Sofinummer!

M5

Moderator
Ik heb van vrienden van ons gehoord( Ron en Carina van het forum ), dat het eerste wat je moet doen als je in Australie bent is een sofinummer aanvragen. Reden hiervoor zou zijn dat als je dit niet doet je veel meer loon belasting moet betalen ( ik geloof dat ze zeiden dat dit dan 48 procent was ). Weet iemand hier misschien iets meer over te vertellen!

Groetjes Sander
 
Het aanvragen van een tax file number (TFN) is heel gemakkelijk. Je gaat naar de Austrailan Tax Office vult via het intranet daar een elektronische aanvraag in en na een paar weken kun je bellen wat je nummer is.

Hebben wij nl gedaan toen we van plan waren flink te gaan werken daar, uiteindelijk 1,5 dag druiven geplukt (week bij moeten komen, jaja computerhandjes zonder eelt zijn niks gewend) en 2 weken housekeeping in de ochtend...smiddags snorkelen.

Zal eens kijken of ons nummer nog geldig is, je hebt me er onbewust aan herinnert thanxx.

gr Martijn
 
Mocht je meteen werk hebben dan moet de werkgever een verklaring door jou laten tekenen en kan hij ook voor een TFN vragen.

Als je n.l. geen TFN hebt, zijn werkgevers verplicht jou de hoogste belasting tarief in te houden, dus gewoon effe een formulier invullen (5 minuten) en die liggen bij alle boekhouders van bedrijven in de bodemla (en anders op het postkantoor).

Ook vragen alle banken waar je rekeningen hebt en speciaal waar je term deposits hebt, om je TFN nummer.
Het is niet verplicht dat op te geven, maar de banken moeten dan nl 50 percent van je rente aan de belastingdienst afdragen als je het niet opgeeft.

Heb je nog geen werk dan inderdaad doe zoals  vermeld door Veer of TinusV, maak je er niet druk om want het is maar een klein detail van het hele gebeuren.
Cheers
 
[quote author=Jan H. link=topic=2102.msg20838#msg20838 date=1121515233]

Heb je nog geen werk dan inderdaad doe zoals  vermeld door Veer of TinusV, maak je er niet druk om want het is maar een klein detail van het hele gebeuren.
Cheers

[/quote]

Helemaal waar Jan. Het is slechts een van de vele formulieren die je mag gaan invullen als je hier aankomt. Je denkt veel formulieren in NL te moeten invullen.... dan zit je nog niet op de helft  :-o.
 
[quote author=jufrebekka link=topic=2102.msg20857#msg20857 date=1121554155]
Het is slechts een van de vele formulieren die je mag gaan invullen als je hier aankomt. Je denkt veel formulieren in NL te moeten invullen.... dan zit je nog niet op de helft :-o.
[/quote]

Mijnvader vertelde al zoiets, maar ik had geen idee dat het zo erg was. Na een beetje hier rond snuffelen kom je erachter hoeveel formulieren je eigenlijk wel niet in moet leveren......

Grtz Tanne
 
Ik heb ff nog een vraagje:

wij zijn van plan om eerst nog rond te trekken maar tussentijds wel wat te werken (een extra zakcentje kan nooit kwaad). Het probleem is dan dat we geen vaste woon- en verblijfplaats hebben. Kun je dan toch een Taxfile Number aanvragen. En zo ja, wat moet ik dan in godsnaam voor adres opgeven?

Alvast bedankt!

Roel
 
[quote author=Roel link=topic=2102.msg21194#msg21194 date=1121860389]
wij zijn van plan om eerst nog rond te trekken maar tussentijds wel wat te werken (een extra zakcentje kan nooit kwaad). Het probleem is dan dat we geen vaste woon- en verblijfplaats hebben. Kun je dan toch een Taxfile Number aanvragen. En zo ja, wat moet ik dan in godsnaam voor adres opgeven?
[/quote]

Misschien dat je dan het Travellers Contact Point kunt gebruiken als adres.
Ik heb even geen internet site maar gooitur een google tegenaan en gij zult vinden.
 
Je TFN heb je ook nodig als je aan het eind van het belastingjaar (1 juli) belasting terug claimt. In je eerste jaar werk je meestal niet het volle kalenderjaar waardoor je vaak in een te hoge tariefgroep bent ingedeeld.
 
wij hebben het adres van een hostel gebruikt e het adres van degene waarvan wij onze bus hebben gekocht (uiteraard met toestemming)

gr Martijn
 
Ja, je kunt dan ook een TFN krijgen, backpackers doen dat ook die hier voor een jaar komen werken.
Jan
 
Om even dit topic een "persoonlijk" tintje te geven:
ik heb gisteren mijn visum (business sponsored visa, subclass 457) ontvangen. Aangezien ik per 1 oktober bij mijn neiuwe werkgever in melbourne aan de slag ga, wil ik zsm een Tax File Number aanvragen. Ik heb dit nummer nodig voor een bankrekening (geloof ik) en ik heb een bankrekening nodig voor het huren van een woning (geloof ik). Nu begreep ike chter dat ik pas een TFN kan aanvragen als ik in OZ ben. Dan wordt het dus lastig om op tijd een woning te vinden aangezien ik pas 22 september in Melbourne aankom!

Kan iemand wellicht wat gaten in mijn logica schieten, en aangeven hoe ik toch zsm een bankrekening kan openen (dat is op het moment het belangrijkste denk ik, dan kan ik in ieder geval een apartement huren!!)

Bvd!!
 
Hi Rob.

Bankrekining kun je ook zonder taxfilenumber open,
Maar zo gauw als je het hebt naar de bank om het op te geven,
anders betaal je 50 % van de rente aan belasting.
Daarom willen ze je tfn hebben.
En een tfn is in een dag gedaan.
Veel suc6 .

Gr Ineke  :up:
 
Alrighty then!! Dat valt ook allemaal wel weer mee dus!!
Bedankt voor het geruststellen Ineke!!  :beach:
 
als je visa card hebt dan kun je die ook opladen met een positief saldo zodat je die kunt gebruiken om geld over te maken en geld uit de muur te trekken.
 
Back
Top