Testament omzetten

dave broekhuizen

Active Member
Hoi, ik post het maar onder deze. Heeft iemand ervaring met het omzetten/legaliseren van een Nederlands testament zodat deze hier ook geldig is. De advocaat waar ik net was had een wegtrekkertje toen ik t vroeg. Zou een heel nieuw testament moeten worden. Zucht. Alvast bedankt.

Hoi, ik post het maar onder deze. Heeft iemand ervaring met het omzetten/legaliseren van een Nederlands testament zodat deze hier ook geldig is. De advocaat waar ik net was had een wegtrekkertje toen ik t vroeg. Zou een heel nieuw testament moeten worden. Zucht. Alvast bedankt.
Testament uit NL is onverkort geldig BINNEN de EU. Maar omzetten voor Australia kan alleen als je in NL al een erkende 'international will' hebt, en jouw staat in Australia die erkent als in overeenstemming met de QLD wet. Bij mijn weten is dat voorlopig alleen mogelijk in VIC en de meeste international wills voldoen ook in VIC niet aan de Australische eisen. Onze wetgeving komt niet helemaal overeen. Ik vermoed dat je hem opnieuw moet laten schrijven door een Australische advocaat. De tijd en kosten die ermee gemoeid zijn, hangen ervan af hoe gecompliceerd je NL testament is. Als het om grote vermogens en bezittingen gaat, is het verstandig om zo snel mogelijk een document te laten opstellen, liefst in de vorm van de international will, zodat hij geldig blijft in NL. Je mag geen twee verschillend gedateerde testamenten tegelijk hebben, je moet kiezen welk van de twee je laat vervallen/vervangen. Als het goed is, zijn de wilsbepalingen in beide testamenten hetzelfde 'naar de geest van de wet' ook al zijn ze dat niet naar de 'letter van de wet'.

Ikzelf heb een nieuw testament laten maken in Australia en mijn oude NL is vervallen. Ik heb geen international will, wel een Australische will die samenhangt met die van mijn Australische partner en zijn kinderen. Ik heb geen assets in NL meer, en ik zie mezelf niet terugkeren naar NL.

Laat je even goed adviseren door een Family Lawyer en doe wat prijsvergelijkingen via een prijsvergelijkingssite. Je kunt het ook zelf proberen op te stellen online, maar of dat verstandig is hangt af van de omvang van je NL assets en juridische aspecten daarvan.

Last edited:
Ha bedankt voor je snelle reactie. Grote bedragen nee die heb ik niet wel nog twee zoons uit een eerdere relatie. Die wil ik niet zonder Iets achterlaten. Zit niks anders op dan idd mijn testament te vertalen en dezelfde dingen hier vast laten leggen. Nogmaals bedankt.

Ha bedankt voor je snelle reactie. Grote bedragen nee die heb ik niet wel nog twee zoons uit een eerdere relatie. Die wil ik niet zonder Iets achterlaten. Zit niks anders op dan idd mijn testament te vertalen en dezelfde dingen hier vast laten leggen. Nogmaals bedankt.
Hier meer:

When you have children overseas, your Australian Will needs special planning for different tax, legal, and practical issues, often requiring flexible structures like testamentary trusts or separate Wills for different countries to manage assets, protect inheritances from foreign taxes/claims, and appoint suitable executors, so it's crucial to get expert legal and tax advice to ensure smooth asset transfer and minimize complications for your children.

Key Considerations for Your Will:
  1. Tax Implications: Assets (like property or shares) might face different Capital Gains Tax (CGT) or inheritance tax in Australia and the child's country. Cash gifts often simplify things.
  2. Jurisdiction & Validity: An Australian Will might not cover assets in another country automatically. You might need separate Wills for different countries, each dealing with assets in that specific location.
  3. Asset Type: Consider the nature of the asset. A family home might lose tax benefits, making cash a better gift.
  4. Protective Trusts: A Testamentary Trust in your Will can hold assets for your child and their family, offering flexibility against overseas risks (tax, insolvency, family law).
  5. Executor Choice: Appointing a foreign-domiciled executor brings complexities. An Australian executor might need to navigate foreign laws, or you may need a local one, requiring expert guidance.
Practical Steps:
  • Seek Expert Advice: Consult Australian estate lawyers familiar with international issues and potentially lawyers in the country where your child lives.
  • Consider Multiple Wills: Prepare a Will for Australian assets and potentially another for assets in other countries.
  • Flexibility is Key: Use discretionary trusts to adapt to your children's changing circumstances.
  • Superannuation: Make binding nominations for super, understanding tax on non-dependents.
For Matters Regarding Children's Access/Custody:
  • If you're trying to enforce access to a child overseas, the Hague Convention provides mechanisms, but this involves family law, not just your Will.
In essence, having children overseas adds significant layers of complexity, making professional legal and tax advice essential for effective estate planning.

Als je het zelf wil doen is dit een optie:

Maar onthoud dat dat nog steeds niet gratis is. Er moet altijd een Family Lawyer naar je zelfgeschreven testament kijken om het wettelijk te mogen deponeren en ik heb geen idee of die Willed tiepjes wel te goeder trouw zijn en je niet het vel over de oren halen. Bovendien heb jij een extreem ingewikkelde case met kinderen in Nederland.

Als je het zelf wil doen is dit een optie:

Maar onthoud dat dat nog steeds niet gratis is. Er moet altijd een Family Lawyer naar je zelfgeschreven testament kijken om het wettelijk te mogen deponeren en ik heb geen idee of die Willed tiepjes wel te goeder trouw zijn en je niet het vel over de oren halen. Bovendien heb jij een extreem ingewikkelde case met kinderen in Nederland.
Ik heb begrepen dat ze duurder zijn, Had het er laatst over met een vriendin en die messagte het volgende toen ik aangaf bij Willed gekeken te hebben:

"Just check how much of a percentage they take - the Public Trustee group is known for taking a very large chunk of whatever estate is left! At least with a lawyer you pay once and then it's yours."

Ik heb begrepen dat ze duurder zijn, Had het er laatst over met een vriendin en die messagte het volgende toen ik aangaf bij Willed gekeken te hebben:

"Just check how much of a percentage they take - the Public Trustee group is known for taking a very large chunk of whatever estate is left! At least with a lawyer you pay once and then it's yours."
Ik geloof je onmiddellijk. Maar mensen moeten een keus hebben, zij het geinformeerd.

Als je een testament wil, kom maar bij ons. Mr Emulate is een retired lawyer (dus heeft geen license meer) maar we kunnen het betaalbaar voor je optuigen. Moet uiteraard wel door een SA lawyer worden gedeponeerd en daar betaal je ook weer voor.

Ik geloof je onmiddellijk. Maar mensen moeten een keus hebben, zij het geinformeerd.

Als je een testament wil, kom maar bij ons. Mr Emulate is een retired lawyer (dus heeft geen license meer) maar we kunnen het betaalbaar voor je optuigen. Moet uiteraard wel door een SA lawyer worden gedeponeerd en daar betaal je ook weer voor.
QLD lawyer denk ik? Dave woont hier net boven ons ergens toch? Of betekent SA iets anders dan South Australia in deze context?

@Beepmeep gaf aan dat ze zelf naar Willed had gekeken. Mocht zij besluiten tot een testament, dan moet ze een SA lawyer hebben.
Ik heb ernaar gekeken, meer om een idee te hebben wat er al of niet in een testament moet staan. Mijn familie (broer, nichtjes) wonen in Nederland en ik wil het tzt geregeld hebben. Maar het daadwerkelijk testament zal via advocatenkantoor gaan. Ook fijner, want dan kan er makkelijker overlegd worden, omdat ik nog best wat (praktische) vragen heb.

Vergeet niet dat je het Nederlandse testament moet laten intrekken. Het staat namelijk geregistreerd in het testamentenregister en alleen een Nederlandse notaris kan dat wijzigen. Wij probeerden dat vanuit Australia te doen maar er was een afspraak nodig ondat ze een zorgplicht hebben (ze moeten je wijzen op de risico’s van het intrekken van een testament). Uiteindelijk maar afspraak gemaakt toen we een keer in NL waren. Kost uiteraard de nodige euro’s! Maar het voorkomt gedoe later, mede omdat ze in Australia probate hebben en geen vergelijkbaar testamentenregister.

Vergeet niet dat je het Nederlandse testament moet laten intrekken. Het staat namelijk geregistreerd in het testamentenregister en alleen een Nederlandse notaris kan dat wijzigen. Wij probeerden dat vanuit Australia te doen maar er was een afspraak nodig ondat ze een zorgplicht hebben (ze moeten je wijzen op de risico’s van het intrekken van een testament). Uiteindelijk maar afspraak gemaakt toen we een keer in NL waren. Kost uiteraard de nodige euro’s! Maar het voorkomt gedoe later, mede omdat ze in Australia probate hebben en geen vergelijkbaar testamentenregister.
Je hebt helemaal gelijk, ik gaf hierboven ook al aan dat je geen twee testamenten tegelijk kunt hebben. In NL is de jongste datum allesbepalend, het meest verse testament in het register overschrijft alle eerdere versies. Het wordt pas ingewikkeld als je testament twee (of meer) landen en erfgenamen omvat want dan gelden er twee wetgevingen. Australia heeft geen register, maar een testament wordt in AU wel gedeponeerd, meestal bij de lawyer die het heeft opgesteld (je krijgt een gelegaliseerde kopie mee naar huis). Feitelijk is probate hetzelfde proces als de Nederlandse afhandeling door de verplichte notaris, alleen loopt het in AU via het gerechtshof. Bij eenvoudige testamenten met eenduidige (onbetwiste) erfgenamen en weinig assets is probate meestal niet nodig. @dave broekhuizen heeft in ieder geval een lawyer nodig.

Last edited:
Back