Tankwet voor motoren????

[quote author=slatsr link=topic=10299.msg145070#msg145070 date=1250133437]
Ik ben me heel goed bewust dat alles een risico met zich meebrengt. En het is aan een ieder om te kiezen aan welk risico hij/zij blootgesteld wenst te worden. Als motorrijder ligt die drempel trouwens wel veel hoger dan voor anderen, anders zou je niet op die motor stappen.
[/quote]

Misschien lees ik dit wel verkeerd en als dat het geval is, dan nu al mijn excuses. Maar een motorrijder is niet gevaarlijker is het verkeer dan iedere andere verkeersgebruiker. Sterker, nog, de meeste motorrijders zijn zelfs zeer behoedzame rijders, omdat zij kwetsbaarder zijn in het verkeer. Wanneer je dus op de motor stapt met die gedachte en daar ook naar rijd, is het niet gevaarlijker dan iedere andere vorm van transport. Er stappen dagelijks heel wat meer mensen op een gewone fiets die zich absoluut niet bewust zijn van hoe kwetsbaar zij zijn in het verkeer. Daar helpt een lief fietshelmpje echt niet tegen. Mijn man rijd al meer dan 20 jaar motor en is nog nooit betrokken geweest bij een aanrijding/ongeval. Hoe veel mensen met een autorijbewijs kunnen het zelfde zeggen????

Motor rijden is geen risico, maar een manier om van het leven te genieten. En wanneer je dat doet door verder de "normale" veiligheidsregels in acht te nemen, zit ik liever mij mijn man achter op de motor dan bij menig ander in de auto!
 
[quote author=slatsr link=topic=10299.msg145070#msg145070 date=1250133437]
Wees jij maar lekker stoer en koppig. Maar als het aan mij ligt mag in het uitzonderlijke geval van een ongeval de verzekering weigeren om eventuele schade te betalen en bij letsel aan derden mag de veroorzaker van mij extreem zwaar gestraft worden. Je hebt er nu eenmaal voor gekozen om dit gemakkelijk de voorkomen gevaar te accepteren, dus zul je de consequenties ook moeten accepteren...
[/quote]

Ik ben echt ontzettend stoer omdat ik al zittend op een motorfiets mijn tank voldoe :| Dus hiermee is het merendeel van alle motorrijders stoer omdat ze dit waars. ook doen. Ook ik ben enorm koppig omdat ik op die manier een tank zou volgooien. Kijk, de meningen zijn, zoals je al merkt hierover verdeeld en dat is helemaal niet erg. Maar als je met voldoende argumenten/bewijzen komt om te laten zien dat het ECHT gevaarlijk is wat het merendeel van deze motorrijders doet, wellicht komen de motorrijders dan tot inzicht? In deze thread heb ik, maar ook anderen al gevraagd om met bewijzen te komen, maar we zien nog niks....

Overigens FYI. Ik heb in NL 2 motorfietsen gehad, 1 klassieker uit 1973 die een bok had. Die andere, een Kawasaki ZXR750 (die met die stofzuigerslangen) had geen bok, aangezien over het algemeen sportieve motorfietsen geen bok hebben. Omdat de klassieker een bok had ging vaak de motorfiets op de bok voordat ik tankte. Die andere niet. Die hing redelijk schuin op de jiffy en scheelt je dan echt wel meer dan 1 liter......in Australië nog geen meter weer gereden met een motor, maar het begint wel te kriebelen. Ik zal uit je buurt blijven OK? :)
 
Maar een motorrijder is niet gevaarlijker is het verkeer dan iedere andere verkeersgebruiker. Sterker, nog, de meeste motorrijders zijn zelfs zeer behoedzame rijders, omdat zij kwetsbaarder zijn in het verkeer. Wanneer je dus op de motor stapt met die gedachte en daar ook naar rijd, is het niet gevaarlijker dan iedere andere vorm van transport.

Helemaal waar. :up:
De enige die een gevaar op de weg is, is de automobilist die geen rekening houdt met andere weggebruikers, waaronder de motorrijder. Puur omdat zij zich veilig wanen in hun blik.

Mijn man rijd al meer dan 20 jaar motor en is nog nooit betrokken geweest bij een aanrijding/ongeval. Hoe veel mensen met een autorijbewijs kunnen het zelfde zeggen?

Mmm, daar ben ik het tegendeel bewijs van. Maar, het eerste ongeluk was mijn eigen schuld. De andere twee echter niet. Dat kwam dus door die automobilisten. En het weer. De eerste was een auto die in de slip raakte vlak voor me en dwars op de weg tot stilstand kwm en ik met mijn helm door zijn zijraampje naar binnen kwam (van de Renault bakkie!!).De tweede keer een auto die op een voorrangsweg aankwam, afremde en toch maar besloot door te rijden terwijl er een auto en een motor aankwamen.
 
[quote author=Wilsil link=topic=10299.msg145071#msg145071 date=1250134794]
Waar zijn deze feiten en historische gebeurtenissen?
[/quote]
De links die ik eerder heb geplaatst. Ze hebben weliswaar geen betrekking op motoren, maar de natuurwetten blijven natuurlijk wel het zelfde.

[quote author=Sacha link=topic=10299.msg145072#msg145072 date=1250135332]
Misschien lees ik dit wel verkeerd en als dat het geval is, dan nu al mijn excuses. Maar een motorrijder is niet gevaarlijker is het verkeer dan iedere andere verkeersgebruiker. Sterker, nog, de meeste motorrijders zijn zelfs zeer behoedzame rijders, omdat zij kwetsbaarder zijn in het verkeer. Wanneer je dus op de motor stapt met die gedachte en daar ook naar rijd, is het niet gevaarlijker dan iedere andere vorm van transport. Er stappen dagelijks heel wat meer mensen op een gewone fiets die zich absoluut niet bewust zijn van hoe kwetsbaar zij zijn in het verkeer. Daar helpt een lief fietshelmpje echt niet tegen. Mijn man rijd al meer dan 20 jaar motor en is nog nooit betrokken geweest bij een aanrijding/ongeval. Hoe veel mensen met een autorijbewijs kunnen het zelfde zeggen????

Motor rijden is geen risico, maar een manier om van het leven te genieten. En wanneer je dat doet door verder de "normale" veiligheidsregels in acht te nemen, zit ik liever mij mijn man achter op de motor dan bij menig ander in de auto!
[/quote]
Inderdaad, je leest het verkeerd. Ik heb nooit gezegd dat motorrijders gevaarlijker rijgedrag vertonen dan automobilisten. Het is echter wel zo dat motorrijders aan een veel groter gevaar blootgesteld staan, que frequentie en qua impact. En ja, dat is vaak veroorzaakt door automobilisten, maar die hebben er dan verder niet veel last van. De motorrijder helaas wel. En dus is het risico voor motorrijders veel groter en iemand die op de motor stapt accepteert dat risico dus ook. En als je zegt "Motor rijden is geen risico" dan sluit je dus gewoon je ogen voor de realiteit.

[quote author=Maluka link=topic=10299.msg145078#msg145078 date=1250138033]
Maar als je met voldoende argumenten/bewijzen komt om te laten zien dat het ECHT gevaarlijk is wat het merendeel van deze motorrijders doet, wellicht komen de motorrijders dan tot inzicht? In deze thread heb ik, maar ook anderen al gevraagd om met bewijzen te komen, maar we zien nog niks....
[/quote]
Als de volgende paginas je niet overtuigen van gevaren bij het tanken, dan weet ik niet meer wat je wel kan overtuigen. Ook al hebben geen van deze rapporten direkt betrekking op motoren, het kan ook bij motoren gebeuren.
http://www.esdjournal.com/static/Static_Fires.pdf
http://www.esdjournal.com/static/refuelfr.htm
http://www.pei.org/Portals/0/resources/documents/Refueling%20Fire%20Incidents.pdf
http://www.pei.org/PublicationsResources/SafetyResources/StopStaticCampaign/tabid/121/Default.aspx
 
Mag ik hier even mededelen dat de meeste motorrijders hier wel degelijk knettergek zijn.
Ik heb er nog weinig gezien die een beetje normaal over de freeway gaan.
Lekker, met 100 kph, tussen het, 70 kph rijdende autoverkeer, door slalommen.
Een stelletje malloten zijn het hier.

Bart
 
@slatsr...bedankt voor je documentatie...

Zoals je al aangaf beschrijft het niet specifiek voor motorfietsen, maar gaat het over statische electriciteit bij het hervullen van de tank. Ik heb niet alle documentatie gelezen, maar de vraag initieel was niet of statische electriciteit gevaarlijk was, maar of het vullen van de tank al zittend op de motor gevaarlijk(er) is dan ernaast. Dat er statische electriciteit opgebouwd kan worden en een vonk kan ontstaan lijkt ons allen duidelijk....maar de kans lijkt me bij een auto alleen maar groter. Ik denk dat vanwege het volgende: Een tank van een motorfiets heeft maar een beperkte inhoud. Ik weet niet eens of ze bestaan, maar een 30 liter tank zal toch echt wel het maximum zijn. Over het algemeen is een motorrijder zuinig op zijn motorfiets. Dus die hangt niet de nozzle in de tank en loopt dan weg om wat anders te gaan pakken. Je schuurt niet over stofen bekleding, maar je zit vaak op een leren seat. Op het moment dat je je benzineklepje wilt openen moet dat of met de contactsleutel (moderne motorfietsen) of gewoon met een palletje of nog anders. Op dat moment raak je metaal aan voordat de tank open is. Daarmee ontlaadt je jezelf. Tussentijds even wat pakken is er niet bij, omdat die tank snel vol is en je dus continue de nozzle in de hand hebt.

Een auto daarentegen heeft 40 liter of meer (4WD hebben soms dubbele tanks zodat ze ver over de 100 liter meenemen). Dan zijn er idd mensen die dan de nozzle in de tankopening hangen en de nozzle locken zodat de benzine er instroomt zonder dat zij met de handen aan de nozzle zitten. Op dat moment, een 90 litertank bijvullen duurt toch al snel over een minuut, waarin dus automobilisten zouden kunnen besluiten om iets uit de auto te pakken....

Dus het gevaar van statische electriciteit is aanwezig, echter wordt niet verhoogd door het op de motor blijven zitten bij het tanken. Nu snap ik wat je zegt, maar ALS het gebeurt, en er ontstaat een steekvlam, dan spring je als motorrijder van de motor af, waardoor die omvalt......dan stroomt er hooguit een paar liter benzine uit de tank wat direct verbrand.....het lijkt me belangrijker dat er een noodstop op de pomp zit zodat de vlam niet gevoed blijft worden met benzine....

@Tekkel: ik heb alleen vandaag al 2 automobilisten hetzelfde zien doen als wat jij beschrijft over die motorrijders. Ik wil dat gedrag niet goedpraten, maar zijn nu ook de meeste automobilisten knettergek? Ik zie ze hier vaak in korte broek, t-shirt, zonder handschoenen rijden. Dan hoop ik maar dat alles goed gaat, want een goed motorpak houdt je nog bij elkaar tijdens een val, maar met een korte broek aan ten val komen laat je al snel je botten zien. En wat is ieders eerste reactie als ze op welke manier dan ook ten val komen? Proberen op te vangen met je handen....lekker zo zonder handschoenen....liever de handschoenen naar zijn grootje dan je handen.....
 
Jammer dat er nog steeds veel mensen zijn die motor rijders als roekeloos volk ziet.(kale kop tatoo"s dronken) Ben het het eens met het verhaal dat je risico's loopt op een motor. Maar mijn ervaring is dat als bewust bent van het gevaar en daar ook rekening mee houd valt het allemaal reuze mee.

De schuld aan de automobilist geven vind ik wel wat makkelijk zeker omdat je gewoon slecht zichtbaar bent. Als je als motor rijder aan een aantal regels houd voorkom je een hoop ellende bv afstand houden ivm zichtbaarheid juiste plaats op de weg, zichtbare kleding ( een zwart pak is natuurlijk het mooiste!!!!) en  hou je gewoon aan de regels. :smile: :smile:

Als je er al vanuit gaat dat ze je niet zien scheelt ook al ook bv ook duidelijk laten zien wat je gaat doen en neem de tijd er is op de motor veel meer te zien dan in de auto geniet daarvan.

Kortom bezig zijn met het verkeer jammer dat dat in de auto vaak anders is eten drinken spelen met de radio even bellen de kinderen vermaken een gesprek voeren met de bijrijder ect ect doe dat zelf ook regelmatig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Nog even over het tanken gewoon aanpassen aan de regels simpel toch compleet zinloos om de hele natuurkundige wereld erbij te halen.
Aanpassen niets meer en niets minder ik kan me zoiets voor de geest halen dat we daar in Nederland ook een hekel aan hadden als nieuwe bewoners daar hun best niet voor deden.

Ben zelf een tevreden motor rijder (al vele jaren zonder problemen) en heb vandaag een nieuwe motor gekocht en ga daar net als in Nederland straks elke dag mee naar mijn nieuwe baan (gisteren gekregen volgende week beginnen).
Het probleem met tanken heb ik niet tankdop zit aan de zijkant geen probleem dus in Duitsland hebben ze zat al jaren geleden opgelost.

Voor alle motor rijders have fun en geniet er lekker van om in dit prachtige land te mogen rijden en die automobilisten laat lekker gaan zijn over het algemeen toch niet meer te helpen jaloers gebrek aan een hobby te veel tijd geen idee hebben vaak over nog veel meer dingen wel wat te zeuren of een mening klaar.

Groetjes Rene
 
[quote author=rené en Sas link=topic=10299.msg145124#msg145124 date=1250165675]
Jammer dat er nog steeds veel mensen zijn die motor rijders als roekeloos volk ziet.(kale kop tatoo"s dronken) [/quote]

Dan hoop ik toch dat je het niet over mij hebt  :?
26 jaar geleden mijn rijbewijs gehaald maar momenteel nog tweewielerloos :cry: (en die tats heb ik ook  :wink: )
Ik vertel alleen maar wat ik hier dagelijks zie; malloten die met een noodgang tussen auto's doorrijden.
En dat zijn niet de uitzonderingen, de uitzonderingen zijn degenen die wel netjes (lees; defensief) rijden.
In NL reed ik altijd met de gedachte; "Alle automobilisten zijn knettergek en ze zien mij niet."
Maar hier zijn niet alleen de automobilisten gek.

Bart
Dit was mijn schatje;
n1648191262_127904_161.jpg
 
Nice Bike Bart

Tuurlijk bedoel ik jou niet jij bent ook niet het type wat ik bedoel absoluut niet (alhoewel HD tatoo's :grin: :grin:Geintje).Ben zelf nog erger nog een kale kop ook :p :p.

Je kent ze wel de grote verhalen over cc en pk"s overal geweest zijn ( in de praktijk nog geen 1500km/jaar rijden)
ect ect helemaal niets met motor rijden te maken. Gewoon jammer soms dat er zo naar je gekeken word op verjaardagen enzo...........Het is ook niet zo vreemd dat men hier zo rijd over een beetje rijopleiding hebben ze hier nog nooit gehoord een Ptje erop en karre maar voorrem? achterrem? zit daar verschil  in dan o en er moet ook nog profiel of de banden zitten nog nooit van gehoord motor pak wat is dat kan dat dan niet met een korte broek?

Even wat anders een HD is hier wel een stukje goedkoper dan in Nederland klopt dat?
 
[quote author=rené en Sas link=topic=10299.msg145132#msg145132 date=1250169789]
Even wat anders een HD is hier wel een stukje goedkoper dan in Nederland klopt dat?
[/quote]
Mijn volgende grote liefde;
09XL1200NBK.jpg

XL1200N  sportster nightster 11.195€
of $17,495  Ride Away! in NSW
Euro's omgerekend naar AUD wordt dan op dit moment $18,901.64
Dus het prijsverschil valt wel mee (lees; TEGEN!!!)

Maar eerst Miranda ook maar eens een baan, dan gaan we er eens serieus naar kijken  :grin:

Bart
 
[quote author=Maluka link=topic=10299.msg145113#msg145113 date=1250162080]
Een auto daarentegen heeft 40 liter of meer (4WD hebben soms dubbele tanks zodat ze ver over de 100 liter meenemen). Dan zijn er idd mensen die dan de nozzle in de tankopening hangen en de nozzle locken zodat de benzine er instroomt zonder dat zij met de handen aan de nozzle zitten. Op dat moment, een 90 litertank bijvullen duurt toch al snel over een minuut, waarin dus automobilisten zouden kunnen besluiten om iets uit de auto te pakken....
[/quote]
Mee eens dat de kans op statische ontlading op een motorfiets kleiner is. Maar als je de documentatie goed had gelezen, dan blijkt slechts de helft van de echte gevallen veroorzaakt te zijn door terug te stappen in de auto. Het kan o.a. ook komen door wrijving van de kleding. En ik zie veel motorrijders hier de niet in een leren pak rondrijden (laat staan een helm). Er is dus wel degelijk een kans. En nu zal jouw reaktie natuurlijk wel zijn "ik draag altijd leren kleding en een helm, dus het is niet op mij van toepassing", maar regels zijn er nu eenmaal voor iedereen, niet alleen voor Maluka. En ik vul mijn autootje meestal met zo'n 30-35 liter, heb slechts 40 liter in mijn AWD. En zelfs dat duurt hier eindeloos, de pompen zijn hier echt niet zo snel. Is dus zeer vergelijkbaar met jouw motootje.

[quote author=Maluka link=topic=10299.msg145113#msg145113 date=1250162080]
Dus het gevaar van statische electriciteit is aanwezig, echter wordt niet verhoogd door het op de motor blijven zitten bij het tanken. Nu snap ik wat je zegt, maar ALS het gebeurt, en er ontstaat een steekvlam, dan spring je als motorrijder van de motor af, waardoor die omvalt......dan stroomt er hooguit een paar liter benzine uit de tank wat direct verbrand.....het lijkt me belangrijker dat er een noodstop op de pomp zit zodat de vlam niet gevoed blijft worden met benzine....
[/quote]
Tenzij het gebeurt wanneer je net je tankje vol hebt. Dan loopt er toch 30 liter hoog brandbare vloeistof weg wat niet zomaar is opgebrand, zoals jij dat zo gemakkelijk zegt. Nu zal jij met de leren pakje er wel goed van weg komen, maar eventuele andere klanten zullen minder gelukkig kunnen zijn.

Kortom, het bewijs is daar, het is slechts een kwestie van wachten tot het een keer bij een motor gebeurt (als het niet al is gebeurd). Je wilt er simpelweg niet aan en probeert alleen maar de mogelijke gevolgen te minimaliseren zodat het allemaal wel okay lijkt. Mijn conclusie is dat dat zeer onverantwoord is, maar dat is uiteindelijk jouw eigen verantwoordelijkheid. Maar als de regels daar zijn (zie ook www.woolworthspetrol.com.au), dan vind ik dat je die gewoon moet opvolgen zoals ieder weldenkend mens doet. En zoek een pomp op die niet dergelijke regels heeft opgesteld. Dan zal ik daar wel wegblijven...
 
Tja, sorry we zullen het wel nooit eens worden slatsr....

Maar dat maakt niet uit. Ik ga mijn leven niet dramatisch omgooien nu ik weet dat er in elk hoekje gevaar schuilt. Dat heb ik de afgelopen jaren van mijn leven al niet gedaan en ik ben er nog steeds zonder dat ik ook maar ooit iemand schade heb berokkend.

Statistisch gezien is het risico mij te klein (nihil) dat wanneer je op een motor zit, dat je dan sneller een steekvlam kan veroorzaken, dan wanneer ik naast de motorfiets zou staan.

Als ik alle risico's wil uitsluiten, dan kan ik volgens mij beter niet meer gaan leven. Ik ga van het weekend duiken. Als mij wat overkomt terwijl ik 18 meter onder water ben en ik sleep mijn vriendin (buddy) daarin mee....dan heb je ook schade berokkend aan een ander. maar niet meer doen dan? Ik heb een cursus parachutespringen gedaan. 5 keer uit zo'n ding gesprongen. Van mij persoonlijk hoeft het niet meer.....maar die piloot die mij meenam nam wel een risico door mij mee te nemen. Stel dat het vliegtuig hapert in de lucht. Heeft hij, als het tot een dodelijke oorzaak was gekomen ook schade berokkend aan een ander.....hmm..kan wel even doorgaan zo. Een kok die eten verkeerd bereidt en persoon komt te overlijden, een buschauffeur die een ongeluk veroorzaakt....etc. etc. Uitsluiten kan niet...risico verkleinen wel. Gezien het al zeer beperkte risico van het ontstaan van een steekvlam bij het al op de motor zittend voltanken,

Regels zijn er gemaakt om nageleefd te worden. Grotendeels ben ik dat met je eens. Maar er komt nog een periode waarin regels gemaakt worden om de mensheid onder de duim te krijgen. De overheden zijn hier overigens al hard mee op weg, door bijv. censuur op internet toe te passen, loggen van allerlei informatie, aanleggen medisch dossier, etc. etc. (zonder te veel off topic te gaan, kun je je indenken dat je een regel hoort en er het nut niet van inziet...en hoe meer regels er zijn hoe moeilijker het wordt om die allemaal te onthouden en na te leven, met alle gevolgen van dien). Nog even en we leven allemaal in een dictatuur als in China of Noord Korea. Daar heeft 1 persoon het voor het zeggen? Lijkt je dat de oplossing?

Dit is overigens mijn laatste reactie hierover. Vind het in ieder geval wel prettig dat er toch op een redelijk normale manier over gediscussieerd kan worden. Heb helaas ook al eens andere topics gezien waarbij het compleet uit de hand liep tot scheldpartijen aan toe. We hebben beiden onze standpunten kenbaar kunnen maken en nog steeds zijn we het niet met elkaar eens, maar ook dat maakt niet uit. Iedereen is gelukkig vrij in zijn eigen denkbeelden. Zo zullen er over je hele leven genomen veel meer mensen zijn die het niet met je eens zijn. Ook ik heb dat....it's part of life....
 
Helemaal mee eens Maluka.

De regels opgesteld door Woolworthpetrol zijn alleen bedoeld om hen in te dekken tegen claims door Public Liability, niet om de motorrijder tegen eventuele letselschade te beperken.

Wat je ook koopt of doet er staat altijd een waslijst van dingen op die eventueel kunnen gebeuren, de meeste mensen overlijden thuis in bed, het wachten is op een waarschuwings sticker op je bed als je een bed koopt  :smile:. Laten we nu eerlijk wezen, lees niet dagelijks in de krant dat er weer een motorrijder levend verbrand is op zijn motor tijdens het tanken, lees veel en veel vaker over automobilisten die weer iets doms uithalen zodat er brand ontstaat tijdens het tanken. Zittend op een motor tanken brengt niet meer en andere mensen in gevaar dan je wagen volgooien met benzine, aan alles wat je in het leven doet kleven risico's, zittend op je motor tanken is zeker gezien de ongevallen historie (of moet ik zeggen het gebrek eraan) geen risicovolle bezigheid.

Als je liever je wagen volgooit in een asbest pak of gewoon op je motor blijft zitten gedurende het tanken, lekker doen, leven en laten leven.

@ slatsr: Over het eindeloos volgooien van je AWD heb ik een goeie tip, ga diesel rijden en zoek een hiflow pomp, zit binnen 3 minuten een 75 liter tank, helemaal vol! Je weet niet wat je meemaakt. Ik ben recent over gestapt op een diesel en met de grote "nozzle" op de Hiflow pump hier in Alice zit-ie in No Time vol, stond zelf heel raar te kijken! Een Motor volgooien duurt helemaal niet lang met een gemiddelde tank inhoud van rond de 17 liter.

Cheers

Willem
 
Back
Top