Nuna-3 gaat dag na dag sneller
In de 'World Solar Challenge' ligt de Nuna-3 uit Delft na dag drie zowat twee uur voor op de naaste achtervolgers. Maar in het zicht van de overwinning is de grote truck van de Nederlanders met cruciale uitrusting muurvast gereden in het mulle zand naast de hoofdweg.
De Nuna-3 gaat dag na dag sneller. Gisteren werd 854 km gehaald in acht uur rijden: een absoluut record in dit wereldkampioenschap rijden-met-de-zon. Na de Nuna volgen een drietal concurrenten op meer dan twee uur. De Australische Aurora staat in de laatste tussenstand op twee uur zeven minuten voor de Amerikanen uit Michigan. De Japanse Tiga volgt daarna op twintig minuten. De rest van het peloton ligt uren verderop uiteengeslagen.
Het Belgische Umicore-team van de Leuvense Groep-T handhaaft zich goed in de top-tien, maar heeft toch een dag achterstand op de Nederlandse Nuna. Thierry Le Compte, de ploegleider van de Belgen, keek bij de start in Darwin al wat zorgelijk: de Amerikaanse onderaannemer die hun zonnecellen had verwerkt tot het dak van de Umicar had geen topprestatie afgeleverd. Gevolg: onderweg geven steeds meer zonnecellen de geest. De Umicar haalt hooguit nog 900 watt stroom uit het paneel, en dat betekent dat de auto op zijn best 90 km per uur haalt. Maar eindigen in de top-tien, al is het een dag na de Nuna, mag worden beschouwd als een succes.
De superioriteit van het Nuna-team is niet alleen te danken aan het concept van de zonnewagen, maar ook aan de fanatieke zorg waarmee de ploeg met haar auto omspringt.
Vast in het zand
Maar ploegleider Jorrit Lousberg waarschuwt: ,,We hebben de finish in gedachten, maar we moeten wel scherp blijven.'' En hij krijgt gelijk. 's Avonds staat de Nuna veilig ver van de weg, in de buurt van de oude raketbasis van Woomera. Maar de grote camion van het team, met daarin cruciale vervangingsstukken, rijdt zich plots vast in het mulle zand naast de weg.
Een fatale fout? Een road train stopt. Hij schakelt zijn achterliggers los, en de beresterke voorligger trekt dan moeiteloos zijn collega uit Nederland los. Nog 485 km te gaan.
Uit Het laatste nieuws 28-9-05