatst worden. Als je naar oude topic's kijkt waar waarschuwingen zijn gegeven, zal je zien dat een hoop mensen zich daar niet veel van aantrekken. Als mensen een waarschuwing serieus nemen zou dat dus ook al een stuk helpen. Volgende keer zal ik bij off-topic gaan iig eerst een waarschuwing geven en kijken hoe daar dan mee om gegaan wordt. Wordt het niet serieus genomen gaat hij op slot.
 
Sorry dat mijn topic zo'n ophef geeft, maar blijkbaar waren er al onderliggende irritaties over de slotjes. Nu vond ik wel dat mijn topic erg snel op slot ging, niet iedereen had de tijd gehad om hem goed te bekijken (2 dagen of zo?) Rekening houdend met het tijdverschil in Nederland en Australie :up: Ik ben verder niet boos of geirriteerd, maar misschien kan dan in dit topic de uitleg over slotjes en onderwerpen (die wel  :?gepast zijn???) goed uitgelegd worden. Ik vond het zelf nl. niet echt iets voor een topic in Australie, maar dat is mijn mening.

Verder wil ik alleen maar zeggen, no worries!

Astrid
 
[quote author=M5 link=topic=5383.msg68215#msg68215 date=1155776469]
[quote author=Hans de Visser link=topic=5383.msg68208#msg68208 date=1155772409]
vervolgens gaf de moderator in het vervolgdraadje van Irene --dat trouwens op zijn beurt helemaal zonder opgave van reden op slot is gegaan[/quote] Ik denk dat dat topic op slot gezet is omdat er een nieuw topic was geopend Slotjes op draadjes in de Kletsdoos


[/quote]

Da´s niet helemaal het geval. Dit topic: Slotjes op draadjes in de Kletsdoos is gestart omdat ik heb gepost in Tandpasta, en dat weer omdat dat in Eerainuh´s topic al niet meer kon (en natuurlijk ook al niet meer in het OB topic).

Het was gewoon even mijn mening, ook niet meer dan dat. Waarschijnlijk naar aanleiding van het gevoel van velen: het slotje was te snel. Wellicht was er uberhaupt wel niet meer gepost en was alles gezegd......dan nog wekte het slotje iets op van: huh? hoe dat zo.....?

Maar dat is door jullie moderators uitgelegd hoe dat werkt hieronder/hierboven en het is duidelijk dat het belangrijk is dat er redelijk on topic wordt gebleven (maar hier en daar een geintje moet natuurlijk wel kunnen....)

Bedankt voor jullie reacties in ieder geval moderators!

Henriette
 
[quote author=tinusv link=topic=5383.msg68202#msg68202 date=1155770271]
Als dat niet helpt dan kan alsnog een hangslot worden geplaatst.[/quote]

Hopend en zo te zien van wel kon je met de OB en het hangslotje in "plaatjesketting" wel om lachen. dit was de bedoeling tenminste.....
Dit forum is "mag ik gerust zeggen" 1 van de meest levende forums in Nederland en Belgie..
En als je op dit forum ingelogd ben heb je iets moois in de toekomst voor ogen....of je bent er al.
Iedereen word geholpen bij zijn vragen maar het is niet verplicht....
Grapjes en geintjes moeten zeker kunnen anders word dit forum maar een kouwe bedoeling. :-D :-D

Aan de andere kant, alle vrouwen in Australia komen niks tekort op "dat" gebied dus de vraag is heel kortaf gezegd overbodig...
Er kwam ook teveel grappen en onzin bij ( ook van mijn kant.. :evil:) dus ik kan M5 wel een beetje veel begrijpen.....

Cheers,

Jack :evil:

Ps; hoe zit dat nou met die vleugeltjes..... :-o :roll:
 
[quote author=Jack link=topic=5383.msg68342#msg68342 date=1155901692]
Grapjes en geintjes moeten zeker kunnen anders word dit forum maar een kouwe bedoeling. :-D :-D
[/quote]

Zolang de grapjes betrekking hebben op het onderwerp van het draadje en deze niet het draadje "overnemen", ben ik het helemaal met je eens. Bedenk wel dat sommige draadjes zich beter lenen voor grapjes dan andere. Als het er op lijkt dat een draadje (bedoeld of onbedoeld) afglijdt naar een bedenkelijk niveau, dan kan het gebeuren dat er een slotje op gaat.

Mocht iemand vinden dat een draadje onnodig op slot is gegaan, dan zou ik het prettig vinden als die persoon even in het betreffende draadje op de link "Report to moderator" klikt en vervolgens aangeeft waarom het topic weer open zou moeten. Alle moderators krijgen dit bericht te zien en kunnen dan overwegen om het slotje te verwijderen.
 
Als ik nog even mag aansluiten bij de discussie voordat ie op slot gaat;
De opmerking "het antwoord is al gegeven" heeft m.i. betrekking op de persoonlijke mening van een moderator. Het lijkt me beter om de mening van de vragensteller te vragen voordat dit waardeoordeel aan een topic kan worden gehangen.
 
[quote author=Jeroen_1 link=topic=5383.msg68433#msg68433 date=1156068162]
Als ik nog even mag aansluiten bij de discussie voordat ie op slot gaat;
De opmerking "het antwoord is al gegeven" heeft m.i. betrekking op de persoonlijke mening van een moderator. Het lijkt me beter om de mening van de vragensteller te vragen voordat dit waardeoordeel aan een topic kan worden gehangen.
[/quote] Lijkt mij van niet, omdat dit niet praktisch is.

Cheers
 
[quote author=Jeroen_1 link=topic=5383.msg68433#msg68433 date=1156068162]
De opmerking "het antwoord is al gegeven" heeft m.i. betrekking op de persoonlijke mening van een moderator. Het lijkt me beter om de mening van de vragensteller te vragen voordat dit waardeoordeel aan een topic kan worden gehangen.
[/quote]

Ik ben het met je eens dat de vragensteller het beste kan beoordelen of de vraag naar tevredenheid beantwoord is. Helaas is het niet practisch om iedere keer de vragensteller te benaderen en aan de hand van zijn/haar reactie het topic al dan niet te sluiten.

Als iemand vindt dat een topic onterecht of te vroeg een slotje heeft gekregen, dan kan die persoon in het betreffende draadje op de link "Report to moderator" klikken en vervolgens aangeven waarom het topic weer open zou moeten. Alle moderators krijgen dit bericht te zien en kunnen dan overwegen om het slotje te verwijderen.
 
..... en toch zat er een meer persoonlijk tintje aan de vorige 2 slotjes.

Ik moet eerlijk zeggen dat me die 2 laatste slotjes niet aanstaan. Onder het mom van 'het antwoord is gegeven' is er met the speed of a startled gazelle een slot gezet op een topic, waarvan ik vermoed dat de reden daarvoor meer persoonlijk dan zakelijk was.

Het is een beetje schoolachtig hier soms. Slotjes. Slotjes?

Groentje kwam met een vraag die natuurlijk wat hilarische reacties zou veroorzaken, maar voor de rest volledig legitiem, valide en to the point. Het kan mij persoonlijk geen bal interesseren of andere mensen moeite hebben met het weten over de werking van mijn baarmoeder en het gebrek aan passende tampons. Dan lees je dat draadje maar niet verder.

Ik vind het flauw en ik heb geen zin om op mijn leeftijd op de vingers getikt te worden door fake fatsoensrakkers. Want wie heeft hier nou een probleem?

Zo, dat wilde ik nog even kwijt.

Toedeloe.

Irene.
 
Henriët, hier moet je een nieuw draadje voor maken meid! :) Maar toch even snel;

We zijn met klanten én met vrienden naar DE Rugby wedstrijd geweest (NZ-Australia), die wij helaas niet gewonnen hebben. Wel hebben we de nieuwe live haka gezien, maar doe mij maar de ouwe :) Helaas haal ik alle rules door de war; Rugby Union, Rugby League, enz enz., maar we hebben een keileuke avond gehad. Blijkbaar deed ik 'de bump' met een paar Kiwi's. Wist nog niet eens dat ik dat kon!

Verder zijn we op Waiheke geweest (www.connellsbay.co.nz) en hebben zowaar 1 dag rust gehad, alhoewel de Blackberry van Steve niet stil stond. Tja....

Wat ga jij doen in NZ?? (doe maar PM'en, anders wordt het hier weer zo verwarrend).
 
Irene, als antwoord op jouw een na laatste bericht:

Halleluja en Amen!  :up:

Helemaal mee eens!

Cheers, Anna
 
Back
Top