Solliciteren

ilse5

Member
Na ongeveer twee maanden en vele sollicitatiebrieven heb ik helaas nog geen baan gevonden. Dat valt eerlijk gezegd wel een beetje tegen. Ik zoek eigenlijk niets heel bijzonders, adm. medewerkster/receptioniste/medewerker archief. Het zal vast wel een keer goed gekomen, maar in de tussentijd ben ik eigenlijk wel benieuwd naar ervaringen van anderen wat dat betreft. 
 
Hoi,

Algemeen: Het is in Oz (ook hier in Victoria) erg wisselend per sector. In ieder geval is netwerken erg belangrijk, maar juist erg lastig als migrant omdat je netwerk erg klein is. De hidden job market is enorm groot in Australia. Ik heb gehoord bijna 80%. De banen die wel in de krant staan, zijn ook al vaak vergeven, maar moeten verplicht (bijv. not for profit organisations) in de krant geplaats worden.
Recruitment agency zijn voor bepaalde sectoren misschien hadig, maar ik vind ze vreselijk, en voor mijn sector (environmental work) totaal ongeschikt.

De RMIF-officer in onze regio vertelde dat de meeste migranten gemiddeld na 6 maanden hun fatsoenlijke baan hebben gevonden (migranten van allerlei achtergronden, gezindten, enz.). Zij heeft trouwens ook onze sollicitatie brieven / resumees gecontrolleerd, en toch wat verbeteringen gegeven.

Mijn situatie: Ik heb 1 diploma (docent) en wil juist dat niet hier doen. Ik ben me er dus van bewust dat ik me het op die manier al moeilijk maak, als ik op banen solliciteer waarvoor ik dus totaal niet opgeleid ben. Daarnaast wil ik niet in een stad wonen / in de buurt van een state capital, dus ook daarme heb ik al minder kans, omdat het baanaanbod totaal anders is dan in een major city.

In totaal heb ik erg selectief 8 brieven verstuurd op vacatures in de krant. Ben voor 3 gesprekken uitgenodigd en heb nu een baan in Oz. (pas na 4 maanden hoor!.. dus 2 brieven per maand). Ik heb bewust ervoor gekozen om geen tijdelijk baantje te nemen in horeca of iets in die richting, maar genoot van de vrije tijd die ik had/heb, en puur met het idee.... mijn droombaan komt vanzelf. Intussen werkte mijn vriendin wel met een casual job, en zij was er gelukkig akkoord mee. Ik schreef dus relatief erg weinig brieven, maar alleen als ik ervan overtuigd was dat de baan mij 100% geweldig leek, en dat ik er ook goed in was. Misschien te kritisch?

Ik werk sinds kort casual als een Team Leader bij Conservartion Volunteers Australia, maar dit is geen full time baan.  Daarnaast werk ik nog freelance voor mijn oude werkgever in NL. Mijn loon komt op dit moment absoluut niet in de buurt van mijn NL-loon, maar ben wel erg gelukkig met wat ik doe! Nu "moet" mijn vriendin nog een droombaan vinden... tegen haar zeg ik ook: het komt vanzelf op je pad!

Dus: laat het je absoluut niet frustreren.. geniet van de vrije tijd en het nieuwe leven wat er voor je ligt... en het komt vanzelf goed!
Hoeveel brieven heb je geschreven eigenlijk?

Groeten Sander
 
Klinkt goed r2d2, eens wat anders dan het carrière gericht streven.

Overigens; brieven schrijven.. Is het mogelijk om (als je weet dat men werknemers zoek - maar zoekt men die niet overal?) gewoon eens binnen te stappen, en te vragen naar de HRM manager, en hem uit te nodigen voor een lunch op het locale terras? Of is dat heel raar?
 
Hoi,

Ik zelf heb daar geen ervaring mee... moet ook zeggen dat ik 0,0 ervaring heb met welk business/recruitment office dan ook. Ik heb er dus totaal geen kijk op. Probeer het en je ziet vanzelf hoe het uitpakt!? Kost je hoogstens een lunch!

Groeten Sander
 
Ik had er ook al over nagedacht om in afwachting achter de kassa van de supermarkt te zitten halftijds... dan komt er toch iets van geld binnen... zie het al helemaal voor me, een ervaring rijker en heaps of time om te surfen!  :cool:
 
Inderdaad gewoon binnenstappen
Veel australiers zoeken wel maar zetten het niet in de krant
En je bouwt een netwerk op.

Kees
 
Hoi Ilse,

Toen ik aan het solliciteren was, merkte ik ook dat ik op administratieve banen bijna geen reacties kreeg of alleen een afwijzing. daarom heb ik nu gekozen voor de donut king. in deze sector is er echt heel veel te vinden en ik had ook geen ervaring. dus misschien een tip. ik weet niet of je deze 2 site al hebt; www.seek.com en www.careerone.com. ik heb ook nog een e-mail adres van een soort uitzendbureau. die zitten bij ons in de buurt. ik heb hun gewoon een open email gestuurd en werd gelijk uitgenodigd voor een gesprek net nadat ik de baan bij de donut king had. het meisje daar heet vicky. het adres is victoria@advance-personnel.com. gewoon proberen zou ik zeggen.

groetjes lisette
 
Hoi Lisette,

Bedankt voor de tips. Ik heb gelijk een mailtje naar dat uitzendburo gestuurd. Je weet maar nooit.

Ik ben overigens al wel een paar keer voor een gesprek uitgenodigd, waarvan twee keer voor een tweede gesprek. Maar helaas ben ik het tot nu toe dus toch niet geworden. Mocht het vinden van een administratieve job niet lukken dan probeer ik iets in een winkel of zo te vinden. Zou ik ook niet erg vinden, maar ik werk liever niet elk weekend.
 
Ik had al gehoord dat hier veel banen via via worden vergeven. Ik had het geluk om na een paar weken zoeken iemand op het strand in Elwood tegen te komen die een ex-collega bleek te zijn uit Nederland en me binnen een week via een vriend aan een baan heeft geholpen.... Waar de Dutch Playgroup al niet goed voor kan zijn!
Op mijn werk zie ik veel banen ingevuld worden via via. Toch wel lastig als je vers uit Nederland komt dus.
Netwerken dus! :lol:

Gr Jeroen
 
En jawel het is dan toch gelukt. Vrijdag kreeg ik het telefoontje waarop ik had gehoopt, ik heb een baan!! Het papierwerk moet nog geregeld worden natuurlijk, maar ik vertrouw erop dat het allemaal goed komt.

Ik had half april gesolliciteerd bij Monash Medical Centre in Clayton en heb een week geleden een gesprek gehad. Het was een prettig gesprek en ik had het gevoel dat het wel klikte. Maar je weet het natuurlijk nooit. Ik heb veel zin om aan de slag te gaan, maar ik moet nog even geduld hebben. Ik begin namelijk half juni. Maar vrij zijn met het idee dat je binnenkort kunt gaan werken is toch al heel anders.
 
[size=16pt]GEFELICITEERD!!!!!!! [/size]


wat ontzettend fijn dat het toch gelukt is!!
en wat fijn dat je ook nog even tijd hebt om te komen schilderen... :lol:
 
hoi ilse,

wat goed zeg. van harte joh. geniet nog even van je laatste dagen. wat ga je daar precies doen?
 
Als eerste Gefeliciteerd!!! Hoop dat dit je droombaan is en dat je een leuke carriere tegemoet gaat.

Ik heb even een vraagje.
Aan de berichtjes op dit topic kan ik opmaken dat de meeste van jullie al in Aussie wonen, voordat je een baan had. Klopt dit?
Zo ja, hoe hebben jullie dan een visum gekregen? Ik heb namelijk gehoord dat het erg moeilijk is om een visum te krijgen als je nog geen vaste baan hebt in Australië. (tenzij je een australiër trouwt)
Zouden jullie mij hier iets over kunnen vertellen?
xx gwen
 
Hoi,

Dat ligt aan het visum wat je hebt. Als je zoals ik, een Skilled Independent Visum hebt, dan hoef je geen baan te hebben, maar wordt je visum verstrekt o.a. op je opleiding/werkervaring. Bij een sponsorvisum gaat wat jij aankaart wel op: juist dan wordt je visum verstrekt op basis van een joboffer.

Het ligt dus aan het visum, of een joboffer verplicht is. 

Groeten Sander
 
Bedankt sander!
Zo'n skilled independent visum zal wel moeilijk te krijgen zijn zeker...
Ik heb eigenlijk geen idee of ze maatschappelijk werkers nodig hebben in Aussie..
Iemand enig idee? Mij lijkt dat je ze niet genoeg kan hebben, en het is ook een erg breed vak. Maar we merken het vanzelf wel als ik het visum aan ga vragen. Eerst maar eens 5 maanden stage lopen om het land te ontdekken.
Groetjes!
 
HOi allemaal,

Ik lees net over een vriendinnenclubje in melbourne maar de meesten wonen aan de andere kant van melbourne. Zijn er ook nog mensen die in de western suburbs van melbourne (gaan) wonen. (st. albans, caroline springs etc)
Ik woon er (nog)niet, maar zit er wel over te denken. Het zou leuk zijn om op deze manier alvast mensen te leren kennen.

Ik heb net mijn diploma's laten legaliseren maar van de 3 is er maar een geldig. alleen mijn kmbo diploma administratie is geldig. loi medisch receptioniste is niet te legaliseren omdat deze geen officieel mbo diploma is. ook mijn basisopleiding dokersassistente is niks waard in australie. ik zou ter plaatse opnieuw met dit soort opleiding moeten beginnen. Ik zou het liefst voor 2 dagen per week een medisch receptionistenbaantje willen hebben ergens in een gp of hospital.

Groetjes Heidi

Ik heb geen werkervaring nodig om een visum te krijgen, want mijn man is australier dus ik krijg er toch een. mijn zoontjes krijgen allebei een dubbele nationaliteit. Net zoals mijn man.
 
Hoi Ilse,

Ik was even dit topic aan het lezen en ik zag staan dat jij gesolliciteerd hebt en aangenomen bent bij Monash Medical Centre. Om wat voor een soort baan ging het?  Had je hier ook al een opleiding voor gevolgd in Nederland.? Is het een probleem als je engels niet helemaal vloeiend is. Ik spreek best een aardig woordje engels, maar voor een receptionistenbaantje ben je toch het visitekaartje van het bedrijf. Het medische administratieve werk ligt mij ook en ik heb in nederland ook 2,5 jaar gewerkt bij een huisarts als medisch administatief medewerkster zonder die medisch technische handelingen.
Zelf ben ik ook aan het denken om naar australie te gaan met mijn man. Hij is australier(ned. Ouders) en ik lift mee met een partnervisum.
Ik heb in nederland een Loi opleiding medisch receptioniste gevolgde maar die hebben ze niet kunnen legaliseren omdat het geen officieel mbo diploma is. Nu heb ik wel een printversie van deze bladzijde uit de catalogus uitgeprint en die wil ik tzt laten vertalen, zodat men toch een indruk heeft welke opleiding ikheb

Ik heb genoeg schoonfamilie in australie wonen die me kunnen wijzen of evt bemiddelen hier of daar. Wat dat betreft heb ik al een netwerk.

Ik lijk misschien een beetje nieuwsgierig maar ik ben mijn kansen aan het benutten om ook een dergelijk baantje te krijgen. Diep van binnen heb ik er best zin in, maar de grote stap moet nog gewaagd worden.

Ik heb gisteren een proefsollicitatiebrief geschreven voor een baantje als medisch receptionist in st. Albans(western suburb). Ik hoop dat ik vandaag of morgen een reactie op krijg. Ik heb wel een hele grote kans op een partnervisum maar we zijn nog niet met een evt aanvraag bezig.
Ik wil op deze manier proberen of mijn engelse kennis genoeg is om zo'n werk te kunnen doen. Dit is overigens al de 2e proefbrief die ik schrijf maar ik krijg geen reactie hierop.
misschien is de mentaliteit toch iets anders zoals lisette(vlasjes)als schrijft.

Ik hoop dat ik antwoord krijg van jou.

Groetjes heidi
 
Back
Top