Software engineering (Java) in Adelaide in 2017?

David Gofferje

New Member
Hi all!

Wij, Chantal (40), David (46), Mara (10) en Nick(9) zijn van plan om binnen een paar jaar (2 a 3) naar Australië te verhuizen. Precieze streek weten we nog niet, maar over Adelaide en omgeving hebben we veel goede verhalen gelezen.
Ik ben al jaren werkzaam in de IT, in eerste instantie als software developer/engineer (Java), later ook als consultant/architect/trainer. We gaan dan waarschijnlijk ook voor een skilled independent visa (als dat lukt). Ik heb de juiste opleiding (universiteit informatica, en qua Engels zit het ook wel snor). Idee is om ook in Australië in de IT aan de slag te gaan, dus moeten we ons haast wel in de buurt van de grote steden gaan vestigen. Ik lees echter in wat oudere threads van een paar jaar terug, dat de IT-werkgelegenheid in Adelaide echter erg tegenvalt/viel. Ik vraag me af, of dat intussen is veranderd of dat ik me toch echt beter op een grotere stad (Melbourne/Sydney) moet focussen. Voor de duidelijkheid: ik zoek geen managers-functie als projectleider of zo, maar een technisch leidende rol als coding architect of consultant. Verder twijfel ik nog of ik (direct) moet gaan ZZP-en in Australië, of dat ik beter eerst in loondienst aan de slag kan gaan.
Alle suggesties en welgemeende adviezen worden zeer op prijs gesteld!

groetjes,

David.
 
Ik denk dat je toch meer aan Melbourne of Sydney moet denken. Daar zitten de (meeste) grote bedrijven waarbij voor IT veel te doen is. Ook heeft Canberra veel IT klussen al is het daar meestal een voorwaarde dat je AU citizen moet zijn.

Zoals in het voorstel draadje aangegeven, denk ik dat de meeste kans op succes is om in eerste instantie via een recruiter op contractbasis aan de slag te gaan. Met de broodnodige lokale ervaring (waar dat goed voor is als Java developer is mij een raadsel) kan je vervolgens makkelijker een voet tussen de deur krijgen voor een permanent contract.

LinkedIn is prima om eens te kijken waar vraag naar is. Seek.com.au is ook een aardige om eens te kijken.
 
Back
Top