Hi Romyjoy,
Het visumlandschap is best wel ingewikkeld. Wat ik zo snel lees is dat een werkgever niet per se verplicht is om ook de kosten voor het visum te betalen. Ze moeten sowieso volgens mij wel iets betalen, maar ik denk dat dit los staat van de visa fee op zich. Ik ben echter geen expert op dit gebied hoor en hou me ook (nog) niet echt bezig met sponsorships visa. Ik heb toevallig deze week wel geinformeerd bij mijn visumagent of dit een betere kans van slagen heeft dan een skilled visum, wanneer de grenzen open gaan. Zij raadde een sponsorship niet per se af maar zei wel dat een skilled visum je meer vrijheid geeft. Dus stel dat je inderdaad daar komt op een sponsorship en je werk of werkgever bevalt totaal niet, dan komt er wel druk bij. Je hebt dan geloof ik een bepaalde tijd (3 maanden??) om een andere sponsor te zoeken. Lukt dat niet dan vervalt je visum volgens mij.
Qua kosten... tja het is wel echt duur. Wij zijn zelf bezig met een aanvraag (die momenteel compleet stil staat door corona) en hebben ervoor gekozen een agent in te huren. Als je heel erg bekend bent met alle visa soorten, het juist aanleveren van documenten en jezelf goed op de hoogte houdt dan kan het denk ik ook prima zelf en kun je zo wat geld besparen. Ik heb een visumagent ingehuurd en zie het als een winst in tijd en rust haha.
Wat ik zo snel even opzoek, een 482 visum kost $1265 (voor 2 jaar), een 494 of een 186 kost >$4000 (voor 4 jaar). Dit zijn de sponsorship gerelateerde visums volgens mij. Dan heb je nog een 189 (permanent) 190 (permanent, enkele jaren regio gebonden) en een 491 (5 jaar, enkele jaren regio gebonden) die op basis van skills werken. Dus wat je aanhaalde. Voor je een EOI indient ben je sowieso al kosten kwijt aan het laten vertalen van je documenten, je skills assessment en je engelse toets. Houd er rekening mee dat veel mensen er een paar keer over doen om de toets naar hun wens en puntenniveau te behalen. Als je het skills assessment positief terug onder early childhood teacher kun je een EOI indienen.
Even wat anders, op je foto afgaand vraag ik me af of je de 30 al gepasseerd bent? Je kunt namelijk ook een WHV working holiday visum aanvragen t/m je 30e (dus echt tot 1 dag voor je 31 wordt), en je zou je eens kunnen verdiepen in de corona versoepelingen omtrent deze visums. Ik weet dat je onder bepaalde voorwaarden een soort uitstel van entry krijgt. Weet er het fijne niet van. Je zou ook gewoon dat visum kunnen aanvragen, kost iets van 300 euro), dan je 2e jaar WHV proberen te krijgen (wel voor je 31e) en dan in de tussentijd naar sponsorships zoeken. Dan kun je ook al kennismaken met je baas en werkplek etc. Maar goed als je ouder bent dan 31, mag je deze alinea vergeten.
Ben je al eens in australie geweest? Als je een 189 weet te bemachtigen, dan ben je vrij om te gaan en staan waar je wil, echter is het verkrijgen van dit type wel lastiger momenteel. Australie wil graag skilled mensen naar regionale gebieden trekken en je zou ook je kansen kunnen inzetten op een 190 of 491, hierbij blijf je dus wel regionaal wonen voor enkele jaren. Het heeft misschien niet je voorkeur, maar het kan een tactiek zijn.
Je kansen kun je enigszins inschatten door een puntentelling te doen, en je punten te vergelijken met eerdere cases in jouw beroep. Ik vind zelf myimmitracker.com een aardige site om te vergelijken of spit gewoon het internet, of hier bijvoorbeeld:
So far een korte TED Talk van bobthecactus, (grapje), ik wil wel even benadrukken dat ik geen expert ben. Dus kan zijn dat ik met bovenstaande verhaald ergens niet goed zit hoor. Ik probeer goed op de hoogte te blijven en spreek geregeld met mijn agent, en vanuit mijn eigen ervaring kan ik je dit zeker aanraden. Ik weet ondanks je bericht natuurlijk niet alles voor wat betreft wat je precies wil, waar je nog aan twijfelt, waar je precies heen zou willen, etc. Je kunt ook bij een visumbureau eerst een orienterend gesprek aangaan en daarna beslissen of je ermee in zee gaat of niet. Ons gesprek duurde iets van 3 uur en was het dus wel waard.
Hoop dat je hier wat aan hebt!