Terug naar Nederland maar geen NLse nationaliteit meer

GeoffB

Member
De zoveelste vraag over de dubbele nationaliteit…

Situatie: wij zijn beiden geboren en getogen in Nederland, 10 jaar permanent resident in Australië, en hebben alleen een Nederlands paspoort met Australisch visum.

Ik wil graag de Australische nationaliteit hebben. Dit kan ik zonder meer verkrijgen (nog niet gedaan). Mijn partner en ik trouwen vervolgens (essentieel voor later, zie verderop). Zij kan dan eventueel ook de Australische nationaliteit aanvragen zonder de Nederlandse te verliezen.

De ‘tussenstand’ is nu ik de Australische nationaliteit heb. Mijn partner heeft de Nederlandse nationaliteit en eventueel ook de Australische.

Dit is allemaal prima. Maar wat nu als we onverhoopt terug naar Nederland moeten/willen en daar permanent gaan verblijven? Ik wil dan natuurlijk het liefst mijn Nederlandse nationaliteit weer terug (in plaats van een verblijfsvergunning).

Ik heb de IND web site nagespit en volgens mij voldoe ik aan de voorwaarden van ‘oud-Nederlander’ (link). Ik zou dus bij een eventuele terugkeer op basis daarvan een verblijfsvergunning kunnen aanvragen (want: getrouwd met Nederlandse). Fijn, dan zitten we in ieder geval beiden legaal in Nederland. Ik met een Nederlandse verblijfsvergunning en Australische nationaliteit, partner met de Nederlandse en (eventueel) Australische nationaliteit.

Vervolgens kan ik na 1 jaar door middel van de optieprocedure (link) weer de Nederlandse nationaliteit aanvragen. Ik behoud daarbij ook de Australische nationaliteit omdat ik nog steeds met een Nederlandse getrouwd ben en dus geen afstand hoef te doen (link).

De ‘eindstand’ is dan dat ik de Nederlands en Australische nationaliteit heb. Mijn partner heeft de Nederlandse nationaliteit en (eventueel) ook de Australische.

Volgens mij zie ik iets over het hoofd aangezien je overal leest dat het zo moeilijk is om je Nederlandse nationaliteit terug te krijgen. Weet iemand misschien waar het fout gaat?
 
Zolang je in Nederland geboren bent zou het inderdaad eenvoudig, maar wel tijdrovend, moeten zijn om je Nederlanderschap terug te krijgen.
 
Wij zitten in precies hetzelfde schuitje en ik heb het precies zo gelezen als jij.
De moeilijkheid zit hem volgens mij in je inkomen als je terug gaat naar Nederland. Geen baan betekent geen recht op een huurwoning en geen huurwoning betekent geen recht op een uitkering. En zo kan je in een bepaald cirkeltje lang blijven hangen.
Het is dus belangrijk dat je met een gevulde bankrekening weer terug keert.
http://www.nederlandersinhetbuitenland.org/ik-keer-terug-56.html
 
Back
Top