State Nominated en toch geen werk?

Mountains

XPdite Sponsor
Zijn er mensen op het forum die met een State Nominated Visa
naar Australië zijn vertrokken maar nog geen werk hebben gevonden?

Het lijkt me namelijk behoorlijk frustrerend als je verplicht bent voor twee jaar in een staat te blijven terwijl je maar niet aan werk in je vakgebied kunt komen.
Stel dat in een andere staat wel werk in je vakgebied is te vinden mag je daar dan naar toe verhuizen?
 
Hoi, ik weet niet of je Juf Ireen een berichtje wilt sturen, want zij hebben ervaring dat ze dus een state sponsored visa hebben en geen werk kunnen vinden. Nu mogen ze toch buiten hun staat werk gaan zoeken, zo lang het maar rural is....dus er zijn uitzonderingen, ik weet niet of het altijd zo werkt.
 
Ja, dat kennen we. Hebben een SA sponsored visa, en blijkt dat hier amper werk te vinden is in het beroep waarop visa is toegekend, en in andere staten zien we zoveel meer vacatures staan. Zeer frustrerend dat je dan aan deze staat vastzit!
 
okee, misschien dat ik nu ff geen goede informatie heb gegeven....:oops:
Juf Ireen heeft n regional sponsored visa, geen state sponsored.
just ignore me!! :p
 
Als je geen werk kan vinden kun je vaak met de 'state' wel wat regelen als je wel wat kan vinden in een andere staat. Ze hebben er namelijk zelf ook niets aan als je 'werkloos' thuis zit.

Ze zullen wel wat moeilijker doen als je na enkele weken zoeken nog geen werk hebt en dan weg wil, want dan komt het meer over als 'misbruik' van de sponsorship voor je visum. Maar na een paar maanden zal het wel meevallen.

Hieronder feedback dat ik had gekregen op een verzoek voor een FIFO job in een andere staat:

Thank you for your email. I’ve included details about your visa conditions below. If you are unable to find work in Adelaide then you can accept a Fly in Fly out position temporarily. I hope you are able to find a position in Adelaide in the next few weeks.

Permanent Visa
While legally the Skilled Sponsored Visa (subclass 137/176/886/190), allows you to live and work anywhere in Australia, you are reminded that nomination was granted to enable you to obtain a permanent visa on the basis that you had indicated that you were genuine in your commitment and interest to live and work in South Australia for at least two years. Through nomination from South Australia you were granted a permanent visa by Commonwealth Department of Immigration and Citizenship (DIAC).

As per DIAC website:
176 visa:
http://www.immi.gov.au/skilled/general-skilled-migration/176/obligations-applicant.htm
190 visa:
http://www.immi.gov.au/skills/skillselect/index/visas/subclass-190/

Main applicant and secondary applicant obligations
1. You and any secondary applicants must comply with all Australian laws as permanent residents.

2. If you are nominated by a State or Territory government, you need to agree to:

· remain in the State or Territory for a period of at least two years
· keep the State or Territory government informed of changes in address details before and after arrival
· be prepared to complete surveys and provide information as require
 
FIFO zal voor hun nog wel acceptabel zijn, want dan woon je nog in SA en betaal je er bijgevolg belastingen, je werkt dan enkel in andere staat
Maar in een andere staat gaan wonen???
In theorie heb je een permanent visum geldig voor gans Australie. Dus ze zullen je niet het land uitzetten omdat je niet in de state van sponsorship blijft. Maar uiteindelijk ben je wel een soort 'gentleman's agreement' aangegaan om 2 jaar in SA te wonen en werken. Tenslotte heb je dankzij die state sponsorship je visum gekregen hé.
Ook heb ik schrik dat, als je in de toekomst bv. citizenship zou aanvragen, ze daar dan misschien wel rekening mee zullen houden?
 
Wat wij meekregen van ACT was dat als we in ACT echt niet aan werk konden komen we (in overleg met ze!!!) eventueel zouden kunnen verhuizen. Dit om de hierboven al eerder genoemde reden, de staat er ook niets aan heeft als je werkeloos en berooid in een doos woont.

Maar dus niet zomaar vertrekken, eerst overleggen met je staat over je situatie.
 
Bedankt voor jullie antwoorden en tips. Ik denk inderdaad dat als je een jaar werkeloos bent een gesprekje met je State Coach
Wat meer ruimte zou moeten opleveren. Laten we hopen dat het niet zover hoeft te komen
 
Ik had destijds (2009) de 475 (regional sponsored etc) en zat daarmee vast aan SA.
Het was toen zo, dat zou ik in SA geen werk kunnen vinden, maar bijv wel (regionaal!) in een andere staat, dat er de mogelijkheid was, dat de andere staat het sponsorschap over zou nemen. Maar inderdaad: moest in overleg cq aangevraagd worden e.d.. Geen idee of je dan al een paar jaar werkloos moest zijn oid, 'k zou zeggen, dat een half jaar werkloos al lang zat is... :(

Let wel: het zal in het begin wellicht moeilijk zijn 'passend' werk te vinden. Dat lukt bij de een sneller dan bij de ander. Mij is in het begin bij de Skills Recognition Services in Adelaide ook wel gevraagd of ik me er wel in verdiept had: waren er wel vacatures voor mijn beroep (bibliothecaris) in SA? Hoe had ik me voorbereid? Blijkbaar emigreren er niet zoveel biebmiepen....

Je hebt het visum natuurlijk vanwege je beroep gekregen en dan is het toch ook wel de bedoeling daar in te gaan werken, maar als je ander werk kunt krijgen: aangrijpen! Het solliciteert zoveel makkelijker vanuit een baan en je bankrekening vindt dat ook fijner....

Makkelijk gezegd, maar het kan een lijdensweg zijn. Niet teveel op recruitings agencies rekenen, zelf initiatief tonen, want het feit dat je beroep op de lijst staat en er dus een tekort aan die mensen hier is, wil niet automatisch zeggen, dat ze hier op je zitten te wachten! Dat doen ze nl niet! In NL ook niet trouwens :)
Dus toon initiatief, maak gebruik van de hulp die je evt krijgt en grijp aan wat je kunt vinden/krijgen en probeer vrijwilligerswerk of een stageplek (iets als 4-6 weken) in je vakgebied te vinden. Dat laatste kan door aan te geven, dat je werkervaring en referenties op wilt doen, dat je je Engels wilt verbeteren (mocht dat nodig zijn e.d.).

Maar goed: lang verhaal kort: het was altijd mogelijk om je sponsorschap over te laten zetten naar een andere staat, maar geen idee van de tijd die je dan al in de oorspronkelijke sponsorende Staat door hebt moeten brengen.
 
Hadden wij ook al bedacht BeepMeep, om elke kans op werk aan te grijpen, wat het ook is...
Bedankt voor je uitgebreide antwoord, zeker wat je vertelt over vw-werk is absoluut waardevolle informatie.
 
Hadden wij ook al bedacht BeepMeep, om elke kans op werk aan te grijpen, wat het ook is...
Bedankt voor je uitgebreide antwoord, zeker wat je vertelt over vw-werk is absoluut waardevolle informatie.

Daar is meer over geschreven en veel over gediscussieerd :) Maar er wordt hier veel waarde aan gehecht en je doet contacten en werkervaring op en dat is beter dan thuiszitten. Er is speciaal een website voor: www.volunteeringsa.org.au
Maar er zijn vaste plekken waar ze altijd mensen zoeken en oh, veel organisaties hebben ook een 'casuals register'.
TAFE SA bijvoorbeeld, maar universiteiten en andere onderwijsinstellingen ook. Je kunt je daar inschrijven en moet geloof ik een testje uitzitten (vaak voor reken/schrijfvaardigheid) e.d..
Casual werk is dus betaald werk :) Je hebt geen vastigheid (soms zelfs niet eens een contract!) en vaak zit er een max aantal uren aan, maar je hebt wel een voet binnen de deur :)
 
Back
Top