Speciaal onderwijs Australie

Hoi,

Geen idee of het hier goed staat, maar er zijn zoveel topics en afdelingen dat ik het hier probeer. 3 jaar geleden als eens bekeken of we naar OZ konden verhuizen, toen stonden we er niet best voor, nu inmiddels wel een stuk beter, door mijn afstuderen en beroep wat op de SOL staat.

Nu komt ons volgende dilemma:

Wij hebben een zoon van nu nog 10, met autisme, ADHD en dyslexie en ernstige leerachterstanden, ik heb al wat dingen gevonden op autism.org. Maar ik zou graag eens van iemand die nu leraar is in Australie willen horen hoe er omgegaan wordt met bijvoorbeeld Daisy spelers (dyslexie), leerachterstanden en ADHD/autisme in een klas.

Het is een grote vraag, maar misschien dat iemand mij er iets over kan vertellen. De praktijk werkt vaak toch anders dan de uitleg op een website ( in Nederland in ieder geval wel, daar valt het werkelijke tegen ten opzichte van de mooie website)
 
Mijn kinderen gaan naar een priveschool waar ik enkele ouders ken met kinderen die autisme en/of ADHD hebben. Wat zij mij vertelden is dat hun kinderen het veel moeilijker hadden op een normale public school, leerachterstanden opliepen en daarom naderhand ook kozen voor een priveschool, waar er meer mogelijkheden en individuele aandacht voor het kind is.
 
Hey,

Ik kom vanwege mijn werk regelmatig op scholen. Er zijn veel verschillen tussen de scholen in hoe ze omgaan met kinderen met verhoogde 'needs' het is denk ik een goed idee om als je eenmaal hier bent goed te gaan zoeken naar de school die bij jouw kind past. En dat hoeft echt niet een dure prive school te zijn. Ik heb hele goede public scholen gezien (wat betreft omgang met kinderen met lichamelijke of verstandelijke beperking) en ook hele slechte private scholen. Het hangt echt van de school en hun specifieke programma's voordeze kinderen af.
Als je meer wilt weten stuur me maar een pm.
 
Zoals Anne al zegt hangt het denk ik heel erg van de individuele school af en maakt het niet zoveel uit of dat dan een public of private school is. M'n schoonzus is lerares en zij zegt dat ze een 'special needs' kind zelf liever naar een public school zou sturen omdat daar meer aandacht voor hen is.
 
Bedankt voor de broodnodige info. Zoals het er nu naar uitziet zullen we richting Canberra gaan, manlief kan op een 457 visum daar gaan werken en dan wil ik de eerste weken thuis blijven en dan een school gaan zoeken in de buurt waar we willen gaan wonen, al weet ik nog niet waar precies. Het enige wat ik weet dat hetof noord of zuid canberra wordt.
 
Mijn zoon gaat naar een katholieke school. Daar zijn ook twee kindjes met autisme en de ouders en de kids zijn er tevreden. De scholen kunnen extra hulp vragen als de kids een diagnose hebben. Ze zullen dus wel vragen naar de verslagen en diagnose. Misschien is het de moeite om deze al te laten vertalen. Bij Wout was de hulp niet echt nodig en zijn school heeft zijn verslagen gewoon in google translate geduwd en gaan we samen bespreken.
Hangt dus echt van school tot school af.
 
Heeft er iemand hier ervaring met de Rudolf Steiner/(mount barker waldorf) school net buiten Adelaide? Wij zijn ons een beetje aan het orienteren en mijn kinderen zitten in nederland op een Jena plan school. We zoeken eigenlijk iets wat een beetje hierbij aansluit. Misschien dat het niet helemaal in het juiste topic staat?
 
Is Rudolf Steiner niet van de "Vrije School"? En is dat niet iets heel anders dan de Jenaplan fylosofie?
 
Ja rudolf Steiner is een vrije school en idd wel iets anders dan Jena plan. Ik moet zeggen heb me er nog niet heel erg in verdiept maar wel een beetje aan het googelen geweest en ik heb iets als Jena plan nog niet kunnen vinden. Ik kwam op de site van de Rudolf Steiner school in Adelaide en wat ik daar zag sprak me wel aan. Misschien heeft iemand op het forum hier ervaring mee?
Omdat de kids eigenlijk nu onderwijs krijgen wat niet erg klassikaal is en met veel verdiepingshema's zijn wij bang dat de stap voor hen zo groot is en wellicht dat het wennen wat sneller gaat op de vrije school omdat het iets meer in de richting is van het Jena plan dan het "normale" onderwijs? Ik heb overigens wel een montessori school in adelaide gezien, lijkt me ook een optie..
 
mmm ik heb er geen verstand van, maar had de indruk dat lesmethodes hier op de public school al wat meer lijkt op de nederlandse jenaplan variant dan de 'gewone' basisschool.
 
mmm ik heb er geen verstand van, maar had de indruk dat lesmethodes hier op de public school al wat meer lijkt op de nederlandse jenaplan variant dan de 'gewone' basisschool.
Hoi,

Dat zou mooi zijn dat geeft wat meer bewegingsvrijheid in ieder geval. Ik vind het toch altijd het fijnst wanneer de kids in hun eigen buurt op school kunnen. Dan hebben ze in ieder geval vriendjes in de buurt..
 
Hoi,

Dat zou mooi zijn dat geeft wat meer bewegingsvrijheid in ieder geval. Ik vind het toch altijd het fijnst wanneer de kids in hun eigen buurt op school kunnen. Dan hebben ze in ieder geval vriendjes in de buurt..

nouja, ik heb er niet veel verstand van, behalve dat ik merk dat onze zoon veel beter in zijn vel zit en ze allebei meer lucht en ruimte hebben op de gewone publieke school, vergeleken met de Dalton school waar ze in Nederland op zaten
 
Nou dat is goed om te horen! Wij zijn destijds ook nog bij een Dalton school wezen kijken, was voor ons ook een serieuze optie. Maar als je kinderen het op een publieke school goed hebben waarom dan moeilijk doen. Zitten jouw kinderen in de eigen buurt op school? En zijn de kids goed opgevangen op de nieuwe school? Aangezien het al zo'n enorme stap is ook voor de kinderen zou het fijn zijn als ze in ieder geval op school snel hun draai kunnen vinden.
 
hoi Michiel
ja, onze kinderen zitten in de buurt op school. Die school is niet gewend aan kinderen die geen engels kunnen dus ze wilden dat onze kinderen eerst een paar maanden naar een andere school gingen om engels te leren. Dat vonden we zelf minder leuk, maar onze oudste was er wel blij mee. Hij vond het best eng en fijner om ergens te starten waar hij wat extra hulp kreeg. Het was even sneu toen ze met de zomervakantie weer een keer afscheid moesten nemen en opnieuw moesten beginnen, maar dat was ook snel voorbij en nu zitten ze er prima. Van anderen hebben we gehoord dat ze ook gewoon op de lokale school konden starten en dat ze dan ook snel wennen.
Wat we fijn vonden was dat de principal van de lokale school bij ons eerste bezoek wel suggesties deed voor de kinderen om alvast lokaal contacten op te doen. Toen we weggingen hadden we telefoonnummers enzo mee van clubjes waar we achteraf veel aan gehad hebben. En de principal is met twee toekomstige juffen een ochtend bij de engelse-les-school gaan kijken voor een stukje overdracht.
 
Hoi Karoline en Lamarck,

Bedankt voor alle tips en adviezen. We hebben nog even tijd om er over na te denken dus dat zullen we zeker doen. We willen de kinderen graag in de eigen buurt op school doen ivm vriendjes en reistijd dus het zal toch een beetje af gaan hangen waar wij gaan wonen en werk zullen vinden. Ik heb trouwens begrepen dat de meeste scholen wel ondersteuning kunnen krijgen van een ESL teacher voor immigranten. Pfff ik vond het in Nederland al zo'n opgave om een geschikte school te vinden voor de kinderen... maar ja het belangrijkste is dat de kinderen het naar hun zin hebben dan maakt het type onderwijs niet zoveel uit eigenlijk. haha voortschrijdend inzicht...
 


OFX
Back
Top