Sydney of Melbourne met een gezin?

Ozzies

New Member
Onverwachts heb ik een baanaanbod gekregen met een tijdelijk visum 457. Wij mogen zelf kiezen of we naar Sydney of Melbourne willen gaan. Dit moeten we snel beslissen.
Wat we tot nu toe lezen is dat Sydney mooier weer heeft (hier zijn we ook geweest) maar stukken duurder is. Melbourne kennen we niet en lijkt betaalbaarder maar is het wel echt een stap vooruit ten opzichte van Nederland.
We gaan in een suburb wonen, hebben 2 schoolgaande kinderen en willen graag met public transport naar het werk kunnen gaan. Het strand en ook national parcs zijn beiden dingen waar we graag heen willen gaan.

Wat is nu het verschil in de sfeer, soort mensen? En is het echt onbetaalbaar in Sydney?
 
Wat een aanbod zeg, wauw!
Volgens mij is er een draadje met de verschillen tussen de steden @afterbang is hier altijd goed in (sorry maat)
Melbourne is prachtig en Sydney is prachtig. Het verkeer is er allebei een klein drama. Wonen in het centrum is erg duur.
Openbaar vervoer is redelijk goed geregeld volgens mij in beide plaatsen. Allebei zitten ze in een geweldige omgeving qua water en nationale parken.
Jullie zullen denk ik vooral moeten kijken naar de school/scholen voor je kinderen. Je mag ze niet zomaar overal naartoe sturen namelijk.
En vandaar uit kijken naar wat haalbaar is, qua reistijden en dergelijke. Maar hoe dichter bij de stad, hoe duurder het is.
In een suburb wonen....dat kan heel dichtbij maar ook zomaar een uur of 2 verderop zijn. Verkijk je niet op de afstanden!
Succes met het uitzoeken en inpakken!
 
Last edited:
Wij zijn alleen in Melbourne geweest, waren instantly in love en zijn nu aan het wachten op ons visum. Ik kan dus ook alleen wat zeggen over Melbourne.
Wij vonden het OV goed te doen. Een groot gedeelte van de stad is met de tram prima te doen, maar je zult wel zo nu en dan wat moeten lopen. Prijs van het OV viel ons ook mee, goedkoper dan Nederland. Je kunt gerust vanuit een suburb besluiten naar het strand te gaan met de tram en vervolgens van daaruit even de stad in te gaan en dan ben je per persoon misschien 4 dollar kwijt.
Melbourne is wel wat minder stranderig dan je misschien zou willen als jullie interesse in Sydney hebben. Verwacht geen grote zandstranden zoals je die op foto's van Sydney ziet. Het zijn vrij smalle strookjes zand in Melboure. Surfen en dergelijke is er ook niet bij in Melbourne, omdat het aan een baai ligt. Het is een goed uur rijden om aan de buitenkant van de baai te komen. Het voordeel daarvan is wel weer dat het water rustiger is bij Melbourne en dat er eigenlijk geen haaien komen. Zeilen bijvoorbeeld is daardoor wel goed mogelijk.

Melbourne lijkt duur, maar als je het afzet tegen het loon viel het volgens ons redelijk mee. We wonen weliswaar in Amsterdam, dus we zijn misschien wel gewoon gewend aan wat hogere woonlasten. Als je ziet welk percentage van je inkomen hier aan een woning opgaat vonden wat dat vergelijkbaar met Melbourne, maar het belangrijkste verschil voor ons is dat je in Melbourne voor dat geld in een leuke suburb woont met een klein tuintje, misschien een opritje en geen boven of onderburen hebt. Daardoor voelt het voor ons of je meer krijgt voor je geld.

Zoals Katja al zegt, in Melbourne sta je heel veel stil. Ik ben een groot liefhebber van handgeschakelde auto's, maar Melbourne heeft m'n geloof daarin een beetje doen wankelen. Je komt nooit uit de eerste versnelling en je rolt gewoon met de kudde mee door de stoplichten heen. Mensen zijn wel vriendelijker en relaxter dan bijvoorbeeld bestuurders in een Nederlandse stad. De wegen zijn verder wel goed, maar het is gewoon druk. Iets wat 's nachts in een kwartiertje te rijden is, doe je tijdens de spits makkelijk een uur over.

Qua natuur waren wij wel enthousiast, maar we hebben te weinig gezien om er echt inhoudelijk wat over te zeggen. Ik denk in ieder geval dat je in Melbourne niet echt dingen mist die je in Sydney wel hebt en andersom. Naja, haaien dus.
 
Je hebt niet gezegd hoe lang de reistijd in het OV mag zijn, dus kun je in Sydney nog flink ver van het centrum gaan wonen wat ook lagere woonkosten betekent.

Melbourne staat bekend als de stad voor de foodies, Sydney is een beetje meer cultureel.

Melbourne is meestal wat koeler in winter, beetje meer hitte extremen in de zomer.

Voor de kinderen maakt het denk ik niet uit welke stad, het gaat meer om de suburb/regio waar je gaat wonen.
 
Wat betreft de kosten denk ik dat het niet zo heel veel uitmaakt of je voor Sydney of Melbourne kiest. Vergis je niet in de prijzen van Melbourne. Melbourne wordt door Ozzies gezien als de stad met de meest Europese invloeden. Sydney heeft een meer Amerikaanse sfeer en ik vind de invloed van de Aziaten veel groter, hoewel er natuurlijk ook in Melbourne veel Aziaten zijn. Melbourne is inderdaad meer van de gezellige en aparte eettentjes en ook van cultuur (meer dan Sydney vind ik). Voor stranden en mooi weer moet je in Sydney zijn. Als je houdt van seizoenen, moet je voor Melbourne gaan. Daar krijg je er vier in een dag. Voor beide steden geldt, hoe dichter bij het CBD, hoe duurder. Wat verkeer betreft is het allebei druk. Maar ik vind het prettiger om in Sydney te rijden, aangezien de bestuurders in Sydney een heel stuk vriendelijker en beleefder zijn in het verkeer. Verder maakt het wat woonplezier en scholen veel uit in wat voor suburb je woont. Ook dat geldt voor beide steden.
 
Wel gaaf dat je zo'n aanbod krijg! En wat een luxe dat je mag kiezen tussen beide steden! Hoewel dat het ook weer moeilijker maakt misschien. Maar ik vind het beide leuke steden. Wel heel verschillend, dat wel.
 
leuk extraatje ik heb in Sydney anderhalf jaar rond gefietst, ging super en is zeker goed voor de conditie met al die hoogteverschillen.
Dus naar het werk, zwembad, centrum, park, strand. Bus en trein gaat ook goed. Maar wij woonden dan ook erg centraal.
Nieuw flatje hadden we in Waterloo die inmiddels al 650 in de week kost, dollars.
Ik zou wat verder uit het centrum gaan zitten, betaalbaarder en gemakkelijker denk ik als het om de kids gaat. Er zijn zoveel prachtige suburbs om uit te kiezen....
 
Hi Ozzies,

Allereerst van harte met je job en natuurlijk het zelf mogen kiezen. Dat is wel een heel bijzonder aanbod! Wij wonen een uur van Sydnye (goede trein verbinding) in de Lower Blue Mountains, maar werken beiden in de stad. Voor het werk ben ik een aantal keren per jaar in Melbourrne. Als ik beide steden vergelijk, vind ik dat Sydney meer smoel heeft, het heeft meer een 'big city' gevoel met toeristische attracties en doordat het zoveel haventjes en stranden heeft vind ik het veel frisser en zomerser aandoen dan Melbourne. Kijkend naar Melbourne is de gratis tram in CBD ideaal, wordt er volgens mij meer geinvesteerd in moderne architectuur en heb je heel veel kleine straatjes met leuke pubs. Echt toeristische attracties zijn er veel minder. Maar ik woon er niet! Kijk vooral goed naar het openbaar vervoer rondom Sydney als je een suburb kiest. Sommige suburbs hebben alleen een busverbinding met CBD en dan zit je zo 45 minuten in de bus. Succes met kiezen!
 
Hi Ozzies,

Allereerst van harte met je job en natuurlijk het zelf mogen kiezen. Dat is wel een heel bijzonder aanbod! Wij wonen een uur van Sydnye (goede trein verbinding) in de Lower Blue Mountains, maar werken beiden in de stad. Voor het werk ben ik een aantal keren per jaar in Melbourrne. Als ik beide steden vergelijk, vind ik dat Sydney meer smoel heeft, het heeft meer een 'big city' gevoel met toeristische attracties en doordat het zoveel haventjes en stranden heeft vind ik het veel frisser en zomerser aandoen dan Melbourne. Kijkend naar Melbourne is de gratis tram in CBD ideaal, wordt er volgens mij meer geinvesteerd in moderne architectuur en heb je heel veel kleine straatjes met leuke pubs. Echt toeristische attracties zijn er veel minder. Maar ik woon er niet! Kijk vooral goed naar het openbaar vervoer rondom Sydney als je een suburb kiest. Sommige suburbs hebben alleen een busverbinding met CBD en dan zit je zo 45 minuten in de bus. Succes met kiezen!

Nogmaals, wij zijn nog nooit in Sydney geweest, maar dit is ook wel wat ons gevoel. Melbourne voelt knusser, een woonstad. Als je daar 's avonds ook nog even naar buiten gaat heb je allemaal kleine terrasjes en cafeetjes waar iedereen nog even zit. In het weekend veel sport, kinderen op sportvelden enzo. Elke suburb heeft ook z'n eigen centrumpje met wat winkeltjes en cafeetjes. Mensen die we gesproken hebben zeiden dat dat soort dingen meer iets van Melbourne is. Alles wat we van Sydney weten geeft aan dat het meer "flashy" is ofzo. Inderdaad wat Amerikaanser. Wat meer "kijk mij". Dat hoeft denk ik geen negatief iets te zijn, maar is wel een andere sfeer.

Dat meer gezellige in combinatie met het weer (we houden niet van altijd zomer) is dat we gekozen hebben voor Melbourne.

Misschien heb je hier nog iets aan: https://www.experienceoz.com.au/sydney-vs-melbourne
 
Na 2 jaar net-niet vier 8-en voor IELTS halen is dit inderdaad wel een hele mooie ontwikkeling van ons plan! Dank voor alle input, we gaan het nog eens in overweging nemen allemaal!
 
Ken Sydney iets beter dan Melbz.

Mijn gevoel zit op min of meer op één lijn met Janneke en Red Dust.

Maar in beide steden kun je je buitengewoon vermaken en beide hebben natuur dichtbij.

Sydney is echt wel Australisch met een snufje California. (Surfen, strand enz. )

Melbourne is echt wel Australisch met een snufje Europa (steegjes met gekke barretjes, trams enz. )

Oh @Katjavdl. Zit in $witserland op de iPhone te pielen. Dus nee, kan even niet vonden wat je bedoeld ;)
 
Hi Ozzies,

Als ik beide steden vergelijk, vind ik dat Sydney meer smoel heeft, het heeft meer een 'big city' gevoel met toeristische attracties en doordat het zoveel haventjes en stranden heeft vind ik het veel frisser en zomerser aandoen dan Melbourne.
Vergeet het zonnetje niet! :)
 
Heb ongeveer 9 jaar in Melbourne gewoont (Point Cook/Sanctuary Lakes). Melbourne wordt jaar naar jaar uitgekozen als de "Worlds most livable city". D'r is zo ongelooflijk veel te doen op allerlei gebied.
Verkeer is een ramp sinds +- 2011. Vanuit mijn huis was het ongeveer 4 kilometer naar de snelweg en vandaar zo'n 18 kilometer naar m'n kantoor. Dat kon ik in 2007 doen in ongeveer 30 minuten zelfs in de "spits". Gegeven het feit dat de suburbs groeien als kool en de konijnen daar nog een voorbeeld aan kunnen nemen is het verkeers-aanbod ge-explodeerd. Daardoor duurde het in 2013/14 zelfs 30 minuten voordat ik uberhaubt de snelweg in zicht kreeg, laat staan er op te rijden. De Victorian government heeft de infrastructuur niet bij kunnen houden conform the groei-ratio.

Openbaar vervoer is "redelijk". Erg druk in de spits maar goed te doen net daar-buiten.

Houdt ook even de "crime-hotspots" in beide steden in de gaten. Sommige wijken wil je echt niet wonen.

Kijk ook even op "http://nederlander.in/au" . Ik heb hier redelijk veel info opgeschreven met allerlei practische dingen. (PS als iemand (M/N)ederlanders weet die een soortgelijk iets kunnen/willen opschrijven voor een ander land laat ze dan even contact met me opnemen.)

Groeten,
Erwin
 
Back
Top