Terug naar Nederland

remieo

XPdite Sponsor
Hallo allemaal,

Een bericht dat misschien niet helemaal in sfeer past van dit forum maar toch.

Wij gaan binnenkort terug naar Nederland. We hebben bijna twee jaar hier gewoond met verschrikkelijk veel plezier maar werk is echt een probleem. Ik heb een beroep waarin ik tot dusver geen werk heb kunnen vinden en er is ook geen zicht op werk in de komende tijd. Na twee jaar raakte het spaargeld op en moeten we toch gaan nadenken wat het slimste is. Ons hart wil graag hier blijven maar het hoofd geeft aan dat we eieren voor ons geld moeten kiezen. We balen er enorm van maar proberen ook de voordelen ervan in te zien (vooral voor onze twee kleine kinderen).

Nu zijn we op zoek naar tips. Waar moeten we de komende tijd op letten? Wat moeten we zeker niet vergeten voor we weg gaan of na aankomst in Nederland? Wie heeft hier ervaring mee? En heeft er iemand tips hoe we weer zo snel mogelijk kunnen wennen in Nederland.

Alvast bedankt!
 
Ik vind persoonlijk dat dit bericht prima binnen dit forum past. Remigreren is mijn ogen absoluut geen taboe en ik vind het erg knap dat je dit besluit durft te nemen. Ik ken de frustratie mbt geen werk kunnen vinden, ik zit ook in deze rot situatie en had vandaag ook even zo'n shit moment van laat de boel de boel en ik ga lekker terug naar NL waar ik volgende week nog werk heb. Ik blijf nog ook omdat mijn partner Aussie is maar deze situatie moet niet te lang gaan duren. Sterkte met de overstap en ik heb helaas verder geen tips. Ik neem aan dat je PR bent, dan is het fijn dat je weet dat je altijd nog terug down under kunt als je in NL niet meer kunt aarden.
 
Last edited:
Dank @Tim911 voor je bericht. Helaas zijn we geen pr, dat is ook een groot deel van het probleem. Wij hebben een 489 visum waarvoor we moeten werken om uiteindelijk pr aan te kunnen vragen. Maar door te werken moeten we veel opvang betalen voor onze twee kinderen. Aan die opvang zit je vast qua kosten en als het werk dan opeens een tijd stil ligt dat doet dat financieel extra tijd. Als we pr hadden gehad dan hadden we subsidie gekregen en dat bedrag was waarschijnlijk genoeg geweest om het in ieder geval nog een flinke tijd extra te kunne proberen.
 
Nee hoor, prima onderwerp voor dit forum. Dit is ook migreren. Soms lukt het gewoon niet en is terug keren de enige juiste optie.

Er zijn wel wat mensen die terug gekeerd zijn zo rond 2015/16 volgens mij. In SA ging het toen slecht dus wat mensen uit Adelaide. 2x een Belgisch gezin/koppel. Weet even de namen niet meer, kan morgen wel even zoeken. Maar staat niet veel detail in volgens mij.
 
Dat is een forse teleurstelling. Maar je bent niet de enige, er zijn er veel meer. Terug gaan is geen falen, je hebt je hart gevolgd maar de omstandigheden tegen gehad. Iets wat niemand hoopt, maar soms gebeurt.
Ik heb geen constructieve tips. Toen ik Australie verliet na lange tijd backpacken, dacht ik dat het een leuke ervaring was maar dat mijn toekomst in NL lag. Na terugkomst ontdekte ik dat NL niet veranderd was, maar ik wel. Daarna is het plan gerijpt om te emigreren. Wellicht zul je iets soortgelijks meemaken. Maar ik denk ook dat er een moment is waarop je een goede beslissing moet maken. Voor jezelf en je gezin is het belangrijk dat je een bestaan opbouwt en als Oz daar geen gelegenheid voor biedt, moet je een alternatief plan maken.
Succes met plannen: Hit the road and don't look back (too often)
 
Knap besluit, het is geen kattepis (sorry ik ben nog steeds Brabantse). Stress en onrust zullen plaats maken voor (h)erkenning en begrip. Je kunt het positief bekijken, gelukkig kunnen en willen jullie naar Nederland. Die keuze heeft niet iedereen.
Veel succes en geniet nog even hier en daarna lekker gaan genieten daar.
 
Ach, wat jammer! Dapper en wijs besluit, echter, gezien jullie situatie. Er was hier heel recent een stel dat voor dezelfde beslissing stond en ook is teruggegaan, weet echter niet meer wie. Iemand anders nog een idee wie dat waren? Ik heb geen praktische tips, er zijn hier beroepsverhuizers/expats voor wie dat aan de orde van de dag is.

Ben wel zelf meerdere malen terugverhuisd uit landen waar ik werkte en graag had gebleven als dat gekund had (verschillende redenen waarom dat niet mogelijk was). Heimwee en je draai niet (meer) kunnen vinden in NL was voor mij wel aan de orde. Ik heb geprobeerd de overgang zo welkom mogelijk te maken. Vrienden en familie gemobiliseerd om me op te halen van Schiphol, meteen veel bijpraat- en eetafspraken gemaakt over een periode van maanden zodat ik langdurig wat had om naar uit te zien en banden aan te halen. In 1 geval moest ik toch al verhuizen dus ik ben al in het buitenland begonnen met nieuwe woonruimte en afspraken, zodat ik wat te doen had in NL. Je kunt ook al beginnen met solliciteren, zeker als je nog geen idee hebt waar je terechtkomt. Als je dat wel weet, dan is naast huisvesting en werk zeker ook het welzijn van je kinderen de moeite waard om te bestuderen. Goede scholen zoeken met referenties, leuke buurten, eventueel al bekende vriendjes, dingen die er te doen zijn voor hun in de omgeving.

Ik zou je aanraden om via een tussenstop terug te reizen en (afhankelijk van je overstaplocaties) een of meerdere vakanties in te plannen van meerdere weken. Dan is de overgang niet zo bruut en ben je Australia al een beetje kwijt na al die nieuwe avonturen, meer zoals thuiskomen van vakantie. Ik weet niet of dat in je planning past, maar probeer terug te komen ergens tussen mei en september in NL. De zomermaanden zijn veel beter te hebben dan een grauwe november of een ijskoude maart.

All-over: maak zoveel mogelijk plannen voor de heel korte en lange termijn waar je blij van wordt. Vakanties, bezoekjes, afspraken, reizen in NL en woonlocaties verkennen, de banden met mensen aanhalen, huisinrichting bedenken en welke auto je gaat kopen.
 
Last edited:
Respect voor jullie besluit, dat zal niet makkelijk genomen zijn. En vergeet vooral niet trots op jezelf te zijn dat je de stap om naar Australia te verhuizen en opnieuw in een ander land te starten wel hebt genomen. Velen dromen daar alleen maar van en durven niet. Helaas is het qua werk niet gelukt, maar je gaat vast ook met een bak vol mooie herinneringen terug. Ik hoop dat uiteindelijk de goede ervaringen de boventoon gaan voeren, zal wel even tijd nodig hebben! Veel succes in Nederland, zeker geen verkeerd land om te wonen!
 
Respect! Ik zocht naar info over terugkeer en we moeten nog gaan. Kwam op deze post uit, voor de rest vond ik niet veel over remigreren. Ik vroeg me af, als we na tijdje besluiten terug te keren en hebben nog geen baan in nl. Heb je dan recht op uitkering, verzekering etc in nl totdat we die baan in nl dan wel weer hebben? Of hangt dat af van "hoe je vertrokken bent". En wat toen je salaris was etc. ik kan hier zooooo weinig over vinden. Wil liefst zo slim mogelijk vertrekken want wil vermoedelijk ook weer na paar jaar terug komen (zeg ik nu). Maar als dit beter ergens anders hoort op forum, dan doe ik dat.
 
Respect! Ik zocht naar info over terugkeer en we moeten nog gaan. Kwam op deze post uit, voor de rest vond ik niet veel over remigreren. Ik vroeg me af, als we na tijdje besluiten terug te keren en hebben nog geen baan in nl. Heb je dan recht op uitkering, verzekering etc in nl totdat we die baan in nl dan wel weer hebben? Of hangt dat af van "hoe je vertrokken bent". En wat toen je salaris was etc. ik kan hier zooooo weinig over vinden. Wil liefst zo slim mogelijk vertrekken want wil vermoedelijk ook weer na paar jaar terug komen (zeg ik nu). Maar als dit beter ergens anders hoort op forum, dan doe ik dat.

Over de praktische kant van remigreren staat niet zoveel. De emotionele kant een top met tientallen reacties!

Maareh de praktische kant vonden wij enorm meevallen. Je kent NL al, je hebt er een netwerk, dus het is wat minder spannend.

Je hebt GEEN recht op enkele uitkering. Pas als je gaat werken, dan ga je weer kans krijgen op uitkeringen.

Verzekeringen kan je gewoon afsluiten. Zorgverzekering zal moeten. Ik weet niet hoe snel, maar zou dat sowieso rap regelen.

Let erop, wij konden GEEN aanspraak maken op sociale huurwoning totdat we een inkomen hadden. Ook al heb je centen op je rekening staan, doet er niet toe. Dat vonden wij het lastigste.
 
Over de praktische kant van remigreren staat niet zoveel. De emotionele kant een top met tientallen reacties!

Maareh de praktische kant vonden wij enorm meevallen. Je kent NL al, je hebt er een netwerk, dus het is wat minder spannend.

Je hebt GEEN recht op enkele uitkering. Pas als je gaat werken, dan ga je weer kans krijgen op uitkeringen.

Verzekeringen kan je gewoon afsluiten. Zorgverzekering zal moeten. Ik weet niet hoe snel, maar zou dat sowieso rap regelen.

Let erop, wij konden GEEN aanspraak maken op sociale huurwoning totdat we een inkomen hadden. Ook al heb je centen op je rekening staan, doet er niet toe. Dat vonden wij het lastigste.


Hmm ja, kwam ik ook achter, willen woning nog even aanhouden.... maar dat brengt ook allerlei gedoe met zich mee :)
FOL ik zie dat je social worker bent! Interssant, ben ik nl ook. Wil ik wel wat meer over weten :)
 
  • Like
Reactions: FOL
Hoi Allemaal,
Dat is lang geleden dat ik hier gekeken heb! Wij zijn een gezin dat vorig jaar na 4 jaar besloten heeft om terug te keren naar NL vanuit Adelaide. We zijn wel in het bezit van een PR. Remigratie was uiteindelijk niet zo lastig voor ons. Wij hebben altijd ons huis in NL aangehouden eigenlijk meer geluk dan wijsheid omdat de markt 2014 toen wij vertrokken niet zo denderend was. Wij hebben 4 jaar lang dezelfde huurders in ons huis gehad dus eigenlijk ging dat heel soepeltjes.

De ervaringen met het remigreren zijn tot dusver niet negatief. Wel moet je er rekening houden dat je geen enkele aanspraak kan maken op uitkeringen behalve kinderbijslag. Ook voor huurwoningen kan je waarschijnlijk alleen terecht in de private sector. Zorgverzekering is natuurlijk verplicht en ook een stuk voordeliger dan Australia los van medicare dan. Gelukkig liggen in NL de banen op dit moment voor het oprapen en zo snel als je werk hebt kom je ook weer in aanmerking voor allerlei toeslagen van de belastingdienst wanneer de kinderen naar de opvang gaan bijvoorbeeld. Inschrijven bij de gemeente gaat makkelijk alleen je zal wel aan moeten tonen dat je in de gemeente een adres hebt. In ons geval was dat makkelijk aan te tonen maar ik kan me voorstellen dat je dit eerst via vrienden/familie lid zal moeten doen.

Voor mij was de reden dat ik weer even op het forum zocht trouwens het M biljet om te kijken of en wat de ervaringen ermee waren bij remigratie. Hoewel de balastingdienst zich nog niet gemeld heeft is het toch echt iets dat je in moet vullen en wanneer de BD het niet stuurt waar je zelf om moet vragen. Een foutje is zo gemaakt daarmee, dat heeft bij mij in Australia tot een flinke naheffing geleid van de Nederlandse BD die ik pas na 4 jaar!!! gekregen heb.
 
Je hebt wel gedaan waar vele van dromen, probeer je het niet dan zul je je altijd afvragen of het gelukt zou zijn, ik vind jullie enorm stoer en doortastend, verder geen tips , maar wel de beste wensen.
 


OFX
Back
Top