Spouse vragen?

Hallootjes, mag ik me ff voorstellen. Ik ben Sandra, getrouwd met een australier die in australie woont. Ik ben zo blij dat ik dit forum gevonden heb, ik lees hier zoveel tips..Geweldig :D

Ik zal ff mijn verhaaltje doen. Ik ben in 1999 een jaartje in gaan backpacken,mijn man Ian tegen gekomen, hij is nadat we een half jaar bij elkaar waren, met mij terug gegaan naar Nederland. Doordat hij zo'n heimwee had is hij terug gegaan naar Australie en ik zit hier nog. Ik wil er zo snel mogelijk achteraan. Hij heeft nog geen vast werk. Hij heeft helaas ontslag gehad, daarom nog niet begonnen aan het emigratieproces omdat ik er van uit ga dat vast werk een must is om mij te sponsoren. Al wel begonnen papieren en bewijzen te verzamelen.

Heeft iemand ervaring met emigratiebureau's? Is het noodzakelijk? Wat zijn de kosten? Hoe lang duurt het totale proces? Zijn er ook mensen die hun inboedel hebben laten verschepen?

Een heleboel vragen en ik denk dat er nog velen zullen volgen in de komende periode...

alvast bedankt

Simone said:
Mijn man Pascal heeft in januari het spouse visum gekregen. We zijn naar Berlijn geweest voor het 'interview'.

Als jullie vragen hebben, stel ze!!!
Door ook veel verhalen van anderen te volgen en ons eigen application heb ik er nu vrij veel verstand van, en ik vind het altijd leuk om te helpen!

Dus...... :)

Hoi Simone,

Ik ben pieter (31) en wil met min vrouw en dochter naar australie gaan emigreren. Ik ben daar geboren en heb daar de eerste 7 1/2 jaar van mijn leven doorgebracht. Ik heb daar nog 2 broers en 2 zussen wonen en wil daarom graag terug. Kan jij mij vertellen welke stappen ik het beste kan nemen op dit moment?? Ik ben nog nergens aan begonnen wel info opgevraagd, maar het is zoveel. Hoop dat je mij een beetje opweg kan helpen.

Groeten Pieter

Sandra said:
Hallootjes, mag ik me ff voorstellen. Ik ben Sandra, getrouwd met een australier die in australie woont. Ik ben zo blij dat ik dit forum gevonden heb, ik lees hier zoveel tips..Geweldig :D

Ik zal ff mijn verhaaltje doen. Ik ben in 1999 een jaartje in gaan backpacken,mijn man Ian tegen gekomen, hij is nadat we een half jaar bij elkaar waren, met mij terug gegaan naar Nederland. Doordat hij zo'n heimwee had is hij terug gegaan naar Australie en ik zit hier nog. Ik wil er zo snel mogelijk achteraan. Hij heeft nog geen vast werk. Hij heeft helaas ontslag gehad, daarom nog niet begonnen aan het emigratieproces omdat ik er van uit ga dat vast werk een must is om mij te sponsoren. Al wel begonnen papieren en bewijzen te verzamelen.

Heeft iemand ervaring met emigratiebureau's? Is het noodzakelijk? Wat zijn de kosten? Hoe lang duurt het totale proces? Zijn er ook mensen die hun inboedel hebben laten verschepen?

Een heleboel vragen en ik denk dat er nog velen zullen volgen in de komende periode...

alvast bedankt
Zoals ik ergens anders zei, een baan is niet een must. Hangt ook van andere dingen af, spaargeld enz. Ik was nog student toen ik Pascal sponsorde, en woonde niet eens in Oz, en zoveel spaargeld hadden we niet (20000 dollar ongeveer)

Emigratiebureau is zeker niet nodig voor dit visum. Is echt simple, voor iedereen die ik ken tenminste.

Kosten... mmm, misschien ben je in totaal 2000 euro kwijt aan het visum(inclusief medical, vog, etc). Wij hoefden niks te vertalen dat scheelt.

Duur: een paar maand voorbereiden(formulieren, bewijzen verzamelen en medical en vog) en 1 dag visum. Of als je het opstuurt, kan het 4 maand duren(meestal wel iets minder, maar toch langer dan als je naar Berlijn gaat!!)

Ja, wij hebben hele inboedel(3 kamer flat) laten verschepen, was 15m3(halve 20ft container). Ongeveer 2800 euro kwijt. Veeeeeel goedkoper dan alles goedkoop verkopen/weggeven en nieuw moeten kopen. En emotionele waarde.

Hoop dat dit helpt! :D

groetjes
Simone

pieter en liesbeth said:
Hoi Simone,

Ik ben pieter (31) en wil met min vrouw en dochter naar australie gaan emigreren. Ik ben daar geboren en heb daar de eerste 7 1/2 jaar van mijn leven doorgebracht. Ik heb daar nog 2 broers en 2 zussen wonen en wil daarom graag terug. Kan jij mij vertellen welke stappen ik het beste kan nemen op dit moment?? Ik ben nog nergens aan begonnen wel info opgevraagd, maar het is zoveel. Hoop dat je mij een beetje opweg kan helpen.

Groeten Pieter
Hoi Pieter,

Jij moet booklet 1 doorlezen en de website van de ambassade in Berlijn.
Als je dat hebt gedaan, moet het vrij duidelijk zijn(ja, het is erg verwarrend en veel allemaal in het begin!!! :D )
http://www.australian-embassy.de/visa/visas/family/100_309.html
http://www.immi.gov.au/allforms/books1.htm

Je moet nu als eerste je VOG aanvragen(police certificate) bij het gemeente huis, en je medical boeken, bij een van de paneldoctors(lijst is te vinden op de Berlin site)
Dan in de tussentijd de formulieren invullen en bewijzen verzamelen(zal geen probleem zijn als je al lang bijelkaar bent en een kind hebt! ) Misschien krijg je zelfs wel meteen het permanent visum! (pascal heeft nu eerst 2 jaar een temporary, dan weer bewijzen, dan pas permanent)

Succes!

groetjes
Simone

Mijn man en ik zijn inmiddels iets langer dan 5 jaar bij elkaar (1e half jaar samen in Australie gereisd, hier zijn overigens geen bewijzen van) en na dat half jaar 4 jaar samen bij mijn ouders gewoond in NL) waarvan een half jaar getrouwd (laatste half jaar woont hij in Australie).

Moet ik nu ook eerst een temporary visa aanvragen of mag ik gelijk voor een permanente gaan?

Sandra said:
Mijn man en ik zijn inmiddels iets langer dan 5 jaar bij elkaar (1e half jaar samen in Australie gereisd, hier zijn overigens geen bewijzen van) en na dat half jaar 4 jaar samen bij mijn ouders gewoond in NL) waarvan een half jaar getrouwd (laatste half jaar woont hij in Australie).

Moet ik nu ook eerst een temporary visa aanvragen of mag ik gelijk voor een permanente gaan?
Je moet sowieso dezelfde formulieren invullen. Jij beslist nergens dat je voor een permanent gaat. Dat doen hun, nadat ze naar de bewijzen hebben gekeken.

Ik denk niet dat je in aanmerking komt, sorry! Je moet echt 5 jaar als partners samen zijn geweest, lees gewoond eigenlijk volgens mij.

Pascal en ik waren al 5.5 jaar samen, maar woonde pas 2 jaar of zo samen, dus hij heeft temporary.
Is niet erg hoor, permanent heeft wel voordelen, maar het is geen ramp als je het niet hebt.

Succes! Je moet gewoon heel veel verzamelen, je weet maar nooit!

groetjes

Simone

Simone said:
Je moet gewoon heel veel verzamelen, je weet maar nooit!

Zucht...ja, bewijs is belangrijk. Als ik dit van te voren had geweten had ik veeeeel meer bewaard.

@Sandra: Dat je man nu al in Australie zit is misschien iets waar je even op moet letten. Ik weet niet hoe DIMIA hier tegen aan kijkt.
Ik neem aan dat het geen probleem is, jullie zijn al getrouwd etc, maar je zult het wel even moeten uitleggen denk ik.

Hij is al in Australie omdat ie erg last van heimwee had. Wij dachten trouwens dat het een vereiste was dat hi al een huis en baan had zodat hij kon bewijzen dat hij mij kon sponsoren. Ik ben er nu achter gekomen dat dat niet zo is. Wel jammer, anders had ik er voor gezorgd dat de papieren rond waren voor hij ging.

Hoi Simone,

Ik ben inmiddels ook in afwachting van mijn Spouse visa, en heb op dinsdag 23/11 een telefoon interview gehad. Aan het eind van het interview zei de interviewer dat ze mij aan het eind van de volgende week contacten en uitsluitsel zouden geven.. Nu ben ik natuurlijk heel positief en ga ervan uit dat ik het visum krijg! Maar ik vindt dat ik ook realistisch moet zijn want ze kunnen tenslotte ook NEE zeggen..

Als dit het geval is, wil ik samen met Belinda voor het interview naar Berlijn gaan. Het liefst eind dec. of begin jan. 2005. Moet ik nu weer opnieuw een longfoto laten maken, HIV test etc.. en all documenten opnieuw laten certificeren etc..?

Hoe gaat zo'n persoonlijk interview eigenlijk.?

Hoor graag.

Groetjes, Jerone

Hoi Jerone!

Hier is ons hele verhaal (lang, en in het engels, sorry!):
http://britishexpats.com/forum/showthread.php?s=&threadid=210727

Je medical en VOG hoeft niet perse opnieuw.
Wat is de datum dat je die allebei hebt?
Degene met de vroegste datum, 1 jaar daarna moet je in Oz zijn.
Ze zijn dus een jaar geldig.

Dus als ik naar jou situatie kijk, denk ik dat dat wel goed zit. Je gaat vast zsm nadat je je visum hebt naar Oz?

Interview is gewoon een beetje kletsen over hoe je hebt ontmoet etc etc, hoe de situatie is etc. Hangt er ook vast vanaf hoe sterk je bewijzen zijn, wat ze precies vragen.
Verder kruisen ze gewoon alles af op een lijst wat je mee hebt.
Waren met ongeveer 20 minuten klaar.

Kijk ook in 'De Laatste Stand van Zaken', naar het verhaal van KC.
Hij is net in Berlijn geweest!

Succes, hopelijk heb je nu al gehoord dat je het visum hebt!! :D

Hoi Simone,

Bedankt voor je reactie. Alle documenten zijn in augustus / september 2004 verzameld, dus die zijn gelukkig nog niet verlopen.

Als de ambassade echt "kwaad" wil dan kunnen ze mij weigeren omdat ik 8 maanden heb samengewoond ipv 12 maanden. Dat is volgens mij het enige waar ze over kunnen gaan zeuren.

Nou heb even je verslag gelezen en weet nu wat mij (eventueel) te wachten staat.

Nee heb helaas nog niets gehoord, ergens aan het eind van de week zouden ze mij contacten..

Keep you posted.

Groetjes,
Jerone.

Hoi Sandra,

Nou ik zou afgelopen vrijdag gebeld worden door de ambassade en ze belde maar niet.. Ik heb uiteindelijk om 16.30 uur zelf gebeld..! Ze had het erg druk zei ze..

Morgen om 12.00 uur moet ik bellen en dan krijg ik de outcome.. :D

Zal het gelijk laten weten. -Spannend..........

Groetjes, Jerone.

Nog steeds niets gehoord. Gisteren had ik een afspraak om 12.00, blijkt ze een dag vrij te zijn.. :evil: Vanmorgen weer meerdere malen geprobeerd maar ik krijg ze niet te pakken. Tussen 14.00 en 16.00 is the visa section geopend en dan probeer ik het weer.. Dit is nou echt frustrerend :?

Let's hope for the best :D

Oh, ik had zo gehoopt dat je al een positief bericht had gehad. Zo blijf je in spanning zitten natuurlijk. Heel veel sterkte..

Hello people,

Nou ik kan mededelen dat ik het visum in de pocket heb. Het duurde ff maar dan heb je ook wat.. Vanmiddag om 16.00 ben ik gebeld en na nog een aantal vragen zei ze dat ik mijn paspoort binnen een week kan verwachten met mn visum erin geplakt.. :D :D :D :D :D :D :D

Echt te gek toch.. Ben zo blij..

Groetjes,

Jerone

Ha Jerone!

Dat is geweldig nieuws, gefeliciteerd!! :)
Mag ik vragen wat je allemaal bij de applicatie hebt ingeleverd (heb je een table of content o.i.d.)?

Groeten,
Sander

Nou Jerone, ze hebben je lang in spanning gehouden hoor! Maar dat wachten is beloond met een visum! Gefeliciteerd!!!!!! Kun je weer verder met plannen maken!

KC

Back