Hoi,
Algemeen: Het is in Oz (ook hier in Victoria) erg wisselend per sector. In ieder geval is netwerken erg belangrijk, maar juist erg lastig als migrant omdat je netwerk erg klein is. De hidden job market is enorm groot in Australia. Ik heb gehoord bijna 80%. De banen die wel in de krant staan, zijn ook al vaak vergeven, maar moeten verplicht (bijv. not for profit organisations) in de krant geplaats worden.
Recruitment agency zijn voor bepaalde sectoren misschien hadig, maar ik vind ze vreselijk, en voor mijn sector (environmental work) totaal ongeschikt.
De RMIF-officer in onze regio vertelde dat de meeste migranten gemiddeld na 6 maanden hun fatsoenlijke baan hebben gevonden (migranten van allerlei achtergronden, gezindten, enz.). Zij heeft trouwens ook onze sollicitatie brieven / resumees gecontrolleerd, en toch wat verbeteringen gegeven.
Mijn situatie: Ik heb 1 diploma (docent) en wil juist dat niet hier doen. Ik ben me er dus van bewust dat ik me het op die manier al moeilijk maak, als ik op banen solliciteer waarvoor ik dus totaal niet opgeleid ben. Daarnaast wil ik niet in een stad wonen / in de buurt van een state capital, dus ook daarme heb ik al minder kans, omdat het baanaanbod totaal anders is dan in een major city.
In totaal heb ik erg selectief 8 brieven verstuurd op vacatures in de krant. Ben voor 3 gesprekken uitgenodigd en heb nu een baan in Oz. (pas na 4 maanden hoor!.. dus 2 brieven per maand). Ik heb bewust ervoor gekozen om geen tijdelijk baantje te nemen in horeca of iets in die richting, maar genoot van de vrije tijd die ik had/heb, en puur met het idee.... mijn droombaan komt vanzelf. Intussen werkte mijn vriendin wel met een casual job, en zij was er gelukkig akkoord mee. Ik schreef dus relatief erg weinig brieven, maar alleen als ik ervan overtuigd was dat de baan mij 100% geweldig leek, en dat ik er ook goed in was. Misschien te kritisch?
Ik werk sinds kort casual als een Team Leader bij Conservartion Volunteers Australia, maar dit is geen full time baan. Daarnaast werk ik nog freelance voor mijn oude werkgever in NL. Mijn loon komt op dit moment absoluut niet in de buurt van mijn NL-loon, maar ben wel erg gelukkig met wat ik doe! Nu "moet" mijn vriendin nog een droombaan vinden... tegen haar zeg ik ook: het komt vanzelf op je pad!
Dus: laat het je absoluut niet frustreren.. geniet van de vrije tijd en het nieuwe leven wat er voor je ligt... en het komt vanzelf goed!
Hoeveel brieven heb je geschreven eigenlijk?
Groeten Sander