Stat Decs

Sander

XPdite Hero
Hoi allemaal!

Zoals sommigen van jullie weten zullen we (hopelijk) binnenkort naar Berlijn gaan voor een de facto visum. Nu weet ik dat Berlijn officieel geen stat decs vraagt, maar ik wil er toch een aantal bijvoegen omdat we bij m'n ouders wonen...dan kunnen die bevestigen dat we een 'de facto' relatie hebben!
We hebben al wel officiele Aussie stat decs, maar het lijkt me goed om er nog één of twee van deze kant te hebben.

Maar, hoe maak je een stat dec in het Nederlands? Op het BE forum hebben ze een word-document voor een soort Engelse stat dec. Is er een officiele Nederlandse variant? Of wordt het gewoon zelf een brief opstellen en die laten onderteken bij en door een notaris?
Zijn er meer mensen die een NL stat dec gemaakt hebben?

Alvast bedankt!
 
Ummmm. Tja, mijn verhaal weet je denk ik al?
Ik heb mijn vader dat officiele stat dec formulier laten invullen(maar hij is officieel Australier, dus daar hebben we al verschil....) Toen heeft de notaris een stempel erop gezet, en een handtekening. Zoiets.

Ik denk dat een brief met handtekening + stempel meer dan voldoende is, Berlijn kennende, en wetende dat het officieel niet hoeft.

succes, ik weet het ook niet precies :D

Waren jullie trouwens al op vakantie geweest? Of gingen nog? (ben te lui om op te zoeken.... :roll: :D

groetjes
Simone
 
Hoi Simone!

Bedankt voor je reply. Ja jullie verhaal kende ik al min of meer, met je vader die Australier is etc. Vandaar ook dat ik het hier nog maar eens vraag, want er zijn vast meer mensen die met dit bijltje gehakt hebben...
Hoe bevalt je werk trouwens?

We zijn idd al op vakantie geweest, vertrokken 10 oktober (5 uur 's nachts...brrr) en 18e weer terug. Zijn naar Karpathos geweest (Grieks eiland) en hebben daar een beetje rondgekeken maar voornml. gerelaxed ! :D
Dat was goed!

Nu begin ik langzamerhand een beetje alles op een rijtje te zetten voor het visum. Het vernieuwde booklet 1 deed mij nog even schrikken. Ze hebben verder toegelicht wat ze als bewijs voor de facto zien...

"DIMIA usually looks at evidence of such things as living together full-time, sharing important financial and social commitments, setting up a household separately from other people, etc.".

Tsja vooral aan die laatste is lastig. Maar goed dat was voor ons een bewuste keus, in het begin had Michelle geen werk, ik ben (was!) student en zo hebben we redelijk wat kunnen sparen wat emigreren/huis kopen weer makkelijker maakt.

Maar ik hoop dat we een overtuigende 'case' kunnen afleveren!
Volgende week heb ik trouwens mijn medicals...yikes!


Groetjes!

Simone said:
Ummmm. Tja, mijn verhaal weet je denk ik al?
Ik heb mijn vader dat officiele stat dec formulier laten invullen(maar hij is officieel Australier, dus daar hebben we al verschil....) Toen heeft de notaris een stempel erop gezet, en een handtekening. Zoiets.

Ik denk dat een brief met handtekening + stempel meer dan voldoende is, Berlijn kennende, en wetende dat het officieel niet hoeft.

succes, ik weet het ook niet precies :D

Waren jullie trouwens al op vakantie geweest? Of gingen nog? (ben te lui om op te zoeken.... :roll: :D

groetjes
Simone
 
Ach, anders kun je toch altijd als het moet de fiance visum doen... :?
Nee, ach, ik denk dat het wel lukt zo hoor!

Succes met je medicals. Dat stelt niks voor als je jong en gezond bent :D

Werk gaat goed. Zit al weer vaak te surfen tijdens het werk :oops:
Ik heb gelukkig zo ongeveer 2 weken vrij gekregen met kerst, dus dat komt goed.

Zondag zijn Pascal en ik trouwens al een jaar getrouwd! :shock: Ongeloofelijk hoe snel de tijd gaat! We zijn hier al 3.5 maand!
Nou, ik breng dit weer mooi offtopic!
Moet weer is wat in laatste stand van zaken zetten... En onze website :oops: :shock:
We zijn gewoon echt veels te veels te druk!!!
Ok, andere keer meer, moet nu naar bed!!!

groetjes!!!!
 
Simone said:
Werk gaat goed. Zit al weer vaak te surfen tijdens het werk :oops:
Ik heb gelukkig zo ongeveer 2 weken vrij gekregen met kerst, dus dat komt goed.

Hehe, klinkt goed!! Zijn met kerst ook niet je schoonouders op bezoek? Dat komt dan wel mooi uit...of niet. ;)

Simone said:
Zondag zijn Pascal en ik trouwens al een jaar getrouwd! :shock: Ongeloofelijk hoe snel de tijd gaat! We zijn hier al 3.5 maand!
Nou, ik breng dit weer mooi offtopic!
Moet weer is wat in laatste stand van zaken zetten... En onze website :oops: :shock:
We zijn gewoon echt veels te veels te druk!!!
Ok, andere keer meer, moet nu naar bed!!!

Wow, alweer een jaar getrouwd; gefeliciteerd alvast! :D
En al 3.5 maand in Perth...nog steeds naar jullie zin in het huurhuis, of gaan jullie naar een ander opzoek (ivm huisdier misschien?).
Oh, vroeg ik me nog af: hoeveel red backs, huntsmen en ander ongediertie ben je al tegen gekomen? :shock:
 
Juist ja...thread gaat idd lekker off topic... :D (is m'n eigen schuld...)

Het gaat dus om stat decs mensen en dan wel de NL versie...wie heeft deze al eens moeten maken...en hoe!!
 
hoi sander,

voor mijn pros.marriage aanvraag heb ik van australische vrienden wel 'echte' stat decs gehad, maar van de mensen hier in nederland (ouders, vrienden etc.) heb ik alleen een verklaring bijgevoegd - een kort verhaaltje (1 A4-tje) over hoe en hoelang ze 'de man' en mij kennen, dat ze ervan overtuigd zijn dat we 'for real' zijn en dat ze onze relatie en onze plannen steunen. ik heb hier voor de zekerheid nog van iedereen een kopietje van het passpoort bij gedaan en deze verklaring door de schrijver laten ondertekenen. ik heb niets gecertificeerd ofzo - volgens mij vragen ze hier ook niet om (alleen de australische stat decs moeten 'officieel' zijn. blijkbaar was dit genoeg - ik heb mijn visum, duuuuuss..... :D

succes,

groetjes tanja
 
"titatanja said:
blijkbaar was dit genoeg - ik heb mijn visum"]

Hi Tanja,

Bedankt voor je reply! Ik denk dat ik iets soort gelijks ga doen, misschien nog laten ondertekenen door een notaris ofzo. Enne...nog gefeliciteerd met je visum :D !

Groetjes,
 
Back
Top