Spouse visa maar nog niet in Australie wonen/werken

GeoffB

Member
Hallo,

Net geregistreerd en meteen een vraag. Ik heb sinds 2 jaar een Skilled Independent visa (subclass 136). Daags nadat de grant letter op de deurmat viel kwam ik terug van vakantie... met een vriendin met wie ik nog steeds samen ben (nee, niet uit Spanje of zo, zijn we te oud voor :), en we zijn beiden Nederlander). Direct emigreren zoals de bedoeling was ging toen dus even niet door. We zijn samen naar Australie op vakantie gegaan onder andere om mijn visum te activeren, maar verder hebben wij geen voet op Australische bodem gezet.

Nu is de tijd rijp om naar Australie te emigreren. Volgens mij kan dit gewoon door een spouse visum aan te vragen met mij als sponsor. Het enige punt waar ik mij zorgen om maak is dat ik dus niet in Australie woon en werk. Is dit een probleem of is het een kwestie van aannemelijk maken dat ik een baan kan krijgen en ons beiden kan etc.? M.a.w. kan een niet in Australie woonachtige permanent resident een spouse sponsoren en pas na de grant met zijn tweeen naar Australie emigreren?

Een baan kunnen krijgen en voldoende inkomen genereren e.d. zijn geen enkel probleem: kan via huidige baas naar Australie, vacatures genoeg, en mijn job staat op de MODL. Ook het bewijzen van de de facto relatie etc. is geen enkel probleem.

Groeten,

Geoff

Je zou ook naar Australie kunnen gaan, vriendin mee op WHV of toeristen visum, daar beginnen en dan later nog het spouse visum aanvragen (evt trouwen?)

[quote author=Wilbert67 link=topic=5560.msg70208#msg70208 date=1157444088]
Je zou ook naar Australie kunnen gaan, vriendin mee op WHV of toeristen visum, daar beginnen en dan later nog het spouse visum aanvragen (evt trouwen?)
[/quote]Misschien is dat een optie, alleen lees ik her en der op fora dat dat misschien een beetje 'bending the rules' is(?) en/of nogal eens problemen geeft.

Wat ik nog heb gevonden op de site van de ambassade van Berlijn is: "Evidence of your sponsor's Australian citizenship or resident status. (This could be a citizenship certificate, a copy of their Australian passport or a copy of their birth certificate or a copy of their Australian permanent residence visa.)"

Dus je zou zeggen dat een kopie van mijn PR visum voldoende is en dat het ze niet boeit dat je niet in Australie "resideert". Berlijn wijkt op wel meer punten af van de DIMA booklets (bijv. geen 888 o.i.d. nodig). Ik heb mijn vraag gesteld aan de agent die mijn PR heeft geregeld, kijken of en zo ja wat zij zeggen.

Daar heb je op zich gelijk in!
Op basis van jou PR kan jou vriendin een spouse visum aanvragen, meeliften gaat niet meer omdat jij je visum al hebt. Hiervoor moet je dan wel een periode van samenzijn kunnen aantonen(zie elders op dit forum onder spouse visa.
Het ligt er ook aan hoe snel je dat visum wil hebben.

Volgens mijn agent zou het geen probleem moeten zijn maar is een job offer natuurlijk wel een extra zekerheid. We gaan het zien.

Update: het is gelukt. Een concrete job offer is niet nodig. Wat ik wel had was een uitgeprinte e-mail uitwisseling met de Australische tak van het bedrijf waar ik voor werk waarin we het hebben over een transfer. Uit die mailwisseling bleek voor DIMA voldoende dat de intentie er is om naar Australie te vertrekken en daar gaat het ze om. 3 uur na het eerste gesprek stond het visum in het paspoort van mijn vriendin.

Back