Solar Challenge

Ik geef je gelijk. Een ja/nee discussie op dit forum zou misschien uitlopen op ruzies of wat wat dan ook.

Ik vondt het gewoon leuk hoe de discussie ging. "Wel of niet SA."

Het onderwerp is en blijft boeiend, en het geeft niet waar het op vermeld staat. In dit geval kan je het op beide pagina's volgen.

Rene

OK, dit is echt voor de Adelaiders  :lol:

Dit bericht gaat over de solar race van Darwin naar Adelaide, gehoopt wordt zoveel mogelijk Nederlanders op Victoria Square te erzamelen voor de finish en uiteraard dat de Hollanders wederom winnen! Laat het dus zo veel mogelijk Nederlandse mensen weten aub! Het laatste nieuws vind je op www.wsc.org.au.

Zojuist via Stella (Ned. consulaat) vernomen dat men nu verwacht dat ze woensdagmiddag rond 14.30 uur aan komen op Victoria Square. Rond 15.30 uur is er dan een feestelijke :cheers: borrel met hapjes voor alle (!) Nederlandse supporters georganiseerd door de Ned Ambasade in the Treasury van het Medina Hotel op Victris Square. Er is op ongeveer 200 mensen gerekend. Mochten de  autoos onverhoopt toch vertraging oplopen dan wordt alles verschoven naar donderdag. Wordt vervolgd.

Willem

Ik geloof niet dat dit een ja nee discusie is, wat tinusv bedoelt
is dat er al een topic gestart is over de WSC, en om de informatie
duidelijk en bijeen te houden zou het logisch zijn deze twee
topics samen te voegen.

Werk voor de moderators dus, alles hierheen of daarheen,
mij om het even, maar is voor de informatie duidelijker.  :cool:

Gr. Ton  :up:

[quote author=Ton en Ineke link=topic=2698.msg29229#msg29229 date=1127749791]
Ik geloof niet dat dit een ja nee discusie is, wat tinusv bedoelt
is dat er al een topic gestart is over de WSC, en om de informatie
duidelijk en bijeen te houden zou het logisch zijn deze twee
topics samen te voegen.

Werk voor de moderators dus, alles hierheen of daarheen,
mij om het even, maar is voor de informatie duidelijker.  :cool:

Gr. Ton  :up:
[/quote]

Dat was inderdaad mijn bedoeling. Gewoon alles bij elkaar te houden. Leek mij het meest logisch op dat in het oudste topic met de meeste posts te doen. Nu weer on-topic: Helaas heb ik deze week een conferentie in Brisbane, anders waren Rebekka en ik wel naar Adelaide gekomen. Helaas moeten we het nu maar via internet volgen. Voor de mensen die er wel live bij kunnen zijn (hopelijk) veel plezier en neem een borrel op mijn behalf  :up:

Ze waren eindelijk bij SBS6 bij de les (of te laat)
Ik kon na plek onder de zon overschakelen en de WSC volgen.
Het is geweldig wat ze doen, en als er niets kapot gaat
gaan ze weer met ruime voorsprong winnen.
Niet echt spannend, voor de spanning is het leuker als ze nek aan nek vechten.  :-D
15 minuten informatie is ook niet echt veel, echt Hollandse zuinigheid.
En dat met zo'n NL reclame in Oz

Dutch solar car on track to break race record

Nuna 3 from The Netherlands is more than an hour ahead of the pack.A new race record is being predicted in this year's World Solar Car Challenge.

The race leader, Nuna 3 from The Netherlands, is more than an hour ahead of the pack.

It is one of several vehicles expected to cross into South Australia from the Northern Territory today.

Given the right conditions, the leaders will hit speeds of more than 100 kilometres an hour.

Race spokesman Chris Selwood says that means they will enter into Adelaide at a cracking pace.

"If visibility and heavy rain doesn't cause them to stop, I reckon we're going to see winners in the centre of Adelaide on Wednesday afternoon," he said.

"That's about an hour or two earlier than anything we've seen in the past.

"We're looking forward to seeing if we've got some records made for the journey across the country."

uit Alice Springs News 27sept05

Nou wees maar blij met 15 minuten. Hier vanavond op het journaal nog geen 30 seconden!!! vraag me af hoeveel minuten dat waren geweest als een Australische auto op kop had gelegen / ligt.

Ik sta morgen met hele familie bij de finish,  ole :balloons2: ole :drinking: ole :clap: ole  :happy: ole :prop: ole :win1: ole

Willem

[quote author=sarabaes link=topic=2698.msg29378#msg29378 date=1127820936]
Dutch solar car on track to break race record

Nuna 3 from The Netherlands is more than an hour ahead of the pack.
[/quote]

YEAH!!! LEADER OF THE PACK!!!! :win1:
Als het maar niet  :depressed:

En die anderen?? 
:wheelchair: :wheelchair:  :wheelchair:  :wheelchair:​

Eucolo Creek, Australië, 27 september 2005 – Op de derde dag van de World Solar Challenge in Australië heeft het Nuon Solar Team haar voorsprong uitgebreid tot meer dan twee uur op hun directe achtervolgers. Het gisteren gevestigde dagrecord van Nuna 3 is vandaag verpulverd door een afstand af te leggen van 858 kilometer. De Delftse studenten moeten nog ongeveer 500 kilometer afleggen voordat ze de finish in Adelaide bereiken.

Vandaag heeft het Australische Aurora-team de tweede plaats overgenomen van Michigan, waardoor ze net zoals vorige editie de directe tegenstander zijn van het Nederlandse team. Zonder enige tegenslag wist Nuna 3 volop te profiteren van de ideale weersomstandigheden. Onder een blakende zon en met de wind in de rug, reed de zonnewagen met een gemiddelde snelheid van 107 kilometer per uur net onder de maximum snelheid van 110 kilometer per uur die geldt in Zuid–Australië. “Het was fantastisch, het was alsof ik aan het vliegen was. De wind in de rug, brede wegen, het ging als vanzelf. Alleen jammer dat we ons aan de maximum snelheid in Zuid-Australie moesten houden” lacht Oskar van Dijk die de eerste 400 kilometer van de dag gereden heeft.

Als het Nuon Solar Team deze race wint vestigt het een nieuw record door als eerste de Word Solar Challenge drie keer op rij te winnen. De studenten van de TU Delft zijn enorm blij met de prestatie die ze tot nu toe geleverd hebben, maar willen nog niet op de feiten vooruit lopen. “Morgen zijn het weer en de regen de grote tegenstander. Maar ik heb heel veel vertrouwen in het team. Tot nu toe is alles fantastisch verlopen.” vertelt teamleider Jorrit Lousberg.

Bron www.solpower.nl (weblog van het nuna-team)

Nuna-3 gaat dag na dag sneller

In de 'World Solar Challenge' ligt de Nuna-3 uit Delft na dag drie zowat twee uur voor op de naaste achtervolgers. Maar in het zicht van de overwinning is de grote truck van de Nederlanders met cruciale uitrusting muurvast gereden in het mulle zand naast de hoofdweg.

De Nuna-3 gaat dag na dag sneller. Gisteren werd 854 km gehaald in acht uur rijden: een absoluut record in dit wereldkampioenschap rijden-met-de-zon. Na de Nuna volgen een drietal concurrenten op meer dan twee uur. De Australische Aurora staat in de laatste tussenstand op twee uur zeven minuten voor de Amerikanen uit Michigan. De Japanse Tiga volgt daarna op twintig minuten. De rest van het peloton ligt uren verderop uiteengeslagen.

Het Belgische Umicore-team van de Leuvense Groep-T handhaaft zich goed in de top-tien, maar heeft toch een dag achterstand op de Nederlandse Nuna. Thierry Le Compte, de ploegleider van de Belgen, keek bij de start in Darwin al wat zorgelijk: de Amerikaanse onderaannemer die hun zonnecellen had verwerkt tot het dak van de Umicar had geen topprestatie afgeleverd. Gevolg: onderweg geven steeds meer zonnecellen de geest. De Umicar haalt hooguit nog 900 watt stroom uit het paneel, en dat betekent dat de auto op zijn best 90 km per uur haalt. Maar eindigen in de top-tien, al is het een dag na de Nuna, mag worden beschouwd als een succes.

De superioriteit van het Nuna-team is niet alleen te danken aan het concept van de zonnewagen, maar ook aan de fanatieke zorg waarmee de ploeg met haar auto omspringt.

Vast in het zand

Maar ploegleider Jorrit Lousberg waarschuwt: ,,We hebben de finish in gedachten, maar we moeten wel scherp blijven.'' En hij krijgt gelijk. 's Avonds staat de Nuna veilig ver van de weg, in de buurt van de oude raketbasis van Woomera. Maar de grote camion van het team, met daarin cruciale vervangingsstukken, rijdt zich plots vast in het mulle zand naast de weg.

Een fatale fout? Een road train stopt. Hij schakelt zijn achterliggers los, en de beresterke voorligger trekt dan moeiteloos zijn collega uit Nederland los. Nog 485 km te gaan.

Uit Het laatste nieuws 28-9-05

:cool:  :-D  :cool:  :-D 

:happysun: :happysun: :happysun: :happysun:

:cheer: :cheer: :cheer: :cheer:

:happy: :happy: :happy: :happy:

De Nederlandse zonneauto Nuna 3 is opnieuw winnaar geworden van de World Solar Challenge, een race dwars door Australië voor auto's die worden aangedreven door zonne-energie.

TU Delft
Het is de derde keer dat het team van de Technische Universiteit Delft de race won. Eerder gebeurde dat in 2001 en 2003. De gemiddelde snelheid was 103 kilometer, een recordtijd.

Voorsprong
Dat was gemiddeld zes kilometer sneller dan in de vorige race. De Nuna 3 kwam in Adelaide met uren voorsprong op de concurrentie aan. De 3000 kilometer lange race begon zondag in Darwin.

Zon mee
"We hadden gehoopt op een gemiddelde van 100 kilometer per uur. Dit is boven verwachting", zei een woordvoerder. "We hadden de zon mee. We hebben drie dagen stralend weer gehad. Voor de laatste dag was iets minder weer verwacht maar er was meer dan genoeg zon."

Twente
Aan de race doet ook een team van de Universiteit Twente mee, maar dat heeft veel pech gehad. De auto van dat team kreeg maandag bijvoorbeeld liefst zes keer een lekke band.

Bron: RTL nieuws http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/)/components/actueel/rtlnieuws/2005/09_september/28/binnenland/0928_0730_Nuna_zonneauto_wint_weer.xml

Aan alle Nederlanders op dit forum (en dat zijn er in vergelijking met ons, Belgen nogal veel)

een dikke proficiat!!  :up:

Laat ons hopen dat dit in de toekomst naar een stijgend gebruik van zonne-energie en alternatieve brandstoffen leidt!

Sara

Ze hebben het weer geflikt!!
GEWONNEN!!!
:dance:
[quote author=jufrebekka link=topic=2698.msg29500#msg29500 date=1127888138]
De gemiddelde snelheid was 103 kilometer, een recordtijd.
[/quote]
Dat is dus eigenlijk boven de toegestane snelheidslimit!! En dat dus zonder bekeuringen! :-D

[quote author=sarabaes link=topic=2698.msg29504#msg29504 date=1127888855]
Laat ons hopen dat dit in de toekomst naar een stijgend gebruik van zonne-energie en alternatieve brandstoffen leidt!
Sara [/quote]

Daar sluit ik me helemaal bij aan. Vooral in deze tijd van rijzende brandstof prijzen.

Rene

Hoge  brandstofprijzen hebben als voordeel dat er
eindelijk weer gezocht wordt naar een alternatief.

Als er geld te verdienen is gaan ze ook weer uitvinden.
Het is eigenlijk te gek dat er in meer dan honderd jaar
nog niets beter is uitgevonden.
De jeugd moet harder werken  :-D

[quote author=sarabaes link=topic=2698.msg29513#msg29513 date=1127890459]
Maar het Belgische voertuig heeft het nu ook weer niet zoooo slecht gedaan ...
:oops:

Sara
[/quote]

Ere aan wie de eer toe komt.
Dus ook voor het dappere team uit België!! :up:
Rene

Dank je Rene! Want het Belgische team waren Leuvense studenten die hiervoor hun studie een jaar hebben onderbroken om mee te kunnen doen. Toch wel bewonderenswaardig hé!

Sara

Zijn die belgen wel de goede kant op gereden? :lol: :lol: :lol:

Sorry Sara, ben zelf een reservebelg (Zeeuws Vlaming)

Back