Linda/Henriette/Eddy.
Volgende zijn de regels:
Je kunt vele jaren naderhand nog tax returns doen, over het algemeen is max 5 jaar bij gevallen zonder complicaties.
Echter als je goede administratie kunt weerleggen kun je verder terug gaan, maar dat is meestal alleen het geval bij bedrijven, die b.v. een verkeerde inschatting hebben gedaan voor "depreciation" of zoiets en meestal niet van particulieren, dus hou je vast aan zo'n 5 jaar gemiddeld dat je terug kunt gaan, maar dan dien je alle 5 tax returns van die 5 jaar opnieuw te overleggen, sommige dus met een correctie.
Let wel je hebt denk ik wel wat hulp nodig van een accountant en die berekenen zo'n 100 dollar per uur plus...voor hun werk.
Die andere vraag.
Je krijgt alleen een boete als je de belasting schuldig bent en je bent "over tijd" met je aangifte. Ze zijn echter wel soepel, vooral de eerste keer en als je een goed excuus hebt, kom je onder de boete uit.
Mocht de belasting jou terug moeten geven, dan is er NOOIT een boete, ook niet voor te laat indienen.
Vervolgens: Het normale belastingjaar voor alle particulieren loopt van 1 juli tot 30 juni, dan moet je ik geloof (kijk op ato.gov) binnen 3 of 4 maanden de boel hebben ingediend als je nog schuldig bent aan de belasting.
Echter als je via een tax agent gaat, dan heb je tot eind april het volgend jaar de tijd om je belasting formulier in te vullen.
Bedrijven hebben andere plichten, die moeten belasting elk kwartaal afdragen "van te voren", samen met de GST (BTW) is wat ingewikkeld, zal ik maar niet verder op in gaan.
Ook bedrijven hebben het bel. jaar per 30 juni, behalve als je onderdeel uitmaakt van een internationaal bedrijf, want dan kun je een "substitute" belasting jaar aanvragen en in de meeste gevallen voor Europese bedrijven wordt dat dus 31 december, maar je kunt dan kiezen.
Ik had voor mijn zaak ook 31 Dec omdat het hoofdkantoor in Europa zat.
Nieuw Zeeland heeft het belastingjaar van 1 april tot 30 maart.
Je kunt zelf wel de reden verzinnen waarom het kalenderjaar niet gekozen is in OZ en NZ, zoals in NL.
Zo niet (het is zeer simpel) dan vraag nog maar, het is toch een quiz jaar.
Jan