Stand van zaken dubbele nationaliteit

Hoe zit het nu?
Is het nog steeds zo dat als je partner citizen is en jij later citizen wordt Nederlander kan blijven?
Hoe werkt dat dan?
 
Het werkt omdat het een uitzonderingsgeval is in de wet in NL.

De truc voor volledig NL koppels is dan om de dubbele nationaliteit van de partner te gebruiken als startpunt voor een eventueel partner visum aanvraag in NL voor de voormalige NL-er die nu Australian citizen is. (als je terug zou willen)
 
Laat ik het uitleggen wat ik bedoel.
Mijn vrouw is nu Australische nadat ze vorig jaar citizen geworden is.
Nu wil ik ook citizen worden.
Hoe hou ik dan mij Nederlandschap?
Mijn dochters zijnmet mijn vrouw citizen geworden en ik begrijp dat omdat ze onder 18 jaar zijn dat ze Nederlands kunnenblijven.
Hoe gaat dat in zijn werk met het vernieuwen van het NL paspoort? Ik meen me te herinneren dat je een bewijs van PR of je RRV moet laten zien, wat zij dus niet meer hebben.
 
Als jij als Nederlander een Australische partner hebt, en zelf ook Australisch citizen wil worden, behoud je je Nederlands staatsburgerschap. Dit is de uitzondering die @afterbang bedoelt.
 
Dit komt van de website van de IND

***
Nederlandse nationaliteit verliezen bij aannemen andere nationaliteit
Bent u Nederlander? En kiest u ervoor de nationaliteit van een ander land aan te nemen? Dan geldt als hoofdregel dat een dubbele nationaliteit niet is toegestaan. Dit betekent dat u de Nederlandse nationaliteit automatisch verliest. Het maakt niet uit of u in Nederland woont of in het buitenland. Dit staat in de Nederlandse wet.

Uitzonderingen: wanneer dubbele nationaliteit wel mag
Soms raakt u de Nederlandse nationaliteit niet kwijt als u een andere nationaliteit aanneemt. Bijvoorbeeld als u vrijwillig de nationaliteit aanneemt van de persoon met wie u getrouwd bent.
***

Trouwen is hier wel het toverwoord. Geregisteerd partnershap of andere vormen hierin gelden niet.

In ons geval zou @Roels Australische nationaliteit kunnen krijgen en zijn Nederlandse kunnen behouden als wij getrouwd zijn. Ik heb een dubbele nationalieit via geboorte.
 
Ja, het ijselijke verschil is dit gebleken:

Als je al Australische PR hebt, kun je na x tijd Australisch citizenship aanvragen. Daarvoor hoef je niet eens een relatie te hebben. Maar dan verlies je wel je Nederlanderschap.

Als je een Australische partner hebt, Nederlander bent en ook Australisch citizen wil worden, maar niet je Nederlanderschap verliezen, dan moet je trouwen met je Australische partner. Een van de redenen daarvoor is dat niet iedere state geregistreerd partnerschap erkent, dus federaal mot er getrouwd worden.

Als je eenmaal dual citizenship hebt verkregen, moet je wel iedere 10 jaar je Nederlands paspoort blijven verlengen, anders verlies je je Nederlanderschap alsnog. Voor dat paspoort kun je ivm de kosten het ook vervangen door een Verklaring van Nederlanderschap. Maar daarmee kun je niet reizen.
 
OK, sorry nog steeds niet duidelijk. :)
Ik snap dat het kan, mijn vroeg is HOE het gaat.
Iemand ervaring met het feit dat je partner waarmee je getrouwd bent Australier wordt en later jezelf Australier wil worden?
 
@Lamarck, kun jij @Wilsil's vraag beantwoorden?

Ter info voor @Wilsil: Lamarck's man heeft zijn Nederlanderschap opgegeven toen hij Australier werd. Zij is nu dus met een Australier getrouwd en heeft ondertussen (dacht ik) de dubbele nationaliteit, net als hun kinderen. Ik geloof wel, dat je er dan voor moet zorgen, dat je Nederlands paspoort niet verloopt, want anders ben je je dubbele nationaliteit kwijt.
 
@Lamarck, kun jij @Wilsil's vraag beantwoorden?

Ter info voor @Wilsil: Lamarck's man heeft zijn Nederlanderschap opgegeven toen hij Australier werd. Zij is nu dus met een Australier getrouwd en heeft ondertussen (dacht ik) de dubbele nationaliteit, net als hun kinderen. Ik geloof wel, dat je er dan voor moet zorgen, dat je Nederlands paspoort niet verloopt, want anders ben je je dubbele nationaliteit kwijt.

Dat is precies wat ik wil weten. :up:
Nu wachten op een reply van @Lamarck
 
Ja, zijn vrouw is Australian citizen geworden. ETA, volgens mij ...

Come to think of it, hoe zit dat met @Zwerver en zijn partner?
Correct, zij is van Peru, die staan gewoon dubbele nationaliteit toe net als Australie. Toen zij Australische was geworden ben ik de procedure opgestart. Heb nu dus dubbele nationaliteit. Inmiddels paspoort vernieuwd, nog steeds Nederlander, net als mijn kinderen (drievoudige nationaliteit).
 
Correct, zij is van Peru, die staan gewoon dubbele nationaliteit toe net als Australie. Toen zij Australische was geworden ben ik de procedure opgestart. Heb nu dus dubbele nationaliteit. Inmiddels paspoort vernieuwd, nog steeds Nederlander, net als mijn kinderen (drievoudige nationaliteit).
Thanks, @slatsr
 
OK, sorry nog steeds niet duidelijk. :)
Ik snap dat het kan, mijn vroeg is HOE het gaat.
Iemand ervaring met het feit dat je partner waarmee je getrouwd bent Australier wordt en later jezelf Australier wil worden?
Het hoe is eenvoudig. Je hoeft er in eerste instantie niets voor te doen, je gaat gewoon door de procedure van het verkrijgen van de Australische nationaliteit (en in Australie blijven wonen en getrouwd blijven met je Australische echtgeno(o)t(e)). Maar als je dan je citizenship ceremonie hebt gehad, daar wordt het spannend. Dan moet je dus zorgen dat je NLse paspoort op tijd wordt verlengt. Dat betekent dus dat je je nieuwe paspoort voor het verstrijken van die 10 jaar uitgegeven moet zijn, het op tijd indienen van de aanvraag is niet genoeg. Moet je dus op tijd mee beginnen. Bij de eerste aanvraag van het nieuwe paspoort (in persoon) moet je dus je huidige NLse paspoort meenemen, je eigen certificaat van het verkrijgen van de Australische nationaliteit, het certificaat van het verkrijgen van de Australische nationaliteit van je echtgeno(o)t(e), je trouwakte, al of niet vertaald als je niet in Nederland bent getrouwd, EN een recente verklaring dat je niet gescheiden was ten tijde van het verkrijgen van de Australische nationaliteit (danwel dat je nog steeds getrouwd bent) van het register van je staat. Bij opvolgende aanvragen zou het wat minder paperassen nodig hebben, heb ik begrepen.
 


OFX
Back
Top