Testament

Lamarck

Well-Known Member
Dag allemaal,

weet iemand toevallig hoe het zit met Nederlandse testamenten? Blijven die geldig in Australie? En zo ja, hoe lang? Of verschilt dat per staat?

groetjes
 
Dag allemaal,

weet iemand toevallig hoe het zit met Nederlandse testamenten? Blijven die geldig in Australie? En zo ja, hoe lang? Of verschilt dat per staat?

groetjes

grappig, dat waren wij ons onlangs ook aan het afvragen...
Ik heb begrepen dat dat geldig blijft voor alles wat Nederland/Belgie betreft, maar dat je voor al je bezittingen in Oz best daar een nieuw testament laat opmaken (zou redelijk eenvoudig zijn). In Australie zou je je vermogen namelijk aan gelijk wie kunnen schenken, bv. je buurvrouw, is niet zo geregeld als hier...
 
Bedankt Rob!

:) Amazing! Vind het erg verrassend. :D Alsof je een vergelijking tussen fototoestellen leest! Ligt dit aan mij of bestaat zoiets niet in Nederland?
 
Inderdaad, daar verkopen ze precies testamenten zoals hier wasmachines :D

En wat gebeurt er als je zo online een testament hebt gemaakt? Wordt dit ergens in een of andere 'officiële' databank bijgehouden waar de instanties dan in kunnen zoeken? Moet een testament niet ergens bij een notaris of zo worden bijgehouden?
 
Grappig, heb het toevallig net zelf ook geregeld hier. Er zijn zoveel mogelijkheden en het is zo eenvoudig!

Mijn ervaring is dat de internettestamenten weliswaar voor super standaard redelijk werken maar na het 2x geprobeerd te hebben, ben ik toch naar het postkantoor gegaan om daar een will kit te halen. Te eenvoudig om in te vullen, je wordt niet 'gedwongen' een bepaald antwoord precies zo te geven en er is een hoop uitleg bij.

Er is een soort databank waar je je testament kunt registreren (heb ik zelf nog niet gedaan maar wel in mijn zoektocht tegengekomen), dat is gratis. Het gaat erom dat je testament ergens gevonden kan worden. De notaris wordt hier alleen 'gebruikt' voor echt heel ingewikkelde testamenten.
 
Overigens blijft je Nederlandse testament alleen rechtsgeldig zolang je de Nederlandse nationaliteit behoud.
In elk geval met betrekking tot "Nederlandse zaken" als voogdij, erfgenamen, eigendommen. ed.
Voor roerende zaken zoals een eigen huis is wel een Australisch testament nodig. ;)
(We hebben ons testament net laten veranderen en dit was wat de notaris ons vertelde.)
 
O ja, nog vergeten. Ik had een testament in NL bij de notaris. Toen ik hem mailde met de vraag om die nietig te verklaren (o.a. i.v.m. onze scheiding), gaf hij aan dat dit alleen persoonlijk kan.....:(. Zoals je begrijpt, vlieg ik niet even heen en weer voor de notaris...... Volgens hem moest ik het dan proberen via de ambassade of een notaris hier. De Ambassade kan daar niet bij helpen (heb ik gevraagd) en ik had geen zin nog eens zoveel kosten te maken. Uiteindelijk heb ik hier dus de will-kit ingevuld en hem een kopie toegestuurd. Die heeft hij aan de oude geniet en zo was de oude ook ongeldig.....;)
 
Wordt je Nederlandse testament niet automatisch ongeldig op het moment dat je de Nederlandse nationaliteit opgeeft? Zo niet, moet ik inderdaad even zorgen dat onze notaris in Nederland een kopie van ons nieuwe testament krijgt... Willen wel dat het goed geregeld is voor de kinderen als we er ineens niet meer zijn....
 
Wordt je Nederlandse testament niet automatisch ongeldig op het moment dat je de Nederlandse nationaliteit opgeeft? Zo niet, moet ik inderdaad even zorgen dat onze notaris in Nederland een kopie van ons nieuwe testament krijgt... Willen wel dat het goed geregeld is voor de kinderen als we er ineens niet meer zijn....
helemaal mee eens, maar in het begin betekent 'goed geregeld' voor ons toch dat ze terug naar nederland zouden gaan, omdat we in Oz nog geen alternatief opgebouwd hebben. Dus tot voorlopig moet dat nederlandse testament daarvoor nog geldig blijven.
 
Wij zitten nu dus net in de fase (wonen hier nu bijna 3 jaar) dat we een andere oplossing voor de kinderen aan het bekijken zijn. Ze nu terug sturen naar Nederland is eigenlijk geen optie meer, maar een beslissing voor een nieuwe voogd voor je kinderen is niet de makkelijkste, helemaal niet een tweede keer in je leven...

Volgens ons huidige (Nederlandse) testament worden al onze eigendommen verkocht en gaat het geld in een trust voor de kinderen en gaan de kinderen naar Nederland terug, dat laatste deel moeten we dus aanpassen :)
 
Wij hebben bij de notaris ook direct geregeld dat vrienden van ons gemachtigd zijn voor dit soort dingen.
Dat aanpassen kan dan op Annemarie haar manier of inderdaad afstand doen van het Nederlanderschap.
Dan vervalt ook automatisch het testament.
Blijft lastig, vooral mbt de kids.... :oops:
 
Back
Top