Social Work waar kun je zoal werken?

Guitarman

Active Member
G'day,

Wij zijn ook al weer even een tijdje bezig met ons visum.
Maar nu ontstaan er toch zo nu en dan vragen.
Waaronder de vraag over social work.
Zijn er wellicht mensen op dit forum welke ervaring hebben met social work en het werkveld?
Waar kun je zoal aan het werk (Mijn vrouw heeft een afgeronde fulltime studie HBO Social Worker, welke door de Aus overheid word erkend)? Zou je bijvoorbeeld ook bij een kinderdag verblijf aan het werk kunnen? Ziekenhuizen? Zij heeft hier in Nl vooral werkervaring met gehandicapten, maar zou misschien wel eens iets anders willen. Of gewoon als er in de ene sector minder werk is een andere tak van sport kiezen.
Kun je gemakkelijk switchen? Of moet je sowieso dan eerst aan de studie??
Alvast bedankt voor jullie reactie.

Guitarman and sheila
 
Je kan ook even op australische vacature sites kijken en dan zoeken op social work. Dan vindt je alle vacatures en dus instanties die werken met social workers. Zelf heb ik tijdens mijn WHV op kinderdagverblijven gewerkt, dat kan al met minder dan socual work, maar wel met een gerichte opleiding en referenties voor werken met kinderen.
 
hallo Catkin. Ja dat doen wij ook regelmatig alleen is het dan wel lastig om je er een beeld van te vormen.
Want wat houd zo'n cursus in? Betaald eventueel de werkgever zoiets? Hoe duur is zoiets?
Wat is de duur van zo'n cursus? Waar geven ze dit soort van cursussen?
 
Ik ben voor dit beroep ook aan het rondkijken op vacature sites en wat mij opvalt is dat kinderdagverblijven niet echt naar boven komen als ik "social work" intyp in de zoekterm. Wel heeeel veel case work/community work/mental health professionals. Ik kijk altijd in de vacature tekst naar wat voor soort opleiding ze vragen, want soms vragen ze om een exact diploma, en soms om een richting.
Verder heb ik geen praktische ervaring hiermee, maar merk wel dat er veel vacatures beschikbaar zijn. Je moet wel weer een aparte VOG hebben voor het werken met kinderen, maar die kun je overleggen als ze er om vragen, want dat is volgens mij onderdeel geweest van je visum aanvraag. In NL is dat namelijk dezelfde "algemene" VOG.
 
Ik zit niet in het vakgebied, maar weet uit ervaring, dat zodra je met kinderen gaat werken, ze hier o.m. vragen om het certificaat "Child Safe Environments" of soortgelijk. De lokale scholen hier in Whyalla vragen bijv alweer een ander certificaat.

Geen idee wat de kosten zijn, maar de CSE wordt o.a. via TAFE SA verzorgd. Die andere (waarvan ik de naam even niet meer weet) werd hier onlangs door de Council verzorgd en was ofwel gratis of voor een heel laag bedrag. In andere Staten heet het wellicht anders.

In beide gevallen is het een cursus/workshop van een dag, waarbij het erom gaat dat je gevallen van kindermishandeling leert te herkennen en wat je moet doen bij verdenking van.

Daarnaast heb je inderdaad een VOG nodig. Ik werk bij TAFE met kinderen (15+) en ook voor het coachen in de lokale judo club heb ik een VOG in moeten leveren. Is dezelfde. Als in: ik weet niet of er eentje speciaal voor het werken met kinderen is, maar er zijn genoeg social workers hier op het forum die je dat wellicht haarfijn kunnen vertellen :)
 
Hi,

In de psychiatrie worden sociaal werkers niet zo ingezet als in NL.

In NL zijn sociaal werkers vaak een deel van teams zoals verpleegkundigen werkend op de afdelingen. In Australie is dit echter niet het geval. De psychiatrische teams "on the floor" werken alleen met verpleegkundigen en dan is er vaak 1 social worker voor de afdeling die puur alleen sociaal werk doet dus geen zorgende functie heeft. Hetzelfde geldt voor de ambulante zorg, al zijn daar af en toe uitzonderingen. Wel worden sociaal werkers door NGO's gebruikt in de rol van counselling/therapeut al ligt het aan je ervaring of je in aanmerking komt voor zo'n functie.

Er zijn zeker diverse mogelijkheden als sociaal werker maar veel is afhankelijk van je ervaring en waar je wil werken!

Succes ermee.
 
Ik heb sinds vorige week mijn permanente visa als Social worker, Skilled Migrant :) Ik werk zelf in een jeugd gevangenis in Darwin, hiervoor werkte ik op een speciaal onderwijs school, ook in Darwin. Als SW kun je oa aan t werk als Case worker, counsellor, youth worker, aged care worker, disability worker, mental health worker of child protector. In die laatste wordt vaak wel gevraagd om ervaring met child protection. KDV met een SW diploma lukt over het algemeen niet. Je moet hiervoor een CERT 3 childcare/ early childhood teaching/ wat Beepmeep zegt, hebben :) Dit is over het algemeen een opleiding van 6 maanden of een jaar, maar als je geen permanent resident bent is het behoorlijk prijzig om dit te doen. (heb dit zelf een half jaar geleden allemaal uitgezocht omdat ik ook dacht aan Daycare werk :))
Het ligt er ook aan waar je in Aus werk wil vinden, ik woon bijv in Darwin en weet dat daar het SW tekort hoog is (is in heel Aus relatief hoog) en in remote areas nog hoger. Voor werk in remote areas is het vaak een must dat je ervaring hebt met Aboriginal culture en soms is het een vereiste dat je een bepaalde aboriginal taal spreekt. Maar ik heb ondervonden door wat lager te beginnen, bijvoorbeeld als assistent of youth worker (wat ik nu doe), is dat je steeds meer ervaring krijgt met bepaalde doelgroepen en hopelijk uiteindelijk echt als social worker aan de slag kan! :)
Suc6 met t vinden van werk!

Marinke
 
Iedereen ontzettend bedankt voor jullie reactie. Vooral Marinka erg bruikbare info( maar natuurlijk de rest ook). En tevens ook nog gefeliciteerd met je visum grant. Voor jou kan het avontuur echt los.
 
Weet iemand hoe in Australie psychiatrische ziekenhuizen georganiseerd zijn?
Kennen ze bijvoorbeeld ook activerende therapieën of vaardigheidstrainingen in groepsverband?
 
Weet iemand hoe in Australie psychiatrische ziekenhuizen georganiseerd zijn?
Kennen ze bijvoorbeeld ook activerende therapieën of vaardigheidstrainingen in groepsverband?

Er zijn niet veel psychiatrische ziekenhuizen over. Er zijn er nog een paar in de grote steden, ook wel "bins" genaamd.
Verder zijn het acute psychiatrische afdelingen in algemene ziekenhuizen en er zijn prive psychiatrische ziekenhuisjes/klinieken. Ook zijn er een paar "mental health rehab programs" zoals in Townsville waar vaardigheidstrainingen worden gebruikt.

Het verschilt per ziekenhuis, afdeling en staat wat voor therapieen etc. ze gebruiken. Hou er rekening mee dat mbt therapieen etc. in de psychiatrie, Australie lichtelijk achterloopt over het algemeen. Er zijn uitzonderingen maar mijn ervaring is dat het Down Under allemaal wat achterloopt op dat gebied...
 
Sluit ik me volledig bij aan Kims ;) Australie loopt wat zorg betrefd naar mijn mening inderdaad wat achter en is soms behoorlijk ouderwets.
 
Bins,,,, dzjiezus... Dan valt er nog aardig te pionieren hoop ik.
Bedankt Kims, waardevolle info, kwam daar op internet niet echt achter.
 
Back
Top