The Last Continent

EzzieNL

New Member
Kennen jullie de boeken van Terry Pratchett? Onnavolgbare melige fantasy vol subtiele verwijzingen naar onze wereld. Soms niet zo subtiel, wel altijd heel humoristisch!

Hij heeft een hele serie boeken die zich afspelen op de Discworld (Schijfwereld) en een van de eerste boeken die ik daarvan las, was "The Last Continent". Deze episode gaat over het continent XXXX - maar wij zouden het Australië noemen ;)

Dit staat op de achterkant:

It's the Discworld's last continent and it's going to die in a few days, except...

Who is this hero striding across the red desert? Sheep shearer, beer drinker, bush ranger, and someone who'll even eat a Meat Pie Floater when he's sober.

A man in a hat whose luggage follows him on little legs. Yes, it's Rincewind, the inept wizard who can't even spell wizard. He's the only hero left.

Still... no worries, eh?

Nou ben ik sowieso wel fan van Pratchett, maar dit boek staat voor mij toch echt bovenaan de lijst. De oplettende lezer vindt hierin de oorsprong van Vegemite en Waltzing Mathilda en nog vééél meer. Ik lig echt dubbel als het gaat over hoe onverstaanbaar de bewoners van XXXX praten!  :grin:

Ik vroeg me af of jullie dit boek ook kennen, en wat jullie ervan vonden. En ken je het nog niet, het is een echte aanrader!  :up:
 
Hmm, klinkt leuk. Ik heb (nog) geen boeken van Pratchett gelezen, maar ben wel een behoorlijke Fantasy (en SF) fan. Momenteel b.v. bezig met het laatste deel van de serie Books of Pellinor, getiteld the Singing. Schrijfster Allison Groggon. Ook een groot fan van de Seven Sun's saga (en natuurlijk de 'klassiekers' Dune, Covenant en Wheel of Time).
 
Nooit van gehoord (van die man wel) maar het klinkt erg tof! Ik geloof graag dat dit een van de grappigste boeken is die over Australie gaan (van de recensies her en der). Alleen die cover al hieronder. :p Kost maar een tientje zie ik dus zal 'em bestellen. Thanks voor de tip. :happy: Maar kun je dit boek ook lezen zonder dat je andere boeken van hem hebt gelezen?

the-last-continent.jpg
 
[quote author=perthpete link=topic=10135.msg140852#msg140852 date=1245375520]
Hmm, klinkt leuk. Ik heb (nog) geen boeken van Pratchett gelezen, maar ben wel een behoorlijke Fantasy (en SF) fan. Momenteel b.v. bezig met het laatste deel van de serie Books of Pellinor, getiteld the Singing. Schrijfster Allison Groggon. Ook een groot fan van de Seven Sun's saga (en natuurlijk de 'klassiekers' Dune, Covenant en Wheel of Time).
[/quote]

Eejjj PerthPete... we love the same books and genre!  :up:

The Last Continent klinkt goed, zal eens kijken of ik er aan kan komen.
 
[quote author=Kathren link=topic=10135.msg140864#msg140864 date=1245393266]
Eejjj PerthPete... we love the same books and genre!  :up:
[/quote]

Ha, ha, mocht je keuze (ik dacht dat je er nog niet uit was?) op Perth uitkomen dan kom je gerust maar eens een keer in onze boekenkast snuffelen .. :)
 
Geweldige schrijver!!!! Lees op dit moment "Good Omens" The nice and accurate profecies of Angnes Nuther, witch. Hilarisch boek over de laatste der dagen.....

Hij heeft ook "Hitchhikerguide to the galaxy" geschreven. Typische vorm van humor waar je wel van moet houden.

Ga eens zoeken naar de Last Continent, zal zeker de moeite waard zijn  :grin:
 
[quote author=Denny link=topic=10135.msg140858#msg140858 date=1245386854]
Maar kun je dit boek ook lezen zonder dat je andere boeken van hem hebt gelezen?
[/quote]

Ja hoor, dat kan heel goed. Ik ben ook ergens midden in de serie begonnen, no problemo.

[quote author=Sacha link=topic=10135.msg140885#msg140885 date=1245409799]
Hij heeft ook "Hitchhikerguide to the galaxy" geschreven. Typische vorm van humor waar je wel van moet houden.
[/quote]

Dat was Douglas Adams dacht ik... maar da's ook een geniaal boek, klopt!
 
[quote author=perthpete link=topic=10135.msg140874#msg140874 date=1245398053]
[quote author=Kathren link=topic=10135.msg140864#msg140864 date=1245393266]
Eejjj PerthPete... we love the same books and genre!  :up:
[/quote]

Ha, ha, mocht je keuze (ik dacht dat je er nog niet uit was?) op Perth uitkomen dan kom je gerust maar eens een keer in onze boekenkast snuffelen .. :)
[/quote]


Klopt Pete, het kan nog alle kanten opgaan! Maar ik hou je aan je aanbod!  :wink:
 
[quote author=Kathren link=topic=10135.msg141033#msg141033 date=1245654554]
[quote author=perthpete link=topic=10135.msg140874#msg140874 date=1245398053]
[quote author=Kathren link=topic=10135.msg140864#msg140864 date=1245393266]
Eejjj PerthPete... we love the same books and genre!  :up:
[/quote]
Ha, ha, mocht je keuze (ik dacht dat je er nog niet uit was?) op Perth uitkomen dan kom je gerust maar eens een keer in onze boekenkast snuffelen .. :)
[/quote]
Klopt Pete, het kan nog alle kanten opgaan! Maar ik hou je aan je aanbod!  :wink:
[/quote]
No worries at all!!
Vergeet alleen niet om Perth wel even te bezoeken op je ontdekkingsreis ... voor je de definitieve keuze maakt :)
[size=5pt]Als Perth promotor wordt van me verwacht dat ik reclame voor Perth maak, maar dat is eigenlijk helemaal niet nodig voor mensen die er zelf eens komen kijken .. :) :)[/size]
 
@ sacha
Hey,
Wij hebben vorige week net ons contract getekend bij Buysse!
Waren jullie tevreden van hun diensten?
Wij beginnen net aan het hele proces, jullie zijn er doorheen...
Mag ik vragen waarom jullie voor Perth gekozen hebben?  Hebben jullie heel Australië bezocht?
Wij zijn er reeds geweest maar hebben toen Perth niet bezocht...
groetjes
Ines, Elger en Tosj
 
[quote author=EzzieNL link=topic=10135.msg141127#msg141127 date=1245707403]
Lol, zijn we een beetje m'n topic aan het kapen :p
Terry Pratchett, anyone?  :evil:
[/quote]

Yep, helemaal gelijk .... Ik heb me kortgeleden 'geabonneerd' op de email-newsletter van Borders (boekhandel). Kreeg van de week de eerste mail binnen, en er zat ook meteen een 30% korting coupon bij. Als het effe lukt (moet hem uiterlijk overmorgen verzilveren) dan ga ik eens kijken bij die boeken van Pratchett... Ik had al wel boeken van hem zien staan volgens mij... Alleen even kijken wat voor series er zijn zodat ik in ieder geval niet halverwege een serie begin of zo ;-)....

Oh en nog even off-topic dan (mag wel na on-topic te zijn geweest toch?):
[quote author=nesje link=topic=10135.msg141125#msg141125 date=1245705958]
@ sacha
Hey,
Wij hebben vorige week net ons contract getekend bij Buysse!
Waren jullie tevreden van hun diensten?
Wij beginnen net aan het hele proces, jullie zijn er doorheen...
[/quote]
Ook wij zijn via Buysse gegaan en zijn (ok, waren, het is alweer een paar jaartjes geleden nu) heel tevreden over de gang van zaken ...
 
Hmmm hoe kan ik mijn  :eek:fftopic: moment goedpraten.... Oh ja! Ik heb een uitnodiging om de boekenkast van PerthPete te bezoeken wanneer ik in de buurt ben.... pfffff.. saved  :happy:
 
you're welcome ... :)

Oh ja, niet Terry Pratchett, maar mag ik wel nog even de grootmeester der fantasy noemen: J.R.R. _ _ _ _ _ _ _
(En nu even kijken wie weet wat r op de stippellijn thuis hoort !?!?!)  :evil:
 
Pfff...PerthPete......

Tolkien

schijnt iets geschreven te hebben over: ringen, dwergen, hobbits, mensen, elfen.....
 
PTerry rules! Ik heb ze allemaal in de kast staan, en zelfs na ik-weet-niet-hoe-vaak herlezen blijf je er nieuwe grappen uit oppikken.

Over het algemeen kan je ze in willekeurige volgorde lezen. De boeken over de Witches en over de Watch zijn wel een beetje op zich lopende series met de nodige karakter-ontwikkelingen, maar ook die hoef je niet in volgorde te lezen om het te snappen.
Goed aan PTerry is dat hij niet alleen grapt, en niet alleen goede dialogen schrijft, en niet alleen ons een spiegel voorhoudt en niet alleen z'n filosofieën over de mens en vanallesennogwat aan ons voorschotelt, maar dat hij dat allemaal tegelijk doet.* 

Ook goed in het fantasy-genre: Raymond Feist (beginnen met Magician en ze dan rustig allemaal achter elkaar doorlezen), L.E.Modesitt (Saga of Recluce), David Farland (Runelords serie).


*[size=7pt]had ik de voetnoten al genoemd? [/size]
 
Ja, die heerlijke voetnoten! In sommige boeken staan ze amper, maar er zijn er waar je er bijna op elke bladzij wel een hebt. Typisch Terry Pratchett! Ik ben zelf ooit begonnen met Hogfather, da's een soort Kerstsprookje. Ergens midden in de serie, maar dat geeft echt niks want je went zo aan de personages.

Het klopt wel dat de Witches en de Watch wat uitgebreider en meer in een lijn beschreven worden en dat je daar misschien wat background bij mist als je zo een boek uit de serie plukt. Dan nog, zoals je al zegt prizmaak, ben je zo weer op de hoogte van hoe het zit, want Pratchett weet precies hoe hij je van karakters moet laten houden, hoe vreemd ze ook zijn (zelfs de Dood is een schatje in zijn boeken, haha!).

Sommige boeken zijn eenvoudigweg hilarisch, maar er zijn er ook wel met een serieuze ondertoon. Lords and Ladies bijvoorbeeld, die vond ik best spannend (er zitten ook echt wel de nodige grappen en grollen in overigens). Of Reaper Man. Sowieso beiden aanraders.

Raymond Feist ken ik ook, daar heb ik ook een boekenplank van vol staan. Die moet je alleen echt wel op volgorde lezen vind ik, en ik heb er te lang niet in gelezen eigenlijk. Als ik nou weer verder zou willen lezen, zou ik echt wel een paar boeken terug moeten beginnen om weer in de flow te komen.

Voor de Pratchett lezers... wat is je favoriete personage?
 
Back
Top