Tasmania or SA

cyberoo

XPdite Sponsor
Wij hebben twijfel... Wij houden enorm van natuur en vooral wandelen en fietsen. Het stadsleven en de super rat-race willen we niet meer. We zijn harde werkers maar willen ons niet meer gek laten :lol: maken (hoge hypotheek, files kortom het bijna verplichte jakkeren). We willen proberen met ongeveer 60 tot 65 uur in de week arbeid tussen ons beiden verdeeld "uit" te komen. Moeten we bijv. in Mount Gambier gaan wonen (400km van een grote stad voor veel rust en natuur) of rond Hobart, wat ook rust en natuur uitstraalt maar met de grote stad toch om de hoek voor onze kinderen om te studeren en wat cultuur. Zijn er ook regelmatig files in Hobart? Hoe meer foto's we bekijken van Tassie hoe mooier (errug mooi) wij het vinden! De prijs voor een beetje ruimte is ook oke. Wij houden beiden niet van super warm (december, januari en februari in Sydney zag ik -Steef- net zo tegenop als de lange wintermaanden in NL; maar de rest van het jaar was wel lekker..!) omdat we vaak actief zijn. Kan je wel een groot deel van het jaar (+/- 6 maanden) in de buurt van Hobart buiten leven, we bedoelen lekker eten op je veranda of is het net zoals in NL daar net vaak weer te koud (en te nat) voor? Klimaatoverzichten zeggen wel wat maar gevoelstemperatuur is toch weer ff wat anders. Tasmania "trekt" aan ons. En hoe zit het met werk? Makkelijk te vinden of net zo moeilijk als bijv. Amsterdam (Sydney)vergeleken Ommen(Hobart)? Liggen de salarissen erg veel lager dan in bijvoorbeeld Sydney? Kortom een hoop vragen....Vanaf hier (NL) lijkt het net of je vanuit een satelliet naar je toekomstige leven downunder kan kijken...raar gevoel waarin je keuzes moet maken. Tasmania staat bovenaan momenteel...


:up: The Roosters Steef & Moon

ps. Wij zoeken de aflevering van Boudewijn Buch over Tasmania...iemand enig idee?


Heb een deel al gevonden...  http://redir.vara.nl/tv/buch/welcome2.html?info/dewereld 
 
Ik vind wel een datum van uitzending maar helaas geen beeld.

http://www.dwvbb.nl/seizoen.htm#17_juni_1990

Kunnen ons de aflevering in 1990 nog herinneren we zouden 'm graag een keer terugzien!

:up: The Roosters
 
Wat is Tassie toch onwijs mooi... Geldt voor veel meer delen van Australia maar Tassie is toch wel één van de laatste "rustige" ondergewaardeerde (gelukkig voor ons!) paradijsjes. Quiet Tassie please wait for us...  :wink:

http://www.pacificislandtravel.nl/australia/bestemmings_info/tas/tasmanie.htm

:up: The Roosters - Steef
 
Hello there Roosters!

Tassie is prachtig!! Echt waar.. wij zijn er in april geweest omdat ook wij Tassie op ons -woonplek-lijstje hadden staan. Zijn jullie al eens op het eiland wezen kijken? Dat zou iig ons eerste advies zijn: Ga kijken! Het hele verhaal moet nl kloppen oftewel je moet je er echt goed voelen. Met name omdat het er niet zo druk is.. Ik heb genoten van onze weken op Tas en zeker in Hobart maar ik was uiteindelijk toch blij weer in een wat "levendiger" en warmere omgeving te zijn. Terwijl ook wij zoiets hebben van: dat hele warme hoeft niet. Twee jaar geleden zijn we naar NZ geweest en volledig in de ban geraakt van de natuur en rust.. Tas lijkt een beetje op NZ.. Files? Nee, die vind je niet of nauwelijks. Het is wel eens druk op de weg van bv. Glenorchy richting centrum Hobart, maar verder kun je rustig rechts blijven rijden. Niemand die het merkt  :wink:


Ben je ook op de Xpatbeurs geweest afgelopen keer? Op de Tasstand kreeg je een dvd van het eiland, heb je die al gezien? Zo niet, zal ik m even voor jullie opzoeken.


Heel veel succes en veel plezier!  :smile:
 
Hey, hou eens op met mij helemaal lekker te maken voor Tasmanië :grin:. Dat staat tóch al zo hoog op mijn nog willen zien lijst. Rust, ruimte, weinig verkeer. Klinkt zo heerlijk. Maar ja, heb net een vakantie erop zitten dus Tassie zit er voorlopig nog niet in.

Erna
 
Nee wij zijn nog nooit op Tasmanië geweest. Ik (Steef) heb wel de hele zuid-oostkust gezien. Ben zelf geboren ten oosten van Melbourne in Gibbs Land (als 5 jarige vertrokken) en heb 5 jaar in Sydney gewoond(1995-2000). Mijn vrouw heeft wel in Nieuw Zeeland rondgereisd. Met mijn vader en zijn familie als tiener ook rondgereisd langs de zuid-oost kust. Ook regelmatig bij mijn oom in Brisbane geweest. Australië is mooi!

Maar Tasmanië...
Oke er is bijna geen spoorlijn meer operationeel...de boot doet er 10 uur over naar Melbourne en is duur...het is er vaak nippy...de boodschappen zijn iets duurder maar die rust en schoonheid maakt zeer veel goed en trekt ons juist aan. 4 tot 10 uur de outback in voor rust is ook een optie maar mijn vrouw houdt van heuvels/bergen en ik hou van kust... dat vindt je allemaal op... Tassie. We wonen nu al vrij afgelegen in Lelystad maar vinden het inmiddels "te druk" worden met een grotere luchthaven op komst. Alhoewel we beiden meer dan een kwart eeuw in Amsterdam/Amstelveen hebben gewoond, hebben we het gehad met drukke steden. Ik denk dat je Tasmanië het beste met Ierland kan vergelijken. Mijn vader heeft een stuk land gehad op Tassie maar weer verkocht na 10 jaar(jammer had het graag willen kopen). Heb wel veel verhalen gehoord. Het enige wat ons zorgen baart is het vinden van goede banen maar die extra miles hebben we er dik voor over en hopelijk komt dat allemaal goed. Alleen als alles tegenzit en we moeten gaan "zwerven" komt plan B = werken in Sydney uit de kast. Dat zou ik persoonlijk als een mislukking ervaren alhoewel ik Sydney en San Francisco wel de 2 mooiste steden op deze aardkloot vindt geografisch gezien.
Nee wij hebben die dvd helaas niet...dus als je een kopietje over hebt? Zeg maar hoe wij jullie kosten kunnen vergoeden.


:up: Groetjes The Roosters - Steef
 
Sydney of Tas? Oeh, da's inderdaad een groot verschil.. Allebei prachtig maar wel uitblinkers in heel verschillende dingen. Als je van bergen houdt zit je op Tas goed, hou je van kust eveneens (en wat voor kusten!!!!! zo mooi heb ik ze op het "noordereiland" nog niet gezien) Wij houden allebei erg van de zee en alles wat daar in leeft. Hebben ook gedoken bij Eagle Hawk Neck (pirates bay) O ja, er staan ook nog heel wat fotootjes op onze blog: http://home.hetnet.nl/~cathelijn.knol/index.html
Dat het iets duurder is op Tas merkten wij niet zoveel van, misschien komt dat ook omdat je er maar een paar weken bent en niet telkens de prijs van een pak boter gaat vergelijken.

Wat ons wel op viel is dat de temperatuur overdag (in april) best heel goed is maar rond een uur of 4 's middags giga zakt.. Zie je het voor je: lekker op het strand liggen in bikini en binnen een half uur MOETEN verkleden in een dikke fleece met muts op!!!?? Dat vond ik persoonlijk best akelig: geen zwoele avonden op een terasje.. maar goed, ik zeg al het was april en misschien is het in januari/februari wel okay. Daarentegen is de lucht natuurlijk heerlijk fris en schoon. Voor mensen met een longaandoening lijkt het me fantastisch.

Ik denk dat een baan op Tassie niet zo'n verschrikkelijk probleem moet zijn.. weet niet precies wat jullie doen maar daar heb je best wel wat ontwikkelingen op gebied van bouw.. De jongeren van het eiland vertrekken eigenlijk gelijk na hun graduation naar het noordereiland en daardoor wordt de toevoer naar de arbeidsmarkt behoorlijk geknepen.

Stuur even een pm'tje met jullie adres, dan duik ik ff de kast in voor de dvd! Oh, en de Kallies kunnen jullie misschien nog wel veeeeel meer info geven; zij zijn paar maanden geleden naar Hobart vertrokken.

groetjes Cathelijn

:whisper: [size=7pt]ps. ik weet niet of jullie erg gesteld zijn op moderne snufjes, huizen, etc.. dan moet je echt naar sydney gaan  [/size] :grin:
 
[quote author=kookaburra link=topic=7569.msg98913#msg98913 date=1189327205]
Zie je het voor je: lekker op het strand liggen in bikini en binnen een half uur MOETEN verkleden in een dikke fleece met muts op!!!??
[/quote]

Nee, dat zou ik nu niet snel voor me zien. Ik in een bikini :-D
 
[quote author=Maluka link=topic=7569.msg98916#msg98916 date=1189328435]
[quote author=kookaburra link=topic=7569.msg98913#msg98913 date=1189327205]
Zie je het voor je: lekker op het strand liggen in bikini en binnen een half uur MOETEN verkleden in een dikke fleece met muts op!!!??
[/quote]

Nee, dat zou ik nu niet snel voor me zien. Ik in een bikini :-D
[/quote]

Nouwwww, daar zeg je iets... ben jij binnenkort niet jarig? Ik zal Miek es ff influisteren dat we nog een cadeautip hebben..  :p
 
Hi kookaburra,

Bedankt voor jullie reply.  :surfer: :beach: :knit: :freezing: en dat in een halfuurtje is wel snel. Is een wollen bikini wat Miek?  :think: Ook best spannend... Ja april is al begin van de herfst en snel nippy heb ik ook gehoord. Dat is dan wel een minpunt die we voor lief moeten nemen want zoals Brisbane 9 maanden op je veranda kunnen leven is ook heerlijk.

Ik vergelijk Tassie dan ook liever met Ierland wat ook heel mooi is maar inmiddels onbetaalbaar en in de grote steden best heel druk. Mijn oud collega woont 4 uur rijden ten zuiden van Cork en heeft in de "goede" tijd nog een stuk land (eigen baai) kunnen kopen, huisje erop gebouwd en is daar inmiddels gepensioneerd heerlijk aan het genieten. Zelfs palmbomen overleven in zuid-west Ierland met die warme golfstroom erlangs.

Tasmanië is "nog" betaalbaar voor levensgenieters en ligt ongeveer tussen 41 en 43 graden van de evenaar (Nederland 52 graden) en dus te vergelijken met zuid-Frankrijk / noord-Spanje qua daglicht/nacht verhoudingen en qua temperatuur en schoonheid met zuid-west Ierland. Ik heb dat met meer dingen ongezien weten dat het zeer goed "aanvoelt" en is wat we zoeken en ik idealiseer zeer weinig hoor. Mijn vrouw heeft een "zwaarder stemrecht" in deze situaties, dus als zij gaat twijfelen gaat het hele feest niet door...

Aan de nieuwste snufjes hebben we niet zo'n behoefte. Alleen op het gebied van communicatie zijn we wel verslaafd. Ik heb nu ook een groot "teletubbie oor" (zal op Tassie wel een 2 meter schotel worden) in de tuin geplaatst. We "luisteren" dus wel mee met de rest van de wereld maar lekker ver van de drukte...

Ik zal onze NAW gegevens ff in een PM aan jullie mailen kookaburra en alvast heel erg bedankt!  :up:  :up:


:wink: The Roosters - Steef
 
Hi Cathelijn,

Alvast bedankt voor de moeite. Niet teveel werk van maken hoor, als je die cd niet vindt no worries. Het gebaar is al top!
Nog gefeliciteerd met jullie kleine op komst!  :baby:  :flowers:

Groetjes The Roosters - Steef  :up:
 
Als het goed is hebben wij hem ook nog dus houd moed hij komt eraan eerst even zoeken dan kom ik er nog even op terug om je adres te vragen.
Ik heb ergens ook nog wat links die allemaal naar mooie plekjes op Tassie verwijzen.

http://www.development.tas.gov.au/
http://www.tasmanianexpeditions.com.au/
http://www.tarkinetrails.com.au/home.htm
http://www.discovertasmania.com.au/home/index.cfm
http://www.dicovertasmania.com/

Mariette
 
Hi ,

Tof hoor ben nu wel benieuwd naar de dvd.
Hoe zit het trouwens met fietspaden. Is het een beetje te doen om per fiets door Hobart te verplaatsen?
Ik zit liever op de fiets dan in de auto dus vandaar de vraag. Heb wel wat vage fietsroutes kunnen vinden en artikelen dat er komende jaren ook meer fietspaden komen, maar of het klopt???

groetjes,

Moon
The Roosters
 
Ik zie in Hobart regelmatig fietsers voorbijkarren. (Ook in de winter en het voorjaar)
En ik weet dat tegenover het Aquatic een fietsverhuur zit en er daarvanuit allerlei biketracks zijn uitgezet.
Buiten Hobart in ieder geval ook.
Mijn nicht heeft een tijdje geleden een tocht uitgefietst van Noorden van Cradle Mountain helemaal naar Mount Wellington.
Nou moet ik eerlijk zeggen dat dat voor mij een beetje te veel van het goede zou zijn.
Daar moet je trouwens wel erg sterke beenspieren voor hebben.

Mariette
 
Hai,

Wij zaten ook te twijfelen of het nu SA of TAS moest worden.
Uiteindelijk gaan we voor TAS.

De vier jaargetijden staan ons wel aan.
En het schijnt dat je op TAS kunt skieen, en dat doe ik graag.
Maar mijn vrouw (Joyce) wil weer graag body boarden, dus we denken dat we dat goed kunnen doen op TAS.

En de rust en natuur spreekt ons erg aan.

Ik moet nu 4 dagen in de week van Heerhugowaard (naast Alkmaar) naar Den Haag.
Gelukkig doe ik het op de motor, maar het is erg druk.
Veel te druk voor ons.

We willen onze dochtertje ( Isa, 9 maanden) een mooie toekomst geven, in een rustig land.
Met veel mooie natuur, en natuurlijk de schoonste lucht.

Gr,
Marcel
 
[quote author=marcel1970 link=topic=7569.msg102434#msg102434 date=1194863513]

Uiteindelijk gaan we voor TAS.
En het schijnt dat je op TAS kunt skieen, en dat doe ik graag.
Maar mijn vrouw (Joyce) wil weer graag body boarden, dus we denken dat we dat goed kunnen doen op TAS.

[/quote]

Dat kan ook allemaal in Victoria en NSW. Ook hier hebben we 4 seizoenen.

Erna
 
Zeg mensen, waarom heet dit draadje eigenlijk 'Tasmania or SA'? SA komt er helemaal niet in voor, afgezien van Mount Gambier dat één keer genoemd wordt...:)
En je hoeft niet zo ver weg van de bewoonde wereld om toch rustig te wonen, hoor. De Adelaide Hills zijn voor ons dé plek: rust en ruimte, met toch een grote stad om de hoek (zo'n 20 minuten rijden).
Neemt niet weg dat ik wel heel graag 's op Tassie zou gaan kijken.  :up:
 
[quote author=Erna link=topic=7569.msg102487#msg102487 date=1194900904]
[quote author=marcel1970 link=topic=7569.msg102434#msg102434 date=1194863513]

Uiteindelijk gaan we voor TAS.
En het schijnt dat je op TAS kunt skieen, en dat doe ik graag.
Maar mijn vrouw (Joyce) wil weer graag body boarden, dus we denken dat we dat goed kunnen doen op TAS.

[/quote]

Dat kan ook allemaal in Victoria en NSW. Ook hier hebben we 4 seizoenen.

Erna
[/quote]

Erna,

Dat geloof ik graag.
Maar voor VIC kunnen we geen visum krijgen.
Voor SA en TAS wel.

Vandaar!

Gr,
Marcel
 


OFX
Back
Top