Take care all of you in SA

Bananenrepubliek hier.....een hele staat ja echt een hele staat (net zo groot als Frankrijk?) zit uren, ja uren, zonder stroom.
Prutsers....
I hope everyone there is okay. Gelukkig hadden ziekenhuizen wel een back up!
 
Dan is NL ook een bananenrepubliek. Ik heb een paar jaar terug midden in de winter met de rest van het Land van Maas en Waal 2(!) hele dagen zonder stroom gezeten omdat een hoogspanningskabel kapot was (helicoptertje tegen aan gevlogen)

De area is dan wellicht kleiner maar het aantal getroffen inwoners zal niet veel minder geweest zijn in ons overbevolkte landje.

In NL gaan dingen soms ook goed fout ;)
 
Last edited:
Valt op zich allemaal nog wel mee hier in Adelaide... Het was alleen dikke pech dat twee tornado's de toevoer van Victoria naar SA om zeep hielpen. iets van elf "stroomtorens" omgewaaid. Thuis zaten wij een uurtje of 5 zonder stroom... Vrouwlief wel mooi een eitje en wrappie gebakken op de houtkachel.

Vind dat ze het nog snel herstel hebben gezien de impact van de storm.

Meeste mensen vonden het allemaal verder wel prima. Weer eens wat anders dan de hele avond voor de buis hangen... Hebben vooral medelijden met de mensen die 24 uur zonder stroom zaten...
 
Dankje @afterbang :)

Wij hebben hier in Whyalla 24 uur zonder stroom gezeten, maar afgelopen zondag hoorde ik, dat ze (toen) in Pt Lincoln nog steeds niet overal stroom hadden. Dus dat was al bijna 4 dagen zonder! Moet er niet aan denken!

Hier zagen we de lol er wel van in. De meesten zijn er toch wel op voorbereid. Ik heb meestal wel een voorraad blokkaarsen in huis en heb al eerder de solar lampjes uit de tuin in de kamer gehad :) Miste alleen de radio voor geluid en A-batterijen zijn hier momenteel schaars.
Hoorde overigens, dat ze hier in een van de verzorgingstehuizen, geen zaklantaarns hadden gehad. Dus daar zaten mensen in het donker. Kwam uiteraard veel kritiek op.

Dagje vrij van werk, maar vrijdags waren we er weer. Alleen zonder internet. Dus konden we alsnog niet veel doen. Mijn internet thuis deed het overigens gewoon. Lang leve Internode :)
Telefoonverkeer was lastiger. Vodafone werkte vanaf vrijdag weer goed, maar anderen hadden tot in het weekend last van slecht ontvangst. Telstra had geloof ik vrijwel geen problemen.

Werd wel voor andere dingen gewaarschuwd zondag: de doorgaande weg bij Pt Augusta was dicht ivm flooding, wat als gevolg had dat roadtrains er niet langs konden. Wij liepen dus het risico om eind deze week zonder brandstof te komen ztten. Geen idee of de weg alweer open is, maar de weg bij Pt Wakefield (tussen Pt Pirie & Adelaide) is weer open.

Andere dingen zijn de toevoer van groente: er is veel verzopen op het land, dus onze groente zal van verder weg moeten komen = duurder.

Behalve dat we zonder stroom zaten en supermarkten veel spullen weg moesten gooien, ondanks generatoren, denk ik dat wij er hier nog heel goed vanaf zijn gekomen. Als ik kijk naar bijv Adelaide Hills e.d. en daar de overstromingen zie...

Kijk hier vooral voor wat foto's:

Hahndorf
https://www.facebook.com/SouthAustralianWeather/posts/1103077293143832?pnref=story

SA
https://www.facebook.com/JayWeatherillMP/photos/?tab=album&album_id=1312355348808987

Whyalla
https://www.facebook.com/WhyallaDailyWeather/posts/870029299798234?pnref=story
 
Bedankt voor de linkjes, ziet er heftig uit op plekken! Niet gek dat er wat plekken zijn zonder (langdurig) stroom. Als zo'n paal tegen de vlakte gaat staat er niet zomaar een nieuwe. En SA is te groot en leeg om alles dubbel uit te voeren (zelfs in NL is dat niet overal het geval weet ik uit ervaring...)
 
Back
Top