Tankwet voor motoren????

Sacha

Ass. Perth Promotor
Dirk kwam vandaag thuis met een bijzonder verhaal. Hij was aan het tanken (zittend op zijn motor) en vervolgens kwam er een dame van het pompstation naar buiten om hem op zijn vingers te tikken. Dit mocht dus absoluut niet, zittend op een motor tanken. Dat had te maken met de veiligheid, want wanneer hij op de motor zat en er zou een vonk zijn, dan zou hij het niet overleven. Waarop Dirk reageerde "en als ik er naast sta wel?????" Maakte allemaal niet uit, want het was de wet, vertelde de dame....

Nou blijft Dirk zitten omdat hij dan zijn zijn motor recht kan houden en er dan meer benzine in gaat, scheelt zo een liter en dan zou hij dus vaker moeten gaan tanken.... Maar heeft de dame nu gelijk of niet. Is het inderdaad een wet en zoja, waar kunnen we hier dan meer over lezen. We hebben zelf al wat gegoogled, maar kunnen er niets over vinden.

Dank je wel,
Sacha (vrouw van een motorrijder)

Hoi Sacha en Dirk

Je blijft soms toch wel hele vreemde dingen meemaken in Australie. Rij zelf al een jaar of 15 motor nog nooit van zoiets gehoord het is inderdaad waar dat meer in gaat als je er op zit, handig met deze afstanden hier. Zeker met de motor die toch niet uitblinkt om zijn actie radius. Wij zijn hier nog maar net in adelaide nog geen motor gekocht dus dit verhaal staat me nog te wachten.

Zondag zijn we wezen zwemmen hier in het zwembad en wat denk je zwemt hier iedereen met zijn kleren aan??????????? heel appart. Ook het bubbelbad is vanaf 16 jaar (noemen ze ook een spa) heel vreemd voor de rest hebben we het prima naar ons zin en kijken we soms op van wel hele vreemde dingen soms.

Cheers Rene en Sas

Voor wat betreft het zittend en/of staand tanken; een discussie op een Perth Streetbike forum http://www.perthstreetbikes.com/forum/f14/how-do-you-fill-up-your-bike-85812/

Bart

Stephan rijdt ook motor en gaat er dagelijks mee naar zijn werk in Melbourne CBD. Hij is er nog nooit voor op zijn vingers getikt maar wel merkte hij dat ze de pomp niet 'aan' zetten als hij erop blijft zitten en als hij er af stapt dan gaat hij wel aan. Als we samen zijn en ik sta er naast gaat de pomp wel vaak meteen aan dus wij dachten dat het er mee te maken had dat ze willen voorkomen dat je niet zo kunt wegrijden zonder te betalen.

En hij blijft voor de zelfde reden op zijn motor zitten tijdens tanken!

[quote author=Sacha link=topic=10299.msg144945#msg144945 date=1249989241]
Dirk kwam vandaag thuis met een bijzonder verhaal. Hij was aan het tanken (zittend op zijn motor) en vervolgens kwam er een dame van het pompstation naar buiten om hem op zijn vingers te tikken. Dit mocht dus absoluut niet, zittend op een motor tanken. Dat had te maken met de veiligheid, want wanneer hij op de motor zat en er zou een vonk zijn, dan zou hij het niet overleven. Waarop Dirk reageerde "en als ik er naast sta wel?????" Maakte allemaal niet uit, want het was de wet, vertelde de dame....

Nou blijft Dirk zitten omdat hij dan zijn zijn motor recht kan houden en er dan meer benzine in gaat, scheelt zo een liter en dan zou hij dus vaker moeten gaan tanken.... Maar heeft de dame nu gelijk of niet. Is het inderdaad een wet en zoja, waar kunnen we hier dan meer over lezen. We hebben zelf al wat gegoogled, maar kunnen er niets over vinden.

Dank je wel,
Sacha (vrouw van een motorrijder)

[/quote]
Vwb de wet zou ik het niet weten, vwb het gevaar kan ik het bevestigen. Ik begrijp dat Dirk veronderstelt dat de tank zou exploderen, maar dat is niet het geval aangezien de tank open is op het moment van tanken. Maar het kan wel een grote steekvlam veroorzaken (spreid net zo ver als de dampen), wat waarschijnlijk een schrikreaktie teweeg zal brengen (apart van eventuele brandworden), wat dan mogelijk als gevolg heeft dat de motor omvalt, benzine loopt uit de tank etc.

Neem dus je verantwoordelijkheid... is dat litertje nou echt zo belangrijk?

Misschien helpt dit ? http://www.shell.ca/home/content/au-en/shell_for_motorists/safety/retail_safety_0908.html

Gr,
Johan

Zie het hier idd ook overal staan bij de pompstations dat je niet op de motor mag blijven zitten......ik deed het in NL altijd wel....nokkie nokkie vol.....bij de pomp staan om de tank vol te gooien is geen hobby van me. Kan ik het dus voorkomen daar minder vaak te komen....dan zal ik het niet laten....

[quote author=slatsr link=topic=10299.msg144962#msg144962 date=1250014146]

Vwb de wet zou ik het niet weten, vwb het gevaar kan ik het bevestigen. Ik begrijp dat Dirk veronderstelt dat de tank zou exploderen, maar dat is niet het geval aangezien de tank open is op het moment van tanken. Maar het kan wel een grote steekvlam veroorzaken (spreid net zo ver als de dampen), wat waarschijnlijk een schrikreaktie teweeg zal brengen (apart van eventuele brandworden), wat dan mogelijk als gevolg heeft dat de motor omvalt, benzine loopt uit de tank etc.

Neem dus je verantwoordelijkheid... is dat litertje nou echt zo belangrijk?
[/quote]

Dan ben ik dus weer nieuwsgierig naar het aantal ongelukken dat op die manier gebeurt is? Zullen we dan allemaal maar niet meer gaan motorrijden, autorijden, in een vliegtuig stappen, naar een pretpark, boodschappen doen, want alles brengt risico's met zich mee.....
Volgens mij is het je begeven in (al dan niet snel) verkeer nog altijd risicovoller dan het voltanken van je motorfiets wanneer je er op blijft zitten.

Het is dat ik niet rook, maar je zou zelfs je tank vol kunnen gooien terwijl je een sigaret staat te roken....
http://www.guardian.co.uk/uk/2007/feb/27/smoking.film

De benzine zelf is inderdaad niet brandbaar. Je kan zelfs je peuk in de benzine laten vallen zonder brandgevaar. Het zijn de dampen die zo brandbaar zijn. Maar er lijkt dus geen wet te zijn, het is alleen een gevoel van veiligheid dus. Dan kan hij dit volgende keer tegen de dame zeggen en blijft hij lekker zetten wanneer hij tankt. Het zelf tenminste wel netjes zijn helm af wanneer hij tankt en naar binnen loopt om te betalen.

Dank jullie wel!

Sacha

[quote author=Sacha link=topic=10299.msg144984#msg144984 date=1250058267]
De benzine zelf is inderdaad niet brandbaar. Je kan zelfs je peuk in de benzine laten vallen zonder brandgevaar. Het zijn de dampen die zo brandbaar zijn. [/quote]

Tja, maar als die dampen vlam vatten, dan ben ik liever heel ver weg van de benzine zelf ......  :evil: :evil:

Je zult wel een mooie motor hebben en zo wil ze misschien vragen, met een hele omweg, of ze een ritje met je op de motor mag maken :wink:

Jack :evil:

[quote author=perthpete link=topic=10299.msg144994#msg144994 date=1250068757]
Tja, maar als die dampen vlam vatten, dan ben ik liever heel ver weg van de benzine zelf ......  :evil: :evil:
[/quote]De dampspanning van benzine bij kamertemperatuur (25 ºC) is te laag om een brandbaar mengsel te kunnen veroorzaken.

Ik weet overigens niet waar de temperatuuromslag ligt.....is te lang geleden dat ik iets met scheikunde heb gedaan :|

Ik heb vanavond nog mijn motor volgegooid met benzine, zoals gewoonlijk al zittend met mijn helm nog op. Ik heb in de 4 jaar dat ik hier nu motor rij nog nooit een opmerking erover gehad. In een auto mogen toch ook alle andere blijven zitten als er getankt wordt, is m.i. even gevaarlijk. Stappen we toch ook niet met z'n allen uit. Zal wel meer met het wegrijden zonder te betalen hebben re maken dan met veiligheid. Van een officiele wet due het verbiedt heb ik nog nooit gehoord.

Cheers

Willem

Zullen we dan allemaal maar niet meer gaan motorrijden, autorijden, in een vliegtuig stappen, naar een pretpark, boodschappen doen

Inderdaad mag een vliegtuig officieel niet bijgetankt worden als de passagiers er nog inzitten. Wordt wel gedaan (onlangs nog meegemaakt) maar dan wel met veiligheids riemen los, etc. (net of dat nut heeft als de boel ploft)

Een andere reden dat je niet op de motor mag blijven zitten is statische electriciteit. Zolang jij niet op de grond komt of iets aanraakt wat aarde maakt blijf je dus "geladen" zodra je het tankpistool in de hand neemt (wat geaard is) zal er dus een vonk kunnen overspringen wat de benzine dampen tot ontbranding kan brengen.

Gr,
Johan

[quote author=Maluka link=topic=10299.msg144968#msg144968 date=1250028384]
Dan ben ik dus weer nieuwsgierig naar het aantal ongelukken dat op die manier gebeurt is?
[/quote]
Ik weet in elk geval van een geval dat meer dan een jaar geleden op het nieuws in de VS was. Vrouw steekt tankpistool in de auto, statische electriciteit, steekvlam... Zij kwam er nog redelijk vanaf...

Verder is dit natuurlijk een dubbelzinnige vraag. Misschien is het aantal ongelukken wel erg laag juist omdat al die regels er zijn? Dat maakt die regels niet automatisch overbodig.

Zullen we dan allemaal maar niet meer gaan motorrijden, autorijden, in een vliegtuig stappen, naar een pretpark, boodschappen doen, want alles brengt risico's met zich mee.....
Volgens mij is het je begeven in (al dan niet snel) verkeer nog altijd risicovoller dan het voltanken van je motorfiets wanneer je er op blijft zitten.
[/quote]
Tsja, wat moet je nu met zo'n opmerking. Ik neem dan maar aan dat je ook geen autogordels omdoet, niet links en rechts kijkt als je de straat oversteekt, vooral niet de deur op slot doet etc etc. Laten we alles gaan vergelijken met autorijden an als het niet gevaarlijker is dan kunnen we alle veiligheidsmaatregelen laten vallen... Laten we het er op houden dat je met jouw keuze voor onveilig gedrag ook anderen in gevaar brengt, wat voor mij vele malen zwaarder telt dan jouw keuze om je eigen leven in gevaar te brengen.

[quote author=willem-lenie link=topic=10299.msg145029#msg145029 date=1250087669]
Ik heb vanavond nog mijn motor volgegooid met benzine, zoals gewoonlijk al zittend met mijn helm nog op. Ik heb in de 4 jaar dat ik hier nu motor rij nog nooit een opmerking erover gehad. In een auto mogen toch ook alle andere blijven zitten als er getankt wordt, is m.i. even gevaarlijk. Stappen we toch ook niet met z'n allen uit. Zal wel meer met het wegrijden zonder te betalen hebben re maken dan met veiligheid. Van een officiele wet due het verbiedt heb ik nog nooit gehoord.
[/quote]
Zoals ik al eerder had aangegeven, de tank zal niet exploderen omdat die open is. Bovendien zit er niet genoeg zuurstof in de tank om voor voldoende ontbranding in de tank te zorgen. In een auto heb je dus geen gevaar omdat de tankopening niet in de riching van de passagiers staat. Op een motor is dat toch net ietsje anders...

Altijd interessant hoe mensen met ondoordachte opmerkingen aan komen zetten om hun gedrag te vergoeilijken...

Het is dat ik niet rook, maar je zou zelfs je tank vol kunnen gooien terwijl je een sigaret staat te roken....
http://www.guardian.co.uk/uk/2007/feb/27/smoking.film
[/quote]
En als we dan onofficiele websites gaan quoten, dan heb ik de volgende:
http://www.physlink.com/education/askexperts/ae1.cfm
http://www.freerepublic.com/focus/f-chat/1712385/posts
http://query.nytimes.com/gst/abstract.html?res=9402E6DD123AE733A25756C1A9639C946597D6CF

De key is dat het niet gemakkelijk is om benzinedampen aan te steken met een sigaret, het is complexe combinatie van omstandigheden, maar het is niet onmogelijk...

[quote author=slatsr link=topic=10299.msg145044#msg145044 date=1250113481]
Dan ben ik dus weer nieuwsgierig naar het aantal ongelukken dat op die manier gebeurt is?
[/quote]
Ik weet in elk geval van een geval dat meer dan een jaar geleden op het nieuws in de VS was. Vrouw steekt tankpistool in de auto, statische electriciteit, steekvlam... Zij kwam er nog redelijk vanaf...

Verder is dit natuurlijk een dubbelzinnige vraag. Misschien is het aantal ongelukken wel erg laag juist omdat al die regels er zijn? Dat maakt die regels niet automatisch overbodig.

Zullen we dan allemaal maar niet meer gaan motorrijden, autorijden, in een vliegtuig stappen, naar een pretpark, boodschappen doen, want alles brengt risico's met zich mee.....
[/quote]
Tsja, wat moet je nu met zo'n opmerking. Ik neem dan maar aan dat je ook geen autogordels omdoet, niet links en rechts kijkt als je de straat oversteekt, vooral niet de deur op slot doet etc etc. Laten we alles gaan vergelijken met autorijden an als het niet gevaarlijker is dan kunnen we alle veiligheidsmaatregelen laten vallen... Laten we het er op houden dat je met jouw keuze voor onveilig gedrag ook anderen in gevaar brengt, wat voor mij vele malen zwaarder telt dan jouw keuze om je eigen leven in gevaar te brengen.
[/quote]

Over je eerste twee zinnen: je hebt waarschijnlijk nog nooit bij mij in de auto gezeten :-D

Mijn keuze voor onveilig gedrag? Volgens mij snap je niet waar het om gaat. Jouw deelname aan dit leven op aarde brengt risico's met zich mee. Deze risico's kun je indelen qua zwaarte. Iedere dag als ik hier in het verkeer deelneem loop ik risico op een ongeval. Iedere keer als ik ramen ga wassen en ik sta op een trapje loop ik een bepaald risico. Iedere keer als ik ga BBQ-en loop ik risico op verbranden. Dit houdt niet in dat je je voor bepaalde zaken niet moet proberen om je in te dekken. Maar als er niet onomstotelijk bewezen is dat het rechtop op je motor blijven zitten en vervolgens de tank volgooien extreem veel risico met zich meebrengt (en dat zal wel niet, want veel motorrijders tanken zo), dan ga ik niet roomser zijn dan de paus en het mezelf moeilijker maken dan nodig is. Als jij dat wel wil doen, be my guest.
Er wordt door de mensheid al zoooo enorm veel gespeculeerd, als dit, als dat, als zus.......als je daar allemaal rekening mee moet houden dan kom je aan "leven" niet meer toe.

Ik ben dus nog steeds geinteresseerd in het aantal ongevallen, al dan niet met dodelijke afloop van een motorrijder die zijn tank volgooit terwijl hij op de motor zit. En zet dat dan af tegenover ongevallen in en om het huis met dodelijke afloop, vliegen, autorijden, etc. etc. Nee, mij heb je niet overtuigd dat het echt gevaarlijk is omdat je aangeeft dat bij 1 vrouw in Amerika benzine is ontbrandt door statische electriciteit.

[quote author=willem-lenie link=topic=10299.msg145029#msg145029 date=1250087669]
[/quote]
Zoals ik al eerder had aangegeven, de tank zal niet exploderen omdat die open is. Bovendien zit er niet genoeg zuurstof in de tank om voor voldoende ontbranding in de tank te zorgen. In een auto heb je dus geen gevaar omdat de tankopening niet in de riching van de passagiers staat. Op een motor is dat toch net ietsje anders...
[/quote]

Tegenwoordig hebben steeds meer moderne tankstations een camera die kentekens registreerd.

[quote author=slatsr link=topic=10299.msg145044#msg145044 date=1250113481]
Altijd interessant hoe mensen met ondoordachte opmerkingen aan komen zetten om hun gedrag te vergoeilijken...
[/quote]

Altijd interessant hoe mensen achter elk plantje een dreigend gevaar kunnen vinden. Ik leef, ben me bewust van de risico's en handel daarnaar. Maar ik pas mijn gedrag niet aan omdat er ooit 1 keer iemand is geweest die het wel is overkomen tijdens dezelfde handeling die ik ook uitvoer. Er zal vast ooit iemand tijdens het eten van een kippe-ei gestikt zijn....

Wist je dat er overigens bij grote evenementen gewoon wordt ingecalculeerd dat er tijdens dat evenement 1 of 2 mensen kunnen komen te overlijden?

Een andere reden dat je niet op de motor mag blijven zitten is statische electriciteit. Zolang jij niet op de grond komt of iets aanraakt wat aarde maakt blijf je dus "geladen" zodra je het tankpistool in de hand neemt (wat geaard is) zal er dus een vonk kunnen overspringen wat de benzine dampen tot ontbranding kan brengen

Huh?
Als je op de motor blijft zitten tijdens het tanken, staan normaal gesproken beide voeten op de grond! Anders valt de motot om.  :lol:
Dus maak je aarde en is er dus geen kans op statische electriciteit.
De keren dat tijdens het tanken een ongeval gebeurd is, is degene die tankt de auto binnen gegaan, heeft langs de stoel geschuurdt, statisch geladen terwijl de vulpistool open stond.

[quote author=Wilsil link=topic=10299.msg145061#msg145061 date=1250121644]
Een andere reden dat je niet op de motor mag blijven zitten is statische electriciteit. Zolang jij niet op de grond komt of iets aanraakt wat aarde maakt blijf je dus "geladen" zodra je het tankpistool in de hand neemt (wat geaard is) zal er dus een vonk kunnen overspringen wat de benzine dampen tot ontbranding kan brengen

Huh?
Als je op de motor blijft zitten tijdens het tanken, staan normaal gesproken beide voeten op de grond! Anders valt de motot om.  :lol:
Dus maak je aarde en is er dus geen kans op statische electriciteit.
De keren dat tijdens het tanken een ongeval gebeurd is, is degene die tankt de auto binnen gegaan, heeft langs de stoel geschuurdt, statisch geladen terwijl de vulpistool open stond.
[/quote]

Mag je natuurlijk geen rubberen zolen onder je laarzen hebben ... :evil: :evil: :evil:

[quote author=Maluka link=topic=10299.msg145050#msg145050 date=1250115327]
Mijn keuze voor onveilig gedrag? Volgens mij snap je niet waar het om gaat. Jouw deelname aan dit leven op aarde brengt risico's met zich mee. Deze risico's kun je indelen qua zwaarte. Iedere dag als ik hier in het verkeer deelneem loop ik risico op een ongeval. Iedere keer als ik ramen ga wassen en ik sta op een trapje loop ik een bepaald risico. Iedere keer als ik ga BBQ-en loop ik risico op verbranden. Dit houdt niet in dat je je voor bepaalde zaken niet moet proberen om je in te dekken. Maar als er niet onomstotelijk bewezen is dat het rechtop op je motor blijven zitten en vervolgens de tank volgooien extreem veel risico met zich meebrengt (en dat zal wel niet, want veel motorrijders tanken zo), dan ga ik niet roomser zijn dan de paus en het mezelf moeilijker maken dan nodig is. Als jij dat wel wil doen, be my guest.
Er wordt door de mensheid al zoooo enorm veel gespeculeerd, als dit, als dat, als zus.......als je daar allemaal rekening mee moet houden dan kom je aan "leven" niet meer toe.
[/quote]
Ik ben me heel goed bewust dat alles een risico met zich meebrengt. En het is aan een ieder om te kiezen aan welk risico hij/zij blootgesteld wenst te worden. Als motorrijder ligt die drempel trouwens wel veel hoger dan voor anderen, anders zou je niet op die motor stappen. Het wordt echter wel een andere zaak wanneer het eigendom danwel leven van anderen betrokken wordt. In dat geval bepaald de overheid danwel business owner wat acceptabel is. Zij doen dit niet zomaar om motorrijders te pesten, het is gebaseerd op feiten en historische gebeurtenissen en ik sta daar volledig achter. En het is ook wel een enorme moeite om van je motor af te stappen en 2% minder ver te kunnen rijden op een tank...

Wees jij maar lekker stoer en koppig. Maar als het aan mij ligt mag in het uitzonderlijke geval van een ongeval de verzekering weigeren om eventuele schade te betalen en bij letsel aan derden mag de veroorzaker van mij extreem zwaar gestraft worden. Je hebt er nu eenmaal voor gekozen om dit gemakkelijk de voorkomen gevaar te accepteren, dus zul je de consequenties ook moeten accepteren...

Code:
Mag je natuurlijk geen rubberen zolen onder je laarzen hebben

Dat maakt geen verschil of je op de motor zit of er naast staat.
Of je moet je schoenen/laarzen uittrekken.

het is gebaseerd op feiten en historische gebeurtenissen

Waar zijn deze feiten en historische gebeurtenissen?

Back