stomme vraag

sylvia en rob

XPdite Sponsor
hoi,
ik weet natuurlijk dat je in oz links rijdt en dat je stuur rechts zit,    maar hoe zit het met de rest,  gas ,koppeling, rem, richting aanwijzer enz.  zit dat ook allemaal het tegenovergestelde?
valt het erg tegen om daar te rijden of valt het wel mee? 

en weet misschien iemand ook of de snelweg van brisbane naar het noorden, een drukke weg is?
allemaal ivm auto huren

cheers sylvia
 
Hoi Sylvia,
Gas, rem en koppeling zit exact het zelfde.
De versnelling zit uiteraard aan je linkerkant, maar de versnellingen zitten het zelfde.
De meeste Australische autos hebben de richtingaanwijzer aan de rechterkant zitetn, de europese aan de linkerkant. DAt is eigenlijk het enige verschil.
 
Dat aan de linkerkant rijden ben je zo gewend.

Ga je voor een paar weken links rijden, dan raadt ik je aan een automaat te huren, dan hoef je je niet met het schakelen bezig te houden!  :up:
 
[quote author=sylvia en rob link=topic=7515.msg97330#msg97330 date=1187529347]
:drive:
[/quote]

Waarom drukt die smiley steeds op het knopje om het raampje open te doen? Het regent!!!!

:lol:
 
HI Sylvia,

De Highway no 1 (of in sommige delen ook wel de Princess Hwy genoemd) gaat van van Brisbane richting Cairns. Ik neem aan dat je die bedoelt. Het is voornamelijk een tweebaansweg soms met een overtaking lane (dan is de weg even driebaans, om langzame voertuigen in te halen. Het is een redelijk drukke weg... maar ja, wat is druk als je NL gewent bent. Rondom de steden is het drukker.

Wij hebben deze weg twee maal gereden en het is prima te doen hoor! Ik vond em in ieder geval niet erg druk. Men rijdt ook niet hard zoals in NL wel vaak het geval is.

NB: als je een auto wilt huren, dan krijg je bij o.a. Hertz met je ANWB pas flinke korting!! (tot 15%).  :up:

En zoals Wilsil al schreef, de ruitenwisser en richtingaanwijzers zitten precies andersom.... dus als je een auto bij een stoplicht ziet die in eens de ruitenwissers aan heeft... dan weet je dat het een toerist is!!  :grin:

(Spreek uit eigen ervaring...) Maar na een paar keer ben je er al aan gewend!

Have fun!  :up:

Aussiegirl
 
mijn stuur zit precies nog zoals het in NL zat.. geen enkel verschil. Zelfs de ruiten wissers werken precies het zelfden.
Druppels veeg ik weg met mijn linker hand,.. soms rechter. en anders kijk ik ff naar links zodat de druppels door de rijwind er af waaien..

:grin: :p
 
Ik heb inmiddels op vakanties/reizen naar verwachting zo'n 25.000 a 30.000 km links gereden met een auto die het stuur aan de rechterkant heeft. Wat ik persoonlijk erg irritant vond aan de auto's (behalve de auto die ik in Australië had) was dat de ruitenwisser op dezelfde plek zit als hier in Europa de ruitenwisser (aan de rechterkant dus). Vaak heb ik dat ik voor het afremmen met de rem de auto al laat afremmen op de motor...ik moet dan terugschakelen en vaak tegelijkertijd het knipperlicht aandoen. Die zit je dan met dezelfde hand te bedienen en dat vind ik persoonlijk niet prettig. Of snel even iemand inhalen. Even 1 versnelling terug, knipperlicht aan en er voorbij werkt dan niet....

Als het aan mij ligt dan wordt onze volgende auto in Oz. er ook zeker een waar het knipperlicht rechts zit....
 
Hoe snel went het schakelen met de linkerhand?
Nu kun je blindelings schakelen en heb je er een bepaald "gevoel" bij.

Groetjes Kees
 
Hoe snel je kan schakelen met links zal per persoon afhangen. De eerste keer dat ik een schakelauto had met het stuur rechts was in 2002 in Ierland. We hadden daar een huurauto die we op het vliegveld ophaalden. Nog geen 5 km buiten het vliegveld was ik er al aan gewend.... Maar niet iedereen is hetzelfde en rijdt hetzelfde. Zelfs in NL heb ik het gevoel dat er mensen zijn die, ook al zouden ze jarenlang hun rijbewijs hebben, nog steeds stuntelig overkomen. Het is dus echt persoonlijk hoe snel het schakelen went.
 
Gewoon zorgen dat je stuur altijd aan de middenlijn van de weg hebt.  Dat is in Nederland ook zo :smile:
Op de snelweg rijden is niet zo moeilijk, je rijdt gewoon met het verkeer mee. Dus als het druk is, geeft dat niets hoor, gewoon lekker achter elkaar aan rijden. Wat ik in het begin wel lastig vond, was het wegrijden ergens, dan ben je nog al eens geneigd om verkeert te gaan rijden. Wat wij heel erg hebben gedaan, is meerijden met elkaar, degene die naast je zit, kan ook goed opletten dat je links blijft rijden. En verder went het wel snel hoor.

succes Mary
 
[quote author=Aussiegirl link=topic=7515.msg97336#msg97336 date=1187533691]dus als je een auto bij een stoplicht ziet die in eens de ruitenwissers aan heeft... dan weet je dat het een toerist is!!  [/quote]

Komt heel bekend voor. Ook groot licht geven aan een tegenligger als je je ruiten wil sproeien, na bijna vier jaar doe ik dat af en toe nog. En achteruit rijden is lastig, ik kijk nog steeds automatisch over m'n rechterschouder maar daar zit alleen de deurspijl...


[quote author=marymary link=topic=7515.msg97360#msg97360 date=1187563650]Wat wij heel erg hebben gedaan, is meerijden met elkaar, degene die naast je zit, kan ook goed opletten dat je links blijft rijden. [/quote]

Ja, dat hielp ons ook goed. En blijkbaar is het inschatten qua je plek op de weg anders, ik herinner me onze eerste tochten door de heuvels dat m'n vrouw bleekjes de deur vasthield en de hoop dat we daarmee niet in de diepte zouden lazeren. Zij vond dat ik (bijna) in de berm reed terwijl ik het gevoel had m'n rechterwiel op/over de middenlijn te hebben. Een van ons had het mis want zo breed is onze auto niet...
 
[quote author=sylvia en rob link=topic=7515.msg97327#msg97327 date=1187526722]hoe zit het met de rest,  gas ,koppeling, rem zit dat ook allemaal het tegenovergestelde?[/quote]

Het stuur zit rechts en de pedalen zitten links, met beetje lenigheid ben je er zo aan gewend!  :grin:
 
Waar de ruitenwisser en richtingaangever zitten hangt af van wat voor auto je hebt; een Europese of niet.

Ik rij een automaat, maar vorig jaar moest ik tijdelijk noodgedwongen een manual rijden. En het probleem dat ik had, had ik niet voorzien: mijn brein zei 'als je stilstaat voor een stoplicht, dan zet je 'm in z'n 1 en that's it'. Dat je er hier ook op je rem moet staan omdat er geen weg is die 100% vlak is, ehhh, tja, daar kom je dan al rollende wel achter...  :thinking:  :whistle:
 
[quote author=Eerainuh link=topic=7515.msg97365#msg97365 date=1187574539]
(...), ehhh, tja, daar kom je dan al rollende wel achter...  :thinking:  :whistle:
[/quote]


.....en toen? ;)
 
.... toen groeide er een auto in m'n achteruitkijkspiegel!

Nog net op tijd op de rem hoor, phew!
 
Een aantal jaar geleden reden wij op een rustige weg, komt er een idioot aan de verkeerde kant van de weg op ons afrijden, flitsend, zwaaiend. Wij schrokken ons een hoedje en probeerden hem duidelijk te maken dat hij toch echt van baan moest veranderen. En toen ging er bij mij een lichtje branden......Niet hij, maar WIJ reden aan de verkeerde kant van de weg!

Daarna hebben we het nooit meer meegemaakt hoor, maar de ruitenwisser komt me zeer bekend voor  :wink:
 
[quote author=Eerainuh link=topic=7515.msg97365#msg97365 date=1187574539]
Waar de ruitenwisser en richtingaangever zitten hangt af van wat voor auto je hebt; een Europese of niet.[/quote]

Das niet helemaal waar. Ik heb nu in totaal 5 keer in vakanties links gereden. 2000 Australie in een Subaru (Japans), in 2002 een Nissan (Japans) in Ierland, in 2005 een Skoda (Duits/Tsjechisch) in Groot-Brittannië, in 2006 een Toyota (Japans) in Groot-Brittannië en dit jaar een Fiat (Italiaans), wederom in Ierland. In alle situaties, behalve die in Australië zat de ruitenwisser rechts en de handle voor het knipperlicht links, terwijl het stuur gewoon rechts zat.

Ik kan me ook niet voorstellen dat het te maken zou hebben met het feit of de auto geëxporteerd wordt buiten Europa en binnen Europa....Een autofabrikant zal nog wel een uitvoering maken met stuur links en stuur rechts, maar niet met, indien stuur rechts, de locatie van ruitenwisser en knipperlicht.....
 
Of de plaats van de ruitenwisser met de afkomst van de auto te maken heeft kan ik niet zeggen (geen idee), maar van de vele keren dat wij een auto huurden zat het knipperlicht en de ruitenwisser wel omgedraaid. Wel hylarisch soms, ook als je terug in Nl weer in je eigen auto rijdt.
 
Ah... mijn ouwe Daihatsu, Steve z'n vroegere Lexus en mijn ouwe Lancer hadden allemaal de richtingsaanwijzer aan de rechterkant. Japanse wagens staan er bekend om.

Vraag me niet waarom wel of niet :-D
 
Back
Top