Dit is onze ervaring:
Voor een 457 moet het bedrijf aan bepaalde voorwaarden voldoen en laten zien dat ze geprobeerd hebben een Australiër voor het werk te krijgen. Dan kunnen toestemming vragen je te sponseren. Als die is toegekend kun je zelf de procedure in. Stelt verder niet veel voor: medicals en afh van het werk IELTS (geloof ik, wij hoefden geen IELTS te doen).
Je krijgt geen dingen als first buyer bonus en tegemoetkoming voor daycare. Ook geen standaart medicare! Je kunt visitor medicare krijgen, die uitkeert voor medisch noodzakelijke hulp: 'The Australian Government has signed Reciprocal Health Care Agreements (RHCA) with the governments of the United Kingdom, Sweden, the Netherlands, Finland, Norway, Malta and Italy which entitles you to limited subsidised health services for medically necessary treatment while visiting Australia. - Medically necessary treatment means any ill-health or injury which occurs while you are in Australia and requires treatment before you return home.'
Het schijnt wel dat ze medisch noodzakelijk ruim opvatten en wat kan nou 4 jaar wachten? Dus op zich niet zo slecht. Maar je moet verzekerd zijn in NL middels een basisverzekering. En daarvoor mag je max 8 maanden per jaar in het buitenland zijn, voor zover ik weet.
'To enrol in Medicare you will need:
* your passport with a valid visa
* to provide, in some cases, identification showing you are enrolled in your country’s national health scheme.'
De quotes komen van www.medicare.gov.au, de eis van de basisverzekering kan ik overigens niet op deze site vinden. Aardig wat mensen krijgen hun medicare pasje zonder dit bewijs te laten zien. Maar wil je illegaal (?) gebruik maken van medicare? Wat als je bijv. hoge kosten maakt en ze het gaan checken?
Overigens kun je proberen LAFHA aan te vragen en dat covered veel van de extra kosten die je maakt als visitor. LAFHA is een belastingvoordeel. Niet alle bedrijven werken er aan mee, extra papierwerk dat hen niets oplevert. Misschien iets om aan te kaarten bij de salaris en benefits onderhandelingen?
Marije
O ja, in VIC betaal je geen hogere schoolgelden, maar dat verschilt geloof ik per staat.