Snel werk gevonden?

Annemiek

XPdite Sponsor
Deze is voor degenen die nu al in Oz zijn. Hoe lang heeft het geduurd voordat jullie werk gevonden hadden?

Ik vraag me ook een beetje af in hoeverre je de arbeidsmarkt hier kunt vergelijken met Oz. Het werk wat ik doe komt hier wel veel voor, maar er is 1 nadeel. In heel Nederland is er maar een school waar stedebouwkunde op MBO niveau wordt gegeven. Veel bedrijven en overheidsinstellingen hebben dus nog nooit van die school gehoord. Ik heb dus die opleiing op MBO niveau gedaan en kom dus niet veel verder dan 'stedebouwkundig medewerker' of 'stedebouwkundig tekenaar'. Hier zijn de HBO-ers en Academische stedebouwers te duur om zelf te tekenen en ik denk dat dat in Oz ook wel zo zal zijn.
Als je de arbeidsmarkt nou wel kunt vergelijken met Oz, zal ik of veel geluk moeten hebben, of lang moeten zoeken....

Ja hoe meer je met het emigreren gaat bezig houden, ga je inderdaad ook steeds meer stilstaan bij het feit dat je daar een baan moet gaan zoeken.Zelf werk ik al 14 jaar bij de zelfde werkgever die overigens ook mijn eerste is.Best eng als ik straks voor de tweede keer in mijn leven moet solliciteren en dan nog in het engels ook  :-( Hoop dat het allemaal gaat lukken en dat we allemaal redelijk snel een baan zullen vinden.

Wij hebben  de zelfde gedachten ,best wel  heel spannend ,wij hebben helaas niet de financieele mogelijkheden om lang met ons armen over elkaar te gaan zitten.dus een van ons moet echt zo snel mogelijk aan de gang .

Ik ben al jaren lang huis muts (moeder :)) En kan daar volgens zeggen makkelijk en snel aan de gang als kapster (zitten ze om te springen) maar ik vind het best eng .

Mijn partner(yiannis) werkt hier als account manager en hoopt dat hij via jobs sites al wat heeft voordat we er heen gaan (kans lijkt mij klein maar, you never no)

Mij lijkt het ook erg leuk om  ervaringen  te horen ,van mensen die dat al hebben mee gemaakt.

groetjes Diana

[quote author=diana68 link=topic=1075.msg8283#msg8283 date=1107298578]

Ik ben al jaren lang huis muts (moeder :)) En kan daar volgens zeggen makkelijk en snel aan de gang als kapster (zitten ze om te springen) maar ik vind het best eng .

Mij lijkt het ook erg leuk om  ervaringen  te horen ,van mensen die dat al hebben mee gemaakt.

groetjes Diana

[/quote]

Hoi Diana !

Ik zal me eerst even voorstellen aan jou, ik ben Ingrid, alias Aussielover, en ik heb wat minder goede ervaringen als het gaat om "het zitten te springen om".....  :cry:

Ik ben a-verpleegkundige en 'ze ziten te springen om A verpleegkundigen hier in Australie' alleen volgt er dan een hele waslijst aan " ja maar.. je moet wel dit.. je moet wel dat... " en ook al staat mijn beroep- net als kapster- op de Most On Demand List (MODL) toch kan ik niet aan de bak komen in Australie... Althans.. niet zoals ik het zou willen !

Een van de struikelblokken die ik heb is dat ik weliswaar zeer ervaren ben (9 jaar !  :-o) , maar dat die werkervaring niet ligt in de laatste 3 jaar van de afgelopen vier jaar ! En dat is een van de 'vereisten'/graadmeters/punten voor een Skilled Independent Visa !!

En dat ik weliswaar in Nederland Allround Geregistreerd Verpleegkundige ben is mooi, maar omdat ik het bereikt heb middels een studie die Australie niet meer erkend, kon ik geen Registration verkrijgen via de Australian Nursing Council ,het orgaan die gaat over het assessment voor Skilled Migration voor nurses !

Ik ben van april 2004 tot november 2004 in gevecht geweest met Queensland Nursing Council om een kans op Registratie in QLD (en dus heel OZ.... gna-gna  :evil:) af te dwingen !

De eisen die gesteld worden om een Skilled Visa, in wat voor vorm dan ook, aan te kunnen vragen zijn dus erg hoog !

En als het gaat om sponsorship, willen werkgevers wel buitenlanders aannemen maar kunnen en mogen dat niet, zonder eerst aangetoond te hebben dat ze geen Australier voor die positie hebben kunnen aantrekken !  :?

Ik wil hiermee alleen maar het waarschuwende vingertje opsteken dat het echt niet ' zomaar even' gaat, zelfs al staan ze inderdaad, zo heb ik zelf ervaren, te springen om nurses, hairdressers etc etc !!

Dit alles is mijn persoonlijke mening en kijk op deze visa.

Maar ik kan, ook uit eigen ervaring (het word saai zo langzamerhand !) melden dat er soms mazen in het net te vinden zijn, waardoor je er toch nog kunt komen ! Kost je wel wat het nodige aan  :thinking: maar dan heb je ook wat !
Ik ben van april 2004 tot november 2004 in gevecht geweest met Queensland Nursing Council om een kans op Registratie in QLD (en dus heel OZ.... gna-gna  :evil:) af te dwingen !

Ik wens jullie veel succes met het verkrijgen van een passend visum !

Ik duim voor jullie en iedereen die graag naar Australie wil emigreren !

Groetjes,

Ingrid.

Wat een "geluk" dat Mark contact heeft gehouden met een ex-collega van TMS (bedrijf in Parramatta waar hij stage heeft gelopen) Ze heeft gevraagd aan haar baas (geloof ik) of Mark niet nog iets kon betekenen voor het bedrijf. Die man zei dat hij geinteresseerd was, als Mark iets met Java kon, dus Mark kon zijn cv opsturen. Ik hoop dat ik het zo goed verteld heb Mark  :wink:  :lol:
Mark wil eigenlijk werken met Linux en niet met Java, maar als ze hem nou kunnen gebruiken daar, dan heb je in ieder geval al iets.

Een kennis van mij werkt bij RE/MAX makelaars en hij heeft me 3 contactpersonen gegeven in Brisbane, maar kan me ook zo de namen geven van de mensen in Sydney. Ze zouden kunnen helpen met het vinden van een apartement of huis.
Op zich wel lekker dat je een beetje kunt netwerken zo. Ik denk dat je het daar voor een deel ook wel van moet hebben.

Ook ik zit er wel mee. Dit is mijn allereerste baan en het ging meteen goed. Tegen de tijd dat mijn baas wat meer aan het idee gewend is zal ik hem eens vragen of hij een referentie voor me zou kunnen schrijven ofzo.  Wie weet kan ik er wat aan hebben.  :)

Annemiek je komt in de buurt...Het is niet de baas van Sue, maar een manager (wel een hoge manager). Hij wilde graag zien wat ik allemaal met Java heb gedaan... (en das niet veel). Verder ligt Java (programmeertaal) mij niet zo, maar kan ik wel goed uit de voeten met PHP (Scripting taal). Desondanks ga ik liever in de richting van systeembeheer (van Unixachtige omgevingen) dan dat ik als Software Developer actief blijf. Maar als ik werk kan krijgen in de web-development sferen met PHP/MySQL/Linux/Apache etc. dan zal ik dat natuurlijk niet nalaten.  :lol:

Ik zal even vertellen wat ik voor ervaringen heb met zoeken naar werk in de twee maanden dat ik nu hier in Brisbane ben (sinds begin december).

Ik was alvast eind oktober begonnen te kijken op www.seek.com.au en www.careerone.com.au naar banen in mijn sector (media/communicatie) in Brisbane, en was er een beetje ontmoedigd door geworden. Je kunt daar namelijk per sector en per stad of regio kijken hoeveel banen er geadverteerd staan, en dan zag ik bijvoorbeeld over de laatste twee weken 20 banen in Sydney, 8 in Melbourne, en 1 of 2 in Brisbane geadverteerd waar ik op zou kunnen solliciteren. Je kunt op die sites ook goed vergelijken in welke stad welke banen het meest in trek zijn, en soms staat er ook een salarisindicatie bij (interessant als je een idee wilt krijgen wat bepaalde banen nou eigenlijk betalen).

In november begon ik ook vast te solliciteren, waarbij ik duidelijk maakte dat ik op 1 december in Brisbane zou zijn, maar dat wordt hier meestal niet zo serieus genomen, omdat door die job-sites mensen uit de hele wereld gaan solliciteren op banen all over the place. Dus eigenlijk worden bijna altijd alleen geschikte mensen uitgenodigd die ook daadwerkelijk al ter plekke zijn (tenzij ze echt niemand kunnen vinden en heel desperate zijn en jij iets heel specifieks kan).

Vanaf begin december ben ik een aantal recruitment agencies langsgeweest om mezelf voor te stellen (nadat ik ze gemaild en gebeld had), maar vanwege de zomervakantie/kerst/oud en nieuw was er weinig te doen behalve wachten wachten wachten tot het allemaal weer zou beginnen en mensen weer terug zouden zijn van hun zomervakantie... eind januari!

Ik heb ook open sollicitaties gestuurd naar bedrijven waar ik graag zou willen werken, en als je maar positief en gemotiveerd genoeg schrijft, en je schrijft naar 10 of 20 bedrijven, zou je toch wel bij 1 of 2 van die bedrijven uitgenodigd moeten worden, is mijn ervaring. Ik ben ook ergens op gesprek geweest, en ze zijn wel geinteresseerd, maar er is op dit moment nog niet echt werk voor me.

Als je niet te "picky" bent en flexibel in wat voor soort werk je wil aannemen, is er absoluut genoeg werk te vinden hier in Brisbane, de job market is heel goed op het moment, en werkeloosheid laag. Als je het recht hebt om hier te werken dan is er genoeg werk, in elk geval lager-geschoold en in bepaalde sectoren (er stond bijv. net in de krant hier dat er in Queensland een tekort is aan accountants, chefs, construction workers, customer service personnel, electricians, hairdressers, health workers, midwives, nurses, pharmacists, plumbers and project managers, among others).

Wat ik wel ondervind is dat alles hier nogal langzaam gaat, en mensen beloven dingen (we bellen je morgen terug, je hoort volgende week meer, etc.) die ze niet nakomen. Je moet overal zelf achteraan. Ook hoor je van veel sollicitaties nooit meer iets. Onbeschoft vind ik dat. Een klein bedankje en sorry-tje is toch het minste, zou je denken.

In elk geval, je moet veel geduld hebben en gewoon doorgaan met solliciteren en positief blijven, dan weet ik zeker dat het wel lukt. Ik heb zelf in elk geval a.s. vrijdag een tweede gesprek bij een bedrijfje, dus ik ben zeer hoopvol...!

Groetjes,
Micky

Ik hoop dat het je gaat lukken Micky!!  Ik ga voor je duimen  :)
Ik zou voor de gein wel eens op zo'n site kunnen kijken, maar ik weet niet goed wat de engelse omschrijving is van hetgene wat ik nu doe.... En daarbij weet ik ook niet goed waar stedebouwkundig medewerker/tekenaar onder valt. Hetmeest logische is dat het een technisch beroep is. Ik heb alleen meer het idee dat volgens al die jobsites allerlei monteur en loodgieter achtige beroepen onder technisch vallen....

Hoi ingrid.

bedankt voor je antwoord , :)
voor kapster hoef je op dit moment ,geen werkervaring te hebben ,(staat er bij) dus dat valt wel mee .Hoop ik :?
En ik heb wel genoeg werk ervaring  ook 9 jaar alleen de laatste jaren niet ,maar dat schijnt niet nodig te zijn voor een skilled independend visum,ach en verder denk ik ook gewoon positief zijn en er voor gaan .

En een kennis die in december naar aussie is verhuist (ook kapster) die werd toen ze nog in nederland was regelmatig gebeld met allerlei job offers vanuit heel aussie .

En messchien is het in het begin moeilijk , maar wij zijn beide wel bereid om( bijna :lol: )alles aan te pakken .

Maar ja!!!! eerst nog het visum zien te krijgen dan  zien we verder we hebben nog wel even  +/- jaar te gaan in nederland

groetjes Diana

Ik heb ook wel op www.careerone.com.au gekeken. Maar ik vind het moeilijk om te solliciteren. Ook al weet ik wanneer ik in Australië woon. Ik kan maar moeilijk inschatten of het een beetje in de buurt van de universiteit is (hoewel ik natuurlijk nu die goede kaarten site van lost heb  :up:) nog maar eens zoeken dus. Maar ik wil pas echt gaan zoeken als ik daar ben. Kun je tenminste ook naar de sollicitatie komen!

[quote author=Micky link=topic=1075.msg8303#msg8303 date=1107347679]
Ik zal even vertellen wat ik voor ervaringen heb met zoeken naar werk in de twee maanden dat ik nu hier in Brisbane ben (sinds begin december).

Ik was alvast eind oktober begonnen te kijken op www.seek.com.au en www.careerone.com.au naar banen in mijn sector (media/communicatie) in Brisbane, en was er een beetje ontmoedigd door geworden. Je kunt daar namelijk per sector en per stad of regio kijken hoeveel banen er geadverteerd staan, en dan zag ik bijvoorbeeld over de laatste twee weken 20 banen in Sydney, 8 in Melbourne, en 1 of 2 in Brisbane geadverteerd waar ik op zou kunnen solliciteren. Je kunt op die sites ook goed vergelijken in welke stad welke banen het meest in trek zijn, en soms staat er ook een salarisindicatie bij (interessant als je een idee wilt krijgen wat bepaalde banen nou eigenlijk betalen).

In november begon ik ook vast te solliciteren, waarbij ik duidelijk maakte dat ik op 1 december in Brisbane zou zijn, maar dat wordt hier meestal niet zo serieus genomen, omdat door die job-sites mensen uit de hele wereld gaan solliciteren op banen all over the place. Dus eigenlijk worden bijna altijd alleen geschikte mensen uitgenodigd die ook daadwerkelijk al ter plekke zijn (tenzij ze echt niemand kunnen vinden en heel desperate zijn en jij iets heel specifieks kan).

Vanaf begin december ben ik een aantal recruitment agencies langsgeweest om mezelf voor te stellen (nadat ik ze gemaild en gebeld had), maar vanwege de zomervakantie/kerst/oud en nieuw was er weinig te doen behalve wachten wachten wachten tot het allemaal weer zou beginnen en mensen weer terug zouden zijn van hun zomervakantie... eind januari!

Ik heb ook open sollicitaties gestuurd naar bedrijven waar ik graag zou willen werken, en als je maar positief en gemotiveerd genoeg schrijft, en je schrijft naar 10 of 20 bedrijven, zou je toch wel bij 1 of 2 van die bedrijven uitgenodigd moeten worden, is mijn ervaring. Ik ben ook ergens op gesprek geweest, en ze zijn wel geinteresseerd, maar er is op dit moment nog niet echt werk voor me.

Als je niet te "picky" bent en flexibel in wat voor soort werk je wil aannemen, is er absoluut genoeg werk te vinden hier in Brisbane, de job market is heel goed op het moment, en werkeloosheid laag. Als je het recht hebt om hier te werken dan is er genoeg werk, in elk geval lager-geschoold en in bepaalde sectoren (er stond bijv. net in de krant hier dat er in Queensland een tekort is aan accountants, chefs, construction workers, customer service personnel, electricians, hairdressers, health workers, midwives, nurses, pharmacists, plumbers and project managers, among others).

Wat ik wel ondervind is dat alles hier nogal langzaam gaat, en mensen beloven dingen (we bellen je morgen terug, je hoort volgende week meer, etc.) die ze niet nakomen. Je moet overal zelf achteraan. Ook hoor je van veel sollicitaties nooit meer iets. Onbeschoft vind ik dat. Een klein bedankje en sorry-tje is toch het minste, zou je denken.

In elk geval, je moet veel geduld hebben en gewoon doorgaan met solliciteren en positief blijven, dan weet ik zeker dat het wel lukt. Ik heb zelf in elk geval a.s. vrijdag een tweede gesprek bij een bedrijfje, dus ik ben zeer hoopvol...!

Groetjes,
Micky
[/quote]

succes toegewenst,

Groetjes

Citavm

Annemiek,

Even over je stedebouwkundig werk, en waar je dat soort werk onder moet zoeken op de jobsites, ik weet eerlijk gezegd niet precies wat het werk inhoudt, maar ik denk dat ik als ik jou was zou kijken in de rubrieken 'architecture' en 'engineering' kijken op CareerOne.com.au, en op Seek zijn zelfs subrubrieken, als je daar onder 'construction' en onder 'engineering' kijkt zie je allemaal vrij specifieke beroepen die daaronder vallen, ook tekenaars bijvoorbeeld. Misschien moet je per subrubriek er eens doorheen lopen wat er allemaal voor banen onder staan en kijken of je iets tegenkomt waarvan de beschrijving een beetje overeenkomt met wat je nu doet.

Een ander idee is om bij een beroepsgroep in Nederland eens te vragen wat jouw functie precies in het Engels is, en dat dan op die jobsites in de search box in te typen en kijken of er iets uitkomt.

Het enige dat ik verder kan zeggen is dat in Brisbane de huizen, appartementengebouwen en wijken de grond uit schieten, het is hier big business, dus volgens mij kom je wel met goeie en gewilde skills hiernaartoe.

Groetjes,
Micky

Hi all

toen wij destijds hierheen kwamen begon ik ook met goede moed, maar het viel allemaal vies tegen. Ik had een goed resume (c.v.) , mooie referenties van werkgevers, etc. En inderdaad zoals Micky hierboven al vertelde...het is hier vrij "gewoon" om niets meer te horen. Heel frustrerend. Ik was gewoon op zoek naar een normale kantoor baan. Fulltime, Parttime, anytime really. Geen uitnodiging niets.
Ik reageerde left, right and centre op kantoorbanen, sales jobs, baantjes in kledingzaken, etc.

Toen ik gek van het thuis zitten werd (mijn hubbie was inmiddels al geruime tijd werkzaam als Chef in een Brisbane Restaurant) ben ik op een dag een St Vinnies binnengestapt en vroeg ik of ik mij aan kon melden als vrijwilligster. (kleding sorteren etc.) En ja hoor, met open armen werd ik ontvangen. En weetje, toen ik dat op mijn c.v. begon te vermelden kreeg ik ineens wel uitnodigingen voor gesprekken. En binnen no time had ik een "echte" baan. Bovendien had ik na een paar weken vrijwilligers werk ook het Aussie Slang volledig onder de knie.

Wellicht een overweging waard?

Groetjes
Syl

Dus vrijwilligerswerk doet daar veel? Als dat zo is.... Ik ben in Nederland 3 jaar "werkzaam" geweest bij scouting als beverleidster. Bevers zijn de jongste scoutjes van 4a5 t/m 7 jaar oud.

Bij seek.com had ik in elke categorie aangegeven waar ik dacht onder te vallen en toen hadden ze niets voor me, maar ik zal nu eens even kijken. Ik moet mijn cv nog gaan en laten vertalen... Wij hebben een kennis die 14 jaar geleden van de UK naar Brussel is geemigreerd, dus misschien kan ze me helpen. Weet iemand hier trouwens nog een goed vertaler voor[ glow=red,2,300] wehnag[/glow]?  :lol:  :lol:

Hoi Annemiek,

Grappig dat je vraagt naar een vertaler... toevallig ben ik zelf beedigd vertaalster en werk al jaren als journaliste en tekstschrijfster in het Engels. Maar helaas heb ik al m'n woordenboeken en naslagwerken hier (nog) niet, dus ik zit een beetje onthand (eh, zeg je dat eigenlijk zo?).

Groetjes,
Micky

Hi Micky, is het niet "om het hand".......???  niet dat dat nou zo goed klinkt  :-D als ik het zo zie staan? oops....en dat is ook nog een behoorlijke kromme zin.

Hi Annemiek

Ik denk dat het voornamelijk te maken had met het feit dat ik vrijwilligers werk in Australië had aangepakt. Maar over het algemeen laat het, denk ik, zien dat je niet te beroerd bent om wat dan ook aan te pakken. Misschien kan je je hier wel bij de Scouts aansluiten?

Groetjes
Syl

Dat was ik ook wel van plan om daar bij de Scouting te gaan....maar de toelatingseisen zijn daar nogal strenger als in NL. Heb daar toen tijdens mijn afstudeerperiode wel e.e.a. van meegekregen

Heb op dit moment wat vacatures van seek.com.au gekopieerd in een word bestandje. Zo heb ik in ieder geval al namen en adressen van bedrijven en contactpersonenen. wie weet kan ik die gebruiken om, als we er zijn, open sollicitaties naartoe te sturen.

Geen idee of dat gaat werken, maar goed... Zien we dan wel weer.  :wink: Niet geschoten is altijd mis he  :lol:

Back