TAX RETURN!!

Nou eh.... Sander, ik vond ook dat je een goed punt had met wat jij zei (over het vooraf uitvinden voor in geval dat dingen mis zouden kunnen gaan, maar als je zegt dat iemands woorden 'erg kortzichtig en makkelijk' zijn... ja hallo! Da's ook een beetje met de botte bijl!

Dus peace, no war!

Jan, wel hier blijven hoor! Je schrijft fijn!

Eerainuh,
Ik heb veel gesproken over het tijdig verzekeren en goed te informeren voordat men de stap maakt en allerlei tips gegeven.
Kijk desnoods na op mijn profiel.
Ik vind het ook zeer nuttig dat men vooraf de beste informatie inwint die er te verkrijgen is en daarom heb ik duidelijk aangegeven dat men op moet passen met b.v. ziekte en arbeidsongeschiktheid en zeer gedetailleerd uitgelegd dat als je een ongeval op je werk krijgt dat totaal andere consequenties meebrengt dan als je in het week end van een paard valt.
Bij het ene geval krijg je betaald en het andere geval stopt onmiddeliijk je inkomen.
Dit is iets wat in Nederland totaal onmogelijk wordt geacht aangezien er in NL geen verschil is tussen ziek worden in het week end een een enkel breken tijdens werkuren.
In OZ een zeer groot verschil.
Ik heb hier verschillende keren op gewezen dus begrijp de reaktie ban M5 niet. Vandaar dat ik het maar op "de golflengte" heb gegooid.
Het enige waar ik mij aan heb ge ergerd is dat er wat kandidaats emigranten waren die alleen maar over uitkeringen en subsidies  hadden voordat ze ook maar iets anders hadden toegevoegd aan het forum.
Maar goed.  TIME OUT.
Jan

[quote author=Jan H. link=topic=2676.msg54466#msg54466 date=1144131107]
Maar goed.  TIME OUT.
[/quote]

Je hoeft van mij geen time out te houden.
Ik vind je inbreng bijzonder waardevol en ik heb totaal geen moeite met je duidelijke mening.

Keep up the good work!

:up:

Jan, jij zegt waar het op staat en dat is op z'n tijd alleen maar goed denk ik. Er zijn hier zoveel mensen die, wat somige dingen betreft, een beetje op een roze wolk zitten.
Syl heeft ook al vaker gezegd dat Oz ook niet altijd je van het is zeg maar en zij is niet de enige die dit zegt.

Ik snap echter wel dat er mensen zijn die van te voren willen weten hoe het zit met uitkeringen enzo. Zou ik ook wel willen weten, maar dat komt meer, omdat ik van zekerheid hou. Inkomen hebben is erg belangrijk, want zonder geld kom je er niet. Ik vind alle belastingrompslomp enorm moeilijk (TJ biljet en T biljet in NL stelt niet veel voor, maar dat is ook maar een ieniemienie klein stukje van de hele belastingenzooi)
Het is dus erg makkelijk dat er ook hier iemand post die veel weet over het bedrijfsleven in Oz en alles wat er bij komt kijken! ;)

[quote author=AJ link=topic=2676.msg54501#msg54501 date=1144138707]
[quote author=Jan H. link=topic=2676.msg54466#msg54466 date=1144131107]
Maar goed.  TIME OUT.
[/quote]

Je hoeft van mij geen time out te houden.
Ik vind je inbreng bijzonder waardevol en ik heb totaal geen moeite met je duidelijke mening.

Keep up the good work!

:up:
[/quote]

beetje laat, maar ...............                   AMEN  :up: :up: :up:

we hebben heel veel van je informatie opgeslagen voor het geval we het nodig hebben en hopen dat je nog veel van je kennis met ons wilt delen. En wat die Nederlandse gevoeligheden betreft, daar kunnen we maar het beste zo snel mogelijk vanaf zien te komen als we iets op willen bouwen in Australie.

Annelies

Wil toch effe reageren op het terug krijgen van belasting door WHV'ers.

ik ben 15 jaar geleden, samen met vriendin ook op een WHV naar Australie gegaan, vlak voordat we uit Australie vertrokken hebben we allebei een Tax return form ingevuld, ook wij wisten toen dat we wegens non resident geen belasting zouden terug krijgen , paar maanden later lag er op de deurmat in Nederland een cheque van de belastingdienst die we gewoon bij de bank konden inwisselen. Nog sterker dat kenissen van ons op een TOERISTEN visum een tax file nummer aanvroegen en kregen!! na vertrek een tax return invulden en ook zij kregen keurig een tax return cheque in Nederland in de bus. Dus zo zie je maar, ben je een WHV'er gewoon die belasting teruggave invullen.

NEE heb je, JA kan je krijgen. Niet geschoten is altijd mis!

Willem

Dat wist ik nie! :-o
Jammer,.........maar volgens mij heb ik tijdens mijn werk altijd precies het juiste pay-as-you-go betaald. (die akelige 29 % als non resident)
Maar: je krijgt (ook) je betaalde pensioen opbouw terug! Als je achterop de vertrek kaart (bij de vraag....) je email adres invult krijg je vanzelf een email thuis!

Henriette

tax return moet je binnen het jaar doen. Daarna krijg je boete per dag. Dat is wat ik er van begrepen heb, maar ik kan het mis hebben. Kijk voor de zekerheid gewoon ff op de site van de australische belastingdienst.

www.ato.gov.au  Leuker kan ik het niet maken, misschien zo wel iets duidelijker...

Enne, als je nu nog niks hebt gehoord van de oz overheid... en je blijft hier.... dan.... no worries?

Linda/Henriette/Eddy.

Volgende zijn de regels:
Je kunt vele jaren naderhand nog tax returns doen, over het algemeen is max 5 jaar bij gevallen zonder complicaties.
Echter als je goede administratie kunt weerleggen kun je verder terug gaan, maar dat is meestal alleen het geval bij bedrijven, die b.v. een verkeerde inschatting hebben gedaan voor "depreciation" of zoiets en meestal niet van particulieren, dus hou je vast aan zo'n 5 jaar gemiddeld dat je terug kunt gaan, maar dan dien je alle 5 tax returns van die 5 jaar opnieuw te overleggen, sommige dus met een correctie.
Let wel je hebt denk ik wel wat hulp nodig van een accountant en die berekenen zo'n 100 dollar per uur plus...voor hun werk.

Die andere vraag.
Je krijgt alleen een boete als je de belasting schuldig bent en je bent "over tijd" met je aangifte. Ze zijn echter wel soepel, vooral de eerste keer en als je een goed excuus hebt, kom je onder de boete uit.
Mocht de belasting jou terug moeten geven, dan is er NOOIT een boete, ook niet voor te laat indienen.

Vervolgens: Het normale belastingjaar voor alle particulieren loopt van 1 juli tot 30 juni, dan moet je ik geloof (kijk op ato.gov) binnen 3 of 4 maanden de boel hebben ingediend als je nog schuldig bent aan de belasting.
Echter als je via een tax agent gaat, dan heb je tot eind april het volgend jaar de tijd om je belasting formulier in te vullen.
Bedrijven hebben andere plichten, die moeten belasting elk kwartaal afdragen "van te voren", samen met de GST  (BTW) is wat ingewikkeld, zal ik maar niet verder op in gaan.
Ook bedrijven hebben het bel. jaar per 30 juni, behalve als je onderdeel uitmaakt van een internationaal bedrijf, want dan kun je een "substitute" belasting jaar aanvragen en in de meeste gevallen voor Europese bedrijven wordt dat dus 31 december, maar je kunt dan kiezen.
Ik had voor mijn zaak ook 31 Dec omdat het hoofdkantoor in Europa zat.
Nieuw Zeeland heeft het belastingjaar van 1 april tot 30 maart.

Je kunt zelf wel de reden verzinnen waarom het kalenderjaar niet gekozen is in OZ en NZ, zoals in NL.
Zo niet (het is zeer simpel) dan vraag nog maar, het is toch een quiz jaar.
Jan

Je kunt zelf wel de reden verzinnen waarom het kalenderjaar niet gekozen is in OZ en NZ, zoals in NL.
Zo niet (het is zeer simpel) dan vraag nog maar, het is toch een quiz jaar.

Waarschijnlijk ben ik hartstikke  :blond:, maar .......mijn hersens willen niet meewerken...
géén idee....ik zal me wel voor het hoofd slaan als je het vertelt.....

Dus Jan......toch even uitleg aub

groetjes Miranda

De vakantietijd in Australie is eind December tot eind januari/februari, dus midden zomer.
Dus heeft het belastingkantoor en ook de accountants van de  bedrijven meer kans hun werk te doen tijdens de wintermaanden ,juli, aug.

In Nederland is het dus precies andersom.

MAW gewoon de vakantie periodes...
Jan

Dag Henk.

Ik ben zelf een ex-backpacker en nu woonachtig in Perth. Heb 3 maanden in Port Hedland gewoond en gewerkt toen ik aan het backpacken was en van de regeling die je gehoord schijnt te hebben heb ik nog nooit gehoord. Als backpacker ben je altijd een non-resident voor tax purposes en je betaalt dan iets van 33 procent als ik het goed heb.

Heb ook nog een tip voor je. Kijk vooral je jaaropgaven goed na. Backpackers zijn namelijk gewend om op de belasting verklaring in te vullen dat ze resident zijn voor taxpurposes dit scheelt in hun wekelijk inkomen (kan maar zo 60 dollar schelen 21% tax i.p.v. 33%) De meeste farmers waar ik gewerkt heb bevolen dit ook aan om te doen. Ze gaan er immers van uit dat je toch weer vertrekt en de meesten horen er nooit iets van.

Kortom een vette tax return zal er niet in zitten. Heb zelf iets van 700dollar betaald toen ik weer in nederland was. Dit omdat ik dus een poosje alszijnde resident voor tax purposes gewerkt heb terwijl dit non resident moest zijn. Ik heb dit uit eigen beweging opgegeven en netjes op tijd betaald omdat ik wist dat ik me in australie wilde vestigen. Met een schuld aan de commonwealth is het verkrijgen van een visum net wat lastiger.

Wat je wel terug krijgt is de zogenaamde superannuation omdat je dus geen permanent resident bent en Australie hebt verlaten. Iedere werkgever is verplicht om tenminste 9 procent super in een fonds voor je te storten. Een soort pensioenfonds.
Je kunt het terugvragen via de ATO en ze sturen dan een cheque op die je gewoon in nederland kan verzilveren. Oh ja........ :) overigens wel nadat ze de 33% tax er van af hebben getrokken.

Doe wat speurwerk op hun website of ga wat google-en. Als me nog iets te binnen schiet dan post ik het. Het is voor mij namelijk alweer een aantal jaren geleden dat ik het uitgezocht heb.

Oh ja de tax structuur vindt ik hier vrij simpel. Aftrekposten zijn er weinig voor backpackers buiten je spullen die je koopt en voor je werk nodig hebt. Inclusief zonnebrand. Tot een bepaald bedrag hoef je geen bonnen te overleggen ik meen 150 dollar maar ik kan me vergissen. Er wordt volop geadverteerd online om je tax te laten doen door een taxagent en dan speciaal voor backpackers maar dit is bullshit kost alleen maar geld. Alles is zelf te doen en alle info staat online

@Jan

AAAAAAHHHHHH, ja hoor, ...had ik kunnen weten  :wink:.
Bedankt.

groetjes Miranda  :)

Hoi allen!

Bedankt voor jullie reacties allemaal. Het is grappig hoe het gaat. Dit topic heb ik namelijk al maanden terug opgestart en inmiddels ook de tax al geregeld. Een tijdlang gebeurde er met dit topic niks en nu ineens allemaal reacties. haha.

In ieder geval, ik heb de belasting opgegeven. Volgens eigen berekening zou ik dan 600 dollar moeten bijbetalen. Er is echter een deel van de tijd dat ik volgens mij in aanmerking kom om als resident for taxpurpose in aanmerking te komen. Ik weet dit echter niet zeker toen ik het invulde, maar als het fout was geweest dan had ik wel iets gehoord neem ik aan.  Maar ik heb wel gelijk gehad, want ik heb alle betaalde belassting keurig teruggekregen tot mijn stomme verbazing. Das een leuke meevaller.

Non-resident for taxpurposes: 29% (ipv de genoemde 33%)
(dit is wat anders dan non resident voor de immigratiedienst)
Belastingjaar inderdaad 1 juli -  30 juni, met indienen voor 1 oktober (in principe) (net als bij ons voor 1 april......), voor een snelle verwerking.

Overigens zijn de aftrekposten niet zo gemakkelijk als dat in de vorige post werd vermeld. Ook zonnebrand is niet altijd aftrekbaar! Compleet afhankelijk van beroep.
Ik herken het feit dat men je vaak stimuleert om als resident je taxformulier in te vullen (vooral in de agrarische sector). Vaak betalen ze een netto bedrag en als je dan zelf een hogere tax invult (de officiele non resident 29%) krijg je bruto niet meer betaald! Dit is natuurlijk een kwalijke zaak, maar wat is er aan te doen?????????
Ik heb het zelf ook gedaan (voor 4 weken), want hoe ik het ook invulde, ik kreeg toch hetzelde uitbetaald. Verder niks meer gezegd, later wel 4 maanden de 29 % betaald.
Over het algemeen is het niet zo aantrekkelijk om een belastingteruggave te vragen (als backpacker), want meestal heb je gewoon de gebruikelijk verplichte belasting betaald via je werk (net als in Nederland), en valt er dus niks terug te krijgen.

Het lijkt niet ingewikkelder te zijn dan in Nederland, wel zijn er andere posten (bijvoorbeeld zoning rebates, als je buiten de grote steden woont, krijg je vermindering van belasting.........toch handig om te weten als je zelf je opgaaf doet)
Overigens vond ik Australisch belastingrecht (wat ik dus gestudeerd heb) een nuttig en interessant vak!
Je weet nooit waar het straks nog handig voor kan zijn!

groet, Henriette

misschien wil dit nog een beetje helpen:

[Lost: Link verwijderd. De informatie die op die site stond was hierboven ook al gegeven.]

nog even off topic voor jan excellent adviec tanx mate
ik erger me ook blauw aan doppers (belgische term voor beroepswerklozen)
er kan je altijd iets overkomen (en daar heb ik zeker begrip voor) maar ondertussen wij maar hard werken voor een ander zijn "loon"

Back