[quote author=slatsr link=topic=10299.msg145044#msg145044 date=1250113481]
[quote author=Maluka link=topic=10299.msg144968#msg144968 date=1250028384]
Dan ben ik dus weer nieuwsgierig naar het aantal ongelukken dat op die manier gebeurt is?
[/quote]
Ik weet in elk geval van een geval dat meer dan een jaar geleden op het nieuws in de VS was. Vrouw steekt tankpistool in de auto, statische electriciteit, steekvlam... Zij kwam er nog redelijk vanaf...
Verder is dit natuurlijk een dubbelzinnige vraag. Misschien is het aantal ongelukken wel erg laag juist omdat al die regels er zijn? Dat maakt die regels niet automatisch overbodig.
[quote author=Maluka link=topic=10299.msg144968#msg144968 date=1250028384]
Zullen we dan allemaal maar niet meer gaan motorrijden, autorijden, in een vliegtuig stappen, naar een pretpark, boodschappen doen, want alles brengt risico's met zich mee.....
Volgens mij is het je begeven in (al dan niet snel) verkeer nog altijd risicovoller dan het voltanken van je motorfiets wanneer je er op blijft zitten.
[/quote]
Tsja, wat moet je nu met zo'n opmerking. Ik neem dan maar aan dat je ook geen autogordels omdoet, niet links en rechts kijkt als je de straat oversteekt, vooral niet de deur op slot doet etc etc. Laten we alles gaan vergelijken met autorijden an als het niet gevaarlijker is dan kunnen we alle veiligheidsmaatregelen laten vallen... Laten we het er op houden dat je met jouw keuze voor onveilig gedrag ook anderen in gevaar brengt, wat voor mij vele malen zwaarder telt dan jouw keuze om je eigen leven in gevaar te brengen.
[/quote]
Over je eerste twee zinnen: je hebt waarschijnlijk nog nooit bij mij in de auto gezeten :-D
Mijn keuze voor onveilig gedrag? Volgens mij snap je niet waar het om gaat. Jouw deelname aan dit leven op aarde brengt risico's met zich mee. Deze risico's kun je indelen qua zwaarte. Iedere dag als ik hier in het verkeer deelneem loop ik risico op een ongeval. Iedere keer als ik ramen ga wassen en ik sta op een trapje loop ik een bepaald risico. Iedere keer als ik ga BBQ-en loop ik risico op verbranden. Dit houdt niet in dat je je voor bepaalde zaken niet moet proberen om je in te dekken. Maar als er niet onomstotelijk bewezen is dat het rechtop op je motor blijven zitten en vervolgens de tank volgooien extreem veel risico met zich meebrengt (en dat zal wel niet, want veel motorrijders tanken zo), dan ga ik niet roomser zijn dan de paus en het mezelf moeilijker maken dan nodig is. Als jij dat wel wil doen, be my guest.
Er wordt door de mensheid al zoooo enorm veel gespeculeerd, als dit, als dat, als zus.......als je daar allemaal rekening mee moet houden dan kom je aan "leven" niet meer toe.
Ik ben dus nog steeds geinteresseerd in het aantal ongevallen, al dan niet met dodelijke afloop van een motorrijder die zijn tank volgooit terwijl hij op de motor zit. En zet dat dan af tegenover ongevallen in en om het huis met dodelijke afloop, vliegen, autorijden, etc. etc. Nee, mij heb je niet overtuigd dat het echt gevaarlijk is omdat je aangeeft dat bij 1 vrouw in Amerika benzine is ontbrandt door statische electriciteit.
[quote author=willem-lenie link=topic=10299.msg145029#msg145029 date=1250087669]
Ik heb vanavond nog mijn motor volgegooid met benzine, zoals gewoonlijk al zittend met mijn helm nog op. Ik heb in de 4 jaar dat ik hier nu motor rij nog nooit een opmerking erover gehad. In een auto mogen toch ook alle andere blijven zitten als er getankt wordt, is m.i. even gevaarlijk. Stappen we toch ook niet met z'n allen uit. Zal wel meer met het wegrijden zonder te betalen hebben re maken dan met veiligheid. Van een officiele wet due het verbiedt heb ik nog nooit gehoord.
[/quote]
Zoals ik al eerder had aangegeven, de tank zal niet exploderen omdat die open is. Bovendien zit er niet genoeg zuurstof in de tank om voor voldoende ontbranding in de tank te zorgen. In een auto heb je dus geen gevaar omdat de tankopening niet in de riching van de passagiers staat. Op een motor is dat toch net ietsje anders...
[/quote]
Tegenwoordig hebben steeds meer moderne tankstations een camera die kentekens registreerd.
[quote author=slatsr link=topic=10299.msg145044#msg145044 date=1250113481]
Altijd interessant hoe mensen met ondoordachte opmerkingen aan komen zetten om hun gedrag te vergoeilijken...
[/quote]
Altijd interessant hoe mensen achter elk plantje een dreigend gevaar kunnen vinden. Ik leef, ben me bewust van de risico's en handel daarnaar. Maar ik pas mijn gedrag niet aan omdat er ooit 1 keer iemand is geweest die het wel is overkomen tijdens dezelfde handeling die ik ook uitvoer. Er zal vast ooit iemand tijdens het eten van een kippe-ei gestikt zijn....
Wist je dat er overigens bij grote evenementen gewoon wordt ingecalculeerd dat er tijdens dat evenement 1 of 2 mensen kunnen komen te overlijden?