Stap voor stap

Anne Tee

Member
Hallo XPditers,
Ik heb weer een vraag:
Mijn vriend komt in december naar Nederland :) en nu willen we graag trouwen. Bijna alles is nu geregeld op 1 document na: bewijs van inschrijving.....om in Nederland te mogen trouwen, als je in het buitenland woont, moet hij een bewijs hebben dat hij in Sydney ingeschreven staat. Waar haal je zo'n bewijs? bij dezelfde instantie waar je een single statement haalt?? Heeft iemand hier ervaring mee? de tijd dringt we hebben nog een week om dit in orde te maken:eek:
Als hij hier is willen we ook de aanvraag starten:)
Alvast dank!!
 
Hallo XPditers,
Ik heb weer een vraag:
Mijn vriend komt in december naar Nederland :) en nu willen we graag trouwen. Bijna alles is nu geregeld op 1 document na: bewijs van inschrijving.....om in Nederland te mogen trouwen, als je in het buitenland woont, moet hij een bewijs hebben dat hij in Sydney ingeschreven staat. Waar haal je zo'n bewijs? bij dezelfde instantie waar je een single statement haalt?? Heeft iemand hier ervaring mee? de tijd dringt we hebben nog een week om dit in orde te maken:eek:
Als hij hier is willen we ook de aanvraag starten:)
Alvast dank!!
Dat is een moeilijke, aangezien je je hier niet inschrijft. De overheid heeft geen idee waar je woont tenzij je het adres op je rijbewijs actueel houdt. Hier vragen ze meestal om rekeningen (bijv. gas, electriciteit etc) of bankafschriften in je naam als bewijs van adres. Kun je de Nederlandse instantie vragen wat ze als alternatief accepteren?
 
Dank je, ze weten het hier bij de gemeente ook niet precies....ik ga ze morgen weer bellen Word hier best onrustig van..ik laat het weten, hopelijk krijg ik een antwoord. Groetjes
 
Misschien anders iets van de overheid, zoals zijn laatste tax return of rijbewijs want daar staat ook het adres op. Of council rates als hij die betaalt? Of huurcontract waaruit blijkt waar hij woont in Oz? Succes, niet altijd makkelijk als je niet precies in de hokjes van de overheid past.
 
Ik bedacht nog: als je partner geen verblijfsvergunning heeft voor NL dan kan ie er ook niet ingeschreven staan. Misschien kun je daar iets mee.
 
Misschien anders iets van de overheid, zoals zijn laatste tax return of rijbewijs want daar staat ook het adres op. Of council rates als hij die betaalt? Of huurcontract waaruit blijkt waar hij woont in Oz? Succes, niet altijd makkelijk als je niet precies in de hokjes van de overheid past.

Dank voor je reactie! Ik heb een kopie van zijn rijbewijs en medical card opgestuurd naar de gemeente, ze gaan nu navragen of dat ook mag.
 
Ik bedacht nog: als je partner geen verblijfsvergunning heeft voor NL dan kan ie er ook niet ingeschreven staan. Misschien kun je daar iets mee.
Hij heeft de Nederlandse nationaliteit maar woont al 30 jaar in Sydney. Het single statement is het belangrijkste, dus misschien mag hij een alternatief gebruiken waarmee hij kan aantonen dat hij daar woont....?
 
Hij heeft de Nederlandse nationaliteit maar woont al 30 jaar in Sydney. Het single statement is het belangrijkste, dus misschien mag hij een alternatief gebruiken waarmee hij kan aantonen dat hij daar woont....?

Wellicht kan je ook een aantal pay-slips/arbeidscontract meenemen om aan te tonen dat je vriend in Sydney werkt.
 
Grappig verhaal, Dit heb ik ook gehad. Maar is niet van toepassing. Omdat het niet mogelijk is.
Hij moet een bewijs van ongetrouwd laten zien compleet met appostile stempel en dan naar het consulaat die stellen een verklaring op.
Het trieste is dat de gemeentes in NL totaal niet weten hoe dit allemaal gaat, omdat het schijnbaar niet vaak voorkomt.
(ze hebben alle gevallen op papier staan, behalve deze)
De verklaring is voldoende voor jullie. Ik ben toen heel erg goed geholpen door een mevrouw in de gemeente waar we getrouwd zijn, waar ik woonde zitten ze denk ik nu nog te wachten :eek: die snapten er niks van.
Stuur even een pm als je meer info wilt dan kan diegene jou misschien ook helpen.
 
Grappig verhaal, Dit heb ik ook gehad. Maar is niet van toepassing. Omdat het niet mogelijk is.
Hij moet een bewijs van ongetrouwd laten zien compleet met appostile stempel en dan naar het consulaat die stellen een verklaring op.
Het trieste is dat de gemeentes in NL totaal niet weten hoe dit allemaal gaat, omdat het schijnbaar niet vaak voorkomt.
(ze hebben alle gevallen op papier staan, behalve deze)
De verklaring is voldoende voor jullie. Ik ben toen heel erg goed geholpen door een mevrouw in de gemeente waar we getrouwd zijn, waar ik woonde zitten ze denk ik nu nog te wachten :eek: die snapten er niks van.
Stuur even een pm als je meer info wilt dan kan diegene jou misschien ook helpen.

Dank voor de info! Sinds maandag is alles rond:up::) en het is inderdaad zoals je zegt single statement + apostille stempel is ok. Het heeft veel moeite gekost om uit te zoeken, ze weten er idd weinig van.
We kunnen trouwen!!!!:D
 
Fijn!
Ja ze schieten in de stress hoor als 2 Nederlanders in Nederland willen trouwen terwijl er 1 in het buitenland woont :rolleyes:
 
Langzaam begint de Visumaanvraag vorm te krijgen! Weer een stap vooruit, we zijn vorige week getrouwd:) Deze stap is vooral ook voor ons gevoel. Nog steeds een stapel papierwerk te doeno_O. Documenten bijna bij elkaar
( sommigen moeten we nog vertalen) en dan nog verklaringen laten schrijven door 2 'inwoners' van Australië om aan te tonen dat onze relatie 'echt' is.
Wordt vervolgd:up:
 
Klopt het dat de aanvraag in Berlijn gedaan moet worden? We kwamen ook een aardig verschil in prijs tegen bij onshore of offshore aanvraag..... bij het Application form vind ik hier niets van terug en ook bij de rekenhulp komt er maar 1 bedrag uit.... weet iemand hier meer van?
 
In ieder geval voor Nederlandse aanvragen is Berlijn de plek waar alle visa applications worden behandeld. Maar je hoeft er niet fysiek heen, dus het maakt niet uit waar je case officer zit.
 
In ieder geval voor Nederlandse aanvragen is Berlijn de plek waar alle visa applications worden behandeld. Maar je hoeft er niet fysiek heen, dus het maakt niet uit waar je case officer zit.
Oh ok dank, ik ga even op de site kijken!
 
Je hele papierwinkel moet naar Berlijn. Ik zou aanraden dat aangetekend te versturen, dan weet je tenminste zeker dat het goed aankomt. Ook zou ik overal een kopie van maken. Wij hebben alles gekopieerd en ook een digitale kopie bewaard. Als je namelijk in Australië bent vragen ze voor dingen als huur applications en Medicare inschrijvingen dingen die je ook in je dossier hebt zitten. Is gewoon handig om alles op één plek te hebben dan zodat je snel kunt schakelen. Ons huur application dossier was daarom relatief weinig werk bijvoorbeeld.

De papierwinkel gaat dus naar Berlijn, maar als je vragen hebt moet je bellen met het European Service Centre welke weer in Engeland zit.

Het makkelijkste is inderdaad om te trouwen omdat dat een gedeelte van het papierwerk wegneemt. Het scheelt niet heel veel, want je moet nog steeds aantonen dat je relatie duurzaam is en dat jullie al ruime tijd bij elkaar zijn, maar alle beetjes helpen. Hier heb ik beschreven wat wij allemaal meegestuurd hebben. Je had het misschien al gevonden, maar just in case ;)

Ik denk dat de meest ingewikkelde voor jullie wordt om aan te tonen dat ondanks dat jullie niet samen gewoond hebben, jullie wel echt een relatie hebben. De eis is namelijk geloof ik dat je tenminste 12 maanden voorafgaande aan de visumaanvraag samen op hetzelfde adres gewoond moet hebben. Uitzonderingen zijn mogelijk, maar zoals altijd met uitzonderingen is dat dan weer extra werk. Ik denk dat een gedetaileerde beschrijving van jullie relatie zeker een goed document is om toe te voegen. Wij hebben deze onafhankelijk van elkaar geschreven en mijn verhaal was 6 pagina's lang (ik ben nogal lang van stof zoals je kunt zien :p).

Succes!
 
Je hele papierwinkel moet naar Berlijn. Ik zou aanraden dat aangetekend te versturen, dan weet je tenminste zeker dat het goed aankomt. Ook zou ik overal een kopie van maken. Wij hebben alles gekopieerd en ook een digitale kopie bewaard. Als je namelijk in Australië bent vragen ze voor dingen als huur applications en Medicare inschrijvingen dingen die je ook in je dossier hebt zitten. Is gewoon handig om alles op één plek te hebben dan zodat je snel kunt schakelen. Ons huur application dossier was daarom relatief weinig werk bijvoorbeeld.

De papierwinkel gaat dus naar Berlijn, maar als je vragen hebt moet je bellen met het European Service Centre welke weer in Engeland zit.

Het makkelijkste is inderdaad om te trouwen omdat dat een gedeelte van het papierwerk wegneemt. Het scheelt niet heel veel, want je moet nog steeds aantonen dat je relatie duurzaam is en dat jullie al ruime tijd bij elkaar zijn, maar alle beetjes helpen. Hier heb ik beschreven wat wij allemaal meegestuurd hebben. Je had het misschien al gevonden, maar just in case ;)

Ik denk dat de meest ingewikkelde voor jullie wordt om aan te tonen dat ondanks dat jullie niet samen gewoond hebben, jullie wel echt een relatie hebben. De eis is namelijk geloof ik dat je tenminste 12 maanden voorafgaande aan de visumaanvraag samen op hetzelfde adres gewoond moet hebben. Uitzonderingen zijn mogelijk, maar zoals altijd met uitzonderingen is dat dan weer extra werk. Ik denk dat een gedetaileerde beschrijving van jullie relatie zeker een goed document is om toe te voegen. Wij hebben deze onafhankelijk van elkaar geschreven en mijn verhaal was 6 pagina's lang (ik ben nogal lang van stof zoals je kunt zien :p).

Succes!
Hoi Thijsvr, dank voor je informatie! Echt fijn, het is zo'n doolhof van regels en protocollen......ik wist niet dat je een jaar moest samen wonen:eek: we zouden niets liever willen maar door de omstandigheden is het zo gelopen. Nou ja hopelijk lukt het allemaal. Als ik nog vragen heb lees je het wel weer, als dat ok is:) Groet Anne
 
Back
Top