Speciaal visum voor jonge immigranten?

Hallo,

Ik ben een Belg met ambities om in Australie te gaan wonen. Ik ben 24 en woon momenteel in het UK.

Volgens een vriend van me die naar Canada is verhuisd, is er een internationaal programma waarbij mensen jonger dan 26 kunnen uitwijken naar de deelnemende landen zonder dure visumaanvragen te moeten doorlopen (het zou dus om een soort soepeler procedure gaan waarbij vooral de kostprijs laag wordt gehouden voor de jonge emigrant). Die vriend beweert dat Australie ook deel uitmaakt van dit project en dat ik dus via dit programma een soepeler regeling zou kunnen krijgen ivm de visums.

Kent iemand dit programma, en hoe werkt het precies? Wat zijn de exacte voorwaarden?

Voorts ben ik bezig met vacatures te doorlopen. Ik spreek perfect Engels en kan ook aardig Frans en Duits spreken, ik hoop dat dat een hulp is voor werk te kunnen vinden. Mijn voorkeur zou naar Perth uit gaan, doch ook andere steden zouden me best aanspreken.

Dank bij voorbaat aan iedereen die reageert.

Hello
Ik ben zelf ook begonnen met de visum aanvraag op mijn 24[sup]e[/sup]. Dit bij een migration agent. Ik denk als er zo'n project was dat hij wel iets ha gezegt al vorens we met het skilled independent visum ware begonnen.

Nou weet ik wel dat een maat van mij via een uitwisselings programma zijn sponser visum heeft geregeld. Misschien bedoelt die vriend van jou dat bedrijf? Stuur me maat anders een mailtje want over hoe en wat precies dat weet ik ook niet. Zijn usser name is Arnold

heb er ook naar gekeken nadat ik Arnold hoorde over deze mogelijkheden :
dit zijn de sites die ik van hem heb gekgregen

www.uitwisseling.nl  werkt samen met www.argiventure.com

is voornamelijk gericht voor stages / uitwisseling op agrarisch gebied, daar was ik niet echt naar op zoek

Maar Arnold heeft toch profijt van gehad !!!

Teuni

Wordt er niet een WHV bedoeld? Voornamelijk gericht op jongeren en gemakkelijk te verkrijgen.

Ik heb het de vriend even gevraagd, het is inderdaad het Working Holiday Visum, waarmee je voor 1 of 2 jaar naar Australie kan.

Weet iemand meer over het aanvragen daarvan? En is er een optie om je visum te verlengen nadien indien het land je bevalt?

Je kunt na dat jaar nog een jaar een WHV aanvragen, maar alleen als je minimaal 3 maandenseizoensarbied hebt verricht zoals ze dat noemen. Fruit plukken ofzo... Valt schapen scheren ook onder seizoensarbeid? Dat doen ze natuurlijk niet een heel jaar...

Je kunt dan dus maximaal 2 jaar blijven. Hoe het zit met andere visa aanvragen als je een WHV hebt en op dat moment in Oz zit weet ik niet.

Je WHV kan je gewoon online aanvragen.
Als je werk vindt mag je niet automatisch blijven, tenzij die werkegever je sponsort(is niet altijd even gemakkelijk) of tenzij je in die tijd een ander(permanent) visum aanvraagt.

Als je een vaste baan vindt en je werknemer is zo blij met je dat hij je wel wil sponsoren, moet hij eerst kunnen bewijzen dat hij al het mogelijke heeft gedaan om een australisch iemand te vinden voor de functie die jij uitoefend. Als dat niet lukt, mag hij je sponsoren.

Wil je zelf een permanent visum aanvragen, dan ligt er aan welk visum je wilt, maar ze hebben zo ongeveer allemaal te maken met je opleiding en werkervaring.

Dan kun je ook nog een Australische dame aan de haak slaan en een visum aanvragen. Hier heb je ook weer verschillen in. Ik dacht dat een fiancee visum inhoudt dat je dan binnen 9 maanden na het krijgen van je visum moet trouwen. Bij een spousevisum moet je geloof ik ook aan kunnen tonen dat je samenwoont (1 jaar). Allerlei bewijzen zijn er dan nodig om je relatie aan te kunnen tonen (foto's, telefoonrekeningen, gezamelijke rekening blabla...)
Het fijne van deze visa weet ik niet.

Dus er zijn heel wat mogelijkheden  ;)

Dat laatste, wel... ik heb een serieuze crush op een Australisch meisje, doch heb het haar nog niet durven vertellen  :oops: Maar hopelijk vind ik daar de moed nog voor, want de vlinders in de buik razen en ik kan haar niet uit mijn hoofd zetten  :oops:

[quote author=Wilbert67 link=topic=4981.msg63689#msg63689 date=1150982715]
Je WHV kan je gewoon online aanvragen.
Als je werk vindt mag je niet automatisch blijven, tenzij die werkegever je sponsort(is niet altijd even gemakkelijk) of tenzij je in die tijd een ander(permanent) visum aanvraagt.
[/quote]

Is zo'n ander permanent visum makkelijk aan te vragen? Is er veel kans dat je het krijgt?

En dat WHV, hoe lang voor je vertrek naar Australie moet je het aanvragen?

Een permanent visum neemt nogal wat tijd in beslag. Het vergt veel uitzoekwerk en je moet veel papieren verzamelen, laten vertalen en certificeren. Ook moet je lang wachten voordat je de uitslag hebt.

Ik vernam vandaag dat je met dat Working Holiday Visum slechts 3 maanden per werkgever mag werken en dat het dus gericht is op kortere jobs  :-( Dat sluit de meeste kantoorjobs meteen uit, en gezien mijn Asperger Syndroom ligt het voor mij nogal moeilijk om een 'season job' in de toerisme-indrustrie te doen, ik kan nl niet zomaar gaan lesgeven of in een bar werken (social skills vereist).

Zijn er ook andere opties om langere tijd dezelfde baan te mogen doen, of moet ik dan mikken op een bedrijf dat wil sponsoren? In dat geval heb ik een bedrijf nodig allicht dat meertalige mensen zoekt, gezien dat mijn grote sterkte is: viertaligheid. Echter, ik betwijfel of Australie mensen nodig heeft die andere talen beheersen??

Maar zelfs 6 maanden lijken me nogal kort om een gewoon bedrijf te overtuigen om me een kantoorjob te geven. Zijn er nog andere opties van visums die wel toelaten dat je gewoon bij jezelfde werkgever blijft?

Ik heb geen speciale diploma's of zo, doch door oefening (geen studie, gewoon veel oefenen) ben ik wel min of meer viertalig. Ik betwijfel of ik daarmee als skilled worker in aanmerking kom (vermoedelijk niet), tenzij een bedrijf meertaligen nodig heeft en wil sponsoren (maar het lijkt me sterk dat in een Engelssprekend land er een grote vraag is naar mensen die Nederlands of Frans of Duits spreken?)

Vergis je daar niet in. Voor toerisme kan het heel handig zijn. Ik ken gidsen die groepen duitsers en fransen rondleiden en geen woord engels spreken tijdens de rit, simpelweg omdat die geen engels kunnen.

Ik heb daar ook aan gedacht, maar gezien ik Asperger Syndroom heb, dreigt een 'sociale' functie of 'publieke job' wat moeilijk te zijn. Tenzij die toeristen zijn gewoon gedragen, lichtjes formaal. Maar ik zie het zo gebeuren dat ze in een uitbundige bui zijn en zich gedragen zoals iemand doet als ie uitgaat, en daar kan ik heel moeilijk mee om vanwege mijn handicap.

Overigens lijkt zo'n job me ook weinig perspectieven te bieden op een meer permanent/langer visum nadien... Of zijn er ook gewone kantoorjobs of hotels of zo die meertalige mensen nodig hebben en eventueel zouden willen sponsoren?
Op seek.com.au staan duizenden jobs, het is zoeken naar een speld in een hooiberg om er de jobs uit te zoeken waar het bedrijf zoui willen sponsoren.

ja in een hotel kan je ook werken ja... willen ze ook wel...

en ja die speld in de hooiberg.... HOOIEN solliciteren solliciteren x 1000 :-D

6 maanden bij hetzelfde bedrijf is echt wel mogelijk hoor.....
Kijk eens op de jobsites, hoeveel contract werk er is....!

Die verlenging van 3 naar 6 zet de deur echt verder open.....daar had ik tijdens mijn WHV verblijf echt veel aan gehad!

Henriette

Back