Tax File Number

Joske

New Member
hallo,

kan je voordat je naar Australië gaat, je Tax File Number al aanvragen?
Of mag dat enkel bij aankomst in het land?  En wat zijn de voordelen daarvan?
En weet iemand hoelang het duurt voordat ze je een Tax File Number geven?
 
Van de website van de ATO (https://iar.ato.gov.au/IARWeb/default.aspx?pid=4&sid=1&outcome=1):


[size=14pt]Tax file number application or enquiry[/size]

Who can apply for a tax file number online?

You can apply for a tax file number (TFN) online only if you are currently in Australia and you have:

    * a valid permanent migrant visa, or
    * a valid visa with work rights, or
    * a valid overseas student visa, or
    * a valid visa allowing you to stay in Australia indefinitely.

Only one TFN will ever be issued to you. Once you have a TFN , you don't need to re-apply for one if your circumstances change, for example, if you change your name, have investments or claim government benefits.

If you already have a TFN but do not know what it is, go through this application process and indicate when asked that you already have a TFN. A notice with your TFN will be forwarded to you.

If you know your TFN but wish to advise the Tax Office of changes to your details, go through this application process and enter your updated details.

If you need more information, visit the nearest ATO shopfront site or phone 132861. If you do not speak English you should contact our translating and interpreting service (TIS) on 131450. People with a hearing or speech impairment can contact the Telephone Typewriter Service (TTY) on 1300 130478.

------------------------------------------------------------------------
Wat ik me kan herinneren krijg je na het aanvragen van je TFN een bewijs dat je het hebt aangevraagd. Een paar weken later krijg je dan je officiele TFN.
 
wil dat dan zeggen dat je officieel niet mag werken tot je je Tax File Number na een aantal weken hebt gekregen?
 
Hoi,

Nee hoor... na het aanvragen duurt het even voordat je TFN in huis ligt, maar in de tussentijd mag je gewoon werken. Je werkgever kan nadat je hem/haar je TFN overhandigt het gewoon "verrekenen". Hebben wij ook gedaan: was geen enkel probleem.

Groeten Sander
 
Net als in NL vindt de uiteindelijke verrekening van de verschuldigde inkomstenbelasting pas plaats op het moment dat je aangifte doet. Daarbij moet je alle vooraf ingehouden belasting zo veel mogelijk aangeven (op basis van de ontvangen afrekeningen ("group certificates")) - maar soms heeft de ATO dat al van uit andere bronnen binnengekregen ( zoals "quarterly busininess activity statements" van je werkgevers die jouw TFN hebben doorgegeven).


Aan de ene kant is een TFN dus pas essentieel op het moment waarop je wilt afrekenen, maar hoe eerder je werkgevers van je TFN op de hoogte zijn des te makkelijker het wordt om aangifte te doen.
 
[quote author=Lost link=topic=8784.msg116896#msg116896 date=1208942205]
Only one TFN will ever be issued to you. Once you have a TFN , you don't need to re-apply for one if your circumstances change, for example, if you change your name, have investments or claim government benefits.

If you already have a TFN but do not know what it is, go through this application process and indicate when asked that you already have a TFN. A notice with your TFN will be forwarded to you.
[/quote]

Wel interessant, ik heb ooit (5 jaar geleden) al wel eens een TFN gehad, maar heb de papieren daarvan niet meer. Het schiet me nu ook te binnen dat ik ook nog een bankrekening open heb staan bij ANZ die ik nooit heb gesloten...hmm ben benieuwd of ik daar nu een schuld door heb.

Groeten,
E
 
Even bellen met de ATO, geven ze je je TFN.

Wat die bank betreft, hoezo zou je nu schulden hebben? Of had je die nog toen je vertrok? :smile: :|
 
[quote author=Hansie link=topic=8784.msg117707#msg117707 date=1210646650]
met een $5 maandelijkse account fee bouw je toch een klein schuldje op in een aantal jaren ;)
[/quote]

Precies, en dat zou niet zo'n probleem geweest zijn als ik nooit meer terug zou komen, maar ja dat ik nu juist WEL de bedoeling. Ik kan er natuurlijk voor kiezen om niet bij ANZ te gaan bankieren, maar ik vond ze wel prettig en tegelijkertijd gaan er misschien toch wel alarmbellen (nou ja, kleintjes dan) rinkelen op het moment dat ik elders in Australie een bankrekening open...

Hmm, werkt er hier misschien iemand bij een Australische bank?
 
[quote author=EandE link=topic=8784.msg117680#msg117680 date=1210584962]
[quote author=Lost link=topic=8784.msg116896#msg116896 date=1208942205]
Only one TFN will ever be issued to you. Once you have a TFN , you don't need to re-apply for one if your circumstances change, for example, if you change your name, have investments or claim government benefits.

If you already have a TFN but do not know what it is, go through this application process and indicate when asked that you already have a TFN. A notice with your TFN will be forwarded to you.
[/quote]

Wel interessant, ik heb ooit (5 jaar geleden) al wel eens een TFN gehad, maar heb de papieren daarvan niet meer. Het schiet me nu ook te binnen dat ik ook nog een bankrekening open heb staan bij ANZ die ik nooit heb gesloten...hmm ben benieuwd of ik daar nu een schuld door heb.

Groeten,
E
[/quote]

Same here.. heb ook al een TFN, staat vast nog wel ergens in het dagboek van mijn vriendin. Ook een bankaccount, nooit opgezegd. Oh, ook nog een onbetaalde parkeerboete.. stoute backpackers ook.
 
Geen paniek mensen. Ze hebben mij nooit iets in rekening gebracht toen er niets op de rekening stond, dus als ie $0 is, is ie $0 en gaan ze niet overdraften voor de bankfees...(althans zo was het bij mij).

Ik had tijdens mijn WHV al mijn NAB rekening die ik nu nog steeds (en weer) heb. Had geen schuld toen ik terugkwam hoor! Kunnen jullie internet bankieren? Dan kun je dat nakijken........

Henriette
 
Da's mooi!

Ik had ooit wel internetbankieren bij ANZ, maar ik betwijfel of ik mijn wachtwoord nog weet en of het nog werkt na meer dan 5 jaar...
 
Sturen ze je Tax File Number op met de post?  Of ontvang je dat via email?
Ik wacht momenteel al 2 weken op die van mij.  :-(
 
Na een paar weken kun je ook bellen en dan geven ze je het via de telefoon. Maar wordt per post verstuurd, vandaar dat adres dat je opgeeft bij de aanvraag.

Kan overigens tot 6 weken duren (alhoewel ik na 2 weken gebeld heb en hem ontving)

Henriette
 
Back
Top